  • 1. Data: 2009-04-03 18:18:00
    Temat: algorytm generowania grafikow pracy
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Witam

    Mial ktos do czynienia z takim czyms ?

    Zalozmy, ze jest kilka osob i musza pracowac tak zeby sklep byl otwarty od 8
    do 20.

    Trzeba oczywiscie trzymac sie przeroznych zasad generowania (tych
    wynikajacych
    z kodeksu pracy i przeroznych zyczen pracownikow oraz szefostwa).

    Jak sie za cos takiego zabrac ? Zeby bylo zabawniej to grafik moze sie
    zmieniac z tygodnia
    na tydzien chociazby dlatego, ze ktos tam bierze urlop a reszta sie musi do
    niego
    dopasowac. I wtedy oczywiscie dalej musi wszystko pasowac
    do zalozen kodeksu pracy. Moze wystapic tez cos takiego, ze grafiku nie da
    sie zrobic
    bo na przyklad za malo ludzi i trzeba szukac kogos dodatkowego.

    Chyba jedyne co mi przychodzi do glowy to losowanie kto kiedy (ewentualnie
    moznaby juz
    wstepnie wziac pod uwage kilka prostszych warunkow) a potem sprawdzanie czy
    wynik
    pasuje do zalozen. Pewnie przy kilku osobach by sie dalo ale to pewnie nie
    jest zbyt optymalne rozwiazanie.

    Z gory dziekuje za jakies podpowiedzi.

  • 2. Data: 2009-04-03 19:54:46
    Temat: Re: algorytm generowania grafikow pracy
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    bagno pisze:
> [...]
    > wynikajacych
    > z kodeksu pracy i przeroznych zyczen pracownikow oraz szefostwa).

    Ponieważ realia są czysto polskie, nie spodziewam się algorytmów
    akademickich.

    Z praktyki, stosunkowo najpopularniejszy rynek szkoły i rozkłady lekcji
    są ZTCW na półautomacie. Nieliczni producenci sortu chwalą się
    automatem, chyba nikt full auto nie używa.

    Sprawdzać można w pętli (brutal force) aż do skutku. Natomiast prawdziwe
    wyzwanie, to pytanie w jakim formaliźmie (w jakim języku reguł) wyrazić
    życzenia różnych uczestników układu, that is the question.

    <pesymizm> Praktyka pokaże, że na gotowym rozkładzie usłyszysz od
    ludzi" to jest do dupy bo ... "</pesymizm>

  • 3. Data: 2009-04-03 20:50:14
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Jacek Czerwinski wrote:

> [...]
    > lekcji są ZTCW na półautomacie. Nieliczni producenci sortu chwalą się
    > automatem, chyba nikt full auto nie używa.

    Wydaje mi sie, ze moj przypadek jest chyba latwiejszy. Maksymalnie 3 ludzi
    a reguly sa dosyc proste.

> [...]
    > prawdziwe wyzwanie, to pytanie w jakim formaliźmie (w jakim języku
    > reguł) wyrazić życzenia różnych uczestników układu, that is the

    Nie wiem ale reguly sa dosyc nieskomplikowane. Jakos to moze rozpracuje.
    Myslelm tylko, ze
    moze jest jakis ciekawy algorytm chociaz sam pojecia nie mam jaki. Bede cos
    kombinowal.

    > <pesymizm> Praktyka pokaże, że na gotowym rozkładzie usłyszysz od
    > ludzi" to jest do dupy bo ... "</pesymizm>

    No pewnie tak bedzie. Dobrze, ze tylko szef ma jakis wplyw na to a reszta
    moze sobie najwyzej gadac.

  • 4. Data: 2009-04-04 17:15:01
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 3 Kwi, 21:54, Jacek Czerwinski <x...@...z.pl> wrote:

    > Ponieważ realia są czysto polskie, nie spodziewam się algorytmów
    > akademickich.

    Zgoda, algorytm należy skroić pod konkretnego klienta.

    > Sprawdzać można w pętli (brutal force) aż do skutku. Natomiast prawdziwe
    Nie można bo to są problemy NP-trudne. Pętelkami tu nic nie
    zdziałasz.

    > wyzwanie, to pytanie w jakim formaliźmie (w jakim języku reguł) wyrazić
    > życzenia różnych uczestników układu, that is the question.

    W języku matematyki najlepiej.

    > <pesymizm> Praktyka  pokaże, że na gotowym rozkładzie usłyszysz od
    > ludzi" to jest do dupy bo ... "</pesymizm>
    To się rozwiązuje poprzez analizę.

    Pozdrawiam,
    Wit [ http://wlogsolutions.pl ]

  • 5. Data: 2009-04-04 17:17:31
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    On 3 Kwi, 22:50, "bagno" <b...@o...pl> wrote:

    > Nie wiem ale reguly sa dosyc nieskomplikowane. Jakos to moze rozpracuje.
    O jakim systemie czasu pracy mówisz? Znormalizowany system NIE jest
    prosty.

    > Myslelm tylko, ze
    > moze jest jakis ciekawy algorytm chociaz sam pojecia nie mam jaki. Bede cos
    > kombinowal.

    Poszukaj pod hasłami timetabling i rostering.

    > No pewnie tak bedzie. Dobrze, ze tylko szef ma jakis wplyw na to a reszta
    > moze sobie najwyzej gadac.
    Jak pracownicy nie będą akceptować rozwiązań to po prostu będą je
    omijać. Szef może sobie kazać...

    Pozdrawiam,
    Wit [ http://wlogsolutions.pl ]

  • 6. Data: 2009-04-04 18:42:22
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 03 Apr 2009 21:54:46 +0200, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >Sprawdzać można w pętli (brutal force) aż do skutku. Natomiast prawdziwe
    >wyzwanie, to pytanie w jakim formaliźmie (w jakim języku reguł) wyrazić
    >życzenia różnych uczestników układu, that is the question.

    Problem NP-zupelny petelkami?...

    ><pesymizm> Praktyka pokaże, że na gotowym rozkładzie usłyszysz od
    >ludzi" to jest do dupy bo ... "</pesymizm>

    Z doswiadczenia tak mowisz czy z "widzimisie?...

    A.L.

  • 7. Data: 2009-04-04 21:16:34
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    A.L. pisze:

    > Problem NP-zupelny petelkami?...
    A choćby był exp(NP) to oryginalne pytanie jest o kilka osób. Jaki
    problem jest generować twój schemat choćby i godzinę - o ile w ogóle
    powstanie.

    > Z doswiadczenia tak mowisz czy z "widzimisie?...

    Zaledwie 20 lat widzimisiowania ...

    Jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby tzw.analiza (czy mówiąc inaczej
    przesłuchanie załogi) w celu określenia specyfikacji było 100%
    skuteczne. Zwróć uwagę, że mowa tu o wymaganiach każdego z pracowników.
    Marzenie, że a) oni to określą z góry b) że stworzysz formalizm do
    wyrażania tego. Mrzonka intelektualistów.

    Zwróć uwagę, tu nie chodzi o założenia (pełne dziur) od jednego (w miarę
    przygotowanego do rozmowy) managera d/s informatyzacji, tylko wolę tzw.
    ludu o zakresie wykształcenia od 'a' do 'z'; obyciu ze słowem pisanym
    statystycznie jakie widzisz i rozumieniem tekstu sprawdzanym w pytaniach
    audiotele; z kompleksami i animozjami itd itp.

    Tu nie zgodzę się z Witem, że w języku matematyki. To się fajnie mówi.
    Oczywiście że w języku matematyki. Być może potrafi (Wit) stworzyć taki
    język, który wypełniony regułami (Kto je stworzy bo same się nie
    stworzą), który nawet będzie dawał rozwiązania problemów NP w czasie
    skończonym. Tylko kto pojęcia tego języka przełoży na ludzkie, żeby pani
    Basia w stróżówce zrozumiała czego (Wit) chce od niej w ankiecie i
    dlaczego to jest NP jakieś i w ogóle nie nastaje na jej [----].

    Wprowadź sam kontekst kodeksu pracy jeśli najtęższe głowy interpretują
    go niejednoznacznie.

    Obrazek: komputer myśli myśli mysli (długo bo NP-ileś, jak w starym
    dowcipie politycznym) po czym drukuje idealny rozkład pracy (idealny w
    tym sensie że spełniający posiadane przez system reguły) po czym wstaje
    pan Kazio i mówi, że on to pierd...li bo nie będzie pracował na jednej
    zmianie z Jasiem bo coś tam ... (nie będzie pracował na zmianie po kimś,
    bo tamten zostawia syf w składziku, lub nie w środy na II bo są mecze).

    Lub zupełnie prozaicznie zdroworozsądkowo nie trzymający się kupy (tylko
    nikt nie wy specyfikował co to jest trzymanie się kupy). Dlatego nie
    używają w szkołach automatycznych rozkładów zajęć, z powodu w/w kupy.

    Mam głębokie przekonanie (nie poparte innym przykładem niż 20 lat
    ścieżki zawodowej) że wyrażenie 'trzymania się kupy' jest złożoności na
    którą matematyka/algorytmika nie ma jeszcze słowa.
    Obrazek: w przykładowej szkole śpiew nie może być po wuefie -
    stwierdzenie o niemałej dawce zdrowego rozsądku - założę się nigdy nie
    jest z góry zgłaszane - chyba że jako reklamacja do aut.rozkładu lekcji.
    A jest to tylko jedna z tysiąca i jednej reguł (znacznie mniej
    rzucających się w oczy niż to, że dzieci są schrypnięte)

    Panowie programiści, pieprzyć te nasze algorytmy, pani Krysia w kadrach
    zrobi grafik na Excellu i też będzie z komputera.
    //Babciu, widziałaś gdzieś moje tabletki, takie w słoiku, LSD pisało?
    Pieprzyć tabletki, a widziałaś tego smoka w kuchni?//

  • 8. Data: 2009-04-05 00:04:45
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 04 Apr 2009 23:16:34 +0200, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >A choćby był exp(NP) to oryginalne pytanie jest o kilka osób. Jaki
    >problem jest generować twój schemat choćby i godzinę - o ile w ogóle
    >powstanie.

    Droki Kolego, problemy NO-completne maja to do siebie ze petelkami sie
    ich nei rozwiaze. Slynny problem komiwojazera - jaka jest najkrotsza
    droga laczaca N miast, nla N = 20 wymaba przejrzenai 2,5 10^18
    wariantow. Jasne, dla nowoczesnych komputerow to zaden problem. Tyle
    ze czas Wszechswiata liczony w milisekundaych to cos 10^20...

    Nielety, problemy szeregowania generuja znacznei wiecej kombinacji, a
    ich ilosc znacznei szybciej rosnei z wymiarowoscie problemu niz w
    przypadku problemu komiwojazera.

> [...]

    >//Babciu, widziałaś gdzieś moje tabletki, takie w słoiku, LSD pisało?
    >Pieprzyć tabletki, a widziałaś tego smoka w kuchni?//

    Ciekawe jaka Kolega ma "sciezke zawodowa". Ja bowiem zajmuje sie
    takimi rzeczami profesjonalnie, w duzej dosyc firmie, ktorej produktem
    sa miedzy innymi systemy do planowania dzialan pracownikow
    ("workforce") z powodzeniem zajmujace sie planowaniem owych w firmach
    zatrudniajacych pracownikow tak z tysiac albo lepiej. Systemy te
    dzialaja, przynosza znaczace oszednosci, i mimo dowcipnych anonsow
    dzialu marketingu ("Starting from only 2 million dollars...")
    sprzedaja sie bardzo dobrze.

    Moje firma nie jest na rynku takich systemow jedyna; jest wiele firm
    ktore widac nie naja opinii Kolegi, bo robia to samo co my i robia
    dobrze (no... troche gorzej niz my).

    A.L.

    P.S. Teraz juz wiem dlaczego takie systemy "nie przebija" sie w
    Polsce. Przynajmniej teraz. Spodziewamy sie ze za 50 do 75 lat rynek w
    Polsce sie otworzy

  • 9. Data: 2009-04-05 06:48:48
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    A.L. pisze:
> [...]

    No proszę, jak fajnie nam emocje rosną...

    > Nielety, problemy szeregowania generuja znacznei wiecej kombinacji, a
    > ich ilosc znacznei szybciej rosnei z wymiarowoscie problemu niz w
    > przypadku problemu komiwojazera.
    Przynajmniej na tyle pamiętam z heurystyk, żeby wcześnie odcinać gałęzie
    drzewa możliwości, tu znów się kłaniają reguły.
    Pracować wg KP można najmniej tyle, najwięcej tyle, godzin otwarcia jest
    tyle i owszem, teoretyczne ujęcie algorytmu zostaje to samo, a w
    praktyce liczby się znacznie zmniejszają.

    Fakt, nie poruszam się na tych obszarach już dawno.

> [...]
    > ("workforce") z powodzeniem zajmujace sie planowaniem owych w firmach
    > zatrudniajacych pracownikow tak z tysiac albo lepiej.
    Gdzie:
    a) pracujesz z kompetentnym zespołem wdrożeniowym (lub go wychowujesz
    wcześniej)
    b) projekt/zespół ma silne poparcie z zarządu i panienka w kasie wie, że
    nie ma nic do gadania, najwyżej może sobie założyć pampersa
    Pierwotne pytanie dotyczyło innych realiów. Twoja wizja (i dobrze)
    odmalowuje 'oszczedności brzydkiego kapitalisty' i przynajmniej tu
    beneficjent procesu wdrożeniowego jest jasny (w odróżnieniu od chmurki
    interesów - jak w schematach sieciowych - iteresów i animozji ).

    Po trzecie - piszesz o skali 50-75 lat. Zwróć uwagę, że i wasza firma
    buduje na doświadczeniach organizowania 'ze zgniłego zachodu' starszych
    niż komputeryzacja. Mniej mówię o tym co środku firmy umiecie (pewnie
    sporo), bardziej że przedstawiciele klientów są już trochę przygotowani,
    np. w postaci posiadania systemu pojęć, języka np. z zakresu organizacji
    i pokrewnych. Jest pewien kanon wykształcenia managera (nie jest może
    strasznie głęboki) ale jednolity w różnych krajach zakorzenionego
    kapitalizmu i manago przynajmniej musi udawać, ze zna pewne słowa.

> [...]
    >

    > P.S. Teraz juz wiem dlaczego takie systemy "nie przebija" sie w
    > Polsce. Przynajmniej teraz. Spodziewamy sie ze za 50 do 75 lat rynek w
    Nie wiem jakie kolega ma doświadczenie zawodowe, ale (co sie powoli
    zmienia) jest ciężko z wdrożeniami jako takimi zwłaszcza w firmach
    natywnie polskich (że o pochodzeniu państwowym nie wspomnę). Lepszą
    sytuację wdrożeniową dawały korporacje, gdzie decyzje o starcie
    wdrożenia (umocowania zespołu wdrożeniowego itd) zapadają zza wielu tys
    kilometrów (a przynajmniej 1 tys) wyrażone w nieco innym języku.
    Oczywiście, konkurencja, te rzeczy, nasze firmy też się zmieniają (lub
    upadają) i już zaczyna być inaczej.

  • 10. Data: 2009-04-05 09:07:52
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    Wit Jakuczun wrote:

    > O jakim systemie czasu pracy mówisz? Znormalizowany system NIE jest
    > prosty.

    Co znaczy znormalizowany ?

    > Poszukaj pod hasłami timetabling i rostering.

    Czytam i widze, ze to straszne rzeczy.

    > Jak pracownicy nie będą akceptować rozwiązań to po prostu będą je
    > omijać. Szef może sobie kazać...

    To na szczescie nie moj problem.