  • 1. Data: 2019-07-01 07:42:05
    Temat: Zasilanie diody laserowej
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam szybkie pytanie.
    Jak to jest z zasilaniem tanich diod laserowych? Takich, jak na
    poniższych aukcjach:
    https://allegro.pl/oferta/7753438136
    https://allegro.pl/oferta/7291715099
    https://allegro.pl/oferta/7831124367
    https://allegro.pl/oferta/8023331782

    Zastanawia mnie spory rozrzut - od 3 do 5V. Zawsze wydawało mi się, że
    diody laserowe są dość wybredne pod względem zasilania i trzeba się dość
    mocno trzymać zadanych parametrów, budując odpowiednie źródło prądowe.
    Czy w tym module jest zamknięty jakiś maleńki układ scalony, który
    załatwia kwestię zasilania? A może tam po prostu dano szeregowy rezystor
    i powyżej 5V prąd przekroczy dopuszczalną wartość?

    Chciałem się pobawić z transmisją dźwięku/danych za pomocą światła
    laserowego. :)

    I przy okazji. Czy do tych modułów można dokupić jakiś pasujący
    kolimator? Wymagają one jakiegoś dodatkowego radiatora, czy ta metalowa
    obudowa wystarczy?

  • 2. Data: 2019-07-01 11:08:38
    Temat: Re: Zasilanie diody laserowej
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.07.2019 um 07:42 schrieb Atlantis:
> [...]
    >
    > I przy okazji. Czy do tych modułów można dokupić jakiś pasujący
    > kolimator? Wymagają one jakiegoś dodatkowego radiatora, czy ta metalowa
    Powinien być wbudowany regulator. Nagie diody laserowe mają trzy
    wyprowadzenia.
    Na Allegro są też diody z kolimatorem. Co prawda dużo droższe, ale są.
    Jak ci za drogo to poszukaj na Aliexpress, tam są. Najpierw spróbuj, czy
    ci się uda modulować moduł, bo to niekoniecznie proste, ze względu na
    stabilizację w module. Są diody z wejściem modulacyjnym, te byłyby
    lepsze. Albo diody bez stabilizacji, wtedy robisz układ stabilizacyjny
    na piechotę i możesz dodać wejście modulacyjne. Najlepiej PWM lub PDM
    się sprawdza. Do pierwszych testów kolimator nie potrzebny. Zrób
    transmisję na 5-10m, reszta na później.

    Waldek

  • 3. Data: 2019-07-02 16:44:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2019-07-01 o 07:42, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > I przy okazji. Czy do tych modułów można dokupić jakiś pasujący
    > kolimator? Wymagają one jakiegoś dodatkowego radiatora, czy ta metalowa

    Co wy wszyscy z tym napięciem.
    Diody zasila się prądem.
    Napięcie jest wynikiem prądu i parametrów konkretnej diody.

  • 4. Data: 2019-07-02 20:36:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.07.2019 16:44, t-1 wrote:

    > Co wy wszyscy z tym napięciem.
    > Diody zasila się prądem.
    > Napięcie jest wynikiem prądu i parametrów konkretnej diody.

    To oczywiste. Zauważy tylko, że napięcia podane w opisach aukcji mają
    dość spory rozrzut. Od 3 do 5V. Więc raczej można wykluczyć, że chodzi o
    spadek napięcia na diodzie, z którego można by sobie wyliczyć prąd przy
    konkretnym napięciu. Nawet z kontekstu dość jasno wynika, że to napięcie
    zasilania diody. Więc tam chyba już siedzi coś odpowiadającego za
    zasilanie diody. W najprostszym rozwiązaniu będzie to rezystor, a te
    skrajne napięcie odpowiadają prądom przy jakim dioda odpowiednio się
    zaświeci oraz będzie pracowała z maksymalnym dopuszczalnym prądem.
    Ewentualnie siedzi tam jakiś krzemowy stabilizator a 3-5V to
    dopuszczalne napięcia jego pracy.

  • 5. Data: 2019-07-04 12:00:28
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.07.2019 um 16:44 schrieb t-1:

    > Co wy wszyscy z tym napięciem.
    > Diody zasila się prądem.
    > Napięcie jest wynikiem prądu i parametrów konkretnej diody.

    Przecież na aukcjach są na ogół moduły i mają on stabilizację w środku.
    Diody laserowe mają trzy lub cztery końcówki: dioda laserowa i fotodioda
    do sprzężenia zwrotnego (pomiar natężenia światła). W diodach laserowych
    nie stabilizuje się prądu, tylko strumień świetlny. Dioda laserowa jast
    mimo wszystko elementem prądowym, tu masz rację.
    Z tego względu gotowe moduły, jak np wskaźniki, nadają się przeciętnie
    do transmisji analogowych, czy nadają się do cyfrowych zależy od modułu,
    bo niektóre nie da się szybko załączać i wyłączać.
    Do tych zabaw są moduły z wejściem modulacyjnym, albo zrobić samemu na
    gołej diodzie laserowej i dodać odpowiedni układ stabilizacji strumienia
    i wejście modulacyjne.

  • 6. Data: 2019-07-05 09:07:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.07.2019 12:00, Waldemar wrote:

    > Z tego względu gotowe moduły, jak np wskaźniki, nadają się przeciętnie
    > do transmisji analogowych, czy nadają się do cyfrowych zależy od modułu,
    > bo niektóre nie da się szybko załączać i wyłączać.

    Zamówiłem kilka takich modułów za 2 zł na Allegro. Wygląda na to, że
    jeśli tam jest jakiś układ stabilizujący z fotodiodą, to jest zamknięty
    w strukturze krzemowej. Na zewnątrz widzę tylko jeden rezystor, włączony
    w szereg z laserem.
    Co rozumiesz przez "nie da się szybko załączać i wyłączać"? O jakiej
    szybkości transmisji mówimy? Pojedynczych bodach? Setkach bodów? Tysiącach?
    No i jak wygląda kwestia transmisji analogowej? Mogę po prostu wpiąć
    taki laser w obwód kolektora jakiegoś tranzystora, sterując jasnością za
    pomocą sygnału audio, podawanego na bazę? Nieliniowość nie będzie
    problemem? Bo właśnie ze względu na nią planowałem transmitować audio za
    pomocą PWM.

  • 7. Data: 2019-07-05 23:29:39
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 05.07.2019 o 09:07, Atlantis pisze:
    > Zamówiłem kilka takich modułów za 2 zł na Allegro .... Na zewnątrz widzę tylko
    jeden rezystor, włączony
    > w szereg z laserem.

    I to jest właśnie ten układ stabilizujący prąd w tym laserze :)
    Zakres działania tak jak napisałeś od 3 do 5V, przy 3V laser zaczyna
    świecić, powyżej 5V przestaje.
    Sterowanie czysto prądowe jak w LED bez jakiegokolwiek sprzężenia.

    --
    AWa.

  • 8. Data: 2019-07-06 08:46:24
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 01.07.2019 o 07:42, Atlantis pisze:
    > Mam szybkie pytanie.
    > Jak to jest z zasilaniem tanich diod laserowych?

    Nieco offtopicznie: diody laserowe nie lubią ESD :-(

    P.P.

  • 9. Data: 2019-07-17 11:56:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.07.2019 23:29, Andrzej W. wrote:

> [...]
    > świecić, powyżej 5V przestaje.
    > Sterowanie czysto prądowe jak w LED bez jakiegokolwiek sprzężenia.

    Hmm... Czyli dlaczego taka dioda miałaby mieć problem z czasem reakcji i
    modulowaniem za pomocą PWM-a?

  • 10. Data: 2019-07-17 13:47:39
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.07.2019 um 11:56 schrieb Atlantis:

    > Hmm... Czyli dlaczego taka dioda miałaby mieć problem z czasem reakcji i
    > modulowaniem za pomocą PWM-a?

    Diody LED i laserowe mają na ogół dużą pojemność złącza (z wyjątkami np
    diody VCSEL) i powinny być sterowane push-pull. Opornik szeregowy
    opóźnia oba zbocza.

    Waldek