  • 31. Data: 2014-09-22 18:12:26
    Temat: Re: Zasilanie układów z sieci elektrycznej
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > W tej chwili najcieńszy drut nawojowy jaki spotkałem to 0.05mm (z
    > izolacją - 0.066mm). Na pewno produkowany jest 0.04 a tabela AWG
    > zaczyna się od 58 (0.0099mm)...

    http://www.elektrisola.com/enamelled-wire/technical-
    data-by-size/iec-60-317.html

    0,01mm -> 200 omów/m ;)

  • 32. Data: 2014-09-22 19:41:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 22, 2014, 3:50:29 PM, you wrote:

    [...]

    > IMHO nie ma sensu w tym zastosowaniu.

    Ma sens, jeśli przewidujesz w domu szynę DC. 48V jest wtedy idealne.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2014-09-22 19:42:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 22, 2014, 4:48:45 PM, you wrote:

    > No to mniej-więcej mają tyle samo, tylko te z Allegro są
    > zalane w kubeczku, max. wymiar mają 23 mm. Dla grubości
    > ścianki rzędu 1mm to by musiało oznaczać E20, więc
    > Twoje po prostu chyba są "gołe".

    Dokładnie tak.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2014-09-22 19:43:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirosław,

    Monday, September 22, 2014, 6:12:26 PM, you wrote:

    > http://www.elektrisola.com/enamelled-wire/technical-
    data-by-size/iec-60-317.html
    0,01mm ->> 200 omów/m ;)

    Ależ wiem, że produkują. Przecież powyżej napisałem o AWG 58, który
    jest odpowiednikiem 0.01mm.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2014-09-22 20:03:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Na ale argumentowałeś przeciwko przetwornicy:
    > 1) Wydajność energetyczna - jak najmniej marnowanego prądu.

    Bo to jest "koncert życzeń" i trzeba urealnić wymagania.
    Poza tym nie mam absolutnie nic przeciwko przetwornicom,
    wręcz przeciwnie, ale one mają wady: układy dużej mocy
    są stosunkowo nietrwałe ze względu na wady wrodzone
    zastosowanych kondensatorów elektrolitycznych, a niskomocowe
    przegrywają rozmiarami i ceną ze stabilizatorem liniowym.

    Zwłaszcza pierwszy problem jest istotny w automatyce domowej:
    nie ma prawa być takiej opcji, że się to urządzenie nagle zepsuje.

    > Piszesz o zastosowaniu u pytającego?

    W tym miejscu o swoim, które sam nazwałeś: automatyka domowa.

    > Tam ma być transmisja po RF wiec po
    > co ciągnąć kable zasilające od centralnego zasilacza? Albo wtedy RF jest
    > bez sensu (koszt chyba większy niż chińskich zasilaczy impulsowych),
    > albo jednak okablowanie od punktu centralnego bez sensu.

    Zgadzam się. Tzn. uważam, że transmisja po RF jest bez sensu w takim
    zastosowaniu. A ściślej: opieranie każdego punktu sterującego na RF.
    Kilka przenośnych można mieć, ale to moim zdaniem powinien być wyjątek
    od reguły. Ładnie wygląda w folderze, ale nic nie zastąpi
    bezproblemowości porządnych kabelków, jak się je już poukłada.

    > Tak samo po tym czasie mogą spuchnąć elektrolity przy regulatorze liniowym.

    O ile kiedykolwiek przy nim były. Akurat po stronie niskonapięciowej
    współczesna technologia pozwala trochę powybrzydzać: ceramiczne MLCC,
    tantale, niobowe. O elektrolitycznych aluminiowych można zapomnieć,
    gdy koszt nie jest czynnikiem pierwszoplanowym. W typowej przetwornicy
    jest niestety jeszcze jedno miejsce, gdzie się elektrolit uchował:
    wysokonapięciowy za mostkiem. Póki co niczym sensownym się go zastąpić
    nie da.

    Jeszcze jedna uwaga: w obu przypadkach (tj. impulsowym i liniowym)
    wygładzanie napięcia ma sens tylko w obwodach niskoprądowych, tj.
    sterujących. Żarówki i LEDy można zasilać jednokierunkowym pulsującym.
    Łatwo się tym steruje i w wersji najprostszej całość składa się
    z mostka Graetza na diodach Schottky'ego, choć tu warto pocudować
    i prostować synchronicznie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2014-09-22 20:07:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ma sens, jeśli przewidujesz w domu szynę DC. 48V jest wtedy idealne.

    Idealne do czego? Dziwne napięcie -- za wysokie, by w prosty sposób
    podłączyć jakąś gotową płytkę (np. znane mi piroelektryczne i
    mikrofalowe czujniki ruchu na 230V wewnątrz chodzą na 12V i łatwo
    je przerobić na DC), a za niskie na jakąś sensowną moc. Co oprócz
    telewizora i laptopa byś do tego podłączył?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 37. Data: 2014-09-22 21:35:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 22, 2014, 8:07:32 PM, you wrote:

> [...]
    > podłączyć jakąś gotową płytkę (np. znane mi piroelektryczne i
    > mikrofalowe czujniki ruchu na 230V wewnątrz chodzą na 12V i łatwo

    Jeśli nie potrzebują izolacji, to jaki problem dodać step-down za
    5PLN? A jeśli potrzebują izolacji to flybacka za 7PLN (ceny
    oczywiście szacunkowe).

    > a za niskie na jakąś sensowną moc. Co oprócz telewizora i laptopa
    > byś do tego podłączył?

    Oświetlenie na LEDach. Solidny, centralny UPS. Osprzęt sieciowy (w
    sensie Ethernet). Lepsze niż szyna DC 12V, która tu kiedyś była
    proponowana.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 38. Data: 2014-09-22 23:57:15
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-22 20:03, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > nie ma prawa być takiej opcji, że się to urządzenie nagle zepsuje.

    > W tym miejscu o swoim, które sam nazwałeś: automatyka domowa.

    Nazwałem, tak zastosowanie pytacza.
    "To będzie własny sterownik. W tej chwili nie planuję sterowania niczym
    innym, jak tylko światłem. Urządzenie ma podawać 230V na kilka wyjść za
    pośrednictwem triaków, do tego pewnie będzie jeszcze realizowało jakieś
    pomiary (temperatura, częstotliwość prądu w sieci, napięcie sieciowe)"

> [...]
    > jest niestety jeszcze jedno miejsce, gdzie się elektrolit uchował:
    > wysokonapięciowy za mostkiem. Póki co niczym sensownym się go zastąpić

    No ale on chodzi na 50Hz i nie jest tak narażony na podgrzewanie przez
    prądy impulsowe.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 39. Data: 2014-09-23 00:01:49
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-22 20:07, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > je przerobić na DC), a za niskie na jakąś sensowną moc. Co oprócz
    > telewizora i laptopa byś do tego podłączył?

    Idealne do zasilania po kablu transmisyjnym urządzeń o mocy 5 do 10 W.
    Podajesz jakieś przykłady urządzeń na 12V aby uzasadnić ze 48 jest bez
    sensu. Takich urządzeń to się nie bardzo da zasilić z proponowanych
    przez ciebie 8V.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 40. Data: 2014-09-23 09:22:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Tuesday, September 23, 2014, 12:01:49 AM, you wrote:

    > Idealne do zasilania po kablu transmisyjnym urządzeń o mocy 5 do 10 W.

    Więcej. Spokojnie ponad 20W na domowych odległościach i jednej parze
    skrętki.

    [...]

    --
    Best regards,