  • 1. Data: 2018-05-09 14:14:33
    Temat: moje przygody z ładowaniem akumlatorów
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Jakiś czas temu była tutaj rozmowa o tym że.
    Alternator jest w stanie naładować akumlator już po niedługim czasie.

    Żona teraz robi 200 km dziennie.
    Na początku jeżdziła seatem z dwuletnim akumlatorem.
    Problem z tym autem jest taki że jak klapy bagażnika nie zatrzaśnie się dobrze
    to świeci się światełko a prąd płynie.

    Wiec pewnego dnia samochód nie chce zapalić.
    Pożyczam prąd od innego samochodu.
    Zapalił bez problemu.

    Mija tydzień auto na autostradzie robi 1 kkm.
    Zostawiamy auto, rano nie odpala.
    Pożyczam prostownik od sąsiada. Taką zabawkę za 100 zł.
    Ładuje 24 h.
    Auto jeździ bez problemu.

    Kupujemy mazde.
    Seat idzie do garażu.
    Przez weekend stoi i świeci się światełko.
    Próbuje zapalić auto nawet nie ruszy.
    Pożyczamy prąd od mazdy po półgodzinie daje spokój - nie zapala.

    Jade do domu biore dziadkowy prostownik ładuje.
    Po godzinie wstaje.
    Zostawiam go na noc podłączonego.
    Auto od miesiąca jeździ bez problemów.
    Nawet światła kiedyś zostawiłem na kilka godzin i zapalił.

    Tak że alternator w moim seacie nie jest w stanie naładować akumlatora
    który ma dwa lata.

    To samo było z mazdą. Nie wiem ile miał lat akumlator.
    Ale mimo codzinnej jazdy po 200 km na autostradzie jak nie wyłączyłem świateł
    w czasie zakupów to zdechł.
    Tylko że wtedy nie miałem dziadkowego prostownika i kupiłem nowy na
    najbliższej stacji bo się zdenerwowałem.

    Ale jestem ciekaw ile by pożył jakbym bym go potraktował dziadkowym
    prostownikiem.

    Tak że po moich doświadczeniach chowam teraz dziadkowy prostownik do szafy.

    Wiec tutaj

  • 2. Data: 2018-05-09 15:33:49
    Temat: Re: moje przygody z ładowaniem akumlatorów
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Jakiś czas temu była tutaj rozmowa o tym że.
    >Alternator jest w stanie naładować akumlator już po niedługim czasie.
    >Żona teraz robi 200 km dziennie.

    I domyslam sie, ze w trasach a nie miejskich korkach ?
    No to nie powinno byc problemow z ladowaniem :-)

    >Na początku jeżdziła seatem z dwuletnim akumlatorem.
    >Problem z tym autem jest taki że jak klapy bagażnika nie zatrzaśnie
    >się dobrze
    >to świeci się światełko a prąd płynie.

    Jakie to swiatelko ?
    Moze byc zarowka 21W, moga byc 2*5W, a moze byc LED 1W.

    21W to prawie 2A, przez 12h moze wyssac 20Ah.

    >Wiec pewnego dnia samochód nie chce zapalić.

    A ile stal ze swiatelkiem - 12h czy dluzej ?

    >Pożyczam prąd od innego samochodu.
    >Zapalił bez problemu.
    >Mija tydzień auto na autostradzie robi 1 kkm.

    Nie napisales nic o ladowaniu akumulatora ... czyzby wiec alternator
    dal go rade naladowac, ze przez tydzien zapalal ? :-)

> [...]

    >Kupujemy mazde.
    >Seat idzie do garażu.
    >Przez weekend stoi i świeci się światełko.

    No ba, tym razem nie 12h, tylko jakies 50 - to i 1A rozladuje nowy
    akumulator.

    Kable do d* :-)

    >Jade do domu biore dziadkowy prostownik ładuje.
    >Po godzinie wstaje.
    >Zostawiam go na noc podłączonego.
    >Auto od miesiąca jeździ bez problemów.
    >Nawet światła kiedyś zostawiłem na kilka godzin i zapalił.

    swiatla mijania ? Tam prad duzy, z 10A poplynie, w 5h zuzyje 50Ah.
    Jesli akumulator to wytrzymal, to dobrze o nim swiadczy.

    >Tak że alternator w moim seacie nie jest w stanie naładować
    >akumlatora
    >który ma dwa lata.

    W przecietnym aucie, nawet w seatach, jednak laduje bez problemow.
    Dopuszczam ze nie wyrabia na wolnych obrotach (godzina w miejskich
    korkach), z duzym obciazeniem - swiatla, dmuchawa, wycieraczki,
    grzanie szyby, fotela.
    Ale nie przy 200km na autostradzie.

    Natomiast rozne usterki moga powodowac, ze nie laduje z pelna
    wydajnoscia.
    Np spalona jedna dioda.

> [...]
    >najbliższej stacji bo się zdenerwowałem.
    >Ale jestem ciekaw ile by pożył jakbym bym go potraktował dziadkowym

    Do nastepnego zapomnienia.

    Podsumowujac:
    -stary akumulator moze miec bardzo mala pojemnosc. Udalo mi sie kiedys
    dojezdzic do 4Ah (slownie cztery).
    i ciagle zapala auto bez problemow ... o ile silnik zaskakuje za
    pierwszym razem.
    tylko nie mozna zostawic na swiatlach, bo rozladuje w pol godziny.

    -lampka w bagazniku moze rozladowac nawet nowy aku, czy polowicznie
    zuzyty, nawet jesli alternator prawidlowo go laduje do pelnej
    pojemnosci (jeszcze pozostalej).

    -akumulator moze miec duze samorozladowanie i nie wytrzymywac np
    weekendu nawet bez lampki.

    -sprawny alternator powinien ladowac akumulator i nawet po
    rozladowaniu powoli naladowac do pelna.
    Ale na krotkich odcinkach, w korkach, w zimowe opady - to juz nie
    recze.

    -alternator moze byc uszkodzony i ladowac slabo, albo z przerwami.

    Woltomierz do zapalniczki prawde Ci powie.

    >Tak że po moich doświadczeniach chowam teraz dziadkowy prostownik do
    >szafy.

    Nie rozumiem - piszesz, ze alternator Ci nie laduje, i prostownik
    chcesz do szafy ?
    Prostownik powines miec gotowy do uzycia, a alternator powinienes
    naprawic.

    A po prawdzie to z opisu mi raczej wyglada, ze alternator jest
    sprawny.

    J.

  • 3. Data: 2018-05-09 16:46:26
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2018-05-09 14:14, Bolko wrote:
    > Tak że alternator w moim seacie nie jest w stanie naładować akumlatora
    > który ma dwa lata.
    > To samo było z mazdą. Nie wiem ile miał lat akumlator.

    masz niesprawny akumulator lub alternator, ja mam 7 km do pracy i
    wystarcza to w zupelnosci zeby bylo dobrze - zdarza sie ze jedno autko
    sluzy przez miesiac czy dwa wylacznie do takich dojazdow i nigdy nie
    brakowalo mi pradu

    > Ale mimo codzinnej jazdy po 200 km na autostradzie jak nie wyłączyłem
    świateł
    > w czasie zakupów to zdechł.

    to juz kwestia jakich swiatel i na jak dlugo, jezeli policzymy normalne
    zarowki to mamy ~150 watow czyli jakies 12A, czysto teoretycznie powinno
    sie dac poswiecic pare godzin i odpalic zakladajac ze akumulator ma
    faktycznie te 72Ah, silnik normalnie odpala itd.

  • 4. Data: 2018-05-10 09:46:17
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > I domyslam sie, ze w trasach a nie miejskich korkach ?
    > No to nie powinno byc problemow z ladowaniem :-)
    No właśnie alternator sprawdzony przez elektryka.
    Trasa Kraków Gliwice

    > Jakie to swiatelko ?

    W bagażniku i podsufitce.

    > A ile stal ze swiatelkiem - 12h czy dluzej ?
    noc

    > Nie napisales nic o ladowaniu akumulatora ... czyzby wiec alternator
    > dal go rade naladowac, ze przez tydzien zapalal ? :-)
    a wiesz że chyba tylko pożyczka była
    ale seat jeżdził wtedy już po A4

    > No ba, tym razem nie 12h, tylko jakies 50 - to i 1A rozladuje nowy
    > akumulator.

    > Kable do d* :-)
    Przedtem dawały radę.

    > swiatla mijania ? Tam prad duzy, z 10A poplynie, w 5h zuzyje 50Ah.
    > Jesli akumulator to wytrzymal, to dobrze o nim swiadczy.

    Takk

> [...]
    > Dopuszczam ze nie wyrabia na wolnych obrotach (godzina w miejskich
    > korkach), z duzym obciazeniem - swiatla, dmuchawa, wycieraczki,
    cały czas o tym piszę, co innego 10 km z v=20km/h
    a co innego 100 z v=100 km/h

    > Natomiast rozne usterki moga powodowac, ze nie laduje z pelna
    > wydajnoscia.
    > Np spalona jedna dioda.
    Pan elektryk sprawdzał alternator i jest OK

> [...]
    > pierwszym razem.
    > tylko nie mozna zostawic na swiatlach, bo rozladuje w pol godziny.

    Można to jakoś sprawdzić zwykłym multimetrem

    > -lampka w bagazniku moze rozladowac nawet nowy aku, czy polowicznie
    > zuzyty, nawet jesli alternator prawidlowo go laduje do pelnej
    > pojemnosci (jeszcze pozostalej).
    I ja to rozumiem. Wiec pożyczam prąd robie 1000 km z v 100km/h
    i zapominam o problemie do następnego razu

> [...]
    > rozladowaniu powoli naladowac do pelna.

    > Nie rozumiem - piszesz, ze alternator Ci nie laduje, i prostownik

    Chodzi mi o to że:
    - zakup prostownika pozwala wydłużyć pracę
    akumlatora nawet jak alternator jest sprawny
    a wiec zoszczędzić pieniądze. Nawet niech to będzie rok ekstra na każdym akumlatorze.
    Mam traktor który praktycznie już nie jeździ i od dwóch lat
    nie jest w stanie zapalić bez ładowania akumlatora.
    I jakoś to akumlator znosi.
    - prostownik od sąsiada za 100 zł nie był w stanie naładować mi akumlatora
    na tyle żeby rozwiązać problem na dłuższą metę.
    Dziadkowy prostownik dał radę rozwiazać problem na conajmniej 2 miesiące
    Tak że cena ma znaczenie

  • 5. Data: 2018-05-10 10:20:47
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 10.05.2018 o 09:46 Bolko <s...@g...com> pisze:

    > cały czas o tym piszę, co innego 10 km z v=20km/h
    > a co innego 100 z v=100 km/h

    A to nie zależy bardziej od obrotów silnika niż od prędkości jazdy?

    --
    SW3
    ----

  • 6. Data: 2018-05-10 13:36:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak dziadkowy prostownik robi wiecej niz 14,5V na klemach to schowaj go do pojemnika
    na smieci.

  • 7. Data: 2018-05-10 13:45:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Jak dziadkowy prostownik robi wiecej niz 14,5V na klemach to schowaj
    >go do pojemnika na smieci.

    Na pewno robi, chyba ze dziadek niedawno kupil.

    Ale czy to powod aby wyrzucac ? Tylko nie podlaczac na wiele dni.

    No i jeszcze drobiazg - moj stary zwykly chyba nawet 14.5V na klemach
    nie przekracza.
    Ale przeciez wiem, ze bez aku szczytowe napiecie ma jakies 19V.

    J.

  • 8. Data: 2018-05-10 13:53:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SW3" napisał w wiadomości grup
    >A to nie zależy bardziej od obrotów silnika niż od prędkości jazdy?

    Zalezy, ale trudno przypuszczac abys sie toczyl z wysokimi obrotami.

    Szczegolnie, ze to przeciez nie bedzie stala jazda 20km/h, tylko np
    30s jazdy 50km/h,
    1 minuta postoju na jalowych obrotach.
    Ze swiatlami, dmuchawami, grzaniem ...

    J.

  • 9. Data: 2018-05-10 15:28:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >No właśnie alternator sprawdzony przez elektryka.
    >Trasa Kraków Gliwice

    > W bagażniku i podsufitce.

    Ale zarowki jakiej mocy.

    >a wiesz że chyba tylko pożyczka była
    >ale seat jeżdził wtedy już po A4

    I jeszcze alternator sprawdzony - to najzupelniej normalne, ze
    naladuje.
    I to nawet szybko, skoro 3h dziennie jedzie.

    >Przedtem dawały radę.

    przedtem akumulator nie byl kompletnie wyladowany.
    Ale dobre kable powinny dac rade :-)

    >Takk

    Tylko jak bedziesz dalej tak parkowal ze swiatelkiem, to sie aku
    szybko skonczy :-)

    >Pan elektryk sprawdzał alternator i jest OK

    A kto sprawdzal pana elektryka ? :)

    > Podsumowujac:

    >Można to jakoś sprawdzić zwykłym multimetrem

    Jesli zostawiles na pare godzin na swiatlach mijania i zapalil, to
    jest jeszcze dobry.

    Test niestety jest wlasnie taki - zostawic na swiatlach i patrzec
    kiedy sie rozladuje.
    Niestety - to zuzywa akumulator, wiec lepiej nie robic.
    Albo sie ograniczyc np do 2h .

    >I ja to rozumiem. Wiec pożyczam prąd robie 1000 km z v 100km/h
    >i zapominam o problemie do następnego razu

    Z tym, ze przy mniejszych predkosciach tez sie laduje, a przynajmniej
    powinien.
    Pare dni i co dzien bedzie lepiej.

    No chyba ze korkow i odbiornikow duzo, i jednak sie nie laduje.

    >Chodzi mi o to że:
    >- zakup prostownika pozwala wydłużyć pracę
    >akumlatora nawet jak alternator jest sprawny
    >a wiec zoszczędzić pieniądze.

    Ale jakie "wydluzyc" ?
    Sprawny alternator jednak ładuje i prostownik w ogole nie
    potrzebujesz.
    Przez ostatnie 3 lata chyba tylko raz ladowalem - pewnie lampka w
    bagazniku sie zapomniala.

    Zakupilbys sobie lepiej jakis piszczyk, zeby nie zapominac ...

    >Nawet niech to będzie rok ekstra na każdym akumlatorze.

    A to juz od warunkow zalezy.
    Normalnie ladowac prostownikiem nie trzeba, wiec zakup nie pomoze :-)
    Jak sie po wielu latach akumulator zuzyje, to owszem - mozna wydluzyc
    eksploatacje, ale to juz wlasnym kosztem - znow zostawisz na kwadrans
    na swiatlach, i trzeba szukac pomocy.
    A wtedy to sie kable przydaja a nie prostownik :-)

    Kilka ostatnich aku to mi padlo na zwarcie celi - tez prostownik nie
    pomoze.

    Prostownik pomaga:
    -jak sie autem nie jezdzi i trzeba co miesiac podladowac aku,
    -jak sie ma wiecej takich przygod, i zamiast placic za pomoc to sie
    samemu laduje
    (ha, ha - poki kregoslup nie zaboli od noszenia)
    -jak sie miewa takie przygody, to po kompletnym rozladowaniu IMO
    lepiej naladowac 12h prostownikiem niz tych pare kilometrow
    codziennie,
    (ha, ha - poki kregoslup nie zaboli od noszenia)
    -jak sie malo jezdzi i sie ma bilans napiety, i np na cala zime nie
    starcza - to podladowanie w polowie pomoze.

    Innymi slowy - lepiej naprawic alternator, kupic Bilobil na pamiec,
    zamontowac piszczek, miec garaz, niz kupowac prostownik nie wiadomo
    po co.
    Ale prostownik fajna rzecz - jak sie ma, to sie przydaje :-)

    >Mam traktor który praktycznie już nie jeździ i od dwóch lat
    >nie jest w stanie zapalić bez ładowania akumlatora.
    >I jakoś to akumlator znosi.

    Ogolnie wiadomo, ze mu to szkodzi. Lepiej jakbys doladowywal co
    miesiac czy dwa.

> [...]
    >na tyle żeby rozwiązać problem na dłuższą metę.
    >Dziadkowy prostownik dał radę rozwiazać problem na conajmniej 2

    Praktycznie nie ma.
    Problemy na dluzsza mete to sie rozwiazuje inaczej.
    Prostownik sasiada doraznie pomogl ? To z innego powodu auto sie
    miesiac pozniej rozladowalo.

    Natomiast cena:
    -ladowarka z Lidla/Biedronki za 50-70 zl kompletnie rozladowanego
    akumulatora nie zechce naladowac, wiec trzeba miec drugi prostownik.
    ewentualnie drugie auto i kable, w tym przypadku najlepiej chinskie
    "200A" :-)

    -ta ladowarka ma 3.8A, moj akumulator ma 80Ah - doba czekania. Choc
    przy duzej potrzebie IMO po godzinie moglbym zapalic a reszta
    ladowania to juz w czasie codziennej jazdy.

    -moj stary prostownik prad ma niewiele wiekszy. Przy czym na poczatku
    plynie wiecej, pod koniec mniej - no ale w 12h naladuje chyba
    bardziej.
    -z rozladowanym aku tez sobie nie radzi, bo mu bezpiecznik wybija -
    ale przez zarowke daje rade.

    -biedronka ma te zalete, ze ma automat. Moge podlaczyc np w piatek
    rano i odlaczyc w niedziele wieczorem.
    A "po dziadku" jak juz naladuje, to dalsza praca zaczyna niszczyc
    aku, a nie pomagac.
    Ale czy to taki wielki problem odlaczyc po 12h ?

    -zaleta jest jeszcze bardziej widoczna jak chcesz w zimie podladowac
    aku, czy ten traktorek.
    Naladuje i sie odlaczy/przejdzie do trybu podtrzymania, i nie musisz
    sie zastanawiac ile tam tego ladunku bylo i co godzine sprawdzac.
    traktorek/motocykl to juz w ogole, bo mozesz go podlaczyc i zostawic
    na pol roku.

    Czyli w sumie: zaplacil bym wiecej za lepszy model, gdyby:
    -mial przelacznik 5 i 10A,
    -radzilby sobie z rozladowanym kompletnie akumulatorem,
    -mial automat ladowania
    -i taka wisienka ... mial jeszcze zakres 100A i potrafil odpalic auto
    od razu, a nie po pol/godzinie.

    Jakies oferty ? Jak nie ma, to cena innych nie ma znaczenia :-)

    Ale drogi nie moze byc, bo moge sobie przerobic stary zasilacz od
    komputera.
    Tylko mi sie nie chce, bo po co, skoro prostownika uzywam raz na dwa
    lata :-)

    P.S. Takie urzadzenie przedluza zywotnosc akumulatora
    http://allegro.pl/profesjonalna-ladowarka-woltomierz
    -2xusb-3-1a-5w1-i6888313835.html
    http://allegro.pl/ladowarka-samochodowa-3-1a-2x-usb-
    woltomierz-lcd-i7248944322.html
    http://allegro.pl/ladowarka-woltomierz-temperatura-2
    xusb-3-1a-i7309782524.html

    J.

  • 10. Data: 2018-05-10 21:52:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 09.05.2018 o 14:14, Bolko pisze:
    > Tak że alternator w moim seacie nie jest w stanie naładować akumlatora
    > który ma dwa lata.

    Wiemy na pewno dwie rzeczy. Stan alternatora oceniasz z kryształowej
    kuli. I masz problem z pamiętaniem o włączonych światłach :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz