  • 11. Data: 2019-11-13 13:47:38
    Temat: Re: [cross] Jaka karta microSD do raspberry?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-12 o 23:01 +0000, Queequeg napisał:
    > Mam kilka raspberry pi, które robią różne (mniej niż bardziej)
    > skomplikowane rzeczy. Nie zużywają mocno karty microSD, raczej tak
    > normalnie, jak Linux zużywa (oprócz logów, bo przerzuciłem do
    > ramdysku właśnie ze względu na obecność karty).

    Pytanie czy w ogóle potrzebują cokolwiek tam pisać? Co to znaczy
    "normalnie, jak Linux zużywa"?

    Moje RPi działają z montażem -o ro wszystkich partycji. Jeszcze nigdy
    żadna karta SD mi nie padła, a korzystam z najtańszych dostępnych. Może
    tędy droga?

    A jeśli naprawdę coś muszą te pudełka rejestrować, to może lepiej
    wrzucać na jakiś mini pendrive, którego nie będzie szkoda wymienić raz
    na kwartał?

    Mateusz

  • 12. Data: 2019-11-13 14:11:12
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > I jak go zmieszczę w slot? Po za tym i tak przestanie działać za 3 lata.

    Kto Ci każe zmieścić w slocie?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2019-11-13 14:11:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 13.11.2019 o 10:55, Marek pisze:
> [...]
    -Storage/Memory-Modules-Memory-Cards/Memory-Cards/_/
    N-9pk9f?P=1yy7k55Z1yxxwsy

    >Jak to ma tyle kosztować, to lepiej kupić za połowę tej ceny 10
    >zwykłych kart i wymieniać profilaktycznie raz na rok, a resztę mieć
    >na wódkę i dziwki.

    Ale co to to SLC, bo cena faktycznie z sufitu ... ale moze Mouser tak
    ma ?

    >Zwłaszcza, że wątkodawca nie ma tam krytycznych danych a okresowa
    >wymiana wchodzi w grę.

    Wymiana moze byc jednak uciazliwa, a instalacja/odtwarzanie tez troche
    czasu pochlania.

    W Raspberry padaly mi karty Intenso.
    A Sandisk sie sprawdzaja.

    I ciekaw jestem o co chodzi - jakas niekompatybilnosc w obsludze,
    Windows only, czy nie lubialy wylaczania zasilania, bo to sie czasem
    zdarza.
    A linux jak to linux - lubi costam zapisac, chocby logi, a
    przerzucanie do ramdysku ... potem nie wiadomo czemu sie wysypal ...

    J.

  • 14. Data: 2019-11-13 14:20:11
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Queequeg <q...@t...no1> napisał(a):
> [...]
    > strony w rejestratorze samochodowym od paru lat mam tę samą Samsung EVO
    > 32 GB i nie padła, ale... taka sama padła w tym pierwszym raspberry po
    > ok. dwóch latach, może mniej.
    > Jeśli używacie kart microSD w komputerach typu raspberry, to jakich
    > dokładnie? Jakaś sprawdzona firma, model? Są jakieś SLC? Na pojemności mi
    > nie zależy (minimum 4 GB i w sumie więcej nie potrzebuję, aby Raspbian
    > wszedł i miał trochę miejsca), byle była trwała.
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    Padło mi już tyle kart w Malinie, że kupiłem dysk SSD (SA400S37/120G) i mam
    spokój. Jednak jeśli miałbym coś dodać jeszcze o kartach, to ostatnio
    potrzebowałem wymienić w kamerce samochodowej bo stara padła. Po długich
    poszukiwaniach kupiłem SDSQUAR-064G-GN6MA.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2019-11-13 15:48:33
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 13.11.2019 14:11, J.F. wrote:
> [...]
    N-9pk9f?P=1yy7k55Z1yxxwsy

    > Ale co to to SLC, bo cena faktycznie z sufitu ... ale moze Mouser tak ma ?

    SLC jako zabytek tyle kosztuje. Powinieneś wiedzieć co to jest, skoro
    niedawno dyskutowałeś o trwałości dysków SSD :-)
    Taniej może wychodzić pseudo SLC, czyli np. TLC/QLC, w którym ktoś
    kontroler przeprogramował tak, żeby zapisywał to samo na wszystkich
    bitach w obrębie tego samego tranzystora.

  • 16. Data: 2019-11-13 16:40:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Nov 2019 14:11:12 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Kto Ci każe zmieścić w slocie?

    To była pzenośnia do "nie mam miejsca".

    --
    Marek

  • 17. Data: 2019-11-13 16:41:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Nov 2019 14:11:49 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A linux jak to linux - lubi costam zapisac, chocby logi, a
    > przerzucanie do ramdysku ... potem nie wiadomo czemu sie wysypal ...

    A od kiedy taki linuxowiec się stałeś czy coś przeoczyłem? :)

    --
    Marek

  • 18. Data: 2019-11-13 18:53:47
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.11.2019 o 16:40, Marek pisze:

    > To była pzenośnia  do "nie mam miejsca".

    na serio? Dysk ssd, msata 60 giga kosztuje 59zł. "normalny" 79 złotych.
    przejściówka ssd-hdd, na ali mniej niż 15zł. Jak się zastanowić, to
    problemem nie jest elektronika, tylko brak miejsca. \
    ToMasz

  • 19. Data: 2019-11-13 19:28:00
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 12/11/2019 11:01 pm, Queequeg wrote:
> [...]
    >
    > Teraz kupiłem Adatę 8 GB, bo potrzebuję na już, ale docelowo chciałbym
    > przejść na coś trwalszego. I nie wiem na co.

    3 mam Sandisk 32 GB (bo roznica w cenie do 16 GB mala) Ultra cos tam. A
    teraz 4 Raspberry Pi mam ale to przelozylem karte z GoPro i to jest Samsung
    taki jak twoj EVO. Nigdy mi nic nie padlo.
    A jak juz mi kiedys padl Sansisk w GoPro, to normalnie odeslalem i mi
    przyslali nowa bo gwarancja jest dozywotnia chyba. Tam sie nie ma co
    zepsuc. No i to bylo 128 GB.

  • 20. Data: 2019-11-13 19:31:31
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 13/11/2019 10:06 am, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 13 Nov 2019 10:54:38 +0100
    > doszła do mnie wiadomość <a...@n...neostrada.pl>
    > od Marek <f...@f...com> :

    > Za połowę tej ceny kupisz dysk SSD 120GiB z adapterem USB.

    A jak sie dobrze przyczaisz to i takie cos utrafisz:

    https://www.androidpolice.com/2019/11/12/sandisk-512
    -gb-80/

    Zwlaszcza teraz , sezon na promocje nadchodzi.