  • 11. Data: 2009-12-29 15:30:54
    Temat: Re: jakie max napiecie moze byc na wej. 7812?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > No właśnie ciężko powiedzieć jak będzie z obciążeniem, ale mam nadzieje,że
    > da radę.

    Nie byłym optymistą....

    > Na wszelki wypadek wrzuciłem 7815, trochę mu to da zapasu na samym spadku.
    > Pogrzebę za tymi przetwornicami. W sumie potrzebuję z 24zmiennego robić
    > 12-15 stalego/ 200-300mA i tak składałem mostek, stabilizator, kondensator
    > i działało, ostatnio gdzieś mi się sztuka przypaliła i zacząłem się
    > zastanawiać czy nie przesadziłem:)

    24V zmiennego, to znaczy, że co?? 24V amplitudy czy skutecznego? Typowo
    podaje się skuteczne napięcie... wówczas po wyprostowaniu dostaniesz z
    33V stałego!!!! To jest zbyt blisko napięcia maksymalnego... To 24V
    pochodzi zapewne z transformatora - to znaczy, że masz 24V przy
    znamionowym obciążeniu... "luzem" będzie więcej i spokojnie będziesz
    mógł przekroczyć 35V :(...
    Możesz dać "za mały" kondensator filtrujący, to przy wyższym prądzie
    tętnienia obniżą średnią wartość tego napięcia stałego, ale jak za jakiś
    czas wyschnie elektrolit, to całość przestanie działać :(...
    Możesz też dać kilka szeregowo połączonych stabilizatorów, ale dojdzie
    Ci parę pojemności... Jednak moc się rozłoży na większą ilość elementów
    (jednak 1W to IMHO maksimum dla TO-220, a i tak będzie bardzo gorący...)...

    > Tak czy inaczej, rzeczywiście wygląda na to, że kawałek alu trzeba dokręcać.
    > pozdrawiam

    To nie rozwiąże problemu napięcia wejściowego...

    Może lepiej dać te 2 elementy więcej??
    http://cache.national.com/ds/LM/LM1575.pdf

    To akurat przykład, układ nie jest idealny, no ale moc mu nie straszna,
    a do 40V wytrzymuje na wejściu (w wersji HV nawet 60...)... Ja bym
    jednak namawiał Cię na przetwornicę :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 12. Data: 2009-12-30 07:16:33
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Ja natomiast w podobnym przypadku (tyle, że 5V z 24VAC) zastosowałem z
    powodzeniem diodę pojedynczą jako prostownik jednopołówkowy a za nią
    odpowiednio dobrany rezystor mocy i dopiero dalej odpowiednio duży
    kondensator.
    W ten sposób nie tylko znaczna część mocy odkłada się w rezystorze, ale
    także umieszczenie kondensatora za rezystorem powoduje ogólnie mniejsze
    straty mocy - przynajmniej tak mi się zdawało jak to robiłem.
    Poza tym na wejściu stabilizatora będzie niższe napięcie niż wynikające z
    amplitudy.

    Jako ciekawostkę podam, że właśnie przetwornica z napięciem maksymalnym 40V
    w tym układzie mi się spaliła i potem przeszedłem na takie rozwiązanie.
    EM

  • 13. Data: 2009-12-30 12:42:58
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:hhces6$2gn$1@inews.gazeta.pl,
    Michał <m...@t...pl> nabazgrał:
    (ciap)

    > No właśnie ciężko powiedzieć jak będzie z obciążeniem, ale mam
    > nadzieje,że da radę.
    (ciap)
    > Tak czy inaczej, rzeczywiście wygląda na to, że kawałek alu trzeba
    > dokręcać.

    Mała uwaga; stabilizatory 78xx lubia się we wredny sposób uszkodzić!
    Efektem jest przedostanie się pełnego napiecia z wejscia na wyjście i
    ugotowanie urzadzenia !

    Włodek

  • 14. Data: 2009-12-30 13:23:42
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 30/12/2009 12:42, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
> [...]
    >
    > Mała uwaga; stabilizatory 78xx lubia się we wredny sposób uszkodzić!
    > Efektem jest przedostanie się pełnego napiecia z wejscia na wyjście i

    Nie dzieje sie to tylko wtedy gdy masz duze pojemnosci za stabilizatorem
    i po wylaczeniu pin wyjsciowy ma wieksze napiecie niz wejsciowy? Ja
    zawsze daje diode z wyjscia do wejscia zeby sie przed tym zabezpieczyc.

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2009-12-30 14:37:29
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > straty mocy - przynajmniej tak mi się zdawało jak to robiłem.
    > Poza tym na wejściu stabilizatora będzie niższe napięcie niż wynikające z

    No wszystko zależy od poboru prądu, na pewno da się to dobrać do
    aplikacji :)... pytanie co się dzieje przy różnych poborach prądu
    (niektóre urządzenia ciągną tyle samo cały czas inne zmieniają pobór
    prądu w szerokim zakresie), co się stanie jak się pojemność kondensatora
    będzie zmieniać z czasem no i najważniejsze - nie zawsze wskazane jest
    pobieranie niesymetrycznego prądu....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 16. Data: 2009-12-30 14:44:37
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:hhfk93$inp$1@news.onet.pl...

    > Nie dzieje sie to tylko wtedy gdy masz duze pojemnosci za stabilizatorem i
    > po wylaczeniu pin wyjsciowy ma wieksze napiecie niz wejsciowy? Ja zawsze
    > daje diode z wyjscia do wejscia zeby sie przed tym zabezpieczyc.

    Kiedyś dawno (+- 1990) stosowaliśmy 7805 do zrobienia VPP (5-25V) w
    programatorze EEPROMów.
    Gdy dolną nogę tranzystorem zciągaliśmy z 20V (VPP=25) na 0V(VPP=5) 7805
    wchodził w stabilny stan w którym podawał na wyjście pełne napięcie z
    wejścia (było około 30V) i nie był to wynik uszkodzenia tylko jakiś inny
    stan stabilny.
    Z przebadanych wtedy 7805 właściwość tę miały tylko 7805 Motoroli. Inne
    tolerowały takie sterowanie.
    P.G.

  • 17. Data: 2009-12-31 06:47:09
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > zmieniać z czasem no i najważniejsze - nie zawsze wskazane jest pobieranie

    Oczywiście racja
    Podany sposób jest na zauważalne zmniejszenie strat na stabulizatorze przy
    zasilaniu z napięcia przemiennego.
    Z niesymetrycznością obciążenia, to zależy od transformatora. Jesli jest z
    zapasem, to nie ma znaczenia.
    W moim konkretnym przypadku rozwiązanie z przetwornicą wysiadło może po
    kilku tygodniach, ze stabilizatorem już pracuje dobrych kilka lat w
    warunkach przemysłowych.
    --
    Pozdr
    EM