  • 1. Data: 2019-11-13 00:01:01
    Temat: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Cross p.m.e. / p.c.p., bo w sumie temat z pogranicza.

    Mam kilka raspberry pi, które robią różne (mniej niż bardziej)
    skomplikowane rzeczy. Nie zużywają mocno karty microSD, raczej tak
    normalnie, jak Linux zużywa (oprócz logów, bo przerzuciłem do ramdysku
    właśnie ze względu na obecność karty).

    Padła mi karta w jednym. Wymieniłem. Dziś padła mi w drugim. Zamówiłem,
    wymienię. Niedługo pewnie padnie mi w trzecim. Utrata danych to niewielki
    problem (używam tych kart z założeniem, że i tak prędzej czy później
    padną, i robię backupy), ale uciążliwość już tak.

    Nic dziwnego, że padają, bo karty nie mają za dużej żywotności. Z drugiej
    strony w rejestratorze samochodowym od paru lat mam tę samą Samsung EVO 32
    GB i nie padła, ale... taka sama padła w tym pierwszym raspberry po ok.
    dwóch latach, może mniej.

    Jeśli używacie kart microSD w komputerach typu raspberry, to jakich
    dokładnie? Jakaś sprawdzona firma, model? Są jakieś SLC? Na pojemności mi
    nie zależy (minimum 4 GB i w sumie więcej nie potrzebuję, aby Raspbian
    wszedł i miał trochę miejsca), byle była trwała.

    Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym
    przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

  • 2. Data: 2019-11-13 00:19:42
    Temat: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-12, Queequeg <q...@t...no1> wrote:
> [...]
    > nie zależy (minimum 4 GB i w sumie więcej nie potrzebuję, aby Raspbian
    > wszedł i miał trochę miejsca), byle była trwała.

    Mam/miałem 5 RPi chodzących jako kamery poklatkowe, na oknach, 2-3 lata,
    temperatury pewnie 40-50C, karty bardzo różnych producentów*, wyłącznie
    na system (zdjęcia zbierał NAS). W innym RPi robiącym za serwer
    nadmiarowy w firmie żony, 3 lata. Nigdy żadna nie padla.

    Kinsgstony, Sandiki, Toshiby, coś tam jeszcze na L... ale żaden Samsung...

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-11-13 07:42:33
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Tue, 12 Nov 2019 23:01:01 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]
    >
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    1. Panasonic - producent: Hagiwara
    2. SanDisk
    3. Toshiba
    4. Kingston - producent: Toshiba

  • 4. Data: 2019-11-13 10:54:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 12 Nov 2019 23:01:01 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo
    > chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    Ja kupiłem slc na mouserze, karta ok 300zl kosztuje, chodzi 3 rok i
    jest spokój.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2019-11-13 10:55:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://pl.mouser.com/Embedded-Solutions/Memory-Data
    -Storage/Memory-Modules-Memory-Cards/Memory-Cards/_/
    N-9pk9f?P=1yy7k55Z1yxxwsy

    --
    Marek

  • 6. Data: 2019-11-13 10:59:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    (Queequeg) wrote:
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo
    > chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    A jak wolisz tanie ale przemysłowe SLC to polecam polskie goodramy
    pSLC, są w tme.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2019-11-13 11:06:38
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 10:54:38 +0100
    doszła do mnie wiadomość <a...@n...neostrada.pl>
    od Marek <f...@f...com> :

    >Ja kupiłem slc na mouserze, karta ok 300zl kosztuje, chodzi 3 rok i
    >jest spokój.

    Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

  • 8. Data: 2019-11-13 11:10:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Nov 2019 11:06:38 +0100, Olaf Frikiov Skiorvensen
    <B...@i...invalid> wrote:
    > Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

    I jak go zmieszczę w slot? Po za tym i tak przestanie działać za 3
    lata.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-11-13 11:42:24
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.11.2019 o 10:55, Marek pisze:
    > https://pl.mouser.com/Embedded-Solutions/Memory-Data
    -Storage/Memory-Modules-Memory-Cards/Memory-Cards/_/
    N-9pk9f?P=1yy7k55Z1yxxwsy

    Jak to ma tyle kosztować, to lepiej kupić za połowę tej ceny 10 zwykłych
    kart i wymieniać profilaktycznie raz na rok, a resztę mieć na wódkę i
    dziwki.

    Zwłaszcza, że wątkodawca nie ma tam krytycznych danych a okresowa
    wymiana wchodzi w grę.

    MJ

  • 10. Data: 2019-11-13 11:43:12
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 13.11.2019 o 07:42, dantes pisze:
    > 1. Panasonic - producent: Hagiwara 2. SanDisk 3. Toshiba 4. Kingston
    > - producent: Toshiba

    Tak tylko, co do "brandowania" produkcji z innej firmy (Ha! --
    najczęściej kitajskiej),
    to i "polska firma *rodzinna*" (? - dziadkowie, wujkowie, i wnuki?)
    - Goodram, sprzedaje karty SD w różnych zresztą formatach. No nie mogę
    szepnąć "polecam", ani na tak, ani na "nie", bo mam od niedawna (jak
    dotąd nie padła) :)

    Acz widać plusy: naprawdę niedrogie 16 GB, format "micro", ale w "dużym"
    adapterze. A jak raz dużej karty wymaga mój fotoaparat, więc kupując ją,
    zupełnie przypadkowo podpasiło mi i do cyfrówki. Wielcem zadowolnionym!

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.