  • 11. Data: 2018-08-10 07:59:07
    Temat: Re: Złącze M.2
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 10.08.2018 Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> napisał/a:

    > Nie trzeba, kernel ma "w sobie" sterowniki. PCIe od wersji 3.3, więc dość
    > starej.

    Mogło to być odebrane dwuznacznie, więc doprezycuję: chodzi o wersję
    (i "starość") kernela, nie sterownika.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 12. Data: 2018-08-10 08:17:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2018 05:56:34 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
    napisał(a):

    > "All major Linux distributions have NVMe driver in-box support(..)
    > The current status of the driver is included in the kernel
    > (3.3 or later)."
    >
    > Oczywiście firmware (BIOS czy inne UEFI) musi umieć
    > się bucić z takiego dysku, choć rzecz jasna można stosować
    > protezy w postaci /boot na innym urządzeniu.

    To jest jeden problem z głowy. Ale jest i inny, mianowicie płyta musi
    "umieć" NVMe. Powstaje pytanie czy moja jest taka. To płyta Asus
    H97-PLUS. Z jednej strony gdzieś wyczytałem że wsparcie dla NVMe jest
    dopiero od chipsetu Z97. W mojej jest chipset H97 ale przeglądając na
    ekranie opcje biosu znalazłem tam rubrykę dot. dysków NVMe. Ponieważ na
    razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować
    dysk NVMe czy nie? :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2018-08-10 08:23:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    napisał(a):

> [...]

    ekranie opcje biosu znalazłem tam rubrykę dot. dysków NVMe. Ponieważ na
    razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować

    PS. Napisałem w tej sprawie do wsparcia technicznego Asusa, może
    powiedzą coś sensownego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2018-08-10 08:28:19
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 10.08.2018 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > razie takiego nie mam, opcja jest nieaktywna. Powstaje pytanie - kupować
    > dysk NVMe czy nie? :)

    Tu jest inne, kluczowe pytanie: czy jest on Ci potrzebny
    i czy go wykorzystasz.

    Ja na ten przykład używam dysku SSD z magistralą SATA 3 Gb/s
    i nie odczuwam z tego powodu żadnego dyskomfortu ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 15. Data: 2018-08-10 08:43:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2018 06:28:19 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski
    napisał(a):

    > Tu jest inne, kluczowe pytanie: czy jest on Ci potrzebny
    > i czy go wykorzystasz.
    >
    > Ja na ten przykład używam dysku SSD z magistralą SATA 3 Gb/s
    > i nie odczuwam z tego powodu żadnego dyskomfortu ;-)

    Do zabawy :) Jakbym nie chciał się bawić to bym pozostał do dziś na
    jednordzeniowym Athlonie i mechanicznym dysku bo do netu by wystarczyło.
    SATA 3 jest fajne ale NVMe na M.2 jeszcze fajniejsze :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 16. Data: 2018-08-10 17:53:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Aug 2018 18:42:28 +0200, Irokez napisał(a):

    > M.2 SATA zajmuje port SATA (jeden !!), tu piszą o porcie SATA_5/6 -
    > piszą o JEDNYM porcie, a nie dwóch !! sprawdź w instrukcji który ma
    > oznaczenie [SATA_5/6] i tam nie wtykaj dysku/CDROM'a itp. jeśli kupisz
    > dysk M.2 SATA. Może jednocześnie pracować tylko jedno.
    Nie mylisz się aby? To cytat z serwisówki:
    "The M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA ports 5 and 6. Refer to
    section 2.6.3 PCH Storage Configuration of this user guide for more
    details."
    Zwracam uwagę na "and" :) Podobną uwagę znajdziesz w opcjach BIOS na
    ekranie. I jeśli mam rację i dysk zajmuje dwa porty, to prędkość
    transferu powinna być taka jak dla dwóch portów łącznie. I tu kolejna
    wątpliwość - producenci dysków M.2 SATA podają jako max. transfer
    wielkość właściwą dla jednego portu. To czemu miałby taki dysk zajmować
    dwa porty? I jaka tu przewaga M.2 nad zwykłym portem SATA?

    > Dysk M.2 PCIe/NVMe nie zajmuje SATA bo to inne linie. Ma swoją linię
    > PCIe x1.
    Gość od Asusa odpowiedział mi że owszem, w tej płycie złącze M.2
    obsługuje dyski PCIe ale tylko x1 i nie NVMe. Znasz taki, choć jeden?
    Z mojego goglania po stronach producentów dysków SSD dowiedziałem się
    tyle że ich parametry są ściśle tajne i nie są publikowane :) Zwłaszcza
    takie które mnie interesują :)
    (Spróbuj np. znaleźć dane Sandisk SD6SP1M-256G na ich stronie)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 17. Data: 2018-08-10 19:26:39
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    takie które mnie interesują :)
    (Spróbuj np. znaleźć dane Sandisk SD6SP1M-256G na ich stronie)

    PS. Pogoglałem i widzę że PCIe M.2 AHCI (nie NVMe) to rzadkość i są ze 3
    razy droższe od podobnych NVMe. Jest ich zaledwie kilka typów z których
    jedynie Samsung SM951 512GB się pojawia na aukcjach. Dupa zimna...
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2018-08-11 12:40:19
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > wielkość właściwą dla jednego portu. To czemu miałby taki dysk zajmować
    > dwa porty? I jaka tu przewaga M.2 nad zwykłym portem SATA?

    Dziwne, w Asrock B350M mam po prostu:
    "M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use,
    the other one will be disabled."
    gdzie SATA3_3 to jeden port (na płycie są cztery oznaczone od SATA3_1 do
    SATA3_4).

    Tu parę modeli ale lista nie powala
    http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/H97M-E/H
    97M-E_Devices_report.pdf

    Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;)

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2018-08-11 13:49:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Aug 2018 12:40:19 +0200, Irokez napisał(a):

    > Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;)

    Na to wygląda... Problem w tym że tą kupiłem parę dni temu :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2018-08-11 13:49:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Aug 2018 12:40:19 +0200, Irokez napisał(a):

    > Czyli czas zmienić płytę na nowszą ;)

    Na to wygląda... Problem w tym że tą kupiłem parę dni temu :) Nauka
    kosztuje.
    --
    Jacek
    I hate haters.