  • 21. Data: 2019-07-15 14:48:23
    Temat: Re: b, g, n
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-15 o 06:41, ąćęłńóśźż pisze:
    > G (2,4 GHz) ma znacznie większy zasięg niż N (5 GHz), szczególnie przez
    > przeszkody.
    > Do tego nadal sporo smarkatego sprzętu ma G, jakieś smartfony, smartv
    > czy drukarki.

    Najnowsze urządzenie, jakie posiadam z G bez N, to laptop kupiony w 2006
    roku (dwa tysiące szóstym, trzynaście lat temu). Ten laptop dawno leży
    na dnie szuflady nieużywany i trzymam go z sentymentu. Późniejsze
    urządzenia mają WiFi N. WiFi N działa na 2.4 GHz do 300 Mbit/sek., a
    może i więcej.

  • 22. Data: 2019-07-15 15:20:41
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > N dla ubogich, poprzez zwiększenie liczby zajętych kanałów, IMHO powinno
    > być zabronione, to jak parkowanie auta w poprzek trzech kopert.

    Może powinno, może nie powinno, ale stan faktyczny jest taki, że jest
    powszechnie używane.

    > Chcesz mieć przepustowość, miej AC.

    Prawda, jeśli tylko sprzęt wspiera.

    Ja mam do WiFi podpiętych 11 urządzeń i tylko trzy wspierają AC. Chciałem
    przepiąć kilka kolejnych na AC ale nie mogłem znaleźć karty na USB, która
    nie robiłaby problemów pod Linuksem (wbudowana w laptopa nie robi, ale nie
    jest na USB).

    Wszystkich i tak nie przepnę, więc mam dwa AP, jeden N na 2.4 GHz i jeden
    AC na 5 GHz (a mam dwa, bo nie znalazłem AP, który miałby oba pasma na
    zewnętrznych antenach).

  • 23. Data: 2019-07-15 15:46:09
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-15 o 15:20, Queequeg pisze:

> [...]
    >
    > Wszystkich i tak nie przepnę, więc mam dwa AP, jeden N na 2.4 GHz i jeden
    > AC na 5 GHz (a mam dwa, bo nie znalazłem AP, który miałby oba pasma na

    Jest dużo routerów z jednoczesnym 2.4/5 GHz i zewnętrznymi antenami. Np.
    współczesne Netgeary i Asusy. Inna sprawa, że "zewnętrzność" anten, to
    mit. "Zewnętrzne" anteny są tak samo oblane warstwą plastiku, jak
    "wewnętrzne" są pod plastikową obudową. Więc to jest tylko kwestia estetyki.

  • 24. Data: 2019-07-15 16:15:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Poldek <p...@i...eu> wrote:

    > Jest dużo routerów z jednoczesnym 2.4/5 GHz i zewnętrznymi antenami. Np.
    > współczesne Netgeary i Asusy.

    Podasz konkretny model? Ja mam Netgear ProSafe WN203 na 2.4 GHz i Acher C5
    na 5 GHz.

    > Inna sprawa, że "zewnętrzność" anten, to mit. "Zewnętrzne" anteny są tak
    > samo oblane warstwą plastiku, jak "wewnętrzne" są pod plastikową
    > obudową. Więc to jest tylko kwestia estetyki.

    Ale są dłuższe i można je ustawić pionowo.

  • 25. Data: 2019-07-15 16:21:37
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2019-07-09 11:18, ąćęłńóśźż wrote:
    > Generalnie to n jest na pasmo 5 GHz, choć ponoć są jakieś implementacje
    > n na 2,4 GHz ("prawda czy fałsz").

    Raczej odwrotnie: "802.11n operates on both the 2.4 GHz and the 5 GHz
    bands. Support for 5 GHz bands is optional."

    https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n

  • 26. Data: 2019-07-15 17:23:06
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    On 15.07.2019 16:15, Queequeg wrote:

    > Podasz konkretny model? Ja mam Netgear ProSafe WN203 na 2.4 GHz i Acher C5
    > na 5 GHz.
    Ja używam Xiaomi Mi Router 3G.
    Ale, uprzedzając, nie ze względu na popularność "xiaomizacji" (choć
    robią też dobre smartfony nie robiące "pod górkę" zaawansowanemu
    użytkownikowi, w przeciwieństwie do m.in. Huawei, Honor), a ze względu
    na gigabitowy Ethernet (choć tylko 2 porty + WAN), obsługę pasma 2,4 GHz
    i 5 GHz z 802.11ac oraz możliwość zainstalowania OpenWRT w połączeniu z
    dość niską, jak na obecność takiej funkcjonalności, cenę.

  • 27. Data: 2019-07-15 20:04:12
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W moich kartach sieciowych włączenie N jest tożsame z włączeniem 5 GHz (a w jednej
    bez N tożsame jest włączenie A), zresztą np.
    routery w ogóle się nie spowiadają w setupie, czy są a, b, g czy n, lecz można im
    włączyć / wyłączyć osobno 2,4 GHZ i 5 GHz.
    N na pasmie 2,4 GHz to jest chwast, to tak jakbyś chciał wracać z telefonią komórkową
    na 450 MHz.
    Czasem widzę na analizatorze, jak jakiś sąsiad zajmuje jednym SID-em cztery sąsiednie
    kanały na 2,4 GHz (no i qrwa mać mysz mi nie
    działa na więcej niż 1,5 metra, a stacja pogodowa traci transmisję), teraz będę pytał
    "Poldek???".

  • 28. Data: 2019-07-15 22:35:14
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-15 o 20:04, ąćęłńóśźż pisze:

> [...]
    > się nie spowiadają w setupie, czy są a, b, g czy n, lecz można im
    > włączyć / wyłączyć osobno 2,4 GHZ i 5 GHz.
    W ustawieniach routera jest jak byk radio 2.4, radio 5 Ghz włącz/wyłącz.

    Pewnie domyślne ustawienie fabryczne.

  • 29. Data: 2019-07-15 22:41:24
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-15 o 16:15, Queequeg pisze:

    > Podasz konkretny model? Ja mam Netgear ProSafe WN203 na 2.4 GHz i Acher C5
    > na 5 GHz.

    Netgear R7000 i wszystkie podobne Asusy RT-N66U i pełno innych.

    > Ale są dłuższe i można je ustawić pionowo.

    Nie chce mi się mierzyć, ale przykładowo anteny Netgear R6300 wewnętrzne
    na oko są tak samo długie jak "zewnętrzne" (tak samo oblane plastikiem)
    R7000. Długość anten wynika z częstotliwości pracy i jest taka sama, dla
    routerów bo działają w tym samym paśmie.

  • 30. Data: 2019-07-16 11:02:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Poldek" qgi031$fod$...@g...aioe.org

    > Więc to jest tylko kwestia estetyki.

    Lekka obudowa zezwala na znaczące zwiększenie
    mocy bez wejścia w konflikt z prawem.

    --