  • 31. Data: 2016-09-26 17:31:01
    Temat: Re: lutowanie
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Sep 2016 14:47:42 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie probowalem, bo tez mnie przeraza ... ale ... inne lutownice tez
    na
    > to za duze.
    > Jak to dobrze polutowac - hot air ?

    Można też ostrym grotem 0.5mm lub kopytkiem, filmik z akurat nie tqfp
    100 ale identyczną wielkoscia pinów i ich rozstawem w ssop28:
    http://www.youtube.com/watch?v=iJwTap4ayLE

    --
    Marek

  • 32. Data: 2016-09-26 19:58:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-26 16:01, J.F. wrote:
    > Z plecionka, czy wystarczylo "przeciagnac po sciezkach" ?

    Wystarczy przeciągnąć. Plecionka nie przydaje się za często, przy
    grubych wpadkach no i przy czyszczeniu padów po *wylucie* starego.

    Dobrze tez jeśli miszczu od pcb nie pozwierał padów tqfp w srodku tylko
    zadał sobie trud wyjechania poza obrys.

    Lutowanie tqfp okazuje się znacznie łatwiejsze niż dip. Tylko ten topnik
    ... byle co z allegro nie jest dobrym pomyslem, choć i kalafoni używalem
    awaryjnie i dawało radę.

  • 33. Data: 2016-09-26 20:01:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-26 11:11, HF5BS wrote:
    > Ee... rozumiem, że skoro był taki zakaz, to oczywiście, trzeba by było
    > go złamać? :) No, mnie też kusi, zobaczyć czy pęknie, spali się,
    > wybuchnie, przyjedzie tesciowa...:))

    Pamięci babelkowe w obecnosci silnego pola magnetycznego ponoć psuły się
    *trwale*. Nie miałem ani jednej w ręce i tylko powtarzam mity wyczytane
    wieki temu w internetach. Ba, nawet z pustej głowy nie wyciągnę ani
    jednej maszyny widywanej w PL z taka pamięcią :/

    Ehhh, tyle ciekawych rzeczy umkneło... miec 20 lat w latach 70tych :D

  • 34. Data: 2016-09-26 20:34:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości
    >Pamięci babelkowe w obecnosci silnego pola magnetycznego ponoć psuły
    >się *trwale*. Nie miałem ani jednej w ręce i tylko powtarzam mity
    >wyczytane wieki temu w internetach.

    Bawilem sie chwile czujnikami magnetorezystywnymi Philipsa (KZM
    costam).
    Technologia jakas podobna, bo ponoc tez permaloj ... kaprysne to jest.

    Silnych pol zewnetrznych lepiej unikac.

    J.

  • 35. Data: 2016-09-26 20:42:18
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-26 o 17:31, Marek pisze:
    > na
    >
    > Można też ostrym grotem 0.5mm lub kopytkiem, filmik z akurat nie tqfp
    > 100 ale identyczną wielkoscia pinów i ich rozstawem w ssop28:
    > http://www.youtube.com/watch?v=iJwTap4ayLE

    Ostry grot źle przewodzi ciepło, to już łatwiej transformatorówką :-)

    P.P.

  • 36. Data: 2016-09-26 23:11:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-26 o 14:21, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w
    > wiadomości news:57e8f308$0$5156$65785112@news.neostrada.pl...

    > Z pewnością, ma to wielkie znaczenie, byle gówno mejd in czajna to może
    > na środku Sahary, ale w mieście, krzywiłbym się.

    >(...)

    Qrde, tak teraz daliście mi do myślenia.
    Skoro malutka lutownica sieje do sąsiadki, to co robi spawarka
    inwerterowa? Pewnikiem słychać ją pod Luksemburgiem albo i pod Moskwą.
    Niewykluczone, że i pod Władywostokiem jak zasilana z trzech faz ;)

    Ale tak już bez żartów:
    elektrody są raczej (w spawarkach inwerterowych) zasilane chyba
    napięciem stałym? Tak więc zakłócenia mogą chyba powstawać jedynie w
    łuku jako takim. Tyle, że z reguły do zasilania uchwytów idą dwa osobne
    kable, mogące robić za antenę.

    Trochę różnymi spawarkami spawałem (i gazowymi, i elektrycznymi trafo,
    wirnikowymi i różnymi migami czy magami), ale nie przypominam sobie, by
    ktoś narzekał. Nawet radyjka obok grały bez problemu.

    Dlaczego tego nie słychać?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 37. Data: 2016-09-26 23:17:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-26 o 14:47, J.F. pisze:
    >(...)
    > Transformatorowka ma jedna ceche - wypycha lut na zewnatrz grota.
    > Co moze do zwarc nozek prowadzic.
    > (...)

    Ale w drugą stronę to zaleta: wyłączenie prądu powoduje "zassanie" cyny
    w głąb grotu.

    Groty można różnie kształtować, i różny efekt przyciągania/odpychania
    uzyskać. Ja najbardziej lubię proste V, gdzie zam koniuszek jest
    ściśnięty w ten sposób, że druty są równoległe do siebie (i stykają się)
    na długości ok. 2 do 3 mm - wtedy łatwo panuję nad ilością cyny
    oddawanej na przedmiot.

    Coś takiego:

    \ /
    \ /

    Pozdrawiam.

    Adam

  • 38. Data: 2016-09-27 19:12:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-26 20:34, J.F. wrote:
    > Bawilem sie chwile czujnikami magnetorezystywnymi Philipsa (KZM costam).

    KMZ10. Kiedy je kupowałem na giełdzie elektronicznej koleś najpierw
    zrobił duże oczy a potem wygrzebał pudełko z samego dna rupieci. Bardzo
    fajna zabawka i genialna dokumentacja. Jeszcze mam w szufladzie, tylko
    pomysłu brak.

    > Technologia jakas podobna, bo ponoc tez permaloj ... kaprysne to jest.
    > Silnych pol zewnetrznych lepiej unikac.

    Smerałem je magnesami stałym (choć nie neodymami) i w zasadzie działały
    poprawnie, przynajmniej mostek się zerował.

  • 39. Data: 2016-09-30 17:49:01
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Qrde, tak teraz daliście mi do myślenia.
    > Skoro malutka lutownica sieje do sąsiadki, to co robi spawarka

    Dalej nie trzeba...

    > inwerterowa? Pewnikiem słychać ją pod Luksemburgiem albo i pod Moskwą.
    > Niewykluczone, że i pod Władywostokiem jak zasilana z trzech faz ;)

    Zbyt długa linia...

> [...]
    > stałym? Tak więc zakłócenia mogą chyba powstawać jedynie w łuku jako
    > takim. Tyle, że z reguły do zasilania uchwytów idą dwa osobne kable,

    Musiało by genialnie filtrować, a jako, że napiecia raczej niewielkie, to i
    prądy duże, a prądy duże, to i sporo energii w eter.

    > Trochę różnymi spawarkami spawałem (i gazowymi, i elektrycznymi trafo,
    > wirnikowymi i różnymi migami czy magami), ale nie przypominam sobie, by
    > ktoś narzekał. Nawet radyjka obok grały bez problemu.

    Pewnie nie miały przetwornic, lub przetwornica byla dobrze4 zrobiona.

    > Dlaczego tego nie słychać?

    Weźmy tysieczna harmoniczna 50 Hz, to raczej daleko nie uleci. Może paru
    sąsiadom w okolicy napierdzi8 w radiach, to wszystko. Ale taka lutownica
    trafo na przetwornicy,. to już bym się chyba bał. Musiałbym zobaczyć w
    praniu, czy to nie kolejna chińszczyzna, na jakimś prostym
    jednotranzystorowym generatorku, bez specjalnie dobrego filtrowania i
    ekranowania?
    Inwertorówki chyba jednak biorą to pod uwagę, ze harmoniczne mogą siać, więc
    myślę, że poważniejsze firmy chociaż pozorują zadbanie o tę sprawę, dzięki
    czemu u znajomych w sąsiednim bloku już nic nie ma...? Zresztą, istotne
    pytanie - kto uziemia spawarkę, aby nie siała zakłóceniami? :P My oczywiście
    to robimy, chyba, że nie ma możliwości, ale Pan Zdzichu End Szwagierr Złota
    Rączka to raczej oleje temat.

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 40. Data: 2016-09-30 22:52:55
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > zrobił duże oczy a potem wygrzebał pudełko z samego dna rupieci. Bardzo
    > fajna zabawka i genialna dokumentacja. Jeszcze mam w szufladzie, tylko
    Pedał analogowy można na nim zrobić :) serio, właśnie taki naprawiałem
    od wózka widłowego,
    montujesz magnesy na osi aby omiatały biegunami czujnik do tego 2 wzm
    oper, tyle że moje już miały wstępne wzmocnienie w "środku" były na
    SS495A. Pedał na tym czujniku jest odporny na brud, kurz i nie do
    zajechania.

    --
    Pozdr

    Janusz_K