  • 1. Data: 2005-05-21 12:01:55
    Temat: hosting
    Od: "Lukasz \"S-K\" Jarochowski" <l...@v...void>

    Witam

    Mój znajomy ma serwis www, który dziennie zalicza kilka tysięcy
    odwiedzin. Na serwisie jest mnóstwo grafiki, zdjęć, różnych galerii itp
    itd. W tej chwili hostuje go home.pl, ale kolega żali mi się, że ich
    limity na transfer są stanowczo za małe dla niego (transfer roczny
    kończy mu się po 3 tygodniach - przynajmniej tak mówi).

    Teraz moje pytanie:
    Jakie łącze jest wymagane dla takiego serwisu - jaki to jest rząd
    wielkości? U jakiego operatora wykupić łącze i jaka jest orientacyjna
    cena (większość klientów jest z tpnet).

    Pozdrawiam
    ŁJ

    --
    Wszędzie słyszę krzyk. Cierpień nieustająca melodia....
    GG:0x4BE039 lukasz < w > sanity.int.pl

  • 2. Data: 2005-05-21 12:44:54
    Temat: Re: hosting
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.pl>

    Lukasz "S-K" Jarochowski napisał(a):
    > Witam

    jak kończy mu sie 120GB w 3 tyg. czyli miesięczny trasfer jest rzędu: 160GB

    ma łączu 2Mbps jesteś w stanie ściągnąć teoretycznie (w jedną stronę)
    ok 250 kB/s czyli 250kB * 60 * 60 *24 = 21,6 GB/dnień

    czyli licząć max wykrzystane łącza 160 GB to ok 8 dni, ale

    zakładamy, że klienci z Polski (czyli obciążenie nie jest stałe całą
    dobe, ale pewnie tylko za dnia, więc liczę 12 godzin)

    czyli 160 GB to ok 16 dni (zakładając ssanie z max wysyceniem łącza za
    dnia, a w nocy pusto)

    czyli, żeby to pewnie działało w miarę sprawnie, pownienieś założyć
    jeszcze dwa razy większe łącze np. co najmniej dwa polpaki (2Mbps) z
    loadbalancingiem i mając 4 Mbps powinno starczyć dla takiego ruchu.
    Koszt brutto miesięcznie za łącza to około 2500 zł netto. +serwerownia,
    +serwer, + admin(!). Przy czym już tych łącz do niczego innego nie
    wykorzystasz

    nie wiem jak to będzie w przypadku innych providerów, ale wcześniej czy
    później każdy ci podziękuje za współpracę przy takim ruchu (albo wystawi
    fakturę jak home za przekroczenie limitów)

    Wojtek

  • 3. Data: 2005-05-21 13:04:41
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    Lukasz "S-K" Jarochowski pisze:

> [...]
    > Jakie łącze jest wymagane dla takiego serwisu - jaki to jest rząd
    > wielkości? U jakiego operatora wykupić łącze i jaka jest orientacyjna

    Proponuję zainteresować się kolokacją maszyny u naszych sąsiadów (Niemcy,
    ew. Czechy). Niskie ceny i wystarczająco dobry routing z/do PL.

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl

  • 4. Data: 2005-05-21 13:32:17
    Od: "Lukasz \"S-K\" Jarochowski" <l...@v...void>

    i wszyscy padli na kolana kiedy Neas rzekl:

    > Proponuję zainteresować się kolokacją maszyny u naszych sąsiadów
    > (Niemcy, ew. Czechy). Niskie ceny i wystarczająco dobry routing z/do
    > PL.

    No tak, ale co to znaczy ,,wystarczająco dobry''? Poza tym to musi
    działać niezwykle stabilnie, bo na tym stałby jeszcze sklep internetowy,
    który musi działać bez przerwy, a w przypadku awarii musi być możliwość
    jak najszybszego podniesienia całego systemu.

    W temacie łącz, kolokacji i generalnie dużych sieci to się nie bardzo
    orientuję, więc nie wiem jak takie zagraniczne kolokacje wyglądają w
    praktyce.

    Pozdrawiam
    ŁJ

  • 5. Data: 2005-05-21 13:37:34
    Od: "Lukasz \"S-K\" Jarochowski" <l...@v...void>

    i wszyscy padli na kolana kiedy crazy bejbi rzekl:

> [...]
    > Koszt brutto miesięcznie za łącza to około 2500 zł netto. +serwerownia,
    > +serwer, + admin(!). Przy czym już tych łącz do niczego innego nie

    Ok, rozumiem. A czy na tskich serwisach robi się jakieś shape'owanie
    pasma? Czy to nie jest potrzebne?

    No i trochę technikaliów - Linux do obsługi takiego ruchu starczy? Jaki
    sprzęt? W sensie - co jest najistotniejsze? (głownie chodzi o jak
    największą niezawodność, stabliność no i zdolność obsługi tego ruchu)
    Jeśli to OT to przepraszam.

    Dzięki za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
    ŁJ

    PS: A jak z innymi providerami - tkt, crowley, czy GTS - mają dobre łącza
    do tpnet (w sensie, czy nie będzie żadnych problemów?)

  • 6. Data: 2005-05-21 13:52:52
    Od: porzeraczmuzguw <p...@w...pl>

    Sat, 21 May 2005 15:32:17 +0200, "Lukasz \"S-K\" Jarochowski"
    <l...@v...void> in msg
    <6423375.L1DLppF0R1@gdzies-w-krainie-deszczowcow> wrote:

> [...]
    >który musi działać bez przerwy, a w przypadku awarii musi być możliwość
    >jak najszybszego podniesienia całego systemu.

    Przy takim obciążeniu to nie wrzucałbym do tego jeszcze sklepu...
    chyba, że jest/ będzie integralną częścią strony.
    $25 dla Ciebie! Bez ściemy!
    http://greenzap.com/polska

  • 7. Data: 2005-05-21 13:57:21
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    > Ok, rozumiem. A czy na tskich serwisach robi się jakieś shape'owanie
    > pasma? Czy to nie jest potrzebne?

    Mam kilka ofert kolokacji w .DE (sam szukam, tyle że mam sporo większe
    wymagania) i generalnie jest tak, że jesteś podłączany do portu (100 mbit,
    ew. 1 Gbit) i rozliczasz się za transfer (no i oczywiście cośtam płacisz
    też za samo miejsce na serwer, prąd etc.). Czasami jest tak, że musisz
    wykupić pewną minimalną ilość transferu miesięcznie, ale nie zawsze.

> [...]
    > sprzęt? W sensie - co jest najistotniejsze? (głownie chodzi o jak
    > największą niezawodność, stabliność no i zdolność obsługi tego ruchu)

    A jaki to jest właściwie ruch? Piszesz o limitach w home.pl -- masz na myśli
    te podstawowe limity czy maksymalny limit jaki tam da się wykupić (ileśtam
    rozszerzeń 'pro'?).

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl

  • 8. Data: 2005-05-21 14:00:30
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    Lukasz "S-K" Jarochowski pisze:

    > No tak, ale co to znaczy ,,wystarczająco dobry''?

    W granicach 30-50 ms.

> [...]
    > który musi działać bez przerwy, a w przypadku awarii musi być możliwość
    > jak najszybszego podniesienia całego systemu.

    Dobra, niemiecka serwerownia ma łącza o sumarycznej przepustowości wyrażonej
    w Gbit/s i wiele peeringów, awaryjne podtrzymywanie napięcia itd. itp.
    Obawiałbym się więc głównie o samą maszynę na której to będzie stało.

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl

  • 9. Data: 2005-05-21 15:47:57
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.pl>

    Lukasz "S-K" Jarochowski napisał(a):

    > Ok, rozumiem. A czy na tskich serwisach robi się jakieś shape'owanie
    > pasma? Czy to nie jest potrzebne?

    to wszystko jest www, więc możesz nie robić shapowania, bo trochę będzie
    ciężko, niemniej można usługi rozbić na kilka IP i wtedy robić shaping
    ... wszystko zależy co to jest za serwis.
    Jak tam sa filmy/filmiki to można zrobić shaping, żeby ktoś nie ściągał
    max przepustowoscią łącza, a drugi nie może sie do strony dobić.

> [...]
    > sprzęt? W sensie - co jest najistotniejsze? (głownie chodzi o jak
    > największą niezawodność, stabliność no i zdolność obsługi tego ruchu)

    linux wystarczy.
    bardziej zwróć uwagę na sprzęt: jakiś dwuprocesorowy markowy serwer (np.
    2 x xeon), raid itd.

    > PS: A jak z innymi providerami - tkt, crowley, czy GTS - mają dobre łącza
    > do tpnet (w sensie, czy nie będzie żadnych problemów?)

    sam sobie odpowiedziałeś już wcześniej - jak masz Klientów z tpnecie, to
    kupujesz łącze z tpnetu. Inni duzi mają dobre łącza do tpnetu, ale one
    raczej będą kosztowały więcej bo oni maja jeszcze przy okazji dobre _nie
    tylko_albo_przede_wszystkim_nie_do_tpnetu.

    ew. faktycznie kolokacja zagranicą.

    Wojtek

  • 10. Data: 2005-05-21 16:31:28
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    crazy bejbi pisze:

    > bardziej zwróć uwagę na sprzęt: jakiś dwuprocesorowy markowy serwer (np.
    > 2 x xeon), raid itd.

    To chyba lekka przesada... W Business Server Pro jest 180 GB rocznie, w
    zwykłym 120 GB. Skoro wykorzystuje to przez 3 tygodnie, to załóżmy, że
    przez miesiąc robi jakieś 200 GB, czyli jakieś 7 GB dziennie czyli jest to
    obciążenie rzędu 1 mbps jeśli się nie mylę. W szczycie pewnie dochodzi do
    kilku mbps lub więcej, ale Łukasz napisał, że to głównie przez multimedia
    (co z resztą potwierdza stosunkowo niewielka liczba odwiedzin w kontekście
    transferu) więc całość nie jest raczej szczególnie zasobożerna...

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl