  • 21. Data: 2017-08-12 22:37:23
    Temat: Re: jak w silniku wykrywany jest zapłon?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:a...@n...neost
    rada.pl...
    On Sat, 12 Aug 2017 12:17:00 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No ale jak jeden nie pali to i tak nie da się jechać, więc nadal nie
    >rozumiem po co takie kombinacje.

    Jak to sie nie da ? Trzy dobre !

    Ale moze i ten komputer nie pozwoli, ale przynajmniej bedzie wiedzial
    dlaczego :-)

    J.

  • 22. Data: 2017-08-12 22:54:42
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > No ale jak jeden nie pali to i tak nie da się jechać

    To kiedyś było lepiej:
    Syrena 105, 3 gary, a jechać się dało nawet na jednym, mając 4 pasażerów
    i 2 worki ziemniaków w bagażniku - fakt: spalał wtedy przysłowiowe
    100/100 i wskaźnik paliwa dosłownie w oczach leciał w lewo.

  • 23. Data: 2017-08-13 00:00:15
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    ..

    > No ale jak jeden nie pali to i tak nie da się jechać, więc nadal nie
    > rozumiem po co takie kombinacje.

    Da się panie, spoko, tyle, że mocy pełnej nie będzie i wachy skotłuje chyba
    ze dwakroć.
    A cóż to za auto - Syrena 105L, silnik 3 cylindry 2 suwy, typ S31, moc 29.4
    kW/40KM.
    Jazda na 2 garach całkowicie realna (na jednym nie próbowałem, pewnie do
    warsztatu doturla, choć nie ryzykowałbym takim przeciążaniem silnika), ale
    120 to już nie wyciągnie, zrywności nie będzie, ale pojedzie, ORAZ DOWIEZIE
    do celu, nawet nie tak powoli, spoko. Mocy może 1/3-1/2 wtedy, a spalanie
    hmm... 14-15/100, zamiast ok. 8/100. Ale, wystartuje, pojedzie, dowiezie.
    Chyba, że układ paliwowy zapaćkany syfami z paliwa, co w latach 80.
    niestety, było wręcz powszechne, to wtedy różnie. I żadnego komputera do
    tego nie było trzeba.
    A dziś - jeden gar jąknie i ma się unieruchomić? Ech, ta wysilona
    technika...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 24. Data: 2017-08-13 00:15:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "kasik" <k...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 2 worki ziemniaków w bagażniku - fakt: spalał wtedy przysłowiowe 100/100 i
    > wskaźnik paliwa dosłownie w oczach leciał w lewo.

    Na jednym... tylko ja się trochę obawiam, że nie było by to zbyt dobre dla
    mechanizmów silnika, łożysk, od nierównego rozkładu sił. Ale fakt, na jednym
    pojedzie. Ba... jak trzeba, to i z trójki ruszy (oczywiście, wtedy o
    wyłączaniu z użytku cylindrów należy raczej zapomnieć), choć to niszczy
    silnik... Tylko to ch.. nie jazda. Stąd w innym moim poście uwaga, że nie
    ryzykowałbym. Na szczęście Skarpet nie dotyczył problem "rozmywania" oleju
    smarnego przez paliwo. Po prostu wtedy raz na jakiś czas zdarzało się, nie
    zawsze, że strzelało w tłumik, albo, co też się zdarzało, w gaźnik, głównie
    przy nieskutecznym rozruchu, a po takim strzale przy rozruchu często mu się
    odwidziało i palił już z dotyku.
    A czy to 100/100 takie przysłowiowe, to jednak bym się sprzeczał... (kwestia
    m.in. definicji "przysłowiowe")

    Skąd to wiem... 10 lat posiadania Syreny, a czasem z dala od miasta coś
    usiadło...

  • 25. Data: 2017-08-13 08:53:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >silnika), ale 120 to już nie wyciągnie, zrywności nie będzie, ale
    >pojedzie, ORAZ DOWIEZIE do celu, nawet nie tak powoli, spoko. Mocy

    Na moje oko to gdzies polowe mocy ... ale dynamika auta nadal wieksza
    niz malucha :-)

> [...]
    >do tego nie było trzeba.
    >A dziś - jeden gar jąknie i ma się unieruchomić? Ech, ta wysilona

    Pod tym wzgledem to Syrena wzor niezawodnosci.
    Trzy cewki, trzy przerywacze, trzy kondensatory - a dwa wystarcza do
    jazdy :-)

    J.

  • 26. Data: 2017-08-13 10:26:17
    Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    W dniu 2017-08-12 o 22:54, kasik pisze:

> [...]
    > i 2 worki ziemniaków w bagażniku - fakt: spalał wtedy przysłowiowe
    > 100/100 i wskaźnik paliwa dosłownie w oczach leciał w lewo.

    a jak to w ogóle możliwe, skoro ten silnik nie miał żadnego układu
    wiążącego obroty z zasysaną dawką?

  • 27. Data: 2017-08-13 10:59:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "w systemie siła 'POPIS/EU" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:omp2fc$eac$3@node2.news.atman.pl...

    > a jak to w ogóle możliwe, skoro ten silnik nie miał żadnego układu
    > wiążącego obroty z zasysaną dawką?

    Bolek i Lolek, powiem ci wprost, choć może nie powinienem - Bo konstruktor
    tego silnika (*) miał MÓZG. I to, co dziś robi komputer, on umiał
    przewidzieć i rozpisać BEZ KOMPUTERA. I zadbany silnik służył latami. Choć
    też się psuł, jak każda maszyna, jedna mniej, jedna bardziej. Bo fizycy
    zaliczają silnik do maszyn.

    (*) Inna sprawa, że podobno był zerżnięty z niemieckiej motopompy
    strażackiej. Zresztą - zobaczcie sobie na podobieństwo silników Wartburga i
    Syreny. Niektórzy syreniarze pakowali te jednostki do swych Skarpet i mieli
    nieco większą moc.

    Często można było się pomylić, jak ulicą jechał stary Wartburg 1000
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(samochód) (ręcznie doklepać
    zamknięcie nawiasu w linku, jeśli pokaże brak strony), dźwięk miał bardzo
    podobny do Syreny. Trudniej już było pomylić się w przypadku modelu 353 (pod
    tym samym linkiem, tylko niżej), jego wydech pracował już daleko inaczej
    akustycznie. W drugą stronę, znany mi jest osobiście przypadek, gdy silnik
    Syreny, został zapakowany do samochodu DKW, model albo Junior, albo Saloon
    https://en.wikipedia.org/wiki/DKW (podsyłam angielski, bo w polskim artykule
    nie ma odpowiednich zdjęć), też z innym wydechem, dużo cichszym od
    Skarpetowego (coś mi mówi, że Syreniarze i wydechy od wartburgów pakowali,
    ale tu trzeba ostrożnie, bo przepływność jest istotnym parametrem wydechu w
    dwusuwach, musi być akurat, nie za mało, nie za dużo(**)). I miał instalację
    6-woltową. W zasadzie tyle po 35 latach pamiętam...

    (**) - W dwusuwach stosuje się niekiedy specjalny zawór. W odróżnieniu od
    czterotaktów, ma on za zadanie spowolnić opróżnianie cylindra, dzięki czemu
    ma się mniejsze przepały i więcej mieszanki do spalenia. Można też
    zmniejszyć obroty - normalnie dwusuw nie lubi być kręcony za nisko (ale za
    wysoko też nie wolno - może strzelić kijami (alias "strzał z korby")).

    Tak więc widzisz, Bolek i Lolek, to wszystko dzięki ludziom, którzy mieli
    mózg na miejscu i wiedzieli, co i jak ma wyglądać, jak być zrobione, aby
    działało. Im wystarczyła w zasadzie linijka do prostych, cyrkiel do kółek,
    parę innych przyborów szkolnych jakie ma się na lekcje matematyki,
    kalkulator, w tamtych czasach taki na korbę, ale jak trzeba, to kartka
    papieru i ołówek, i odrobinę wyobraźni.

  • 28. Data: 2017-08-13 11:18:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Na moje oko to gdzies polowe mocy ... ale dynamika auta nadal wieksza niz
    > malucha :-)

    No, wiadomo. Tylko, że ów i tak mniej dynamiczny Maluch, to kopcił 1/3
    ilości wachy, chłeptanej przez jadącą na 2 garach Skarpetę... :P
    Wiem, że montowano do Syren elektroniczne zapłony, układ pozostawał, bo to
    była by chyba głupota przebudowywać coś, co DZIAŁA. Natomiast udoskonalić -
    jak najbardziej. Wiem, że w tych elektronicznych zapłonach były takżze
    układy dające snop iskier. Znałem kogoś, kto zjechał chłeptaniem w Skarpecie
    do ok 7/100, mówił mi, że to niewielkim kosztem utrudnionego rozruchu,
    zwłaszcza zimą (Skarpeta, ze sprawnym układem elektrycznym i paliwowym,
    paliła przy -20 w 2, góra 3 sekundy, a niekiedy i szybciej, ainni chechłali,
    memłali, aż żal było słyszeć, że akumulator zdycha)

    > Pod tym wzgledem to Syrena wzor niezawodnosci.

    Zgadza się. Konstrukcja Syreny jest bardzo dobra, problemem natomiast była w
    tych czasach, powiedzmy, bieda i bylejakość, marne części i często niezbyt
    dobre usługi, tyle, że czesto lepszego w okolicy nie było. W serwisówce
    "ściągaj łożysko ściągaczem nr 5", a jak warsztat? Jeb, jeb, młotem i
    meslem, też ściagnął. Ale, czy takie łożysko będzie jeszcze dobre? Może i
    nie widać uszkodzeń, ale chyba bym się bał jechać... Napisane - dokręcaj
    śruby głowicy (kruchy alustop AK9 OIDP) momentem nie pomnę x, w kolejności
    podanej, a warsztat? Zwykłym kluczem, po kolei, czy odkręcać, czy zakręcać,
    a naprężenia robiły swoje. Moment też przypadkowy i w najlepszym razie te
    dziwne przedmuchy :P. Nawet w laptopie mam cyferki 1-2-3-4 przy radiatorze
    procka... I dokręcam je lekko, do wyraźnego oporu, sprawdzając, czy się nie
    odkręci. (A za pastę robi smar grafitowy, bo nie miałem "normalnej", wbrew
    pozorom, w tej roli jest świetny - sprawdzone testem burn-in, utrzymał
    temperaturę)

    > Trzy cewki, trzy przerywacze, trzy kondensatory - a dwa wystarcza do
    > jazdy :-)

    Byle to było wyregulowane, to Skarpeta pruła przez szosę, aż miło :))
    No, na 2 garach "trochę" mniej miło, ale też jechała, 80 bez problemu,
    dopiero wyżej robiło się średnio. Silnik to niezbyt raczej lubił, bo
    nierówne obciążenie, to raczej go szybciej zużyje... ale dawał radę.

  • 29. Data: 2017-08-13 13:59:14
    Od: w systemie siła 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    ładnie to wyjaśniłeś...

    dlatego zadam ci kolejne pytanie:

    dlaczego 3-cylindrowy silnik jest lepszy niż 4-cylindrowy?

  • 30. Data: 2017-08-13 15:06:31
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "w systemie siła 'POPIS/EU" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ompeul$opu$1@node1.news.atman.pl...
    > ładnie to wyjaśniłeś...
    >
    > dlatego zadam ci kolejne pytanie:
    >
    > dlaczego 3-cylindrowy silnik jest lepszy niż 4-cylindrowy?

    UGD