  • 11. Data: 2018-10-03 04:54:50
    Temat: Re: Zysk anteny Yagi
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/02/18 17:53, J.F. wrote:

    > Ha, w miejscu kolejnego direktora tez sie nakladaja, to on jeszcze
    > wiecej odbiera i promieniuje ...

    > Niestety, ja niewierzacy, wiec Amen nie ucina moich watpliwosci :-)

    Rozkład energii EM jest 3-wymiarowy. W przypadku pojedynczego dipola
    wykorzystujesz energie z jednego wycinka przestrzeni. Każdy kolejny
    direktor jest dipolem, który jest zasilany energią z kolejnego wycinka,
    i ją wypromieniowuje z odpowiednim przesunięciem fazowym. To wszystko
    się sumuje w płaszczyźnie dipola odbiorczego, i stąd bierze się zysk
    energetyczny. Z kolei reflektor jest tak zaprojektowany żeby
    interferencja w płaszczyźnie dipola odbiorczego była destruktywna, przez
    co "izoluje" od promieniowania dochodzącego z tyłu anteny. To
    przesunięcie fazowe jest generowane przez rozłożenie w przestrzeni, oraz
    różnicę długości, przez co elementy pasywne zachowują się jak
    indukcyjności albo pojemności przy częstotliwości rezonansowej dipola
    odbiorczego.

    Jacek.

  • 12. Data: 2018-10-03 09:35:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Radzikowski" napisał w wiadomości grup
    On 10/02/18 17:53, J.F. wrote:
> [...]
    >
    >Rozkład energii EM jest 3-wymiarowy. W przypadku pojedynczego dipola
    >wykorzystujesz energie z jednego wycinka przestrzeni.

    Moj pierwszy problem - nie potrafie sobie wyobrazic o jaki wycinek
    chodzi w przypadku dipola :-)
    Szerokosc preta ? No nie, ze wzorow i z praktyki wynika wiecej.

    > Każdy kolejny direktor jest dipolem, który jest zasilany energią z
    > kolejnego wycinka,

    No i tu jest drugi problem - jesli pierwszy direktor odbiera moc z
    pewnego wycinka przestrzenii, to za nim powinna byc moc fali slabsza.

    Oczywiscie on tez promieniuje, wiec za nim jest ... taka sama ? (*)

> [...]
    >interferencja w płaszczyźnie dipola odbiorczego była destruktywna,
    >przez co "izoluje" od promieniowania dochodzącego z tyłu anteny.

    A nie chodzi takze o to, zeby dla fali przychodzacej "z przodu" byla
    interferencja konstruktywna ?

    (*) ten promieniujacy direktor, a takze dipol odbiorczy - on
    interferuje z fala przychodzaca, i w efekcie w wielu miejscach
    przestrzenii pole sie zmienia.
    Stamtad odbiera energie ?

    J.

  • 13. Data: 2018-10-03 09:51:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 3 Oct 2018 09:35:59 +0200, J.F. napisał(a):

    > Oczywiscie on tez promieniuje, wiec za nim jest ... taka sama ? (*)

    Mniej więcej (pominawszy straty). Zmienia się jedynie faza.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 14. Data: 2018-10-03 09:55:48
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-10-03 09:51, Jacek Maciejewski wrote:

    > Mniej więcej (pominawszy straty). Zmienia się jedynie faza.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16
    580083#16580083

    W.

  • 15. Data: 2018-10-03 11:17:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-10-03 o 09:35, J.F. pisze:

    > Moj pierwszy problem - nie potrafie sobie wyobrazic o jaki wycinek
    > chodzi w przypadku dipola :-)
    > Szerokosc preta ? No nie, ze wzorow i z praktyki wynika wiecej.

    Ciekawe czy taki model do wyobrażenia sobie tego by się sprawdził:

    Jak położysz pręt na łóżku wodnym to zagięcie powierzchni obejmie pewien
    obszar większy od pręta.
    Najpierw pomyślałem o igle położonej na wodzie.
    P.G.

  • 16. Data: 2018-10-03 17:20:55
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/03/18 03:35, J.F. wrote:
> [...]
    > chodzi w przypadku dipola :-)
    > Szerokosc preta ? No nie, ze wzorow i z praktyki wynika wiecej.

    To nie jest wycinek o szerokości pręta, ale tez nie ma nieskończonego
    promienia. "Jakiś tam" wycinek, ale ile to jest dokładnie to pewnie
    zależy od tego jak wygląda interakcja z pozostałymi elementami.

    > No i tu jest drugi problem - jesli pierwszy direktor odbiera moc z
    > pewnego wycinka przestrzenii, to za nim powinna byc moc fali slabsza.
    >
    > Oczywiscie on tez promieniuje, wiec za nim jest ... taka sama ? (*)

    W teorii ilość energii będzie taka taka sama, w praktyce słabsza o
    straty w elementach pasywnych. Ale co jest istne to to, że
    wypromieniowana energia jest przesunięta w fazie w stosunku do fali
    padającej, przez co może się zsumować konstruktywnie z tym co dotarło do
    dipola odbiorczego nie zmienione.
    Coś jak wysoki strzał z wody w basenie spowodowany nakładaniem fal o
    stosunkowo niewielkiej amplitudzie:
    https://www.youtube.com/watch?v=8y_s7QnPpUs

    > A nie chodzi takze o to, zeby dla fali przychodzacej "z przodu" byla
    > interferencja konstruktywna ?

    Z przodu masz konstruktywną, i z tego jest zysk. Z tyłu masz
    destruktywną, i to daje asymetrię charakterystyki przód-tył.

    > (*) ten promieniujacy direktor, a takze dipol odbiorczy - on interferuje
    > z fala przychodzaca, i w efekcie w wielu miejscach przestrzenii pole sie
    > zmienia.
    > Stamtad odbiera energie ?

    Pewnie się zmienia w wielu miejscach przestrzeni, ale to nas nie interesuje.

    Jacek.

  • 17. Data: 2018-10-03 18:52:36
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.09.2018 o 08:47, J.F. pisze:

    > Ale wzory tam to raczej od drugiej strony - taka efektywna apertura
    > musi byc, skoro tyle wychodzi.
    >
    > Czy faktycznie jak na rysunku - ten direktor zagina fale (bo chyba nie
    > czasoprzestrzen) i w efekcie te obok trafiaja w glowny dipol.
    >
    > Ale to chyba jest inaczej - direktor odbiera, promieniuje,

    Bingo.

    >i w efekcie
    > pod pewnymi katami w bok fala zanika na skutek interferencji.
    > Ale czy z tego wynika wzmocnienie za nim ?

    Pod pewnymi kątami zanika a pod innymi się wzmacnia.

    > No w sumie ... za nim mamy oryginalna fale, plus te repromieniowana,
    > ale czy oryginalna nie jest oslabiona ?

    Widocznie mniej niż wzmocnienie dawane przez tą przeszkodę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2018-10-03 18:54:22
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 02.10.2018 o 23:53, J.F. pisze:

    > Ha, w miejscu kolejnego direktora tez sie nakladaja, to on jeszcze
    > wiecej odbiera i promieniuje ...

    > Niestety, ja niewierzacy, wiec Amen nie ucina moich watpliwosci :-)

    Ale w Maxwella musisz jednak obowiązek wierzyć.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2018-10-03 19:39:17
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2018-10-03 o 11:17, Piotr Gałka pisze:

    > Jak położysz pręt na łóżku wodnym to zagięcie powierzchni obejmie pewien
    > obszar większy od pręta.
    > Najpierw pomyślałem o igle położonej na wodzie.

    Nie lepiej: jak połozysz kobiete ...
    --
    a s

  • 20. Data: 2018-10-03 21:53:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello A,

    Wednesday, October 3, 2018, 7:39:17 PM, you wrote:

    > Nie lepiej: jak połozysz kobiete ...

    Idealnie kulistą?

    --
    Best regards,