  • 31. Data: 2019-10-10 15:03:25
    Temat: Re: bf214
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:
    >>> http://mmdz.pl/wp-content/uploads/2018/02/instrukcja
    -obs%C5%82ugi-odbiornika-telewizyjnego-Szecherezada-
    IV.pdf

    >A dlaczego nadajniki radiowe UKF w paśmie OIRT miały częstotliwości
    >od czapy, a nie trzymały się żadnego rastra? Może takie dziwne
    >cyferki
    >wyglądały bardziej uczenie, i było uzasadnienie dla pracy całego
    >sztabu
    >ludzi przy ich wymyślaniu?

    Nie mialy rastra 100kHz ?

    Ale ja o czym innym - u nas w radiu teraz raster 100kHz, a w USA
    200kHz ... tylko "nieparzyste".
    Jakos tak pare razy sie spotykalem, ze dobierano czestotliwosci
    specjalnie, zeby wlasnie nie bylo "wspolnego dzielnika".
    Czasem uzasadniano, ze to ponoc mniej interferencji, czasem nie.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_metrowe

    Akurat w USA te 6MHz kanaly bardzo rowno rozlozone ... choc gdyby
    spojrzec na srodkowa czestotliwosc kanalu, to znow "nieparzyscie".

    A w Europie te 7MHz tak jakos dziwnie.

    Choc tu akurat moglo zawazyc, ze dolna czestotliwosc dostepna wspolna,
    i akurat do 6MHz prasuje, a do 7 nie ... a skoro "rownosc" nie ma
    znaczenia, to sie nie przejmowali :-)

    J.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2019-10-10 15:18:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 10-Oct-19 09:33, J.F. wrote:

    >Raczej nie. Przynajmniej te maszyny z linku. Zauważ, że ostrze ma
    >stosunkowo małą średnicę (58mm). Obszar roboczy był jeszcze mniejszy
    >bo samo ostrze miało grubość dosłownie włosa (rzez na poziomie
    >kilkudziesięciu mikrometrów).

    No fakt ..

    >Pewnie są różne metody. Moje doświadczenia i wiedza związana z tymi
    >piłami jest tak mnie więcej sprzed 30 lat ;-)
    >Sporo się mogło pozmieniać ...

    Moje doswiadczenie zadne, ale na filmie tak prosto to wygladalo :-)

    >Te piły były zresztą używane do cięcia rozmaitych materiałów. W tym
    >jakichś drobiazgów ceramicznych naklejanych na czas cięcia na
    >dodatkowy nośnik. "Twoją" metodą raczej nie do zrealizowania.

    Ceramika chyba jakos podobnie peka :)

    J.

  • 33. Data: 2019-10-10 15:23:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Na początku, potem na 25.

    Dlugo byla na 2. Nie wiem czy nie do konca.
    I dodatkowo na 25.

    >Końcówka lat 70-tych - wszystkie telewizory miały programator. Poza
    >Rubinem ale on miał przełącznik VHF/UHF co wystarczało w miejscach,
    >gdzie odbiór I/II programu był na różnych pasmach.

    Tak czy inaczej - musieli te ~500MHz na czyms odbierac.
    glowice z tego TV moze jeszcze gdzies mam :-)

    J.

  • 34. Data: 2019-10-10 16:08:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Czy ja mówię, że nie?

    "Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano" -- ja
    tylko ten nacisk poparłem materiałem źródłowym.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2019-10-10 16:36:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie mialy rastra 100kHz ?

    No właśnie nie. Stąd kłopoty z odbiornikami przywożonymi z zachodu,
    gdy pojawiło się cyfrowe strojenie. Jak się zrobiło konwerter z
    przemianą częstotliwości, to i tak nie trafiało się w raster.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2019-10-10 16:40:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dlugo byla na 2. Nie wiem czy nie do konca.
    > I dodatkowo na 25.

    Do końca nie. Pierwszy zakres (kanały 2-5) zabrano najwcześniej.
    W Warszawie Jedynkę dano wtedy na 11, a Dwójka była już tylko na UHF.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2019-10-10 17:06:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Do końca nie. Pierwszy zakres (kanały 2-5) zabrano najwcześniej.
    >W Warszawie Jedynkę dano wtedy na 11, a Dwójka była już tylko na UHF.

    O wroclawiu pisze ... ale racja, przeciez od dawna korzystam kabla, to
    nawet nie wiem co eterze leci.
    A radia juz dawno w nowym pasmie, wiec nawet nie ma jak przypadkiem
    trafic na fonie z TV.

    Teraz juz sie nie sprawdzi, a odszukac kiedy wylaczyli ... bedzie
    chyba trudno.

    J.

  • 38. Data: 2019-10-10 17:15:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >No właśnie nie.

    Nie pamietam juz ... to jakie byly te czestotliwosci ?

    >Stąd kłopoty z odbiornikami przywożonymi z zachodu,
    >gdy pojawiło się cyfrowe strojenie. Jak się zrobiło konwerter z

    No wlasnie - z nimi i tak byl klopot, bo zakres nie te.

    >przemianą częstotliwości, to i tak nie trafiało się w raster.

    Hm, w odbiorniku jest ARCz ... ale troche znieksztalca.
    Musialbym odszukac stary konwerter - czy tam byla kwarc czy cewka.
    Raczej cewka, bo czestotliwosc dosc spora.

    Wiec znow - niezbyt stabilna, niezbyt dobrze zestrojona ... i ARCz i
    tak ma co robic ...

    J.

  • 39. Data: 2019-10-10 19:39:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > "Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano" -- ja
    > tylko ten nacisk poparłem materiałem źródłowym.

    No to przecież już wiemy, że najpierw używano a potem nie.

    Teraz jesteśmy w podwątku o pokrętłach. :)

    MJ

  • 40. Data: 2019-10-10 19:46:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > O wroclawiu pisze ... ale racja, przeciez od dawna korzystam kabla,
    > to nawet nie wiem co eterze leci.

    Nie była to sprawa regionalana -- skończyła się rezerwacja częstotliwości,
    trzeba było wyłączyć wszędzie.

    > A radia juz dawno w nowym pasmie, wiec nawet nie ma jak przypadkiem
    > trafic na fonie z TV.
    >
    > Teraz juz sie nie sprawdzi, a odszukac kiedy wylaczyli ... bedzie
    > chyba trudno.

    Już na początku lat dziewięćdziesiątych. System SECAM też. Z tym że TVP
    zrobiła to w dwóch etapach, najpierw jeden program w PAL, po kilku
    miesiącach drugi. Żeby ludziska nagle z dnia na dzień calego koloru nie
    stracili, mieli czas na przeróbkę odbiornika (lub zakup nowego).

    --
    Jarek