  • 1. Data: 2011-08-25 18:57:47
    Temat: Spojler
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Ww wakacje zrobiłem kilka tysięcy km autem z rowerami na uchwycie, mniej
    więcej takim:

    http://www.twardziel.pl/foto/1auto/bagaznik_samochod
    owy_na_rower_2.jpg

    Przy takim przewożeniu rowerów spalanie rośnie o ok. 1-2 litry/100 km, w
    zależności od prędkości. Teraz pytanie: czy byłoby opłacalne
    zaprojektowanie i wykonanie jakiegoś prostego spojlera, montowanego do
    samochodu z nadwoziem kombi, który by poprawił aerodynamikę i obniżył
    spalanie ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2011-08-26 11:03:22
    Temat: Re: Spojler
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości
> [...]
    >zaprojektowanie i wykonanie jakiegoś prostego spojlera, montowanego
    >do samochodu z nadwoziem kombi, który by poprawił aerodynamikę i

    Obawiam sie ze nie - on wcale taki prosty nie bedzie, a ile
    zaoszczedzisz - 100 litrow ?

    Mozesz zwolnic, stracisz pewnie i tak mniej niz na robocie :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-08-27 20:29:59
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-08-26 13:03, J.F pisze:
    owy_na_rower_2.jpg

    > Obawiam sie ze nie - on wcale taki prosty nie bedzie,

    Spojlery na TIRach nie wyglądają jakoś wyszukanie.

    > a ile
    > zaoszczedzisz - 100 litrow ?

    W perspektywie eksploatacji *jednego* auta co najmniej tyle, ale na
    następnym kombi także chciałbym wozić rowery w ten sposób.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2011-08-28 05:48:17
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    PeJot napisał(a):

    > Spojlery na TIRach nie wyglądają jakoś wyszukanie.

    Ale spojlery na TIRach maja prostsze zadanie: "zaokraglic" czolo naczepy
    plaskie jak sciana domu.
    A ty potrzebujesz czegos innego :)
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 5. Data: 2011-08-28 08:53:24
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-08-28 07:48, zbigi pisze:

    > Ale spojlery na TIRach maja prostsze zadanie: "zaokraglic" czolo naczepy
    > plaskie jak sciana domu.
    > A ty potrzebujesz czegos innego :)

    Owiewke taka by trzeba zrobic. Tylko nie wiem kto by sie tego podjal.
    Ewentualnie mozna samemu sprobowac z maty szklanej i żywicy, na koniec
    poszpachlowac i nie bedzie sie roznilo od tych od tira. :)

    --
    venioo
    GG:198909

  • 6. Data: 2011-08-28 17:44:11
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-08-26 13:03, J.F pisze:

    > Obawiam sie ze nie - on wcale taki prosty nie bedzie, a ile
    > zaoszczedzisz - 100 litrow ?

    Zaobserwowałem, że caravaningowcy tego czasami używają, czyli ktoś to
    produkuje seryjnie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-08-28 18:18:47
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-08-28 19:44, PeJot pisze:

    > Zaobserwowałem, że caravaningowcy tego czasami używają, czyli ktoś to
    > produkuje seryjnie.

    Coś mi się zdaje, że żaden z szanownych nie zastanawia się nad tym jak
    wygląda opływ powietrza nad samochodem, jeśli samochód jest nowy czyli w
    domyśle ma dobra aerodynamikę to takie rowery są częściowo w cieniu
    aerodynamicznym i w strefie turbulencji a ich góra jest w strefie opływu
    zbliżonego do laminarnego. Rowery są ażurowe więc ich wpływ na ogólna
    aerodynamikę pojazdu jest stosunkowo niewielki stad relatywnie mały
    wpływ na zwiększenie spalania. Spojler który miał by sensownie spełnić
    swoje zadanie musiał by przeprowadzić opływ laminarny ponad rowerami,
    objąć je strefa cienia aerodynamicznego i nie dopuścić do powstania
    wielkiej strefy turbulencji za autem. Nie widzę prostego rozwiązania
    takiego problemu, taka obudowa musiała by być sztywna i wielka a jej
    efekt mógł by być nie warty kosztów jej wykonania. Podejrzewam, że
    daleko lepszy efekt dało by zastosowanie niewielkich spojlerów
    formujących strefy opływu za samochodem ale ich wykonanie bez tunelu
    aerodynamicznego jest niemożliwe.

  • 8. Data: 2011-08-28 19:17:24
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-08-28 20:18, Padre pisze:
> [...]
    > daleko lepszy efekt dało by zastosowanie niewielkich spojlerów
    > formujących strefy opływu za samochodem ale ich wykonanie bez tunelu

    Coś w postaci pokrywy bezpośresnio *nad* rowerami ? To się wydaje proste
    do wykonania i zainstalowania, a to zachęca do eksperymentów. No i
    deszcz na postoju nie będzie moczył sprzętów :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2011-08-28 21:36:26
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Coś w postaci pokrywy bezpośresnio *nad* rowerami ? To się wydaje proste
    > do wykonania i zainstalowania, a to zachęca do eksperymentów. No i
    > deszcz na postoju nie będzie moczył sprzętów :)

    Właśnie ta koncepcja wydaje mi się bardzo ryzykowna, jeśli taki spojler
    będzie się urywał za rowerami to spowoduje silne turbulencje i może być
    gorzej niż bez niego, poszukaj zdjęć w sieci obrazujących opływ
    powietrza nad współczesnym samochodem a raczej trzeba by powiedzieć
    wokół niego, czy widzisz jakiś sposób na odchylenie strefy przepływu
    laminarnego ponad rowerami bez jej zniszczenia szczególnie tylko przy
    pomocy przykrywy, ja nie widzę takiej możliwości mieszczącej się w
    możliwościach amatorskiego wykonania. Spojler w TIRach to sprawa dość
    prosta bo chodzi o pewne poprawienie i tak mizernej aerodynamiki, w
    przypadku auta osobowego ciągnącego przyczepę kempingową montaż takiego
    spojlera to loteria z małą szansą na dużą wygraną.

  • 10. Data: 2011-08-29 05:24:20
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-08-28 23:36, Padre pisze:

> [...]
    > wokół niego, czy widzisz jakiś sposób na odchylenie strefy przepływu
    > laminarnego ponad rowerami bez jej zniszczenia szczególnie tylko przy

    Do tego dochodzi jeszcze przepływ z boków auta, z którym nic się nie da
    zrobić ( koła rowerów wystają nieco na boki ). OK, daję sobie spokój.
    Mam w planach box bagażowy, mam nadzieję że toto jakoś radykalnie nie
    psuje aerodynamiki.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem