  • 21. Data: 2010-01-08 20:17:17
    Temat: Re: ładowanie akumulatora przez prostownik od gło?ników komputerowych
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Irokez wrote:
    > Użytkownik "Artur(m)" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Bo 4 to już koszta rosną podwójnie?
    Tak
    Dodatkowo przy dwoch transformator ma podwojne uzwojenie, ktore
    jest z cienszego drutu niz by bylo przy 4 diodach. Zwykle tez w prostych
    prostownikach ilosc zwojow/V jest wieksza niz w klasycznych transformatorach
    obecnie produkowanych co dodatkowo zwieksza rezystancje szeregowa
    powodujac samoistne ograniczanie maksymalnego pradu wyjsciowego.

    Gdy probowalem na tranformatorze Indela 24V 300VA z mostkiem Gretza
    sam doswiadczylem ze jest on zbyt sztywny :(
    Przy 22V na akumulatorach bral 800VA a przy 25V 90VA przez co
    do ladowania sie nie nadawal.
    --
    pzdr, j.r.

  • 22. Data: 2010-01-08 20:32:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jan 2010 21:17:17 +0100, j.r. wrote:
> [...]

    Bo akurat taki mam :-)
    No i 3 elementy a nie 5 :-)

    >Tak

    Mowiac szczerze to wydaje mi sie ze dzis tanszy jest wariant z
    mostkiem. Nawijanie tez kosztuje.

    No chyba ze doliczyc jakies mocowanie dla mostka lub 4 diod, bo 2 to
    mozna na trafie zalutowac :-)

    J.

  • 23. Data: 2010-01-08 21:13:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2010 12:22:23 +0100, J.F. napisał(a):

    > Transformator i dwie diody. I bezpiecznik ewentualnie.
    Przy założeniu że moc trafa będzie sensowna do potrzeb ładowania aku (nie
    podałeś mocy trafa w definicji, a to pierwszoplanowa informacja) czyli ok.
    50W oraz jego napięcie wtórne (minus spadek na prostowniku) będzie większe
    niż napięcie naładowanego aku czyli ok. 14,5-15V (upraszczam, proszę
    rygorystów:) to kiedy załączymy ten prostownik do rozładowanego aku o nap.
    jakieś 11V prąd jaki popłynie przez prostownik raczej rozwali typowe 10A
    diody a i nieźe zagrzeje trafo. Może nawet je spali zanim aku się podładuje
    i prąd spadnie. Efekt będzie taki jakby trafo o napięciu 15-11=4V pracowało
    na zwarcie.
    Prostownik do ładowania aku winien mieć charakter zbliżony do źródła
    prądowego.

    Jacek

  • 24. Data: 2010-01-08 22:08:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 8 Jan 2010 22:13:47 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    >Przy założeniu że moc trafa będzie sensowna do potrzeb ładowania aku (nie
    >podałeś mocy trafa w definicji, a to pierwszoplanowa informacja) czyli ok.
    >50W

    prostownik "5A", to 50W w sam raz :-)

    >oraz jego napięcie wtórne (minus spadek na prostowniku) będzie większe
    >niż napięcie naładowanego aku czyli ok. 14,5-15V (upraszczam, proszę

    szczytowe cos 19V, wskazywane przez woltomierz 12V [srednie] ..

    >rygorystów:) to kiedy załączymy ten prostownik do rozładowanego aku o nap.
    >jakieś 11V prąd jaki popłynie przez prostownik raczej rozwali typowe 10A

    Zmeczony wymianami bezpiecznikow po zwarciu zamontowalem sobie
    automatyczny 5A .. no i faktycznie teraz kompletnie rozladowany aku
    wywala go .. ale dosc szybko prad spada do tych ~5A

> [...]
    >na zwarcie.
    >Prostownik do ładowania aku winien mieć charakter zbliżony do źródła

    Moze bym i ci przyznal racje, ale miliony takich prostownikow byly
    dawniej w uzyciu :-)

    J.

  • 25. Data: 2010-01-08 22:18:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, January 8, 2010, 11:08:06 PM, you wrote:

    [...]

    > Moze bym i ci przyznal racje, ale miliony takich prostownikow byly
    > dawniej w uzyciu :-)

    Nadal są w użyciu i w obrocie. W nowszych różnica tylko taka, że maja
    bezpiecznik PTC przyklejony do transformatora

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2010-01-09 10:17:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2010 23:18:17 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Nadal są w użyciu i w obrocie. W nowszych różnica tylko taka, że maja
    > bezpiecznik PTC przyklejony do transformatora

    Pozory mogą mylić. Większość tych prostowników miała miernik prądu i
    przełącznik odczepów. Albo (jak sądzę) miała transformatory konstruowane
    tak, by miałby sporą indukcyjność rozproszenia w związku z czym miały
    relatywnie mały prąd zwarcia. To są właśnie dawniej stosowane metody
    kontroli prądu których brakuje twojemu urządzeniu.
    --
    Jacek

  • 27. Data: 2010-01-09 14:12:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    Saturday, January 9, 2010, 11:17:10 AM, you wrote:

> [...]
    > relatywnie mały prąd zwarcia. To są właśnie dawniej stosowane metody
    > kontroli prądu których brakuje twojemu urządzeniu.

    Ja naprawdę wiem, jak jest skonstruowany prostownik, którego używam.
    Nie ma odczepów. A prąd zwarcia mają wystarczający do zniszczenia
    mostka zanim spalił się bezpiecznik po stronie pierwotnej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 28. Data: 2010-01-09 14:18:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 9 Jan 2010 11:17:10 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    >Pozory mogą mylić. Większość tych prostowników miała miernik prądu i
    >przełącznik odczepów.

    Miernik miala, ale przelacznika nie.
    Miernik przydatny tylko do tego zeby sprawdzic czy sie laduje.

    >Albo (jak sądzę) miała transformatory konstruowane
    >tak, by miałby sporą indukcyjność rozproszenia w związku z czym miały
    >relatywnie mały prąd zwarcia.

    No coz, konstrukcji trafa nie sprawdze, ale prad w miare ladowania
    trafa spadal z 5A do 1A, wiec nie taki znow ograniczony.

    J.