  • 1. Data: 2010-02-08 19:44:41
    Temat: cewki - kilka pytań na kilku przykładach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Po przejrzeniu kilku projektów w starych numerach "Młodego Technika" (o
    niektórych zresztą wspominaliśmy wcześniej) oraz nowszych EdW wciąż
    zastanawia mnie pewna kwestia. A mianowicie katalog cewek L-9 lub 7x7
    obejmuje dość sporo pozycji, a pomimo tego są one stosowane z dość sporą
    dowolnością.

    Spójrzcie np. na ten bardzo prosty odbiornik na bazie TDA1083
    (http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2761.pdf). Dość specyficzne podejście
    do tematy - mieszacz i generator niewykorzystane, a wzmacniacz p.cz.
    pracuje w praktyce jako wzmacniacz w.cz. Cewka 7x7 o numerze 121, po
    dodaniu większego kondensatora filtruje nie 465kHz a 225kHz, na którą to
    częstotliwość odbiornik jest na stałe nastrojony.
    Jeszcze ciekawsza sytuacja ma miejsce tutaj:
    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2395.pdf
    Dwa filtry 137 - jeden został użyty jako cewka heterodyny, drugi jako
    filtr p.cz. 455kHz. Katalogowym przeznaczeniem 137 jest praca w obwodzie
    detektora AM.

    Ktoś mi (laikowi) wytłumaczy jaka zasada obowiązuje przy dobieraniu
    cewki, gdy mam wszystkie dane katalogowe? Ok, uzwojenie pierwotne mające
    tworzyć obwód rezonansowy LC na danej częstotliwości to względnie prosta
    rzecz. Od czego jednak zależy miejsce w którym w tym uzwojeniu
    wykonujemy odczep, który dla przykładu pójdzie do plusa zasilania?
    Weźmy chociażby ten historyczny projekt sprzed lat:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/69-NW-02-Miniatu
    rowy_odbiornik.pdf.
    Zgodnie z opisem cewka filtru Fp.1 (pierwotnie z odbiornika Ara) musi
    zostać przewinięta (200 zwojów z odczepem po 28). Cewki Fp.2 nie trzeba
    już przewijać. Czyżby chodziło o zachowanie punktu pracy T1 (uzwojenie
    pierwotne Fp.1 jest połączone szeregowo z L4 w obwodzie jego kolektora).

    I na koniec: W jaki sposób określa się potrzebną ilość zwojów uzwojenia
    wtórnego?

  • 2. Data: 2010-02-08 20:51:42
    Temat: Re: cewki - kilka pytań na kilku przykładach
    Od: "Ela W." <e...@o...pl>

> [...]
    > wykonujemy odczep, który dla przykładu pójdzie do plusa zasilania?
    > I na koniec: W jaki sposób określa się potrzebną ilość zwojów uzwojenia

    Dopasowanie oporności wyjściowej stopnia wzmacniającego do oporności
    wejściowej następnego stopnia (detektor albo następny stopień wzmocnienia).
    Kiedyś tranzystory były drogie i starano się wycisnąć z nich ile się da.
    Przy dopasowaniu oporności (no dobra, impedancji) wzmocnienie mocy jest
    maksymalne.

    Teatime

  • 3. Data: 2010-02-08 21:20:23
    Temat: Re: cewki - kilka pyta? na kilku przyk?adach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak właśnie podejrzewałem. Hmm... Da się w prosty sposób wyjaśnić
    zależność między danym typem tranzystora (oraz innymi czynnikami
    wchodzącymi w grę) a ilością zwojów? :)

  • 4. Data: 2010-02-08 23:39:17
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Tak właśnie podejrzewałem. Hmm... Da się w prosty sposób wyjaśnić
    > zależność między danym typem tranzystora (oraz innymi czynnikami
    > wchodzącymi w grę) a ilością zwojów? :)

    Nie mam doświadczenia w tym temacie, ale parę słów napiszę (mam nadzieję, że
    dość blisko prawdy).
    Według mnie nie tylko o dopasowanie mocy chodzi, ale też o dobroć obwodu.
    Impedancje wejściowe/wyjściowe tranzystorów w różnych układach pracy da się
    policzyć i pewnie gdzieś w internecie to się znajdzie.
    Dla konkretnego rdzenia (wybór to osobny temat rzeka) i konkretnej
    częstotliwości głównego obwodu rezonansowego powstaje dylemat ile dać L a
    ile C. L od góry na pewno ogranicza liczba zwoi jakie się zmieszczą - im ich
    więcej tym drut dłuższy i cieńszy - większa jego R - mniejsza dobroć. Dużo
    zwoi to też duża pojemność własna i niska f rezonansu własnego. Co ogranicza
    L od dołu to nie jestem całkiem pewien - może za duże kondensatory, które
    wtedy wyjdą. Zrobienie dużego C w rozsądnych gabarytach wymaga innych
    dielektryków, które mają gorsze parametry (stratność - mniejsza dobroć,
    stabilność temperaturowa).
    Ogólnie istnieje pewien przedział rozsądnych L i C.
    Taki obwód ma jakąś dobroć, którą da się przeliczyć na równoległy do L i C
    rezystor.
    Impedancja wyjściowa stopnia sterującego tym obwodem wchodzi do tego R
    równolegle (pomnożona przez stosunek zwoi (uzwojenia głównego do
    sterującego) do kwadratu. Podobnie impedancja obciążenia.
    No i mamy mnóstwo zmiennych. Dobierając punkty pracy tranzystorów zmieniamy
    ich impedancje in/out, ale też zmieniamy uzyskiwane wzmocnienie. Dobierając
    odczepy wpływamy na to ile z tych impedancji wejdzie do obwodu (obniżając
    jego dobroć), ale wpływamy też na wzmocnienie.
    Jeśli chodzi o dobroć to we wzmacniaczu p.cz. nie musi chodzić o to, aby
    była maksymalna, ale aby była mniej więcej taka jak założona i niewiele
    zależała od np. bety tranzystora wmontowanego w dany egzemplarz wzmacniacza.
    Myślę, że projektując coś się zakładało, coś wychodziło, jak było źle to się
    zmieniało założenia, wychodziło co innego i powstawał kolejny numerek cewki
    7x7.
    P.G.

  • 5. Data: 2010-02-10 19:52:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-09 00:39, Piotr Gałka pisze:

    > Myślę, że projektując coś się zakładało, coś wychodziło, jak było źle to
    > się zmieniało założenia, wychodziło co innego i powstawał kolejny
    > numerek cewki 7x7.

    Hmm... Czy w takim razie można uznać, że katalog cewek 7x7 lub L-9
    obejmuje pełen zakres najpowszechniejszych zastosowań? Załóżmy na
    przykład, iż mam jakiś stary odbiornik w którym obwód p.cz. wymaga
    wymiany cewki. Dysponuję schematem, na części z czasów Gierka nie ma co
    liczyć. :) Spokojnie idzie coś dobrać czy nawijanie jest jedyną opcją?
    Albo weźmy na przykład ten stary projekt, do którego linka wysłałem
    wcześniej. Gdyby ktoś się uparł na jego złożenie mógłby kupić gotowe
    cewki? BTW autor artykułu zastosował cewki z odbiornika Ara. Teraz już
    chyba wiem dlaczego. To praktycznie to samo radio, pomijając małe
    przeróbki. :)

    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/69-NW-02-Miniatu
    rowy_odbiornik.pdf
    http://www.fonar.com.pl/audio/schematy/radioam_krotk