  • 51. Data: 2019-10-11 00:16:45
    Temat: Re: bf214
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Teraz to już się mówi, że telewizja cyfrowa (ta z anteny) ma przejść
    > na nowy system i nowe telewizory, chociaż stare mają kilka lat...
    >
    > Czarno-biały telewizor z głowicą UHF działał do samego końca nadawania
    > analogowego. Przywieziony przeze mnie z Leningradu w 1977 roku
    > telewizorek przenośny z samym VHF też 11 kanał odbierał do końca.

    Powiedzieć o mnie, że nie znam się na telewizji i nic mnie z nią nie
    łączy, to jakoś tak trochę głupio. Ale z drugiej strony, telewizor
    miałem w domu ostatnio latem 1981 roku. W ogóle przez całą historię
    mego kontaktu z telewizją domowe odbiorniki miałem dwa: jeden marki
    "Koral", a drugi "Libra". Potem, gdyby zliczyć sprzęta służące do
    odbioru programu, to by może palców obu rąk brakło. Ale to meteory,
    całkiem niewarte zapamiętania, dawno już zapomniane.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2019-10-11 00:25:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Co by nie mowic ... w 1974 8080 mial zegar 2MHz.
    > W 1989 486 mial 25 lub 33MHz, i mi sie wydawalo, ze duzo szybciej
    > juz sie nie da ...

    Ja tak miałem z dyskami twardymi. Był moment, kiedy wyznaczoną
    przez Tradycję liczbę sektorów na ścieżce (cylindrze) dało się
    odczytać sekwencyjnie, bez przeplotu. Czyli osiągnęliśmy kres,
    szybciej już nie będzie.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2019-10-11 10:05:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >przez Tradycję liczbę sektorów na ścieżce (cylindrze) dało się
    >odczytać sekwencyjnie, bez przeplotu. Czyli osiągnęliśmy kres,

    No, ale tradycja znala dyski 5 i 10 talerzowe, 20 glowic to 20 sciezek
    naraz :-)

    J.

  • 54. Data: 2019-10-11 10:14:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Kanał 2 może był i fajny, ale za Bieruta, kiedy rozkręcano telewizję
    >w Polsce. Fajny, bo częstotliwość na tyle niska, że łatwa do
    >opanowania.
    >Tu zalety się kończą, bo ze względu na odbicia, w mieście transmisja
    >wygląda słabo. Więc kiedy się tylko dało, w Warszawie ustanowiono
    >drugi nadajnik, na UHF. Obraz zdecydowanie lepszy. Ale ten pierwszy
    >trzymano dokąd tylko było można.

    Ja tak pamietam, ze we Wroclawiu to one konkurowaly jakosciowo i
    trudno powiedziec ktory lepszy/gorszy.

    Oczywiscie wiele zalezy od warunkow - ja akurat mam widok na inny
    budynek, jak sie zbiorcza popsula to zainstalowalem wlasna antene ...
    i kiedys sie poczulem jak w kreskowce.
    Obracam antene, a na ekranie obraz sie przesuwa.
    Stacji przybywalo, coraz trudniej bylo antene ustawic ... kablowka
    dobra jest.
    Choc kiedys mnie cenami wk*, ale spoldzielnia nie zamierza juz azarta
    naprawiac :-(

    U rodzicow z kolei na ekranie bylo dobrze widoczne echo przesuniete o
    ok 1/3 ekranu, 20us, 6km roznicy drog ... i ciekawilo mnie bardzo co
    to tak odbija

    J.

  • 55. Data: 2019-10-11 10:21:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 10.10.2019 o 15:03, J.F. pisze:
    [...]
    >W telewizji jeszcze był tzw offset.
    >Polegał o ile pamiętam, na odstrojeniu od częstotliwości znamionowej
    >kanału o nieparzystą wielokrotność 1/12 częstotliwości linii.
    >Było to dla zmniejszenia zakłóceń od odległych nadajników pracujących
    >na tym samym kanale. Jak coś pomieszałem, to przepraszam, lekcje z
    >tego miałem ponad 40 lat temu.

    Ja tez wlasnie zapomnialem wiekszosc tych uzasadnien, a czesto nie
    uzasadniali, tylko "dla zmniejszenia interferencji"

    Mozliwe, ze cos takiego wprowadzili ... ale akurat przy nadajnikach
    pracujacych w tym samym kanale - jak mialo by to pomoc ?

    J.

  • 56. Data: 2019-10-11 10:42:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > No to trzeba było podkręcic jasność wypowiedzi.

    "Zbyt duża jaskrawość (...) jest męcząca dla wzroku i pogarsza
    wyrazistość obrazu" ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 57. Data: 2019-10-11 14:06:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-11 o 10:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    l...

    > No, ale tradycja znala dyski 5 i 10 talerzowe, 20 glowic to 20 sciezek
    > naraz :-)

    Czy aby na pewno na raz?

    Ja pamiętam inną rzecz: Były modemy 2400. Potem pojawiły się 9600.
    Niebawem za dużą kasę można było kupić Couriera 19200. Mój model zdaje
    się, że mógł jeszcze szybciej, ale tylko z podobnym kumplem. Tu by
    pewnie pomógł RoMan - często do niego zaglądałem. Modemem, nie osobiście.
    Gdzieś w tym okresie miałem techniczną książkę, opisującą techniki i
    rodzaje transmisji modemowej. Było tam, że skoro są możliwe dwie
    wartości bita, to prędkość graniczna jest - nie pamiętam - 14400 albo 19200.

    Ale później ktoś "wynalazł" kodowanie kwadratowe albo ósemkowe i
    prędkości doszły do k56.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 58. Data: 2019-10-11 14:08:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-10 o 22:15, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Łosice-Chotycze
    >
    > pr.1 kan. 1
    > polaryzacja _PIONOWA_
    > było wesoło :-)

    A później niektórzy jeżdżąc po Polsce dziwili się: "Co te przygłupy
    narobiły? Po pijaku anteny instalowały?"

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2019-10-11 16:06:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-11 o 10:05, J.F. pisze:

    >Czy aby na pewno na raz?

    W tamtych czasach nie, ale co za problem sobie wyobrazic taki dysk ?

    W pozniejszych doszedl IMO problem, ze sciezki sie bardzo zagescily i
    czy pozycje sciezek na obu stronach talerzach byly takie same ?
    moze nie daloby sie tak czytac dwoch naraz.

    Cos mi chodzi po glowie, ze byl tez dysk z dwoma zestawami glowic.

> [...]
    >rodzaje transmisji modemowej. Było tam, że skoro są możliwe dwie
    >wartości bita, to prędkość graniczna jest - nie pamiętam - 14400 albo

    To juz wtedy wysiadalo - telefon obcinal pasmo do ok 4kHz, wiec jak
    naiwnie liczyc, to jakies
    7kbit/s

    >Ale później ktoś "wynalazł" kodowanie kwadratowe albo ósemkowe i
    >prędkości doszły do k56.

    To juz na centralach cyfrowych, gdzie kanal mial 64kbit/s, czy jak kto
    woli 8bit*8kbaud

    J.

  • 60. Data: 2019-10-11 16:27:52
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.10.2019 o 16:06, J.F. pisze:

    > Cos mi chodzi po glowie, ze byl tez dysk z dwoma zestawami glowic.

    No niby był:
    https://hardforum.com/threads/multi-head-hard-drives
    .1446355/#post-1040938048

    -- ale raczej nie w produkcji, lecz w dziedzinie patentów tylko. A jako
    że temat mnie bardzo interesuje, to szperałem "u źródeł":
    https://worldwide.espacenet.com/searchResults?ST=sin
    gleline&locale=en_EP&submitted=true&DB=&query=disc+h
    ead&Submit=Search
    -- no i baaardzo wielu ludków wpadało na ten mało oryginalny pomysł w
    różnych czasach i miejscach.