  • 81. Data: 2012-11-16 16:39:18
    Temat: Re: kty81-250
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-16 00:01, Mario pisze:

    > Inni na tej grupie w mniej wyszukany sposób potrafią wytknąć błąd :)

    O jakim błędzie piszesz? Zacytuj moją błędną wypowiedź. Tym razem
    konkretnie!

    > A on polemizował ze sformułowaniem punkt potrójny.

    Zadałem konkretne pytanie: czy napisałem coś innego? Odpowiedz na nie
    zamiast pisać nic nie znaczące ogólniki.

    PP

  • 82. Data: 2012-11-16 17:08:04
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > [...]
    >
    > Bajki opowiadasz Kolego,
    > Punkt wrzenia wody był wzorcem w starej tabeli "definicyjnych punktów
    > stałych ITS-68" a w obecnie obowiązującej tabeli ITS-90 punktu wrzenia
    > wody już nie ma.
    > Jak masz taką wiedzę o wzorcach temperatur, popartą kilkutygodniowymi
    > szkoleniami, o czym piszesz w innym poście, to ja z Twojego laboratorium
    > nie skorzystam, dziękuję.
    > K.

    He he he. Kolejny, który nie umie czytać :)

  • 83. Data: 2012-11-16 17:12:29
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-16 16:39, Paweł Pawłowicz pisze:

    > O jakim błędzie piszesz? Zacytuj moją błędną wypowiedź. Tym razem
    > konkretnie!

    "Przyzwoity wzorzec można zrobić w oparciu o punkt potrójny wody, i to
    nawet metodami "kuchennymi"." Napisz jak metodami kuchennymi zrobić 611
    Pa, to uznam, że w tym zdaniu nie ma błędu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 84. Data: 2012-11-16 17:18:14
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a5700b$0$1232$65785112@news.neostrada.pl...

    Kolego Pawle nazywam się Stefan Stefanowicz, a może wolisz Zenon Zenowicz
    lub Felek Felkiewicz?
    Jaką niby ja mam peność, że Ty podpisujesz się swoim imieniem i nazwiskiem?
    Jaką mam mieć pewność, że ktoś inny nie podszywa się pod Ciebie, albo sobie
    wymyślił takiego nicka?
    Żadnej.
    Jaką Ty masz pewność, że mój nick nie jest moim prawdziwym nazwiskiem?
    Także żadnej.
    Dlatego daj spokój z tego typu żalami godnymi kilku pieniaczy, którzy tu na
    grupie szukają każdego pretekstu i możliwości, aby naubliżać ludzim i ich
    zniesławić. Zbyt dużo jest tu nieodpowiedzialnych idiotów, co do których
    wolałbym, aby nie wycierali d.... moim nazwiskiem, zwłaszcza, że nie mam
    pewności czy oni podpisują się swoim prawdziwym.

    Wyrzucasz mi, że piszę niekulturalnie.
    Czy Twój tekst "Zamiast pisać przemądre teksty po prostu sprawdź." uważasz
    za kulturalny?
    Aby komuś wytykać takie czy inne zachowania, także i samemu trzeba być
    całkowicie w porządku.
    Napisałem Ci, że pracuję w laboratorium pomiarowym i bardzo dobrze znam te
    zagadnienia. Nie z teorii czy opowiadań innych, ale na codzień tym się
    zajmuję od przeszło 15 lat, a Ty nadal traktujesz mnie jak laika w tych
    sprawach i odsyłasz do czasopism i zawarytch w nich amatorskich artykułów :)

  • 85. Data: 2012-11-16 17:23:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-16 17:12, Mario pisze:

    > "Przyzwoity wzorzec można zrobić w oparciu o punkt potrójny wody, i to
    > nawet metodami "kuchennymi"." Napisz jak metodami kuchennymi zrobić 611
    > Pa, to uznam, że w tym zdaniu nie ma błędu.

    Metoda jest niezmiernie prosta: do kolbki albo słoika nalewasz wodę,
    zamykasz czymś, co ma mały otwór i grzejesz do wrzenia. Grzejesz tak
    długo, aż para wodna wygoni całe powietrze z naczynia. Zamykasz otwór i
    studzisz. Para skrapla się i ciśnienie spada. Szczegółowo jest to
    opisane w linku który podałem a także w Świecie Nauki z kwietnia 1999 na
    stronie 84, co właśnie mam przed nosem.
    Jak widzisz, spełniłem Twoje życzenie.

    PP

  • 86. Data: 2012-11-16 17:36:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-16 17:18, Plumpi pisze:
> [...]
    > których wolałbym, aby nie wycierali d.... moim nazwiskiem, zwłaszcza, że
    > nie mam pewności czy oni podpisują się swoim prawdziwym.

    Nie ma problemu. Napisz mi na podany adres (jest poprawny, oczywisty
    antyspam usuniesz) w jakim laboratorium pracujesz i podaj swoje
    nazwisko, a przestanę się czepiać. Gdybyś chciał analogicznych danych
    dotyczących mojej osoby, przyjrzyj się adresowi :-)

    PP

  • 87. Data: 2012-11-16 18:05:51
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a576dd$0$1212$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale jest to wykonalne:
    >
    > http://jesseenterprises.net/amsci/1999/02/1999-02-fs
    .html

    > Autor pisze: device remains within about 0.0001 degree C of the triple
    > point for days and costs less than $50 to build.

    Kolego, aby uzyskać punkt potrójny muszą być spełnione dodatkowe wymagania,
    które nie są osiągalne bez komórki punktu potrójnego. Tymi wymaganiami są
    jednocześnie występujące trzy stany skupienia oraz odpowiednie ciśnienie.
    Te komórki pomimo, że są banalnie proste w budowie, są okropnie drogie,
    ponieważ ich budowa wymaga wyjątkowej czystości wody oraz odpowiedniego
    składu izotopowego wody. Wymaga także odpowiedniego szkła oraz wyjątkowych
    metod hermetycznego zamykania tej komórki.
    Tak jak napisałem wcześniej porządna komórka to równowartość kilku nowych
    samochodów.
    To co jest opisane w tym artykule to nic innego jak termostat punktu
    topnienia lodu, ponieważ w tym przypadku nie ma trzeciego stanu skupienia
    tj. pary. Autor tego artykułu pisze o uzsykaniu wysokiej stabilizacji
    bliskiej punktu potrójnego i nikt tego nie neguje, wręcz przeciwnie, sam
    nawet pisałem, że te metody są używane w laboratoriach. Tyle, że nie jest to
    "punkt potrójny wody" i nigdy nie uzyska parametrów porządnej komórki punktu
    potrójnego.
    Ale do amatorskich zastosowań aż za dokładny.

    > Dorzuć jeszcze mieszadło.

    Wszystko zależy jakiej oczekujesz dokładności.
    Dla amatora, kalibracji z dokładnością do 0,5'C można uzyskać w warunkach
    domowych przy użyciu punktu topnienia lodu oraz punktu wrzenia wody.
    Naprawdę nie ma co dalej dywagować na ten temat.

  • 88. Data: 2012-11-16 18:22:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-16 18:05, Plumpi pisze:
> [...]
    > przeciwnie, sam nawet pisałem, że te metody są używane w laboratoriach.
    > Tyle, że nie jest to "punkt potrójny wody" i nigdy nie uzyska parametrów

    Kolego, nieuważnie przeczytałeś artykuł. W tej zabawce są trzy stany
    skupienia wody, a więc jest to wzorzec wykorzystujący punkt potrójny. A
    ciśnienie w punkcie potrójnym, a więc przy równowadze trzech faz ustala
    się samo. Nie ma więc sensu stawianie dodatkowego wymogu dotyczącego
    ciśnienia.

    > Ale do amatorskich zastosowań aż za dokładny.

    Tu pełna zgoda.

> [...]
    > warunkach domowych przy użyciu punktu topnienia lodu oraz punktu wrzenia
    > wody. Naprawdę nie ma co dalej dywagować na ten temat.

    I tu zgoda.

    PP

  • 89. Data: 2012-11-16 18:56:58
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a6765a$0$1213$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > ciśnienie w punkcie potrójnym, a więc przy równowadze trzech faz ustala
    > się samo. Nie ma więc sensu stawianie dodatkowego wymogu dotyczącego

    Faktycznie masz rację, że pomysłodawca uzyskał punkt potrójny dzięki
    odgazowaniu wody oraz zastąpieniu powietrza parą wodną w szczelnie
    zamkniętej kolbie, na skutek gotowania w niej wody. Zmylił mnie pierwszy
    rysunek z opisem mieszaniny pokruszonego lodu i wody.

    Niestety nawet i przy takiej komórce punktu potrójnego jest sporo zabawy, a
    i dostęp do ciekłego azotu, którego użycie sugeruje pomysłodawca czy nawet
    suchego lodu, także nie każdy ma. Nie wspominając już, że zdobycie
    odpowiednich naczyń i korków także wymaga trochę wysiłku.
    Natomiast zwykły termos znajdzie się chyba w kazdym domu. Lód z zakupionej w
    sklepie wody destylowanej także w domowych warunkach da się wytworzyć w
    zamrazarce. Po skruszeniu tego lodu, napełnieniu termosu i wymieszaniu z
    wodą można uzyskać punkt topnienia lodu, który dla amatora jest
    wystarczająco dokładny.

  • 90. Data: 2012-11-16 20:26:40
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 15 Nov 2012 23:57:15 +0100, J.F. napisał(a):

    > A tak jak juz przy wodzie jestesmy - gdzies w kierunku Wolowa leci woda z
    > kranow biala jak mleko. I ta bialosc w ciagu minuty znika.
    > Jak oni to zrobili ?

    To samo pojawiło się u mnie w pracy (Gdynia) po przebudowie kawałka
    wodociągu ale po jakimś czasie zniknęło. Czyżby profilaktyczne płukanie?
    GG#2400455 ICQ#320399066