  • 61. Data: 2017-03-31 12:14:13
    Temat: Re: mini reaktory atomowe
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 31 marca 2017 18:43:34 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > No ba - oblac benzyna i podpalic :-)
    > Albo zwyczajnie - nie zauwazyc przy cofaniu ...

    Cofające pojazdy to jedno z pierwszych miejsc na liście.

    > A jaki material w ogole proponujesz ?
    > Zwykla stal, czy jakis kompozyt z wlokna i zywicy ?

    Nie, to nie może być drogie. To musi być tania stal. Od środka pokryta takim cwanym
    polimerem.

    > Te kompozyty znosza wodor, czy sie degraduja ?

    Zależy od żywicy, ale zasadniczo chemicznie stabilne.

    > Czemu ? Jesli maja prototypy, i one dzialaja, to co w tym takiego
    > skomplikowanego, ze nie mozna produkcji uruchomic ?

    Jak ludzie w domach będą mieli kran z wodorem to nie ma sprawy. Ale takich miejsc na
    Ziemi jest bardzo mało.

    > A wielcy ... łaszą sie. Siemens kiedys tam pracowal nad SOFC, Vailant
    > to sam widziales - ma i nie ma.

    To nie był organic growth. Kupili startupa z jakimiś narwańcami, ci narwańcy nagle
    obudzili się w strukturze korporacyjnej, okazało się że wszystkim to wisi czy coś w
    końcu wyczarują czy nie.

    > No i ... wielcy jakos robia generatory z silnikami dla tych odbiorcow.
    > To czemu ogniwa paliwowe sie nie oplacaja ?
    >
    > Moze to jednak ciagle kiepsko działa ?

    Każda technologia na początku kiepsko działa.

    > Latem mozna trzymac zimna wode do chlodzenia :-)

    Latem to do takiego zbiornika byś chciał nałapać ze słońca ciepła na zimę.

    > Oj, duzo tego promieniowania. 1.2kW/m^2 praktycznie stale.
    > Wiec mysle, ze i na ziemii by wystarczylo na 4 lata.
    >
    > Zreszta zobacz - rozwozi sie plynny azot i czasem tlen, tygodnie taki
    > zbiornik stoi.

    Bo jest duży i ma zapas tego azotu czy tlenu. Odgotuje sobie, to go schłodzi i jakoś
    da radę. W kosmos raczej nadmiaru na odgotowanie nie wysłali. Taniej zasłonić go
    kawałkiem folii berylowej do odbijania jedynego źródła ciepła, czyli promieniowania
    ze Słońca.

    > Powiedzmy ze kosztu.
    >
    > Nie oplaca sie nikomu sprzedac w gotowym produkcie z 100% narzutem ?

    tiny.pl/g5w22

    > Ktore katalizalizatory - te w ogniwach paliwowych, czy te do produkcji
    > wodoru uzywane ?
    >
    > I co to znaczy za drogi ? jesli powstawal w generatorze wodoru u
    > klienta, generator ma swoje katalizatory na stale zaspawane, to wodor
    > jest chyba tani ?
    > Generator wodoru moze byc drogi, pewnie z powodu tych katalizatorow.

    Procesor paliwowy był za drogi, więc produkował za drogi wodór.

    > To juz chyba bylo. Mam wrazenie, ze niektore generatory pradotworcze
    > sa na turbinie.
    > Ale jak teraz szukam ... nie moge znalezc.

    Jeśli chcesz wielkich producentów turbin to, robią kompresory do procesów
    chemicznych, napędy do okrętów (przekładnia mechaniczna) itp. Ale generatory
    prądotwórcze to chyba wyłącznie garażowcy.

    > Takie cos wyskakuje, ale to znow eksperyment.
    > http://www.bladonjets.com/technology/gas-turbines/

    Jest więcej. tiny.pl/g5w26
    Też miałem trochę styczności z paroma startupami.

    > Czyzby jednak diesle lepsze ?
    >
    > Gdzies pamietam nawet, ze do calkiem duzych elektrowni, tzn jak na
    > elektrownie to malych, proponowano silniki diesla.
    > Takie okretowe, o mocy w MW liczonej, i obrotach rzedu 100-200/min.

    MAN i Wartsilla robią to na codzień. Jestem pewien że inni też, łatwo znaleźć. To
    potrafi chodzić na surowej ropie naftowej, bez żadnej rafinacji. Masakra.

  • 62. Data: 2017-03-31 13:02:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie, to nie może być drogie. To musi być tania stal. Od środka
    >pokryta takim cwanym polimerem.

    Do metanu kompozytowe daja. Bardzo drogie raczej nie sa.

    >Zależy od żywicy, ale zasadniczo chemicznie stabilne.

    Chemicznie tak, ale jesli wodor w metale wnika, to w zywice pewnie
    jeszcze bardziej.

    >Jak ludzie w domach będą mieli kran z wodorem to nie ma sprawy. Ale
    >takich miejsc na Ziemi jest bardzo mało.

    No ale pisales, ze generatorek wodoru to nie problem.

    >To nie był organic growth. Kupili startupa z jakimiś narwańcami, ci
    >narwańcy nagle obudzili się w strukturze korporacyjnej, okazało się
    >że wszystkim to wisi
    czy coś w końcu wyczarują czy nie.

    W przypadku Siemensa to mi wygladalo na badania wlasne.

    No ale jesli dziala, to czemu nie wyczarowac ?

    >Każda technologia na początku kiepsko działa.

    Ale to juz nie jest poczatek.
    To wyglada na koniec :-)

    [...]
    >Latem to do takiego zbiornika byś chciał nałapać ze słońca ciepła na
    >zimę.

    Chcialbym, ale jak sie nie da, to trudno.

    Wodoru tez nie nalapie ... chyba ze bedzie znacznie wiekszy zbiornik i
    700 bar :-)

> [...]
    > taki
    > zbiornik stoi.

    >Bo jest duży i ma zapas tego azotu czy tlenu. Odgotuje sobie, to go

    No, na tym satelicie tez go bylo duzo. Ale ja tez o duzym zbiorniku
    wody mowie.
    Takie 2 tony - wielkosci tego, co na zdjeciu dawales..

    >W kosmos raczej nadmiaru na odgotowanie nie wysłali.

    On tam sobie mial parowac caly czas.

    >Taniej zasłonić go kawałkiem folii berylowej do odbijania jedynego
    >źródła ciepła, czyli promieniowania ze Słońca.

    No coz, termos zawiera dwie warstwy odbijajace, a ten to pewnie
    wiecej.

    Mnie tylko o jedno chodzi - dalo sie zrobic.
    To na dwa dni ciepla starczy.

    >tiny.pl/g5w22

    10 k $ gotowy generator ... to duzy, dieslowski agregat chyba podobnie
    kosztuje ?

    >Procesor paliwowy był za drogi, więc produkował za drogi wodór.

    A co on, z platyny, ze taki drogi ? :-)

    Jesli mial 30 lat zywotnosci, to chyba nie taki drogi ... czy jednak
    nie mial ?

    >MAN i Wartsilla robią to na codzień. Jestem pewien że inni też, łatwo
    >znaleźć.

    Diesle okretowe, czy takie male elektrownie ?

    >To potrafi chodzić na surowej ropie naftowej, bez żadnej rafinacji.
    >Masakra.

    A nie na ciezkim oleju, po rafinacji jednak ?
    Mazut ?

    No coz, wolne obroty, spalanie dlugie, temperatura w dieslu wysoka -
    to i ropa surowa sie pali

    J.