  • 1. Data: 2023-08-25 23:57:03
    Temat: paraliż wsi kościelnej
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Czy przyszły czasy, że zdalnie włączą wszystkim zielone i podniosą szlabany?

    "W zaledwie kilka minut sprawcy doprowadzili do
    zaburzenia pracy sterujacego ruchem systemu ITS
    (Intelligent Transportation System)"

    https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
    sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien
    ia.html

    --
    Piter

    #ZawszeGratem
    strefa wolna od LPG FSI TDI i klimy

  • 2. Data: 2023-08-26 11:45:45
    Temat: Re: paraliż wsi kościelnej
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:XnsB06BE97861754dayrider@127.0.0.1>
    user PiteR pisze tak:

> [...]
    > (Intelligent Transportation System)"
    >

    > https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
    sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien

    ktos, wykorzystujac kolejowe czestotliwosci, nadawal sygnal uruchamiajacy
    alarmowe zatrzymanie pociagów, a w przerwie puscil rosyjski hymn i fragment
    przemówienia Putina.

    https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/wlaman
    ie-na-kolejowa-czestotliwosc-paraliz-w-ruchu-niepoko
    jace-informacje/xebn6pj,79cfc278

    --
    Piter

    #jebać fliperów

  • 3. Data: 2023-08-29 00:46:30
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 25.08.2023 o 23:57, PiteR pisze:
> [...]
    > (Intelligent Transportation System)"
    >

    > https://moto.pl/MotoPL/7,88389,30118591,paraliz-w-ol
    sztynie-to-sprawka-hakerow-z-rosji-sa-nowe-doniesien

    Może się zdarzyć :-)

    Jeśli prawdą jest, że zakłócono wewnętrzne elementy systemu to widać
    były podatne i równie dobrze mogli je całkiem przeprogramować.

  • 4. Data: 2023-08-29 02:03:11
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 26.08.2023 o 11:45, PiteR pisze:
> [...]
    przemówienia Putina.

    > https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/wlaman
    ie-na-kolejowa-czestotliwosc-paraliz-w-ruchu-niepoko

    Więcej o podatności choć bez szczegółów pod http://niusy.pl/@onet.pl/apl

    "W Polsce pociągi może zatrzymać ktoś ze sprzętem za 200 zł i instrukcją
    z internetu"

    Tematu nie znam, ale całkiem możliwe. Oni tam żyją procedurami. Systemy
    są badane pod kątem funkcjonalności. W efekcie twierdzą, że system
    zadziałał w 100% prawidłowo zamiast zauważyć, że nie jest bezpieczny.

    "Wydarzenia z ostatnich dni nie są odosobnione. W ubiegłym roku
    incydentów z nieuprawnionym zatrzymaniem pociągów było w Polsce ponad
    480. Rok wcześniej 550."

    I ogłosili sukces po zatrzymaniu dwóch ludzi? Po tych artykułach chyba
    będą musieli wyłączyć system :-)

    "Mówił o tym już pięć lat temu szef Państwowej Komisji Badania Wypadków
    Kolejowych. Ostrzegał wówczas, że trzeba zwracać uwagę na ergonomię
    pracy maszynisty. Obecnie przy planowaniu nowych linii, ustawiana jest
    cała masa semaforów, właściwie co kilkaset metrów. Kiedyś stały co kilka
    kilometrów. Podobnie jest z dyżurnymi ruchu. Dostawia im się kolejne
    migające ekrany. To nie są warunki pracy, które pozwalają się skupić.
    Urząd Transportu Kolejowego przedstawiając raport po zamieszaniu
    wiosennym na stacji Warszawa Zachodnia, wybił właśnie m.in. brak
    ergonomii stanowisk dyżurnych ruchu."

    Ale, że dyżurnym ruchu przeszkadza miganie na ekranie?! To właśnie po to
    obiekty na ekranie migają by dyżurny zwrócił na nie uwagę. Generalnie
    systemy sterowania ruchem kolejowym wyręczają dyżurnych. Przede
    wszystkim umożliwiają prowadzenie ruchu bezpiecznie. Jest wydzielona
    warstwa bezpiecznościowa tych systemów która pośredniczy między
    systemami nadrzędnymi a elementami wykonawczymi infrastruktury
    kolejowej. Jak trzeba puścić pociąg to dyżurny wskazuje skąd dokąd
    pociąg ma przejechać i ewentualnie którędy ma przejechać. I system
    sprawdza czy taki przebieg jest bezpieczny. Np czy tor po którym pociąg
    musiałby przejechać jest pusty. Jak przebieg jest bezpieczny to wysyła
    sterowanie do zwrotnic i semaforów, zwrotnice ustawiają się odpowiednio,
    na semaforach zapala zielone. Dyżurny nie musi tego robić. Nowoczesne
    systemy, ale to raczej nie w Polsce, prowadzą ruch automatyczny. System
    sam inicjuje utworzenie pociągowi przebiegu. Rola maszynisty w
    prowadzenia ruchu jest niewielka. Ma respektować sygnały na semaforach.
    W nowoczesnych systemach ETCS ma panel na którym mu się pokazuje to, co
    na semaforze. Bo jak pociąg jedzie we mgle albo 300km/h to wypatrywanie
    sygnalizatorów może nie wystarczyć. Więc maszynista gapi się w ten
    panel. Panel mówi mu jak szybko ma jechać, kiedy będzie zwalniał, kiedy
    już musi zatrzymać się. I on to robi, albo pociąg awaryjnie zatrzymuje
    się. I zatrzyma się także właśnie wtedy jak ktoś nada radio-stop.
    Oczywiście nie wszystkie systemy mają ETCS. I niekiedy prowadzi się też
    ruch na widoczność, ale to powolutku. Praktyka pokazuje, że te systemy
    automatyczne mylą się rzadziej niż ludzie.

  • 5. Data: 2023-08-29 02:21:58
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ucj84f$1hujc$2@news.icm.edu.pl>
    user io pisze tak:

> [...]
    >
    > Jeśli prawdą jest, że zakłócono wewnętrzne elementy systemu to
    > widać były podatne i równie dobrze mogli je całkiem

    najlepiej niech wyłączą w pizdu
    bo służy do spowalniania ruchu

    tato a czym się różni zielona fala w Olsztynie
    od zielonej fali w Gdyni?

    wszystkim synu wszystkim

  • 6. Data: 2023-08-29 11:25:20
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 29.08.2023 o 02:21, PiteR pisze:
> [...]
    >
    > najlepiej niech wyłączą w pizdu
    > bo służy do spowalniania ruchu
    >
    > tato a czym się różni zielona fala w Olsztynie

    A propos zielonej fali, ostatnio glony w Jantarze :-) Chyba polskie a
    nie ruskie :-)

  • 7. Data: 2023-09-07 15:28:05
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    W dniu 29.08.2023 o 02:03, io pisze:

    > Ale, że dyżurnym ruchu przeszkadza miganie na ekranie?! To właśnie po to
    > obiekty na ekranie migają by dyżurny zwrócił na nie uwagę.

    Czy widziałeś kiedy coś co się RASP-UZK? Jest to urządzenie zdalnej
    kontroli samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (ssp).
    https://www.bsk.isdr.pl/srk/foto/rasp.jpg Na tym zdjęciu jest monitor
    RASP-UZK obsługującego tylko jedną ssp na km 004.508. Do RASP-UZK może
    być podłączonych 8 ssp. Taki RASP-UZK sygnalizuje mruganiem odpowiednich
    pół i bardzo głośnym i nieprzyjemnym dźwiękiem każdą awarię ssp. A taką
    awarią może być wyłamanie rogatki, przepalenie żarówki na
    sygnalizatorze, zanik transmisji, zanik zasilania a nawet chwilowe
    obniżenie napięcia w sieci zasilającej. Każdą taką zasygnalizowaną
    awarię dyżurny ruchu musi zaakceptować poprzez kliknięcie odpowiedniego
    pola. I teraz wyobraź sobie, że jest RASP-UZK z podłączonymi 8 ssp. Na
    zewnątrz zaczyna się burza. Po każdym wyładowaniu następuje
    milisekundowy zanik (obniżenie) napięcia. Jak już napisałem każdy taki
    zanik jest sygnalizowany mruganiem odpowiedniego pola i bardzo głośnym i
    nieprzyjemnym dźwiękiem. Pracowałem na nastawni gdzie monitor i
    klawiaturę od RASP-UZK ustawiono na innym biurku bo na biurku dyżurnego
    nie było już miejsca. A więc po każdym zasygnalizowaniu usterki należało
    wstać, podejść do innego biurka i kliknąć odpowiednie pole. Dla każdej
    ssp osobno. Jeżeli burza była intensywna to w ciągu minuty awaria była
    sygnalizowana nawet kilkadziesiąt razy. Dodatkowo każde takie
    zasygnalizowanie usterki należało odpisać w odpowiedniej książce
    usterek. Oczywiście w tym samym czasie należało wykonywać wszystkie inne
    obowiązki.
    Jak czułe są urządzenia sterujące ssp świadczy fakt, że mieliśmy dwie
    ssp zasilane z tego samego transformatora co pobliska wielka obora u
    farmera. Codziennie, punktualnie o 18:50 RASP-UZK sygnalizowało zanik
    napięcia na tych ssp. Zrobiliśmy dochodzenie i okazało się, że o tej
    godzinie rozpoczynało się dojenie krów i gospodarz (a raczej komputer
    sterujący tą oborą) przed dojeniem włączał wielkie wentylatory. To
    powodowało chwilowy minimalny spadek napięcia w sieci, który urządzenia
    sterujące ssp wychwytywały jako zanik zasilania.

  • 8. Data: 2023-09-07 22:34:06
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.09.2023 o 15:28, Dąbrowski pisze:

> [...]
    > powodowało chwilowy minimalny spadek napięcia w sieci, który urządzenia
    > sterujące ssp wychwytywały jako zanik zasilania.

    Odnosiłem się do
    "Podobnie jest z dyżurnymi ruchu. Dostawia im się kolejne migające ekrany."

    Z twojego opisu wynika, że problem jest z urządzeniami, które są
    wizualizowane. Jeśli są zgłaszane usterki i wpisywane do książek to ...
    nie ogarniam jak można skonkludować to stwierdzeniem "dostawia im się
    migające ekrany".

    Myślę, że w ten sam sposób toleruje się 500 fałszywych zadziałań
    radio-stopu rocznie. Jakoś nie wydaje mi się by w nim chodziło o to, by
    dokładnie każdy mógł zatrzymać pociąg.