  • 11. Data: 2023-10-18 15:04:30
    Temat: Re: "gumowa" powłoka termoprzewodząca w domowych warunkach
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 18 October 2023 at 14:47:10 UTC+2, J.F wrote:
    > Wyslizgiwało sie na "oryginalnej gumie" czy na tym "czerwonym
    > silikonie" ?

    To co było oryginalnie na szczypcach wyglądało na tanią gumę, ale było
    niezniszczalne. Do czasu kiedy spróbowałem złapać coś gorącego. Spaliła się, musiałem
    kupić te nakładki jeszcze raz, dobrze że producent chciał sprzedać same gumy.
    Czerwony silikon chemicznie dał radę, żadnych śladów fajczenia, ale okazał się
    śliski.

    > Bo IMO - 350C, to juz i sporo silikonów mięknie.

    Dał radę.

    Tam gdzie chce grzać, czyli tam gdzie przylega płytka, nie będą chłodzić bo będą
    zamknięte płytką. A tam gdzie będą świszczeć- płytki nie będzie.

  • 12. Data: 2023-10-18 15:46:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-18, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Niestety gołe aluminium nie nadaje się do lutowania bo pcb się ślizgają
    > a trzymanie ich ręcznie odpada (gorące i brak rąk). Nagrzewnice
    > fabryczne mają dodatkowe wsporniki, ale one podwyższają jeszcze o kilka
    > cm cały stół. Ja chce mieć o jak najmniejszej wysokości, więc chcę
    > sprawdzić opcje typo powłoka antypoślizgowa.

    A nie da się zamontwać jakiś klipsów/spreżynek? Mogą mieć parę mm
    wysokości.

    > Są gotowe termopady [1] o dośc sporych rozmiarach, mógłbym je
    > wykorzystać, ale zanim to zrobię, pytam o to czy mam jeszcze inne opcje,
    > typu psikanego bądź malowanego.
    >
    > Ktoś może podpowiedzieć coś, co by się nadało do tego nietypowego
    > zastosowania?

    Poszukaj dwuskładnikowych silikonów termoprzewodzących (po tym haśle).
    One są zwykle wypeniane tlenkiem glinu. Nie wiem jak będzie z
    mechaiczną trwałością bo te, których używałem były do wypełniania, nie
    konstrukcyjne, ale można spróbować.

    Tu pierwszy link z brzegu i też do wypełnień:
    https://www.blelektronik.com.pl/produkty/preparaty-s
    ilikonowe/2-skladnikowe-zalewy-silikonowe-do-hermety
    zacji-warstwa-powyzej-8mm/

    poza tym z nędzną termoprzewodnością. Coś 1.5-2 W/mK się na pewno gdzieś
    znajdzie.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2023-10-18 16:33:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 15:46, Marcin Debowski wrote:
    > A nie da się zamontwać jakiś klipsów/spreżynek? Mogą mieć parę mm
    > wysokości.

    Trzeba obracać aby w ciasnych miejscach wejść lutownicą. Albo trzeba
    przemieszczać, aby wejśc pod zakres widoczności pod mikroskopem. Ogólnie
    płytka prawie nigdy nie jest w jedym i tym samym miejscu. Klipsy są
    najzwyczajniej utrudnieniem.

  • 14. Data: 2023-10-18 18:05:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    środa, 18 października 2023 o 16:34:05 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > przemieszczać, aby wejśc pod zakres widoczności pod mikroskopem. Ogólnie
    > płytka prawie nigdy nie jest w jedym i tym samym miejscu. Klipsy są
    Może żywica termoprzewodząca się nada?
    https://sklep.semicon.com.pl/shop2/er2221-zywica-epo
    ksydowa-termoprzewodzaca-5kg,p11538,c1472?lang_id=3

  • 15. Data: 2023-10-18 18:09:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Może żywica termoprzewodząca się nada?

    Kiedyś, dawno temu, sami dodawaliśmy pył metalowy do żywicy, gdy były braki na
    rynku.

  • 16. Data: 2023-10-18 18:42:51
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 18.10.2023 o 10:22, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Chciałbym kawałek płyty aluminiowej pokryć czymś "gumowym", może jakimś
    > silikonem, dobrze przewodzącym ciepło i wytrzymującym minimum 150C.
    > Wygląd bez znaczenia, ma mieć jednak utrudniać ślizgadnie przedmiotów.

    Może zapytaj w firmie co robi narzędzia do hot stampingu.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 17. Data: 2023-10-18 20:43:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 18 October 2023 at 15:40:08 UTC+2, heby wrote:
    > Spokojnie, to co najwyżej osiągnie 150. Liczę na to, że to można kupic w
    > byle castoramie na jakimś dzwnym dziale, co jeszcze nie byłem :)
    > Za duże koszty w stosunku do celu.

    W sensie pompka droga? tiny.pl/cphg5

    Płytkę możesz położyć na dużym oringu, jak ją zassie to nic jej nie ruszy.

    > Ja mogę je lutować bez podgrzewania i też ujdzie.
    >
    > Z podgrzeaniem jest łatwiej. TO newielki zysk, jak na hobby, więc i
    > wydatek powinien być adekwatny.
    > Toteż pytam ;)

    Odpowiedź brzmi: nie tędy droga.

    Ale ostatnio kupiłem kawał maty silikonowej, 0.5 mm grubości. Działa lepiej niż to:
    tiny.pl/cphth a trzyma się na dwustronną taśmę klejącą.

  • 18. Data: 2023-10-18 21:21:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 20:43, Konrad Anikiel wrote:
    > W sensie pompka droga? tiny.pl/cphg5

    Setup drogi. Sama pompa sprawy nie załatwi.

    > Płytkę możesz położyć na dużym oringu, jak ją zassie to nic jej nie ruszy.

    Ale tu znowu się nie rozumiemy. Ja nie zamierzam tą płytką wycigać
    Bugatti z bagna.

    1) To ma przytrzymać płytkę tak samo, jak mata silikonowa, ale *NIE*
    mocniej.

    2) Płytka PCB jest mocno nierówna, posiada komponenty z obu stron i
    przyssanie się do czegokolwiek może być kłopotliwe. W dodatku, jesli to
    będzie jakięs "spienione coś", to będzie sprężynować, czego nie chcę.

    3) Mam to móc przesunąć pensetą, bez spuszczania podciśnienia z systemu.
    Ponoszę pensetą, przemieszczam o centymetr dalej i upuszczam. To ma być
    tak trywialne, bo będę robił to wielokrotnie. Dorabianie do tego całego
    mechanizmu podciśnieniowego mija się z celem, bo nie tylko nie ma sensu,
    to ma wręcz ujemny.

    Potrzebna jest powłoka taka, jak natryśnięta na rączce niektórych
    narzędzi. Tyko wytrzymująca więcej temperaturowo.

  • 19. Data: 2023-10-18 23:06:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2023 18:42, PeJot wrote:
    > Może zapytaj w firmie co robi narzędzia do hot stampingu.

    Dzieki, popytam.

  • 20. Data: 2023-10-19 21:49:44
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, October 18, 2023 at 3:23:04 a.m. UTC-5, heby wrote:
> [...]
    > silikonem, dobrze przewodzącym ciepło i wytrzymującym minimum 150C.
    > Wygląd bez znaczenia, ma mieć jednak utrudniać ślizgadnie przedmiotów.

    Sylikon. Zwykly.
    Tylko dobrze umyc te blache.
    Nasmarowac cienko. Bedzie sie trzymac.
    Jak chcesz to se jakichs opilkow metalowych do tego domieszaj bedzie przewodzic
    cieplo jeszcze lepiej.