  • 91. Data: 2017-06-26 15:57:03
    Temat: Re: jedna bateria Typu Baby ma pojemnosc 8000 mAh, to ile maja pojemnosci
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:576720230.20170626144045@pik-net.pl.invalid...
    > BTW: niedawno w Discovery Science przetłumaczono ,,na cal kwadratowy"
    > jako ,,na 2.5 cm?"...

    Nie mam pytań... idiota, albo dupa, ten "tłumacz", chyba od "tłumok"...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 92. Data: 2017-06-26 16:41:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dzisiaj sie pewnie robi inaczej, ale widzialem takie urzadzenie
    > z lat ... chyba jeszcze 70-tych, to wiecej tam bylo mechaniki
    > niz elektroniki. Zarowka, monochromator zmienny, fotopowielacz.
    > Do tego jakies kola ze szczelinami przepuszczajace swiatlo
    > przez probke i odniesienie naprzemian. Samo "przemiatanie"
    > calego zakresu widma troche trwalo, bo mechanika czyms krecila.

    Też znam te układy. Ale czas pomiaru nie wynika tylko ze stosowania
    rozwiązań mechanicznych. Drukarka laserowa też mechanicznie
    przemiata(ła).

    > Dzis sie daje siatke dyfrakcyjna i kamere liniowa, to mozna
    > w ulamku sekundy widmo zmierzyc.

    No więc właśnnie nie zawsze w ułamku. Jak się bada widmo jakiej
    żarówy czy innego płomienia, światła jest dość i możbna cyknąć
    fotę w ułamku sekundy. Ale w przypadku spektrografii ramanowskiej
    światła jest bardzo mało, CCD musi łapać długo, by było potem co
    wyssać do przetwornika AD. Z tym że jeśli długi czas integracji,
    to łapie się też dużo elektronów prądu ciemnego i w ogóle robi się
    niefajnie. Hamamatsu produkuje takie liniowe kamery z chłodzeniem
    peltirem wbudowanym w obudowe układu scalonego (duży DIL). Nie
    trzeba mocno chłodzić, przy -10 stopni efekt jest dramatyczny,
    ładnie da się skanować przez długie minuty.

    > Ale krzem tylko w bliskiej IR lapie, wiec pewnie trzeba inny
    > czujnik ... i sie gorzej scala :-)

    Stąd też moje pytanie. Tutaj w grę wchodzą długości fali wiele
    tysięcy nanometrów. Tak daleka podczerwień to nowe, mało mi znane
    problemy.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2017-06-26 17:39:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-26 o 13:45, J.F. pisze:
    > (...)
    >
    > Tym niemniej - czy nie glupota - wielkosc ktora wynosi ok 1 bara podawac
    > w jako 1000 mb :-)

    To jeszcze dorzucę:

    Stolarz podają, że długość stołu (drewnianego) to 240 cm.

    Natomiast długość łoża obrabiarki dla mechanika wynosi 2400 mm.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 94. Data: 2017-06-26 17:57:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.06.2017 o 14:40, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Paweł,
    >
    > Saturday, June 24, 2017, 10:48:50 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Odrzuciłbym takiego recenzenta.

    Niestety, to recenzent odrzuci Ciebie.

    P.P.

  • 95. Data: 2017-06-26 18:00:34
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.06.2017 o 11:57, J.F. pisze:

    > 10k at robi wrazenie na smiertelniku ... ale tyle wystarczy do stopienia ?
    > To takie normalne stopienie do cieklej postaci, czy bardziej jakies
    > zeszklenie do matowej pastylki ?

    Pojęcia nie mam. Odnośnik z samego KBr wychodzi przezroczysty.

    P.P.

  • 96. Data: 2017-06-26 18:18:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    Źródłem jest Globar. Pod tą piękną nazwą kryje się zwykły sylit, na oko
    2mm średnicy i 3mm długości.
    Nie wiem, kto robi detektory. Obecnie stosuje się fotodetektory z
    tellurku kadmowo-rtęciowego (muszą być chłodzone azotem) lub
    piroelektryczne DTGS.
    Akwizycja jednego widma zajmuje około sekundy (bardzo z grubsza, zależy
    to od ustawionych parametrów). Standardowo zbiera się 16 albo 32 widma
    dla poprawienia stosunku sygnału do szumu. Jeśli próbka zawiera mało
    substancji to czasem i pół godziny, ale to rzadko.

    To widziałeś prawdopodobnie spektroskop na zakres widzialny. Żarówka nie
    działa w tym zakresie. A fotopowielacz na zakres średniej IR nie został
    dotychczas skonstruowany.

    > Też znam te układy. Ale czas pomiaru nie wynika tylko ze stosowania
    > rozwiązań mechanicznych. Drukarka laserowa też mechanicznie
    > przemiata(ła).

    Czas pomiaru wynikał z potwornej powolności detektora bolometrycznego.
    Szybkie detektory wtedy nie istniały.

    Żadnych siatek dyfrakcyjnych. Od kilkudziesięciu lat interferometr i pan
    Fourier.

    > No więc właśnnie nie zawsze w ułamku. Jak się bada widmo jakiej
    > żarówy czy innego płomienia, światła jest dość i możbna cyknąć
    > fotę w ułamku sekundy.

    Tak się robi w UV i widzialnym. Nazywa się to PDA (PhotoDiade Array)
    albo DAD (Diode Array Detector).

    P.P.

  • 97. Data: 2017-06-26 18:31:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.06.2017 o 15:21, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    > Pan Paweł Pawłowicz napisał:
    > [...]

    Ale to nie jest nic dziwnego. W UV-Vis jest podobnie. Raman to zupełnie
    inna bajka.

    > Pewnie dlatego powszechnie uzywa sie IR :-)
    >
    > Przy okazji - Pawle, jakie sa wspolczynniki absorbcji dla gazowego CO2 ?
    > Bo jesli sie nie pomylilem, to mi wychodzi, ze w powietrzu to wystarczy
    > pare metrow dla bliskiej 100%,
    > wiec stezenie CO2 nie mialoby znaczenia - 0.02% czy 0.05% - i tak
    > pochlonie 99.9... % IR.

    Dokładnie tak jest.

    > Chyba, ze chodzi o fale poza glownymi prazkami absorbcji, tam CO2
    > wykazuje tlumienie male ... i moze jest istoczne czy przez 10km sie
    > poteguje do 20% czy do 90% ?

    Jak rozumiem, chodzi Ci o efekt cieplarniany:-)
    Nie znam się na tym, więc mogę coś poopowiadać. Prawdopodobnie chodzi o
    to, że CO2 tym swoim wąskim pasmem wyłapuje emisję innych składników
    atmosfery. Ale jakbym nie kombinował, to tak naprawdę wychodzi mi, że
    cała ta historia to jedna wielka ściema.

    P.P.

  • 98. Data: 2017-06-26 18:35:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >To widziałeś prawdopodobnie spektroskop na zakres widzialny.

    Od UV nawet - do tego mial osobna lampe.

    >Żarówka nie działa w tym zakresie.

    Chyba dziala, skoro globar dziala, to czemu zarowka nie.
    Wszak widmo ma szerokie.

    >A fotopowielacz na zakres średniej IR nie został dotychczas
    >skonstruowany.

    A to owszem - wiec raczej na bliska podczerwien.

    >Żadnych siatek dyfrakcyjnych. Od kilkudziesięciu lat interferometr i
    >pan Fourier.
    A to znow trzeba jakos przemiatac ... chyba mechanicznie.

    Albo sensor od faksu :-)

    J.

  • 99. Data: 2017-06-26 18:38:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Mnie ta interpretowalność wydaje się trudna do pogodzenia ze swoistością.

    I wcale mnie to nie dziwi :-)
    Widmo IR można z grubsza podzielić na dwa zakresy. W zakresie 4000 do
    1500 cm^-1 występują drgania poszczególnych wiązań, ich częstotliwość
    zależy od otoczenia wiązania, więc dużo mówi o samym wiązaniu i jego
    sąsiedztwie. W tym zakresie interpretacja jest w miarę prosta. W
    zakresie 1500 do 600 cm^-1, często nazywanym fingerprintem, występują
    kombinacyjne drgania wielu wiązań, tu interpretacja jest trudniejsza,
    ale widmo jest bardzo charakterystyczne dla cząsteczki.

    P.P.

  • 100. Data: 2017-06-26 18:47:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.06.2017 o 18:35, J.F. pisze:

    > Od UV nawet - do tego mial osobna lampe.

    > Chyba dziala, skoro globar dziala, to czemu zarowka nie.
    > Wszak widmo ma szerokie.

    Ale ma szklaną bańkę, a szkło idealnie nie przepuszcza tego zakresu IR.

    > A to owszem - wiec raczej na bliska podczerwien.

    > A to znow trzeba jakos przemiatac ... chyba mechanicznie.

    Tak. Silnik liniowy. Zakres ruchu na oko około centymetr, czas jedna
    sekunda (bardzo na oko).

    P.P.