  • 41. Data: 2019-10-10 19:47:36
    Temat: Re: bf214
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > No to przecież już wiemy, że najpierw używano a potem nie.
    >
    > Teraz jesteśmy w podwątku o pokrętłach. :)

    No to trzeba było podkręcic jasność wypowiedzi.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2019-10-10 19:48:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie pamietam juz ... to jakie byly te czestotliwosci ?

    http://old.radiopolska.pl/portal/staticpages/index.p
    hp?page=wykaz-archiwum

    > No wlasnie - z nimi i tak byl klopot, bo zakres nie te.

    W wersji analogowej z przestrojeniem nie było większego kłopotu.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2019-10-10 20:35:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >http://old.radiopolska.pl/portal/staticpages/index.
    php?page=wykaz-archiwum

    Ciekawe.
    Powinien byc chyba jakis raster, a to wyglada faktycznie jak od czapy.

    A przy okazji widze i TV
    http://old.radiopolska.pl/wykaz/archtv.php?pid=47

    Wroclaw nadawal na kanale 2 do 1986 a moze nawet do 1994

    Tylko tak sie historycznie jeszcze patrze:
    Gora Ślęża (glowny nadajnik na Wroclaw) nadawal TVP1 C12 od 1958
    TVP2 C25 od grudnia 1972.

    A TVP2 C02 to od 1970-1972 - widac dokladnej daty nie udalo sie
    ustalic.
    Tylko skad ... budynek wroclawskiej TVP, inny wysoki budynek w
    miescie, czy z Zórawiny
    https://pl.wikipedia.org/wiki/RTON_%C5%BB%C3%B3rawin

    A moze tez ze Ślezy ? Dwa nadajniki na jednym maszcie ?
    anten i nadajnikow tam byla kupa, ale jakos dziwnie mi sie wydaje.

    A moze ten C02 to byl jakis pilotaz, ktory zostal na lata ... czy
    jednak podjeto decyzje o przejsciu na wyzsze kanaly ... nowy nadajnik
    zrobiono, ale stary zostawiono.
    Nie kazdy mial telewizor z nowym zakresem ...

    >W wersji analogowej z przestrojeniem nie było większego kłopotu.

    Ale robota musiala byc zrobiona :-)
    Ja tak musialem przerobic radio w samochodzie, byl konwerter, bo juz
    zmiana wisiala, wiec nie oplacalo sie przerabiac samego radia
    ... ha, tylko czy on mialo synteze, czy na galke ... ech ta skleroza

    J.

  • 44. Data: 2019-10-10 22:07:48
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.10.2019 o 15:03, J.F. pisze:

> [...]
    > ... tylko "nieparzyste".
    > Jakos tak pare razy sie spotykalem, ze dobierano czestotliwosci
    > specjalnie, zeby wlasnie nie bylo "wspolnego dzielnika".
    > Czasem uzasadniano, ze to ponoc mniej interferencji, czasem nie.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_metrowe
    >
    > Akurat w USA te 6MHz kanaly bardzo rowno rozlozone ... choc gdyby
    > spojrzec na srodkowa czestotliwosc kanalu, to znow "nieparzyscie".
    >
    > A w Europie te 7MHz tak jakos dziwnie.
    >
    > Choc tu akurat moglo zawazyc, ze dolna czestotliwosc dostepna wspolna, i
    > akurat do 6MHz prasuje, a do 7 nie ... a skoro "rownosc" nie ma

    W telewizji jeszcze był tzw offset.
    Polegał o ile pamiętam, na odstrojeniu od częstotliwości znamionowej
    kanału o nieparzystą wielokrotność 1/12 częstotliwości linii.
    Było to dla zmniejszenia zakłóceń od odległych nadajników pracujących
    na tym samym kanale. Jak coś pomieszałem, to przepraszam, lekcje z tego
    miałem ponad 40 lat temu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 45. Data: 2019-10-10 22:14:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2019 19:46:01 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie była to sprawa regionalana -- skończyła się rezerwacja częstotliwości,
    > trzeba było wyłączyć wszędzie.

    W jakim sensie sie skonczyla?
    Przeciez to panstwo decyduje jak sobie rozdzieli.

    I co tam teraz jest ?

    Bo jedyny wazniejszy powod ktory mi przychodzi do glowy ... NATO
    pracuje w tych czestotliwosciach ?
    A moze po prostu kiepsko sie nadawaly, bo szerokosc pasma jednak duza
    w stosunku do czestotliwosci ?

    > Już na początku lat dziewięćdziesiątych.

    Czyli jednak "dosc dlugo"

    > System SECAM też. Z tym że TVP
    > zrobiła to w dwóch etapach, najpierw jeden program w PAL, po kilku
    > miesiącach drugi. Żeby ludziska nagle z dnia na dzień calego koloru nie
    > stracili, mieli czas na przeróbkę odbiornika (lub zakup nowego).

    Secam to inna bajka.

    J.

  • 46. Data: 2019-10-10 22:15:08
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-10-09 23:33, Michal Jankowski wrote:

    > Kanału 1 (49,75/56,25) chyba (z naciskiem na chyba) nie używano

    Łosice-Chotycze

    pr.1 kan. 1
    polaryzacja _PIONOWA_
    było wesoło :-)

    Włodek

  • 47. Data: 2019-10-10 22:28:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > nowy nadajnik zrobiono, ale stary zostawiono.
    > Nie kazdy mial telewizor z nowym zakresem ...

    Kanał 2 może był i fajny, ale za Bieruta, kiedy rozkręcano telewizję
    w Polsce. Fajny, bo częstotliwość na tyle niska, że łatwa do opanowania.
    Tu zalety się kończą, bo ze względu na odbicia, w mieście transmisja
    wygląda słabo. Więc kiedy się tylko dało, w Warszawie ustanowiono
    drugi nadajnik, na UHF. Obraz zdecydowanie lepszy. Ale ten pierwszy
    trzymano dokąd tylko było można.

    > Ale robota musiala byc zrobiona :-)

    Jako student zarabiałem na takim przestrajaniu. Nawet nie tyle
    odbiorników z zachodu, ale montowanych z części wyrzucanych do
    śmietnika z Zakładach Kasprzaka. Robiono tam wtedy radiomagnetofony
    na zamówienie Grundiga, a przy produkcji powstawało wiele odpadów.
    Przedsiębiorczy ludzie kupowali to w różnych bomisach i starali
    się złożyć do kupy. Ale miało toto zakres CCIR, a na przeróbkę to
    oni byli za ciency. Przynosili do mnie. Za przestrojenie brało
    się wtedy więcej niż dniówka robotnika, a gdy doszedłem do wprawy,
    robota zajmowała mi mniej więcej kwadrans. Czasem kilka dziennie
    takich się trafiło.

    Jarek

    --
    Student żebrak ale pan, często żyje ponad stan,
    ale chociaż wie że żyje, co zarobi to przepije...

  • 48. Data: 2019-10-10 22:38:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Przeciez to panstwo decyduje jak sobie rozdzieli.
    >
    > I co tam teraz jest ?
    >
    > Bo jedyny wazniejszy powod ktory mi przychodzi do glowy ...

    Z tego co pamiętam, właśnie tym skrótem tłumaczono koniec dolnego
    pasma TV. Co tam w tej chwili jest, tego nie pamietam, muszę
    sprawdzić.

    > A moze po prostu kiepsko sie nadawaly, bo szerokosc pasma
    > jednak duza w stosunku do czestotliwosci ?

    To swoją drogą też.

    > Czyli jednak "dosc dlugo"

    Ja wszystko przed rokiem 89 postrzegam jako całkowitą stagnację.
    Jak coś było, to każdy myślał, że będzie zawsze. Potem zmiany
    poszły szybko. Teraz na przykład na nowe pasmo LTE (450 MHz)
    obiegowo mówi się NMT. Choć nie wszyscy pamiętają, to to takiego
    była ta "Nordic Mobile Telephone". A jeśli coś wiedzą na ten
    temat, to myślą, że takim telefonem ostatnio posługiwał się
    Fred Flinstone.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2019-10-10 23:16:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Ja wszystko przed rokiem 89 postrzegam jako całkowitą stagnację.
    > Jak coś było, to każdy myślał, że będzie zawsze. Potem zmiany
    > poszły szybko.

    Teraz to już się mówi, że telewizja cyfrowa (ta z anteny) ma przejść na
    nowy system i nowe telewizory, chociaż stare mają kilka lat...

    Czarno-biały telewizor z głowicą UHF działał do samego końca nadawania
    analogowego. Przywieziony przeze mnie z Leningradu w 1977 roku
    telewizorek przenośny z samym VHF też 11 kanał odbierał do końca.

    MJ

  • 50. Data: 2019-10-11 00:16:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2019 22:38:24 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ja wszystko przed rokiem 89 postrzegam jako całkowitą stagnację.
    > Jak coś było, to każdy myślał, że będzie zawsze. Potem zmiany
    > poszły szybko.

    Co by nie mowic ... w 1974 8080 mial zegar 2MHz.
    W 1989 486 mial 25 lub 33MHz, i mi sie wydawalo, ze duzo szybciej juz
    sie nie da ...

    J.