  • 41. Data: 2017-03-29 10:11:44
    Temat: Re: mini reaktory atomowe
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 17:02:25 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A ile taki diwajs kosztuje mniej więcej?

    W cenach to ja nie siedzę. Tutaj pierwszy z brzegu link z googla:
    http://www.microchap.info/sofc.htm

    generalnie szukaj haseł "SOFC" i "micro CHP".

  • 42. Data: 2017-03-29 10:20:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > A ile taki diwajs kosztuje mniej więcej?

    Tu całkiem ładne pudełko. Nie znam ich, ale wygląda na gotowy produkt:
    http://www.solidpower.com/en/home/

  • 43. Data: 2017-03-29 11:31:33
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-03-29 o 09:59, Konrad Anikiel pisze:

    > Do pojazdów to chyba główną barierą były wysokociśnieniowe zbiorniki odporne na
    zmęczenie i jakieś tam formy zniszczenia materiału od wodoru. 700 bar wpompować i
    wypompować codziennie, to jest wyzwanie nawet dla włókien węglowych. Nie pamiętam
    jaka jest żywotność tych zbiorników, ale nie jest imponująca. Niewyklucznoe że
    dopiero grafen wywoła rewolucję. Którą Morawiecki oczywiście prześpi...

    Pamiętam, że kiedyś pokładano nadzieję w wodorkach metali.
    Znalazłem coś takiego, ale ta technologia też nie jest bez wad.
    http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/nn3030018

    Bezpieczniejsze są pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane cieczą.

    WM

  • 44. Data: 2017-03-29 12:06:17
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.03.2017 10:20, Konrad Anikiel wrote:

    > Tu całkiem ładne pudełko. Nie znam ich, ale wygląda na gotowy produkt:
    > http://www.solidpower.com/en/home/

    Cenę schowali.
    Parę lat temu kosztowało 20k euro

    http://www.fuelcelltoday.com/news-archive/2012/augus
    t/bluegen-domestic-fuel-cell-available-for-under-%C2
    %A320,000-in-the-uk

    To ta wersja z 1.5kW mocy elektrycznej. Na oświetlenie i koputer
    starczy. Chociaż przydałoby się zabezpieczyć przd włączeniem
    na raz pralki, odkurzacza i szuszarki ;-)

    Z naścienną beterią od Tesli to można i czajnik elektryczny używać.
    Ale wtedy prąd robi się nieco droższy:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall#Powerw
    all_specifications

    US$ per warranted kWh
    ~0.17

    pzdr
    bartekltg

  • 45. Data: 2017-03-29 13:35:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 19:06:18 UTC+9 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    > na raz pralki, odkurzacza i szuszarki ;-)
    >
    > Z naścienną beterią od Tesli to można i czajnik elektryczny używać.

    Trzeba poczekać na superkondziory, przepisy budowlane pozwalające magazynować wodór,
    tanie ogniwa PEM na wodór (bo już nie ma żadnego powodu żeb były drogie)- wtedy można
    się samowystarczać. Są próby z tym wodorem jako paliwem do wszystkiego, ale to nie
    trwa tydzień, trzeba poczekać.

  • 46. Data: 2017-03-29 16:30:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Mar 2017 08:22:40 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Podobnie jak Leclanchego.
    > Może jednak paliwowe to ślepa uliczka, skoro nadal nie ma ich w
    > Biedronce przy kasie? :-) A Leclanchego są.

    Chyba coraz rzadziej - teraz wiekszosc to "alkaliczne".
    Prawie to samo ... ale znacznie lepsze.

    J.

  • 47. Data: 2017-03-29 16:50:45
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 29 marca 2017 12:06:18 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:

    > Cenę schowali.
    > Parę lat temu kosztowało 20k euro

    Znalazłem artykuł o tej wersji 1,5kW mocy elektrycznej, montowanej
    gdzieś u Brytoli pod koniec 2015.
    Sam klamot kosztuje 15tys. funtów netto, do tego
    montaż przynajmniej 3tysiące (kurde chyba zostanę gazownikiem w UK).
    Czyli za jakieś 100 tys. złotych mamy klamota dającego 1,5kW mocy
    elektrycznej i trochę ponad 1kW cieplnej.
    Za takie pieniądze można mieć pompę ciepła z dolnym źródłem, o mocy
    cieplnej 10x większej i zestaw fotowoltaiki o mocy szczytowej większej
    trzykrotnie. I jeszcze zostanie 20 tysięcy na waciki :>
    Fajna technologia, ale jak toto nie stanieje mocno, to chyba będzie
    tylko naukową ciekawostką...

    L.

  • 48. Data: 2017-03-29 17:56:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Mar 2017 18:03:21 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Zrozumiałe jest też że po przejęciu jednej firmy przez drugą nie
    > wymienia się umów pracownikom przejętej firmy. Pracują oni wciąż
    > dla starej firmy, zmienia się tylko jej właściciel.

    Choc to teoretycznie mozliwe, to sie IMO mylisz. Wtedy wlascicielem
    patentu bylaby o staremu H Power.

    Firmy sie polaczyly, nazwa H Power znikla, jej osobowosc prawna
    znikla, nastepca prawnym zostal Plug Power, wszelkie umowy zachowaly
    waznosc, tyle ze wiazaly juz z Plug Power.
    A wlasciciele H Power zostali wspolwlascicielami PP.

    > Ta historia była trochę jednak inna.
    > Te 5 miliardów to nie był pieniądz, tylko przewidywana wartość
    > kontraktu z DOE który miał ambitny plan wymiany generatorów z

    Czyli nie "wyszedl na gielde i sprzedal akcji za 5mld $".

    Chociaz ... jesli sie dobrze doczytalem, to tych akcji bylo 57 mln, po
    173$ w szczycie = rzedu 10mld. dopoki sie nie usiluje sprzedac.

    Choc co mi mignelo o jakiejs wymianie 8:1 .. to moze mniej ich bylo.

    > silnikami Diesla we wszystkich domach nie podłączonych do sieci
    > (wówczas to szacowano na pół miliona domów). 10 tysięcy dolców za
    > jedną instalację. Projekt był w zaawansowanej fazie, dane z
    > pięciuset instalacji beta były zgodne z przewidywanymi, więc tam
    > wszyscy mówili o tych planach jak o rzeczywistości.

    No i co sie z tym pomyslem stalo ?
    Bo jak rozumiem - pol miliona domow bez zasilania nadal jest, to co
    kupili ? Wielu z nich diesle sie juz chyba zuzyly ?

    A wtedy co sie stalo ? DOE nie dostal pieniedzy z powodu wojny, czy
    wybral innego dostawce ?

    > Większość akcji z IPO została kupiona przez założycieli HPower, w
    > celu ewentualnej odsprzedaży ich potem, kiedy wzrosną jeszcze
    > bardziej.

    Dziwne to troche, bo oni juz kupe akcji mieli.
    Ale moze to dobrze wygladalo i tak trzeba bylo zrobic.

    > I to oni je potem sprzedali w ramach buyoutu w 2002.
    > Niestety, ze stratą.

    Nie taka znow duza, bo w IPO byly po $16. A to tylko tylko drobna
    czesc, bo wiekszosc mieli juz wczesniej (ale tez musieli troche
    zainwestowac).
    Gdzies nam zniklo 100 mln $ z IPO.
    No i ... mogli wyprzedac troche akcji w szczycie i odbic sobie straty.

    > Nie mam jak już teraz dojść, czy Plug Power kupił Hpowera
    > bezpośrednio od jego pierwotnych akcjonariuszy, czy jako pudełko
    > makulatury, po wrogim przejęciu. Niemcy maczali w tym palce jako
    > kapitał sprawujący kontrolę nad podmiotem który HPowera przejął.

    tez juz nie dojde, ale ta transakcja warta byla ponoc ~50 mln $, wiec
    nie taka znow makulatura.
    A w kasie ponoc 30mln $ bylo.

    O, sa i ich raporty
    https://www.sec.gov/cgi-bin/browse-edgar?action=getc
    ompany&CIK=0001094959&type=&dateb=&owner=include&cou
    nt=100

    J.

  • 49. Data: 2017-03-29 18:05:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 29 Mar 2017 04:35:34 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
    all_specifications

    Co to jest ? cena 1kWh pojemnosci akumulatora ?

    Dziwny wynik, biorac pod uwage $5500 i 13.5kWh.

    > Trzeba poczekać na superkondziory, przepisy budowlane pozwalające
    > magazynować wodór,

    Albo zakazujace magazynowanie litu :-)

    > tanie ogniwa PEM na wodór (bo już nie ma żadnego
    > powodu żeb były drogie)- wtedy można się samowystarczać. Są próby z
    > tym wodorem jako paliwem do wszystkiego, ale to nie trwa tydzień,
    > trzeba poczekać.

    Ale wtedy moze i akumulatory litowe potanieja.
    Taka Tesla w sam raz ... ale na zime nie starczy.

    J.

  • 50. Data: 2017-03-29 18:28:30
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.03.2017 18:05, J.F. wrote:

    > Co to jest ? cena 1kWh pojemnosci akumulatora ?
    >
    > Dziwny wynik, biorac pod uwage $5500 i 13.5kWh.

    Co dziwnego?

    Urządzenie ma jakąś forme gwarancji. Na czas, na cykle...
    W tych ramach zdążysz odebrać (a wcześniej włożyć) tylko
    ograniczoną energię.

    Skoro urzadzenie kosztuje X usd, a na gwarancji wyda nam co najwyzej
    y kWh, to możęmy przypisać koszt na gwarantowaną kWh.

    W linku masz odnośnik, a tam szczegóły, co wliczał (m.in sprawność
    i utratę pojemności).

    > Albo zakazujace magazynowanie litu :-)

    > Ale wtedy moze i akumulatory litowe potanieja.
    > Taka Tesla w sam raz ... ale na zime nie starczy.

    Otworzyli najwiekszą fabrykę aku na świecie,
    ale też zwiększają popyt.
    A lit chyba nie tak pospolity ;-)

    Z koncepcji na trzymanie energii podobają mi się baterię
    na ciekłą sól.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_battery
    Parę lat temu widziałem eksperymenty z parą relatywnie
    tanich metali, więc baterie, w porównaniu do litowo-jonowych,
    są taniutkie.

    Problem w tym, żę to raczej dla przemysłu, chemiczny odpowiednik
    elektrowni szczytowo-pompowej, bo to musi chodzić ciągle,
    nie możę zastygnąć ;-)

    pzdr
    bartekltg