  • 1. Data: 2017-08-11 20:53:01
    Temat: Jak łączyć urządzenia procesorowe ze sobą?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Załóżmy, że mamy 2 urządzenia procesorowe - "black boxy". Każde z nich
    ma jakieś wejścia i wyjścia, które trzeba ze sobą połączyć jakoś. Nie
    wystawię na złącza wejść i wyjść procesorów, a już w szczególności gdy
    oba urządzenia są zasilane innymi napięciami. Załóżmy niskie
    częstotliwości sygnałów.

    Ok, możemy dać transoptory. Ale gdzie? W urządzeniu 1 czy 2? A może w
    obu na raz spinając je w kaskady? A może jakoś inaczej? Jak rozwiązuje
    się takie rzeczy w praktyce?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-08-11 21:07:03
    Temat: Re: Jak łączyć urządzenia procesorowe ze sobą?
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 11.08.2017 o 20:53, Marek S pisze:
> [...]
    >
    > Ok, możemy dać transoptory. Ale gdzie? W urządzeniu 1 czy 2? A może w
    > obu na raz spinając je w kaskady? A może jakoś inaczej? Jak rozwiązuje

    W praktyce wypada w urządzeniu zabezpieczyć wejścia i wyjścia. Wejścia
    optoizolatorami, wyjścia np optoizolatory sterujące tranzystorami. Jak w
    każdym razie tak robię do celów przemysłowych. Jak łączę ze sobą dwa
    urządzenia to faktycznie jest wtedy podwójna optoizolacja.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2017-08-11 21:09:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 11.08.2017 20:53, Marek S wrote:

    > Ok, możemy dać transoptory. Ale gdzie? W urządzeniu 1 czy 2? A może w
    > obu na raz spinając je w kaskady? A może jakoś inaczej? Jak rozwiązuje
    > się takie rzeczy w praktyce?

    Transoptory daj na wejściach, na wyjściach drajwery tranzystorowe
    sterowane z procka.
    Jeżeli to ma być jakiś łapacz piorunów to można jeszcze użyć światłowód POF.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2017-08-11 21:20:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-11 o 21:09, Mirek pisze:

    > Transoptory daj na wejściach, na wyjściach drajwery tranzystorowe
    > sterowane z procka.

    Urządzenia to de facto kontroler CNC + dodatkowe urządzenie sterujące
    czymś tam. Więc bez udziwnień.

    Niepokoją mnie wyjścia w takim podejściu. Załóżmy, że urządzenie
    sterowane szlag trafi - upiecze się. Trafi na wejście +24V (bo takie ma
    zasilanie). Driver tranzystorowy urządzenia sterującego zacznie
    kluczować czymś takim więc też się upiecze. Nie boisz się, że doprowadzi
    to do zniszczenia urządzenia sterującego? Zapewne nikt nigdzie nie
    napisze w karcie katalogowej jak przebiega destrukcja :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2017-08-11 21:28:30
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-08-11 o 21:07, Mario pisze:

    > W praktyce wypada w urządzeniu zabezpieczyć wejścia i wyjścia. Wejścia
    > optoizolatorami, wyjścia np optoizolatory sterujące tranzystorami.

    W sensie tranzystorów w transoptorach tego drugiego urządzenia?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2017-08-12 11:03:46
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 11.08.2017 o 21:28, Marek S pisze:

    > W sensie tranzystorów w transoptorach tego drugiego urządzenia?

    Ja robię pod automatykę przemysłową. Daję coś mocniejszego niż
    tranzystor w optoizolatorze. I mogącego pracować na 24V. Ale jak się nie
    przewiduje takich zastosowań to można by dać tylko optoizolator z
    tranzystorem. Ale i tak wypadałoby zasilić z niezależnego napięcia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2017-08-12 11:05:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 11.08.2017 o 21:20, Marek S pisze:

> [...]
    > to do zniszczenia urządzenia sterującego? Zapewne nikt nigdzie nie
    > napisze w karcie katalogowej jak przebiega destrukcja :-)

    To daj ten drajwer też przez optoizolator :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2017-08-12 12:46:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-11 o 20:53, Marek S pisze:
> [...]
    >
    > Ok, możemy dać transoptory. Ale gdzie? W urządzeniu 1 czy 2? A może w
    > obu na raz spinając je w kaskady? A może jakoś inaczej? Jak rozwiązuje

    Jeśli masy mogą być wspólne to:

    1. Na wyjściu otwarty kolektor, na wejściu podwieszenie np. 4k7 do 5V i
    za podwieszeniem rezystor np. 22k na bazę tranzystora.

    2. RS232

    3. RS422

    4. RS485

    Jeśli masy nie mogą być wspólne to:

    5. Na wyjściu przekaźnik (ze złoconymi stykami), na wejściu jak w 1.

    6. Na wyjściu klucz tranzystorowy, na wejściu rezystor + transoptor.

    7. Pętla prądowa. Na wyjściu źródło prądu np 20mA, na wejściu transoptor
    (analogowy lub od razu cyfrowy).

    8. Pętla prądowa. Na wyjściu transoptor. Na wejściu od plusa źródło
    prądowe, a do minusa opornik i napięcie z opornika na komparator. W
    ubiegłym wieku stosowałem pętle prądowe, w których źródło prądowe
    wykrywało, że jest obciążone - wtedy odpada ten opornik (pin wejściowy
    dla tego opornika też wymaga jakiegoś zabezpieczenia od przepięć, a jak
    go nie ma to ten pin wejściowy jest połączony z masą - nie wymaga
    zabezpieczenia).

    9. Izolowane RS232

    10. Izolowane RS422

    11. Izolowane RS485

    12. Światłowód

    Itd....
    P.G.

  • 9. Data: 2017-08-12 12:47:20
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Ok, możemy dać transoptory. Ale gdzie? W urządzeniu 1 czy 2? A może w
    > obu na raz spinając je w kaskady? A może jakoś inaczej? Jak rozwiązuje

    RS-485, jest do tego cała masa scalaków spełniających przeróżne wymagania.
    A jak chcesz mieć całkowicie "bezpiecznie" to możesz się pobawić w
    wariacje na temat S/PDIF, ceny nadajników i odbiorników są chyba niższe
    od innych izolowanych interfejsów.

    http://www.tme.eu/pl/katalog/zlacza-optyczne_113564/
    #id_category=113564&s_field=niski_prog&s_order=ASC&v
    isible_params=2%2C5%2C6%2C7%2C7%2C9%2C205%2C419%2C61
    3%2C1182%2C1247%2C1322%2C1455%2C2555&used_params=7%3
    A79298%2C79297%3B

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2017-08-13 04:24:50
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...ont.pl>

    W dniu %s, użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > 5. Na wyjściu przekaźnik (ze złoconymi stykami), na wejściu jak w 1.

    Przekaźnik? To będzie dzwonek :-) Przekaźnik może być zbyt powolny, a
    przy okazji nie wróżę długiego okresu ewentualnej pracy użytego
    przekaźnika. Jeśli zależy konstruktorowi na separacji galwanicznej
    komunikujących się urządzeń można pomyśleć o komunikacji bezprzewodowej i
    światłowodach.