  • 11. Data: 2014-10-01 11:14:56
    Temat: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello Piotr,

    >BINGO! :)

    Tylko niewiele z tego wynika, a w dodatku mozna troche manipulowac
    parametrami.

    >Nie, bo braknie Ci kolumny rdzenia do skracania ;)

    Tym niemniej prawidlowo zauwazyl ze to od wielkosci szczeliny zalezy.
    L*I^2 to wtorna sprawa :-)

    >Zdecydowanie :(

    [...]

    J.

  • 12. Data: 2014-10-01 12:08:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, October 1, 2014, 11:14:56 AM, you wrote:

    > Tylko niewiele z tego wynika,

    Wynika bardzo wiele - mając wykresy I^2*L dla określonych rdzeni
    łapiesz pierwsze przybliżenie - minimalną wielkość rdzenia.

    > a w dodatku mozna troche manipulowac parametrami.

    Należy. Szczególnie we flybacku.

    > Tym niemniej prawidlowo zauwazyl ze to od wielkosci szczeliny zalezy.
    > L*I^2 to wtorna sprawa :-)

    Jest proporcjonalna do szczeliny z dokładnością do mikroskopijnej
    energii gromadzonej w rdzeniu.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2014-10-01 13:34:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,

    >Wynika bardzo wiele - mając wykresy I^2*L dla określonych rdzeni
    >łapiesz pierwsze przybliżenie - minimalną wielkość rdzenia.

    Ale to jest "energia zgromadzona w rdzeniu" i od tego trzeba zaczac, a
    nie utrudniac sobie jakim I2*L :-)
    No chyba ze ten wykres uwzglednia jakies praktyczne cechy, np odpad
    miejsca na izolacje drutu.

    Tak nawiasem mowiac ... to dawniej takiego wykresu chyba nie bylo,
    nie pojawil sie wraz z rozwojem przetwornic i metod projektowania ?

    >Jest proporcjonalna do szczeliny z dokładnością do mikroskopijnej
    >energii gromadzonej w rdzeniu.

    Byly, a moze i nadal sa, specjalne materialy proszkowe, z taka ...
    "szczelina rozproszona" :-)

    J.

  • 14. Data: 2014-10-01 13:40:19
    Od: s...@o...pl

    W dniu środa, 1 października 2014 00:16:16 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > By�em przekonany, �e Ty to prywatnie, jedn� sztuk� chcesz. A jak
    >
    > produkcyjnie, to dlaczego nie u�yjesz TNY274? Poza tym - po czorta to
    >
    > liczysz sam, skoro dostaniesz wszystko gotowe?

    Bo:
    a) chcę wiedzieć jak to liczyć, żeby móc ocenić sens tego co wypluwają programiki
    b) na razie jest mi potrzebna jedna sztuka, którą nawinę ręcznie, bo trzeba będzie
    zbadać czy ma to sens, zanim to przejdzie do fazy produkcji to jeszcze minie kilka
    miesięcy

    A co do TNY274 - zrobiłem symulacje w PIExpert mojej przetworniczki na rdzeniu EFD-15
    (pobrałem bibliotekę Ferystera) - wybrałem taki, żeby mi się łatwiej nawijało
    ręcznie, a poza tym na płytce jest bardzo "płaski" co ma dla mnie znaczenie. Wyniki
    są dość sensowne (Lprim=760uH, Npri=82, Nsec=5, AL=105 czyli gap=0,14mm), ale jak
    bardzo mogę ufać temu programowi, szczególnie konstrukcji trafa, którą mi rysuje? No
    i sprawność 80% - naprawdę??
    Pytanie pomocnicze: skoro Feryster na swojej stronie sam poleca PIExperta to czy na
    podstawie wyników tego programu zrobią trafo?

    Jak widzicie krzaki w tej wiadomości to wina gugli.

    Pozdrawiam
    Jakub Rakus

  • 15. Data: 2014-10-01 14:01:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, October 1, 2014, 1:34:25 PM, you wrote:

    > Ale to jest "energia zgromadzona w rdzeniu"

    Raczej w szczelinie...

    > i od tego trzeba zaczac, a nie utrudniac sobie jakim I2*L :-)

    Masz obliczone I i L - dlaczego nie wykorzystać? E energia to I^2*L/2
    właśnie.

    > No chyba ze ten wykres uwzglednia jakies praktyczne cechy, np odpad
    > miejsca na izolacje drutu.

    Nie może do końca uwzględniać, ponieważ prąd szczytowy jest różny od
    prądu skutecznego a przekrój uzwojenia jest zależny pd prądu
    skutecznego a nie szczytowego. Inne są stosunki prądu szczytowego do
    skutecznego w trybie DCM a inne w CCM - to nie jest takie proste.

    > Tak nawiasem mowiac ... to dawniej takiego wykresu chyba nie bylo,
    > nie pojawil sie wraz z rozwojem przetwornic i metod projektowania ?

    Dawniej, to znaczy kiedy? Najstarsza wersja katalogu Ferroxcube, jaką
    mam pod ręką pochodzi z 2002 roku i te wykresy w niej są. To bardzo
    przydatne narzędzie i nie pojmuję Twoich fochów.

    > Byly, a moze i nadal sa, specjalne materialy proszkowe, z taka ...
    > "szczelina rozproszona" :-)

    Ale rozmawiamy teraz o ferrytach ze szczeliną dyskretną. Proszki to
    zupełnie inna para kaloszy. Choć i tu, przy liczeniu ,,na piechotę"
    nadal najprościej polegać na I^2*L. Polecam:

    Jednak w rzeczywistych układach zdecydowanie lepiej polegać na
    oprogramowaniu producentów rdzeni, choć nie jest proste w używaniu i
    też trzeba sporej praktyki.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2014-10-01 14:07:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Szczur01,

    Wednesday, October 1, 2014, 1:40:19 PM, you wrote:

    > Bo:
    > a) chcę wiedzieć jak to liczyć, żeby móc ocenić sens tego co wypluwają programiki

    Jesteś pewny, że masz wystarczające doświadczenie, żeby to ocenić?
    Znasz normy bezpieczeństwa, wiesz jakich materiałów użyć? Większość
    problemów przy konstrukcji transformatorów to normy i technologia :(

    > b) na razie jest mi potrzebna jedna sztuka, którą nawinę ręcznie,

    Ale jaki to ma sens, skoro u nas wyjdzie Cię to taniej niż kupowanie
    materiałów w sklepie i ręczne motanie?

> [...]
    > A co do TNY274 - zrobiłem symulacje w PIExpert mojej przetworniczki
    > na rdzeniu EFD-15 (pobrałem bibliotekę Ferystera) - wybrałem taki,

    EFD-15 nie może być używany w zasilaczach sieciowych. Chyba, że
    wyprowadzisz wtórne luzem poza karkas (co najmniej 6.4mm od krawędzi
    uzwojenia pierwotnego licząc po powierzchniach.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2014-10-01 14:23:39
    Od: s...@o...pl

    W dniu środa, 1 października 2014 14:07:27 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > Jeste� pewny, �e masz wystarczaj�ce do�wiadczenie, �eby to oceni�?

    A Ty miałeś 20 lat temu? Ludzkość już przestaje istnieć opierając się tylko na
    gotowcach i przestając używać mózgu.

    > EFD-15 nie mo�e by� u�ywany w zasilaczach sieciowych. Chyba, �e
    >
    > wyprowadzisz wt�rne luzem poza karkas (co najmniej 6.4mm od kraw�dzi
    >
    > uzwojenia pierwotnego licz�c po powierzchniach.

    Ale nikt nie powiedział, że to będzie zasilacz sieciowy! Zarówno pierwotna, jak i
    wtórna będzie na potencjale kilku kV w odpowiedniej obudowie w odpowiednio
    niedostępnym dla postronnych miejscu.

    Wracając do poprzedniego postu - jak oceniasz wynik sprawności z PIExperta na
    poziomie 80%? Można temu ufać?

  • 18. Data: 2014-10-01 15:07:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Szczur01,

    Wednesday, October 1, 2014, 2:23:39 PM, you wrote:

    > A Ty miałeś 20 lat temu?

    Nie. I dlatego 20 lat temu budowałem tak złe transformatory :(

    > Ludzkość już przestaje istnieć opierając się tylko na gotowcach i
    > przestając używać mózgu.

    Nie każdy musi znać się na wszystkim. Naprawdę.

    > Ale nikt nie powiedział, że to będzie zasilacz sieciowy! Zarówno
    > pierwotna, jak i wtórna będzie na potencjale kilku kV w odpowiedniej
    > obudowie w odpowiednio niedostępnym dla postronnych miejscu.

    Przy takich potencjałach tym bardziej trzeba dbać o izolację.
    Transformatory dla PKP też projektuję...

    > Wracając do poprzedniego postu - jak oceniasz wynik sprawności z
    > PIExperta na poziomie 80%? Można temu ufać?

    A dlaczego nie? Z tym, że na pewno nie dla mocy 125mW - tu będzie
    rzędu max. 50%

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2014-10-01 15:19:31
    Od: s...@o...pl

    W dniu środa, 1 października 2014 15:07:18 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > Nie ka�dy musi zna� si� na wszystkim. Naprawd�.

    Wszyscy nie muszą się znać na zasilaczach, ja się trochę znam, ale może chce
    poszerzyć swoją wiedzę. Nie martw się - nie po to żeby zabrać Ci chleb.

    > Przy takich potencja�ach tym bardziej trzeba dba� o izolacj�.

    Wtórna jest galwanicznie połączona z pierwotną.

    > A dlaczego nie? Z tym, �e na pewno nie dla mocy 125mW - tu b�dzie
    >
    > rz�du max. 50%

    Eee, czyli to samo co proponuje ST albo Supertex. A zastosowanie uzwojenia biasu coś
    pomoże? W dataszicie od TNY284 chwalą się, że bez biasu żre 150mW, a z biasem tylko
    50mW.

  • 20. Data: 2014-10-01 15:36:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Szczur01,

    Wednesday, October 1, 2014, 3:19:31 PM, you wrote:

    > Wszyscy nie muszą się znać na zasilaczach, ja się trochę znam, ale
    > może chce poszerzyć swoją wiedzę. Nie martw się - nie po to żeby
    > zabrać Ci chleb.

    Problem nie w tym, że zabierzesz mi chleb, tylko ile dodasz pracy jak
    sobie coś tam namotasz a to potem się okaże - z różnych powodów -
    błędne.

    Zazwyczaj wygląda to tak:
    - Namotałem sobie transformator - na pająka ślicznie działa! Ile
    będzie kosztowało 1000 sztuk?
    - Ale ten transformator nie może być nawinięty w ten sposób, bo
    [setki powodów]!
    - Panie! Ale u mnie działa!
    - Panie! Ale to jest zły pomysł bo [argumenty]!
    - Ale ja już mam 1000 PCB i ich przecież nie wyrzucę!
    Kurtyna!

    > Wtórna jest galwanicznie połączona z pierwotną.

    To jest indormacja, którą podaje się na początku...

    > Eee, czyli to samo co proponuje ST albo Supertex. A zastosowanie
    > uzwojenia biasu coś pomoże? W dataszicie od TNY284 chwalą się, że
    > bez biasu żre 150mW, a z biasem tylko 50mW.

    Ale skoro masz 3kV i megawaty do dyspozycji, to dlaczego szukasz
    miliwatów? Nie znam wysokosprawnych układów mikromocowych zasilanych
    ze stosunkowo wysokiego napięcia :(

    TNY274 z biasem też bierze podobnie.

    --
    Best regards,