  • 21. Data: 2014-09-22 14:50:18
    Temat: Re: Zasilanie układów z sieci elektrycznej
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Maleństwa mają 80mW - najmniejsze trafo na 220V jakie mam. rdzeń z
    > blach E20.

    Mnie chodziło o rozmiar rozumiany dosłownie, a nie o moc.
    Ten Twój jest mniejszy niż 0,5W z Allegro, czy taki sam?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2014-09-22 14:55:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello Piotr,
    >Maleństwa mają 80mW - najmniejsze trafo na 220V jakie mam. rdzeń z
    >blach E20.

    I to jeszcze ma sens ?
    Bo juz przy 2VA wychodzi jakas monstrualna ilosc zwojow i monstrualnie
    cienki drut ..

    J.

  • 23. Data: 2014-09-22 15:08:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 22, 2014, 2:50:18 PM, you wrote:

    > Mnie chodziło o rozmiar rozumiany dosłownie, a nie o moc.
    > Ten Twój jest mniejszy niż 0,5W z Allegro, czy taki sam?

    Nie mam pojęcia - nie znam wymiarów tego z Allegro. Moje maleństwa
    mają wymiar rdzenia 20x20mm. A to bardzo mało.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2014-09-22 15:11:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, September 22, 2014, 2:55:16 PM, you wrote:

    > I to jeszcze ma sens ?

    Ni cholery.

    > Bo juz przy 2VA wychodzi jakas monstrualna ilosc zwojow i monstrualnie
    > cienki drut ..

    W tej chwili najcieńszy drut nawojowy jaki spotkałem to 0.05mm (z
    izolacją - 0.066mm). Na pewno produkowany jest 0.04 a tabela AWG
    zaczyna się od 58 (0.0099mm)...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2014-09-22 15:13:09
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-22 14:45, Piotr Wyderski pisze:

    > 3VA to nie maleństwo tylko całkiem spore trafko. Maleństwa mają 0,5W.

    > Transoptory są już troszkę nie tego... Zainteresuj
    > się mikromagnetycznymi separatorami z rodziny iCoupler.
    > Niektóre mają nawet izolowaną przetworniczkę. :-)

    No i bardzo dobrze przenoszą zakłócenia EMC z zewnątrz do środka i w
    drugą stronę. Gdy chcesz przejść badania EMC no i mieć urządzenie
    odporne na zakłócenia to lepie sobie to odpuścić.

    > A dlaczego w ogóle chcesz zasilać z sieci 230V? U siebie zasilam takie
    > moduły kabelkiem sygnałowym, w którym jedna para niesie ok. 8V.

    Z 8 V robisz potem 5V na regulatorze liniowym? To chyba sporo prądu
    marnujesz. No i straty w przewodach zasilających. W prawdzie to chyba
    projekt do jakiejś automatyki domowej. W warunkach gdy dajesz przewody
    sygnałowe/transmisyjne 100-200 to zasilanie po tym kablu rodzi problemy.
    No chyba, że robisz jak w POE. 48V a potem przetworniczka np na 5V.

    > No to zasilacza centralnego nie pobijesz.

    > No to nie impulsowy (czyt. elektrolity).

    Ja w swoich urządzeniach od lat daję impulsowe i elektrolity jakoś mi
    nie puchną. No może sporadycznie po 8 latach.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2014-09-22 15:17:46
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]

    No i bardzo dobrze przenoszą zakłócenia EMC z zewnątrz do środka i w
    drugą stronę. Gdy chcesz przejść badania EMC, no i mieć urządzenie
    odporne na zakłócenia, to lepiej sobie to odpuścić.

  • 27. Data: 2014-09-22 15:50:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Z 8 V robisz potem 5V na regulatorze liniowym?

    Tak. 3V rezerwy na spadek na drutach.

    > To chyba sporo prądu marnujesz.

    Odbiornikiem jest układ pobierający do 30mA, a kilowatogodzina
    kosztuje ~60 groszy. Przy takich stratach nawet mi się nie chciało
    myśleć o przetwornicy impulsowej.

    > No i straty w przewodach zasilających. W prawdzie to chyba
    > projekt do jakiejś automatyki domowej.

    Dokładnie tak.

    > W warunkach gdy dajesz przewody sygnałowe/transmisyjne 100-200

    Konkretnie to jest skrętka FTP.

    > to zasilanie po tym kablu rodzi problemy.
    > No chyba, że robisz jak w POE. 48V a potem przetworniczka np na 5V.

    IMHO nie ma sensu w tym zastosowaniu.

    > Ja w swoich urządzeniach od lat daję impulsowe i elektrolity jakoś mi
    > nie puchną. No może sporadycznie po 8 latach.

    Różnimy się definicją słowa "trwały". W tym zastosowaniu mnie interesują
    czasy bezawaryjnej pracy rzędu trzech dekad, więc widzę to inaczej:
    minęło ledwie 8 lat i _już_ puchną.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2014-09-22 16:48:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie mam pojęcia - nie znam wymiarów tego z Allegro. Moje maleństwa
    > mają wymiar rdzenia 20x20mm. A to bardzo mało.

    No to mniej-więcej mają tyle samo, tylko te z Allegro są
    zalane w kubeczku, max. wymiar mają 23 mm. Dla grubości
    ścianki rzędu 1mm to by musiało oznaczać E20, więc
    Twoje po prostu chyba są "gołe".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2014-09-22 16:51:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > I to jeszcze ma sens ?

    Ja używam takich 380V/0.3W do izolowanego pomiaru napięcia sieci.
    Ale rezystancje uzwojeń mają taką, że prawa fizyki zawodzą: po spięciu
    uzwojeń wtórnych na drugim pierwotnym nie ma wcale 230V... :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2014-09-22 17:53:46
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-22 15:50, Piotr Wyderski pisze:

    > Tak. 3V rezerwy na spadek na drutach.

    > Odbiornikiem jest układ pobierający do 30mA, a kilowatogodzina
    > kosztuje ~60 groszy. Przy takich stratach nawet mi się nie chciało
    > myśleć o przetwornicy impulsowej.

    Na ale argumentowałeś przeciwko przetwornicy:
    1) Wydajność energetyczna - jak najmniej marnowanego prądu.

    > Dokładnie tak.

    > Konkretnie to jest skrętka FTP.

    > IMHO nie ma sensu w tym zastosowaniu.

    Piszesz o zastosowaniu u pytającego? Tam ma być transmisja po RF wiec po
    co ciągnąć kable zasilające od centralnego zasilacza? Albo wtedy RF jest
    bez sensu (koszt chyba większy niż chińskich zasilaczy impulsowych),
    albo jednak okablowanie od punktu centralnego bez sensu.

    > Różnimy się definicją słowa "trwały". W tym zastosowaniu mnie interesują
    > czasy bezawaryjnej pracy rzędu trzech dekad, więc widzę to inaczej:
    > minęło ledwie 8 lat i _już_ puchną.

    Tak samo po tym czasie mogą spuchnąć elektrolity przy regulatorze liniowym.

    --
    pozdrawiam
    MD