  • 1. Data: 2020-02-18 14:39:28
    Temat: Zatrzymywanie talerzy dysków PATA przy restarcie systemu, stare płyty główne AMD
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy to jest powszechne zjawisko, że na starszych płytach z okolicy roku
    2004, przy restarcie (przeładowaniu systemu, bo coś zainstalowaliśmy i
    system żąda ponownego uruchomienia PC) dyski PATA zatrzymują talerze i po
    chwili jak już płyta od nowa inicjuje rozruch słychać rozpędzające się
    talerze.
    Takie zjawisko słyszę na płycie Gigabyte 7NF-RZ
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/7NF-RZ-rev-10

    Przypuszczalnie jest to chyba urok płyt tamtych lat, bo nawet jak napęd DVD
    próbuje wsunąć tackę, to w tym momencie krytycznym gdzie zatrzymują się
    talerze, to na chwilę tacka napędu też w trakcie wsuwania się zatrzymuje
    się, tak jakby jej ktoś na chwilę odciął zasilanie na chamca i po przejściu
    tego krytycznego momentu tacka kontynuuje wsuwanie i za chwilę słychać od
    nowa rozpędzające się talerze w dyskach.
    Gdybam, że nie służy to zbytnio trwałości mechaniki dysku (?)
    Rozumiem jakby wyłączyć na chama zasilanie płyty, ale czemu tak się dzieje
    przy typowym przeładowaniu , ale po co to zatrzymywanie na kilka sekund
    dysków? Gdy płyta cały czas dostaje zasilanie.
    Może da się to wkurzające zatrzymywanie talerzy dysków wyłączyć? Tak aby
    kręciły się zawsze bez względu na to co robimy, a zatrzymywały dopiero jak
    chcemy zakończyć pracę płyty.

  • 2. Data: 2020-02-18 18:07:52
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-02-18 o 14:39, jedrek pisze:
> [...]
    > https://www.gigabyte.com/Motherboard/7NF-RZ-rev-10
    >
    > Przypuszczalnie jest to chyba urok płyt tamtych lat, bo nawet jak napęd

    Raczej dysków. Mam dyski PATA w szufladzie i trzeba się nakombinować aby
    ruszyły przez przejściówkę USB-PATA.
    Sata rusza z kopyta a ten jak nie dostanie komendy spinup to martwy ;)

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-02-28 11:14:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wolałbym zatrzymywanie talerzy przy restarcie systemu niż niemożność wprowadzenia
    dysku w stan uśpienia.

  • 4. Data: 2020-04-14 16:00:45
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Irokez" news:5e4c19e6$0$17345$65785112@news.neostrada.pl
    > Raczej dysków.

    To nie wina dysków. To wina dziwnych sterowników chipsetu dedykowanych na
    stronie producenta płyty.
    Metodą prób, błędów, przypadków, po kilkugodzinych zabawach ustaliłem, że
    zatrzymywanie talerzy odpowiada jeden składnik sterownika Nvidia jakie
    producent płyty Gigabyte GA-7NF-RZ linkuje na swojej stronie macierzystej.
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/7NF-RZ-rev-10/s
    upport#support-dl

    Przy instalacji tychże chipsetowych sterowników:
    NVIDIA Series system driver for nForce2 (Included LAN driver) v 2.41
    Wystarczy pominąć składnik "NVIDIA IDE SW driver", wskazać, że nie chcemy go
    instalować i przeskoczyć ten etap.
    I następuje cud, dyski przestają się zatrzymywać przy przeładowaniu systemu,
    resecie, itp.
    Dziwnym trafem znów działa także CrystalDiskInfo, który po zaistalowaniu
    tego składnika sterowników przestawał widzieć dyski w systemie. A było
    podejrzenie, że to pewnie wina starej generacji dysków, a to sterownik
    Nvidii robił spustoszenie i ucinał komunikację na linii dysk-program do
    odczytu SMART.

  • 5. Data: 2020-04-14 17:03:18
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako jedrek <w...@...on>
    w artykule <news:hmjlG.43$nT6.12@usenetxs.com> pisze:

> [...]
    > na stronie producenta płyty.
    > NVIDIA Series system driver for nForce2 (Included LAN driver) v 2.41

    To nie są najnowsze sterowniki. Trzeba było zainstalować ich aktualizację
    dostępną na stronie NVidii (od dawna w dziale Legacy, a teraz nie wiem):

    v4.27, 2004
    nForce 1,2,3 unified Win9x last
    v5.11, 2005
    nForce 1,2,3 unified Win2k/XP last

    Numery wersji podane wyżej to wersja całego pakietu, poszczególne
    sterowniki mogą mieć inne numery.

    > Wystarczy pominąć składnik "NVIDIA IDE SW driver", wskazać, że nie
    > chcemy go instalować i przeskoczyć ten etap.

    Brak kompletu sterowników może powodować inne błędy, więc podobne
    kombinacje są ryzykowne.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<=>h w adresie)