  • 21. Data: 2019-10-10 09:57:13
    Temat: Re: bf214
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 9 Oct 2019 23:45:42 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Wydawało mi się, że w Łodzi, ale jednak nie, w Bydgoszczy:
    >
    > http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja
    -obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-
    IV.pdf

    To z czasow, gdy byl tylko jeden program ?
    Potem musieli gdzies drugi wcisnac - moze wlasnie w Lodzi na kanal 1.

    Lodz co prawda od Bygoszczy niezbyt daleko - moze lepiej bylo nie ?

    No i wraca moje inne pytanie - dlaczego akurat takie czestotliwosci ?
    8MHz odstepu ... ale czemu nie 176, 184, 192.
    I jeszcze te cwiartki ... tak lepiej, jakies harmoniczne sie nie
    zaklocaja?

    Choc to byla jednowstegowa transmisja - to moze chcieli sie jakos na
    srodku kanalu ustawic, a kanal bardziej okragly ?
    Ale srednia z wizji i fonii to mi 178.5 wychodzi, tez dziwnie :-)

    J.

  • 22. Data: 2019-10-10 10:05:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, October 10, 2019, 9:14:29 AM, you wrote:

    > We wroclawiu dwojka byla na 2,

    Na początku, potem na 25.

    > na jedynka na 12.
    > hm, moj czarno-bialy odbiornik z dziecinstwa, lata 70/80, wysokie
    > napiecie jeszcze na lampach, a mial juz programator i jesli mnie
    > skleroza nie myli - trzy zakresy do 60 kanalu.

    Końcówka lat 70-tych - wszystkie telewizory miały programator. Poza
    Rubinem ale on miał przełącznik VHF/UHF co wystarczało w miejscach,
    gdzie odbiór I/II programu był na różnych pasmach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2019-10-10 10:24:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 10-Oct-19 09:33, J.F. wrote:

    > To nie jest do ciecia preta na plasterki ?

    Raczej nie. Przynajmniej te maszyny z linku. Zauważ, że ostrze ma
    stosunkowo małą średnicę (58mm). Obszar roboczy był jeszcze mniejszy bo
    samo ostrze miało grubość dosłownie włosa (rzez na poziomie
    kilkudziesięciu mikrometrów).

    Tak więc niewiele dałoby się przeciąć takim maleństwem.

    Dodatkowo mocowanie materiału na czas cięcia jest realizowane przy
    pomocy stolika próżniowego (o ile nic się nie zmieniło). Bryły o
    kształcie walca raczej słabo by się trzymały.

    > Bo po dyfuzji to jakos jak szklarze - rysa diamentem, lekko przegiac i
    > samo peka.
    > Przeginalo sie chyba gumowym walkiem - czy nie bylo to w czolowce
    > sondy ?

    Pewnie są różne metody. Moje doświadczenia i wiedza związana z tymi
    piłami jest tak mnie więcej sprzed 30 lat ;-)
    Sporo się mogło pozmieniać ...

    Te piły były zresztą używane do cięcia rozmaitych materiałów. W tym
    jakichś drobiazgów ceramicznych naklejanych na czas cięcia na dodatkowy
    nośnik. "Twoją" metodą raczej nie do zrealizowania.

    Piotrek

  • 24. Data: 2019-10-10 11:44:42
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Te zakresy to były 2-5, 6-12 i 21-60. Podział wynika stąd, że między
    > kanałem 5 i 6 jest dziura na ponad 70 MHz. No i wtedy faktycznie nie
    > było już kanału pierwszego, częstotliwość została zabrana na inne
    > potrzeby.

    A więc jednak. :)

    MJ

  • 25. Data: 2019-10-10 12:43:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > A więc jednak. :)

    Jednak *zabrali*, ale później. Na samym początku telewizji w Polsce,
    w czasach telewiozorów "Wisła", nadawano tylko na trzech kanałach:
    drugim, pierwszym i trzecim (kolejność alfabetyczna).

    Jarek

    --
    Ne lejem, ne lejem, ne lejem, ne lejem,
    Zabrali nam pisuar.

  • 26. Data: 2019-10-10 12:51:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    -obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-
    IV.pdf

    > To z czasow, gdy byl tylko jeden program ?
    > Potem musieli gdzies drugi wcisnac - moze wlasnie w Lodzi na kanal 1.

    Chyba tak. W Łodzi bywałem rzadko, ale kojarzy mi się widok ogromnych
    dipoli poprzyczepianych do balkonów w blokach.

> [...]
    > srodku kanalu ustawic, a kanal bardziej okragly ?
    > Ale srednia z wizji i fonii to mi 178.5 wychodzi, tez dziwnie :-)

    A dlaczego nadajniki radiowe UKF w paśmie OIRT miały częstotliwości
    od czapy, a nie trzymały się żadnego rastra? Może takie dziwne cyferki
    wyglądały bardziej uczenie, i było uzasadnienie dla pracy całego sztabu
    ludzi przy ich wymyślaniu?

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2019-10-10 12:55:59
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2019-10-09 o 18:46, yorgus pisze:
    > chyba tak, po prostu sie nanosi to co ma być. Tu jest inne
    > ciekawe pytanie, co w latach 70 i 80 u nas powodowało
    > ze nie dalo się zrobić tranzystorów o wiekszej ft. Przeciez
    > żeby mieć ciensza baze, to wystarczy krócej prowadzic epitaksje,
    > w czym problem.

    Może na powtarzalności parametrów jaką się udało u nas uzyskać?
    Cieńsze warstwy dało się zapewne robić bez problemu ale po co skoro
    rozrzut wychodził 30% albo więcej i do niczego się to nie nadawało.

    --
    AWa.

  • 28. Data: 2019-10-10 12:56:42
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Jednak *zabrali*, ale później. Na samym początku telewizji w Polsce,
    > w czasach telewiozorów "Wisła", nadawano tylko na trzech kanałach:
    > drugim, pierwszym i trzecim (kolejność alfabetyczna).

    Wisły nie miałem. Pierwsze wspomnienie to są telewizory z pokrętłem na
    12 pozycji.

    MJ

  • 29. Data: 2019-10-10 13:53:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Wisły nie miałem. Pierwsze wspomnienie to są telewizory z pokrętłem na
    > 12 pozycji.

    Ta Siekierezada, której instrukcja obsługi była linkowana, miała właśnie
    taki przełącznik. A w instrukcji tabela ze wszystkimi nadajnikami TV,
    w tym taki, co nadawał na kanale pierwszym.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2019-10-10 14:17:32
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Ta Siekierezada, której instrukcja obsługi była linkowana, miała właśnie
    > taki przełącznik. A w instrukcji tabela ze wszystkimi nadajnikami TV,
    > w tym taki, co nadawał na kanale pierwszym.

    Czy ja mówię, że nie?

    MJ