  • 81. Data: 2017-06-26 11:57:34
    Temat: Re: jedna bateria Typu Baby ma pojemnosc 8000 mAh, to ile maja pojemnosci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 2017-06-26 o 01:15, J.F. pisze:

    >Tak.

    10k at robi wrazenie na smiertelniku ... ale tyle wystarczy do
    stopienia ?
    To takie normalne stopienie do cieklej postaci, czy bardziej jakies
    zeszklenie do matowej pastylki ?

    NaCl tez sie tak "topi" ?
    Az mam ochote zobaczyc, ale skad tych pare ton wziac :-)

    J.

  • 82. Data: 2017-06-26 11:58:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 23 czerwca 2017 23:41:07 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    >Albo centymetrach;)

    >A Amerykanie do dzisiaj sie nie moga przekonac do nanofaradow
    >i czesc elektronikow uparcie pisze pojemnosci typu 0.022 uF.
    >I te wspaniale staromodne oznaczenia kondensatorow,
    >MF jako mikrofarady i MMF jako pikofarady;)

    Nam jeszcze IMO Rosjanie namieszali, bo oni tez nie lubili.

    J.

  • 83. Data: 2017-06-26 13:16:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Friday, June 23, 2017, 10:23:28 PM, you wrote:

    > Wicherek mówił o tysiącu milibarów,

    Wicherek mówił jeszcze o milimetrach słupka rtęci a nie o milibarach.
    W końcówce lat 70-tych na stacjach meteorologicznych używano nadal
    barometrów rtęciowych z lusterkiem, skalowanych w mm (z noniuszem do
    0.1 mm) i tabelą poprawek dla skali.

    O ile pamiętam, to na milibary i hektopaskale załapała się tylko
    Chmurka.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 84. Data: 2017-06-26 13:45:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello Jarosław,

> [...]
    >W końcówce lat 70-tych na stacjach meteorologicznych używano nadal
    >barometrów rtęciowych z lusterkiem, skalowanych w mm (z noniuszem do

    Jakas galka byl do przesuwania tego noniusza ? Bo slupek rteci go nie
    ma.
    Najwazniejsza i tak ta tabelka, bo trzeba to zredukowac do poziomu
    morza.

    >O ile pamiętam, to na milibary i hektopaskale załapała się tylko
    >Chmurka.

    Jakos podobnie pamietam.

    Tym niemniej - czy nie glupota - wielkosc ktora wynosi ok 1 bara
    podawac w jako 1000 mb :-)

    Z hPa tez zabawa, bo jednostka wreszcie sluszna, ale powinno byc w kPa
    :-)

    J.

  • 85. Data: 2017-06-26 13:46:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Odpowiedź na wszystkie pytania brzmi: tak.
    > Dodatkowo są one interpretowalne. To znaczy, ze na podstawie widma IR
    > można wiele powiedzieć o budowie nieznanego związku.

    Mnie ta interpretowalność wydaje się trudna do pogodzenia ze swoistością.
    Bo rozumiem (może źle rozumiem), że pewne wiązania czy struktury majtają
    się w charakterystyczny dla siebie sposób, co przekłada się na widmo.
    Więc da się stwierdzić, że taki układ atomów występuje gdzieś w budowie
    nieznanego związku. Oczywiście takich charakterystycznych "rezonatorów"
    w dużej cząsteczce jest więcej -- dopiero ich suma daje charakterystyczne
    widmo substancji. Ale jestem sobie w stanie wyobrazić, że takie samo
    widmo da mieszanina dwu lub kilku innych związków zmieszanych w określonej
    proporcji. W którym miejscu źle myślę?

    Ponadto wciąż mnie intryguje ta (aż) kilkudziesięcioprocentowa absorbcja.
    To ogromna czułość w porównaniu z Ramanem, gdzie sygnał wtórny jest na
    poziomie ułamków ppm. Dlaczego zatem potrzebne są tak długie czasy
    akwizycji? Trudno wziąć silniejsze źródło podczerwieni? Co właściwie
    robi tam za źródło promieniowania (detektor to pewnie jakieś Hamamatsu).

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2017-06-26 13:53:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > W końcówce lat 70-tych na stacjach meteorologicznych używano nadal
    > barometrów rtęciowych z lusterkiem, skalowanych w mm (z noniuszem do

    O milimetrach mówił na pewno, ale przez długi czas podawali równolegle
    dwie miary -- obok milimetrów również milibary, a potem hektopaskale.

    > O ile pamiętam, to na milibary i hektopaskale załapała się tylko
    > Chmurka.

    Nie pamiętam kiedy dokładnie wywalili Wicherka i kiedy była rewolucja
    hektopaskalowa. Wydawało mi się, że to Wicherek tłumaczył dlaczego
    teraz hPa i że jest to to samo, co było wcześniej w milibarach.
    Ale może to Chmurka była. Tymczasem ludzie i tak wiedzieli swoje --
    twierdzili, że odkąd ciśnienie podają w hektopaskalach, pogoda jakaś
    gorsza się zrobiła.

    Jarek

    --
    -- Co się stało? Mów!
    -- Bar... wzięty!

  • 87. Data: 2017-06-26 14:40:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Saturday, June 24, 2017, 10:48:50 AM, you wrote:

    [...]

    > dziedzinach: w chromatografii ciśnienie podaje się w funtach na cal
    > kwadratowy, spróbuj w publikacji napisać o jakichś barach, możesz być
    > spokojny, że recenzent to odrzuci.

    Odrzuciłbym takiego recenzenta.

    BTW: niedawno w Discovery Science przetłumaczono ,,na cal kwadratowy"
    jako ,,na 2.5 cm?"...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 88. Data: 2017-06-26 14:55:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Odrzuciłbym takiego recenzenta.

    Duża odwaga. Ciekawe, czy by się jakiś inny recenzent znalazł.

    > BTW: niedawno w Discovery Science przetłumaczono "na cal kwadratowy"
    > jako "na 2.5 cm2"...

    Mój wujek miał w latach sześćdziesiątych amerykański krążownik szos.
    W papierach miał pojemność silnika opisaną w calach sześciennych.
    A wtedy płaciło sie podatek drogowy uzależniony od pojemności silnika.
    Wujaszek nie miał nic przeciwko temu, gdy mu w urzędzie przeliczyli
    to na centymetry sześcienne mnożąc przez 2,5.

    --
    Jarek

  • 89. Data: 2017-06-26 15:07:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    >BTW: niedawno w Discovery Science przetłumaczono ,,na cal kwadratowy"
    >jako ,,na 2.5 cm?"...

    Wracamy do mojego wczesniejszego pytania - czemu
    cm^2 oznacza (cm)^2 a nie c(m^2) :-)

    J.

  • 90. Data: 2017-06-26 15:21:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
> [...]
    >absorbcja.
    >To ogromna czułość w porównaniu z Ramanem, gdzie sygnał wtórny jest

    Pewnie dlatego powszechnie uzywa sie IR :-)

    Przy okazji - Pawle, jakie sa wspolczynniki absorbcji dla gazowego CO2
    ?
    Bo jesli sie nie pomylilem, to mi wychodzi, ze w powietrzu to
    wystarczy pare metrow dla bliskiej 100%,
    wiec stezenie CO2 nie mialoby znaczenia - 0.02% czy 0.05% - i tak
    pochlonie 99.9... % IR.

    Chyba, ze chodzi o fale poza glownymi prazkami absorbcji, tam CO2
    wykazuje tlumienie male ... i moze jest istoczne czy przez 10km sie
    poteguje do 20% czy do 90% ?

    > Dlaczego zatem potrzebne są tak długie czasy
    >akwizycji? Trudno wziąć silniejsze źródło podczerwieni? Co właściwie
    >robi tam za źródło promieniowania (detektor to pewnie jakieś
    >Hamamatsu).

    Dzisiaj sie pewnie robi inaczej, ale widzialem takie urzadzenie z lat
    ... chyba jeszcze 70-tych, to wiecej tam bylo mechaniki niz
    elektroniki.
    Zarowka, monochromator zmienny, fotopowielacz.
    Do tego jakies kola ze szczelinami przepuszczajace swiatlo przez
    probke i odniesienie naprzemian.
    Samo "przemiatanie" calego zakresu widma troche trwalo, bo mechanika
    czyms krecila.

    Dzis sie daje siatke dyfrakcyjna i kamere liniowa, to mozna w ulamku
    sekundy widmo zmierzyc.
    Ale krzem tylko w bliskiej IR lapie, wiec pewnie trzeba inny czujnik
    ... i sie gorzej scala :-)

    J.