  • 41. Data: 2014-09-23 14:53:32
    Temat: Re: Zasilanie układów z sieci elektrycznej
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mario wrote:

    > Idealne do zasilania po kablu transmisyjnym urządzeń o mocy 5 do 10 W.

    Kablem transmisyjnym to możesz zasilać urządzenia takim napięciem,
    jakie ci w granicach rozsądku pasuje, bo wtedy jest to zasilanie
    dedykowane. Roman pisał o szynie centralnej 48V, a to zmienia
    postać rzeczy: musisz mieć do niej co podłączyć.

    > Podajesz jakieś przykłady urządzeń na 12V aby uzasadnić ze 48 jest bez
    > sensu.

    Nie jest bez sensu, tylko to dość dziwna wartość. Za mało, by
    pociągnąć sensowną moc, za dużo, by traktować tę wartość jako
    bezpieczną w każdych warunkach. 24V by mnie nie dziwiło.

    > Takich urządzeń to się nie bardzo da zasilić z proponowanych
    > przez ciebie 8V.

    No ale ta szyna nie do tego służy. Ma wydajność prądową ~500 mA
    i zasila tylko sterowniki i czujniki -- więcej niż 4W tam po prostu
    nie ma. Jak coś potrzebuje więcej, to ma dedykowany kabelek.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 42. Data: 2014-09-23 15:34:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > dedykowane. Roman pisał o szynie centralnej 48V, a to zmienia
    > postać rzeczy: musisz mieć do niej co podłączyć.

    I napisałem Ci, co można do niej podłączyć...

    > Nie jest bez sensu, tylko to dość dziwna wartość. Za mało, by
    > pociągnąć sensowną moc,

    Cóż, pracowałem w siłowni 50V/1kA/1.5kAp... 48V jest standardem
    telekomunikacyjnym. Łatwo realizuje się zasilanie buforowe. Łatwo
    dodać do tego wspomaganie z paneli fotowoltaicznych.
    No i solidne zasilanie bezprzerwowe 230V AC może skorzystać z
    akumulatorów 48V.

    > za dużo, by traktować tę wartość jako bezpieczną w każdych
    > warunkach.

    Musisz ze strachem podchodzić do gniazdek 230V...

    > 24V by mnie nie dziwiło.

    Ale to jest właśnie za niskie napięcie na jakąkolwiek sensowną moc.

    > No ale ta szyna nie do tego służy. Ma wydajność prądową ~500 mA
    > i zasila tylko sterowniki i czujniki -- więcej niż 4W tam po prostu
    > nie ma. Jak coś potrzebuje więcej, to ma dedykowany kabelek.

    Ale jak ktoś planuje w _nowym_ domu mieć oświetlenie LED, mieć
    zapasowe zasilanie itd, to szyna DC 48V jest dobrym rozwiązaniem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2014-09-23 19:25:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-22 14:45, Piotr Wyderski pisze:

    > Transoptory są już troszkę nie tego... Zainteresuj
    > się mikromagnetycznymi separatorami z rodziny iCoupler.
    > Niektóre mają nawet izolowaną przetworniczkę. :-)

    Zdarzało mi się już ich używać, ale tylko na liniach danych (głównie
    UART). Nie widzę sensu stosowania takiego separatora na wejściu, które
    będzie przyjmowało impulsy o długości od kilkuset ms do kilku sekund.

    > A dlaczego w ogóle chcesz zasilać z sieci 230V? U siebie zasilam takie
    > moduły kabelkiem sygnałowym, w którym jedna para niesie ok. 8V.

    Bo moduł tak czy inaczej będzie posiadał linię 230V, z której zasilane
    będą odbiorniki załączane triakami. Umieszczenie małego zasilacza w
    jednej obudowie z modułem jest najwygodniejszym rozwiązaniem.
    A kabelka sygnałowego tam nie będzie. Moduły mają pracować na magistrali
    bezprzewodowej.

    > No to zasilacza centralnego nie pobijesz.

    Odpada. Muszę się liczyć z możliwością, że jeśli projekt wypali, to w
    przyszłości rozrośnie się na cały dom jednorodzinny wraz z przyległymi
    zabudowaniami. Centralny zasilacz nie sprawdzi się tutaj z tej samej
    przyczyny, z której nie wypali przewodowa magistrala.

  • 44. Data: 2014-09-23 21:28:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-22 09:16, Michał Lankosz pisze:

    > Kupiłem za 17zł myśląc, że będzie lepszy od tych za 5zł. 12V, 1A,
    > impulsowy. Nawet bez obciążenia się grzeje. Podobne od Nokii z końca lat
    > 90 na biegu jałowym są zimne.

    Mi właśnie stopiła się taka chińska "ładowarka", którą dołączono do
    taniego odbiornika GPS. Poczułem zapach topionego plastiku i zanim
    zlokalizowałem źródło obudowa zdążyła się już dość mocno zniekształcić.
    Od tamtego czasu zdecydowanie unikam takich rozwiązań. Jeśli zasilacz
    impulsowy, to tylko ten z nieco lepszej kategorii cenowej.

  • 45. Data: 2014-09-25 20:46:54
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-09-23 21:28, Atlantis pisze:

> [...]
    > Od tamtego czasu zdecydowanie unikam takich rozwiązań. Jeśli zasilacz
    > impulsowy, to tylko ten z nieco lepszej kategorii cenowej.

    Faktem jest, że mogą być niebezpieczne. Poleciał mi wtyczkowy zasilacz
    "anteny" wifi który dostałem w zestawie od mojego ISP. Siedziałem przy
    kompie gdy nagle okazało się, że Internetu brak i czuć elektronami.
    Szybko kopnąłem w wyłącznik listwy gdy już dym leciał. Ciekawe co by
    było, gdybym nie wyłączył...

    --
    Michał

  • 46. Data: 2014-09-27 18:06:02
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 21 Sep 2014 12:48:51 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > Pojemnościowy ogranicznik prądu (czytaj - kondensator foliowy) dioda
    > Zenera, może (ale tylko może) dodatkowy stabilizator liniowy. Nie
    > spodziewaj się w najtańszej chińszczyźnie nie wiadomo jakiej techniki.

    Taki układ nie zapewnia przecież separacji galwanicznej od sieci - a to
    by się kwalifikowało przy pierwszej lepszej okazji do prokuratury.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 47. Data: 2014-09-27 18:56:39
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    badworm pisze:

    > Taki układ nie zapewnia przecież separacji galwanicznej od sieci - a to
    > by się kwalifikowało przy pierwszej lepszej okazji do prokuratury.

    A kondensator to aby nie zapewnia separacji galwanicznej?

    Nie zapewnia jedynie izolacji pojemnościowej na odpowiednim poziomie -
    bo prąd upływu pojemnościowego będzie rzędu prądu roboczego.

    Co w sumie dla podłączonego na jedno wychodzi - zabija prąd a nie jego
    faza w stosunku do napięcia.

    --
    Darek

  • 48. Data: 2014-09-27 19:13:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Sep 2014 18:56:39 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

    > A kondensator to aby nie zapewnia separacji galwanicznej?

    Musialyby byc dwa, no i urzadzenie musialoby malutki prad brac, zeby
    kondensator nie przepuszczal zbyt duzego pradu porazeniowego.

    No a jak beda dwa, to na urzadzeniu bedzie 110V, lepiej tego nie
    dotykac. Nie zabije, ale przyjemnie nie bedzie.

    J.