  • 31. Data: 2019-07-16 12:30:25
    Temat: Re: b, g, n
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Uncle Pete, 14 lip 2019 w news:qgepb8$1tt0$3@gioia.aioe.org
    napisałeś/aś:

    > To nie jest szerszy zakres, tylko możliwość wyboru protokołu przez
    > sprzęt. Ustawiony na b/g/n, najprawdopodobniej i tak automatycznie
    > wynegocjuje połączenie na n.

    No tak. Chodzi mi o sytuacje:
    Sygnał bgn - czy np. to wpływa na poziom zakłócenia od innych sieci w
    porównaniu tylko n?
    Sygnał bgn i wszystkie urządzenia łączą się i tak w trybie n - czy wtedy
    nie ma żadnej różnicy w jakości, prędkości, zakłóceniach niż przy
    ustawieniu sygnału tylko n. Takie niuanse.
    Z innej beczki. W sumie ciekawi mnie też, czy moc nadawania przez router
    może się zmieniać w zależności od zakłóceń, ilości podłączonych urządzeń?

  • 32. Data: 2019-07-16 16:48:26
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-07-15 20:04, ąćęłńóśźż wrote:

    > W moich kartach sieciowych włączenie N jest tożsame z włączeniem 5 GHz
    > (a w jednej bez N tożsame jest włączenie A), zresztą np. routery w ogóle
    > się nie spowiadają w setupie, czy są a, b, g czy n, lecz można im
    > włączyć / wyłączyć osobno 2,4 GHZ i 5 GHz.
    > N na pasmie 2,4 GHz to jest chwast, to tak jakbyś chciał wracać z
    > telefonią komórkową na 450 MHz.

    Nie dramatyzuj. 802.11n w 2,4GHz wcale nie jest tozsame z kanalem
    szerokim na 40MHz. Jedna z podstawowych cech tego standardu jest
    zastosowanie MIMO, wiec nawet przy kanale 20MHz bedzie korzysc w
    transferach przy kilku jednoczesnych strumieniach transmisji WLAN.
    Poza tym dzieki MIMO poprawia sie skutecznosc w dotarciu sygnalu
    od/do AP.

    Co oczywiscie nie oznacza, ze z 2,4GHz trzeba uciekac w miare
    mozliwosci albo zapewnic sobie dual-band.

    --

    memento lorem ipsum

  • 33. Data: 2019-07-16 16:49:22
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-07-16 16:48, elmer radi radisson wrote:

    > Co oczywiscie nie oznacza, ze z 2,4GHz trzeba uciekac w miare
    > mozliwosci albo zapewnic sobie dual-band.

    *ze nie trzeba uciekac, mialo byc.

    --

    memento lorem ipsum

  • 34. Data: 2019-07-16 17:16:27
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Poldek <p...@i...eu> wrote:

    > Długość anten wynika z częstotliwości pracy i jest taka sama, dla
    > routerów bo działają w tym samym paśmie.

    Ale różne są typy anten i różna charakterystyka promieniowania. W tych
    pionowych antenkach widziałem półfalowe dipole, w środku APków tylko
    ćwierćfalowe Inverted-F.

  • 35. Data: 2019-07-16 20:53:42
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > "Poldek" qgi031$fod$...@g...aioe.org

    > Lekka obudowa zezwala na znaczące zwiększenie
    > mocy bez wejścia w konflikt z prawem.

    Leszku, bardzo proszę o podkręcenie jasności wypowiedzi.
    Moc emitowana przez urządzenie jest limitowana przepisami.
    Jak nie przekraczając przepisów zwiększyć moc ponad dozwoloną
    przepisami? :-)

    Pamiętajmy, że moc nadawania routera, nawet jeżeli byśmy ją zwiększali
    ponad dozwoloną przepisami, to nic nie da, bo komunikacja WiFi jest
    dwustronna i coż z tego, że nasz smartfon dostanie dawkę promieniowania,
    która niemalże przepali mu obwody, jeśli router nie będzie "słyszał"
    sygnału z naszego smartfona, to i tak komunikacji nie będzie.

  • 36. Data: 2019-07-16 22:06:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nawet jeśli jest, to mocno niesymetryczna.

    -----

  • 37. Data: 2019-07-18 00:28:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Poldek" qgl6fn$12qd$...@g...aioe.org

    > Leszku, bardzo proszę o podkręcenie jasności wypowiedzi.
    > Moc emitowana przez urządzenie jest limitowana przepisami.
    > Jak nie przekraczając przepisów zwiększyć moc ponad dozwoloną
    > przepisami? :-)

    Przepisy raczej ;) mierzą na obudowie -- lekkie odsunięcie miejsca
    mierzenia da niższe natężennie przy tej samej mocy emitowanej.

    https://www.cyberbajt.pl/wiedza_obliczenia/2/

    Najpierw weźmy nieistniejącą antenę promieniującą równomiernie
    dookoła we wszystkich kierunkach. Powierzchnia sfery rośnie
    kwadratowo do promienia, zatem 2 razy większy odległość to
    4 razy mniejsze natężenie, czyli ~6 decybeli.

    1 mm od anteny i 2 mm od anteny to ~6 dB.
    1 km od anteny i 2 km od anteny to ~6 dB.

    Żadna różnica -- 1 km czy (1 km i 1 mm), ale ogromna
    pomiędzy 1 mm i 2 mm, choć różnica odległości ta sama
    w obu wypadach -- 1 mm.

    Ale nie ma takich anten -- każda ma jakiś zysk, czyli kierunkowość.

    Weź teraz jakiś stożek wycięty dowolnym kątem bryłowym -- masz
    zależność nadal kwadratową natężenia od odległości. Ale takich
    anten także nie ma. Weź zatem prawdziwą antenę z jej kierunkową
    hararkterystyką. Google pokażą Ci masę harakterystyk pionowych
    i poziomych. Zobaczysz masę odstępstw od kwadratowego zależności,
    ale nadal 1 mm tuż przy antenie to bardzo dużo, podczas gdy
    1 mm daleko od anteny -- to znacznie mniej...

    Z ww. linku wynika, że 2 cm to ~6.1 dB -- straszliwie dużo.
    2 cm to średnica monety 20 gr. Dla 3 cm to ~9.6 dB, czyli
    ponad dwukrotnie mniejsze nateżęnie względem 2 cm...

    15 cm to ~23.6 dB. 15 cm to sporo jak na obudowę.
    5 cm to ~14 dB. 5 cm to długość pudełka zapałek?

    Wskazany kalkulator niekoniecznie ma zastosowanie do tak
    małych odległości, ale ogólnie oddaje sprawę poprawnie.
    (dla 1 km daje 100.1 dB, ale to nie oznacza pełnej
    uniwersalności kalkulatora)

    Można odjąć pochłanianie obudowy? -- niemal zawsze jest
    jakaś obudowa w wypadku drobnych urządzeń (SOHO -- Small
    office/home office) WiFi.

> [...]
    > przepali mu obwody, jeśli router nie będzie "słyszał"
    > sygnału z naszego smartfona, to i tak komunikacji nie będzie.

    To prawda. Zwiększenie mocy ma sens w komunikacji dwóch urządzeń
    tak rozwiązanych, a i to tylko wówczas, gdy te urządzenia są mocno
    (kilkaset metrów) oddalone od siebie. Małe odległości IMO są
    pokonywane bezproblemowo bez zwiększania mocy.

    Na duże odległości i punkt-punkt warto dać anteny kierunkowe,
    mające duży zysk -- zysk jest symetryczny, to znaczy zyskujemy
    i w nadawaniu, i w odbieraniu.

    20 dB zysku anteny + kolejne 10 dB z uwagi na obudowę to tysiąckrotność,
    ale tylko do nadawania. Jeśli po obu stronach zastosujemy 10 dB z uwagi
    na obudowy, mamy po obu stronach 30 dB na nadawanie i na odbiór.

    -=-

    Przepisy raczej ;) mierzą na obudowie -- jeśli zmierzą na samej
    antenie lub jakoś oszacują EIRP tuż przy antenie, obudowa nie
    pomoże. Zwiększanie zysku też nie pomoże, gdyż przepisy mierzą
    EIRP, nie zaś sumaryczną moc. Mierzą w najsilniejszym kierunku
    i stosownie przekładają to na pełny kąt bryłowy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 38. Data: 2019-07-18 00:35:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2fa115$0$539$6...@n...neostrada.pl

    > hararkterystyką. Google pokażą Ci masę harakterystyk pionowych

    OE poprawił 'charakter' na 'harakter'? ;) Hyba ;) nie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 39. Data: 2019-07-19 19:21:15
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-16 o 22:06, ąćęłńóśźż pisze:
    > Nawet jeśli jest, to mocno niesymetryczna.
    >

    > -----

    Tak, niesymetryczna. Tzn. przy założeniu, że telefon pobiera, to każdy
    pakiet przesłany z routera do telefonu musi być potwierdzony informacją
    zwrotną, że został odebrany. Jeżeli router nie dostanie potwierdzenia,
    że pakiet prawidłowo doszedł, to będzie ponawiał aż do timeout.

  • 40. Data: 2019-07-19 20:18:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to zależy, czy TCP/IP czy UDP.
    Przy streamingu nie sądzę, aby serwer oczekiwał potwierdzeń, że ramki do Ciebie
    doleciały.

    -----