  • 11. Data: 2011-12-09 23:12:28
    Temat: Re: pętla fizyki
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-09 21:07, M.M. pisze:
> [...]
    >>> Pozdrawiam

    > A jak to mozna ulepszyc?

    Ojej, tego jest na pęczki.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_ordinary_diff
    erential_equations
    I oglądaj te 'wysokiego rzędu'.

    Na dzień dobry poszukaj Runge-Kutta czwartego rzędu albo
    adaptatywnej 'RK45'.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Runge%E2%80%93Kutta%E2%
    80%93Fehlberg_method
    Do zabaw najcześćiej całkowicie wystarczają.

    Po coś lepszego możesz przeszukać ten wątek:
    Newsgroups: pl.sci.kosmos,pl.sci.fizyka
    Subject: Domowe symulacje Układu Słonecznego [numerki]
    Date: Tue, 15 Nov 2011 17:42:11 +0100

    Głownie jechaliśmy tam na gotowcach (np nieźle sprawdzała
    się wielokrotowa metoda z matalba), ale m.in A.L podawał
    trochę linków do bardziej zaawansowanych metod.

    Ale do piania skryptów na www zmęczyłbym po prostu tą RK45,
    i to też raczej poszukał gotowca;)

    > Myslalem zeby policzyc np. 4 kroki i zapamietac punkty ze wszystkich
    > czterech krokow. Potem punkty z tych czterech krokow interpolowac
    > wielomianem 3go stopnia. A co dalej... nie wiem za bardzo. By musiala

    Nie odkrywaj Ameryki na nowo. Jesteś na drodze do schamatów
    wielokrokowych, z tą różnicą, że obliczanie 4 kolejnych
    kroków eulerem to zły pomysł.

    > To rodzaj zartu, mozna dac grawitacje ktora malej wolniej niz z
    > kwadratem odleglosci :)

    Nie przesadzaj, bo planety pouciekają;) Serio, daj F~1/r^3 i żadnych
    stabilnych orbit nie uświadczysz;)

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2011-12-09 23:13:38
    Temat: Re: p?tla fizyki
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-09 20:43, A.L. pisze:

    > To za trudne

    Trzeba wierzyć w ludzi (póki się ma czas na zabawę i nie
    zależą od tego nasze pieniądze :-)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2011-12-09 23:14:08
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Zarowke tez wymyslisz?...

    A.L.

  • 14. Data: 2011-12-10 10:29:22
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Dec 9, 11:12 pm, bartekltg <b...@g...com> wrote:

> [...]
    > trochę linków do bardziej zaawansowanych metod.
    >
    > Ale do piania skryptów na www zmęczyłbym po prostu tą RK45,

    O ile dobrze pamietam, to do symulacji ukladow oddzialujacych
    grawitacyjnie RK nie wystarcza, bo nie gwarantuje zachowania energii.
    Wez jakas ksiazke o symulowaniu dynamiki molekularnej, byly nawet
    polskie tlumaczenia wydane X lat temu przez PWN (pewnie pojawily sie
    nowe, bo to popularny temat).

    RW

  • 15. Data: 2011-12-10 11:06:27
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-10 11:29, Roman W pisze:

    > O ile dobrze pamietam, to do symulacji ukladow oddzialujacych
    > grawitacyjnie RK nie wystarcza, bo nie gwarantuje zachowania energii.

    Ale takich cudownych metod niestety nie ma:)
    Są schematy geometryczne / symplektyczne (i do nich
    właśnie linka podawał A.L.) które są temu dość bliskie
    (dokładniej, zachowują formę symplektyczną i 'lekko
    zmodyfikowany hamiltonian' - zachowyją enerigę, ale
    nieco innego układu).

    Z drugiej strony nie ma co popadać w przesadyzm. Porządna
    metoda ogólna z odpowiednim krokiem/błędem lokalnym
    też da radę (We wspominanym wątku zwykłe metody
    dawały zadowalające wyniki przy 1000 latach symulowania
    Układu Słonecznego).

    > Wez jakas ksiazke o symulowaniu dynamiki molekularnej, byly nawet
    > polskie tlumaczenia wydane X lat temu przez PWN (pewnie pojawily sie
    > nowe, bo to popularny temat).

    Dynamika molekularna nie kojarzy mi sie z precyzyjnymi obliczeniami.
    Ma nieco co innego za zadanie policzyć. Symulujemy nawet Eulerem
    i dodajemy 'termostat'. Nikt nie oczekuje ani zachowania energii.

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2011-12-11 16:33:03
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Runge%E2%80%93Kutta%E2%
    80%93Fehlberg_method
    > Do zabaw najcześćiej całkowicie wystarczają.
    Hmmm
    Zastanawiam sie czy to wystarczy.
    Planety najpierw zblizaja sie do siebie, a potem oddalaja.
    Zarowno zblizanie jak i oddalanie odbywa sie z pewnym krokiem.
    Idealnie byloby, gdyby odleglosci od planet we wszystkich odpowiadajacych
    sobie krokach przyblizajacych i oddalajacych byly rowne, ale taka
    sytuacja jest nieprawdopodobna. Przy rownoodleglych krokach planety by
    tak samo przyspieszaly jak i spowalnialy i animacja bylaby stablina nawet
    po zastosowaniu Eulera.

    Wydaje sie ze wynik zaburzaja obliczenia w kroku ktory przypada na najblizsza
    odleglosc pomiedzy planetami. Jesli ten krok wypadnie na etap
    przyspieszania, to przyspieszy tak mocno planety, ze nastepne kroki tego
    przyspieszenia nie wyhamuja. Wydaje sie to sporym problemem, czy na
    pewno RK45 podola?

    Pozatym RR jest rzedu drugiego. Jesli dobrze rozumiem, to najpierw musze
    rozwiazac jedno w kilku punktach aby miec dane dla drugiego. Wiec bledy
    obliczen szybko sie naloza na siebie. Jestes pewien ze ta metoda starcza
    na 1000 lat symulacji ukladu slonecznego?

    Strasznie jestem zalatany teraz, ale w najblizszej przyslosci przerobie
    tamta animacje na RK, zobaczymy :)

  • 17. Data: 2011-12-14 02:24:49
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-11 17:33, M.M. pisze:

    > Planety najpierw zblizaja sie do siebie, a potem oddalaja.

    Tak mają;)

    > Zarowno zblizanie jak i oddalanie odbywa sie z pewnym krokiem.

    Nie mamy 'ciągłych' komputerów.

> [...]
    > sytuacja jest nieprawdopodobna. Przy rownoodleglych krokach planety by
    > tak samo przyspieszaly jak i spowalnialy i animacja bylaby stablina nawet

    le przestań myśleć eulerem. Na tym polega dobry schemat, że nie
    ważne gdzie są kroki, wynik ma wyjść odpowiednio dokładny.

    Taki schemat działa tak, że przybliża sobie naszą funkcję
    czymś. Np RK robi coś w rodzaju rozwinięcia taylora
    (oczywiście teoretyczine, w algorytmie spakowane jest
    to do czystego wyliczania funkcji i artmetyki).
    Taki euler korzysta z prostej i tyle. Przylizenie styczne.
    A schematy wyższego rzędu - z wyższych przybliżeń;)

    Takie kawałki 1/r^2 dość dobrze przybliżaką się
    wielomianami 4 rzędu;)

    W ciągu 1000 lat moj US zgubił/zyskał nieco energii
    delta E/E = 8.58401867654852e-014
    Dość dokładnie;)

    Trzeci wykres to odchyłka energii w czasie:
    http://students.mimuw.edu.pl/~bs219608/US/stale.png

> [...]
    > przyspieszania, to przyspieszy tak mocno planety, ze nastepne kroki tego
    > przyspieszenia nie wyhamuja. Wydaje sie to sporym problemem, czy na

    Działa znacznie lepiej niż euler;)

    Problem, który opisujesz wiąże się ze stabilnością
    schematów i cierpią na niego wszytskie schematy otwarte
    (w tym RK).

    A problem o którym mówisz byłby poważniejszy jakby planeta wpadała
    w 'osobliwość', czyli b. blisko Słońca.

    > Pozatym RR jest rzedu drugiego. Jesli dobrze rozumiem, to najpierw musze
    > rozwiazac jedno w kilku punktach aby miec dane dla drugiego.

    Nie.
    1) te schematy sa dla układów równań!
    wektor wartości Y [y1;y2;y3...yn]
    Y' = F (Y,t) gdzie F jest funkcją wektorową.

    2)
    Układ X'' = F(X,X',t)
    jest równoważny ukladowi po podstawieniu V=X'
    V' = F(X,X',t)
    X' = V

    Mając więc ukłąd fizyczny o n stopniach swobody
    wsadzamy do maszynki wektor Y = [V,X]
    i Ff(Y) = [F(X,V,t), V]

    > obliczen szybko sie naloza na siebie. Jestes pewien ze ta metoda starcza
    > na 1000 lat symulacji ukladu slonecznego?

    Dostałeś message ID, grupę i tytuł wątku.
    Przeczytaj pierwszego posta, dowiesz się
    wszytkiego;)

    Spoiler: starcza;) Ale liczyło się długo.
    No i nie było to RK45. Tym też przeliczyłem,
    'na 100 lat', wyszło to samo, ale liczył się
    znacznie dłużej.

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2011-12-14 02:49:47
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 14 Dec 2011 03:24:49 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Tak mają;)

    >Nie mamy 'ciągłych' komputerów.

    Mamy. Komputery analogowe.

> [...]
    >Taki euler korzysta z prostej i tyle. Przylizenie styczne.
    >A schematy wyższego rzędu - z wyższych przybliżeń;)

    Zarowno Euler jak i RK dziala w oparciu o rozwiniecie Taylora.
    Podobnie jak i spora wiekszosc innych metod jawnych. Metody niejawne
    roznie, moga na przykald korzystac z aproksymacji Pade

    >Działa znacznie lepiej niż euler;)

    Co to znaczy "lepiej"?...

    >Problem, który opisujesz wiąże się ze stabilnością
    >schematów i cierpią na niego wszytskie schematy otwarte
    >(w tym RK).

    Ale nie w takim samym stopniu.

    A.L.

  • 19. Data: 2011-12-14 06:12:52
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-14 03:49, A.L. pisze:

    > Mamy. Komputery analogowe.

    Wiem. Ale też nie robią tego co chcemy tak dokładnie;)

    > Zarowno Euler jak i RK dziala w oparciu o rozwiniecie Taylora.
    > Podobnie jak i spora wiekszosc innych metod jawnych.

    To miałem na myśli. 'Wyższe przybliżenia' czyli taylor
    poprowadzony do wyrazów wyższego rzędu. Ok, trochę myląco
    to napisałem.

    > Metody niejawne
    > roznie, moga na przykald korzystac z aproksymacji Pade

    > Co to znaczy "lepiej"?...

    Osiągamy dany wynik przy mniejszej długości kroku,
    czyli mniejszym kosztem numerycznem.
    Wszystkie wspominane tu schematy są zbieżne,
    więc gdy h-> 0 nasze rozwiązanie numeryczne
    zbiegnie do prawdziwego (wszytko to pod założeniami,
    żę rozwiazanie istnieje, jest jednoznaczne,
    i raczej w artmetyce dokładnej).

    O dwóch porządnych schamatach tak bym nie mówił,
    bo czy RK, czy wielokrotowy, czy jeszcze inny
    'jest lepszy' będzie zależało od zagadnienia.

    Ale porównując adaptatywne RK45 i otwartego eulera,
    ciężko mi znaleść zalet tego drugiego. Więc
    pierwszy lepszy;)

    > Ale nie w takim samym stopniu.

    Całe szczęście:)

    Jednak jak ukłąd jest sztywny i tak lądujemy
    ze schematami zamkniętymi, bo albo mamy potwornie
    mały krok w porównaniu do największej skali czasowej,
    albo ta najszybsza wariuje.

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2011-12-14 16:47:34
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 14 Dec 2011 07:12:52 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >Osiągamy dany wynik przy mniejszej długości kroku,
    >czyli mniejszym kosztem numerycznem.

    Niezupelnie jest to oczywiste, bo RK wymaga wielu ewaluacji prawych
    stron rownania do wykonania jednego kroku, a Euler tylko jednego. Wiec
    nalezaloby sie zastanowic jak wypada proownanie.

> [...]
    >więc gdy h-> 0 nasze rozwiązanie numeryczne
    >zbiegnie do prawdziwego (wszytko to pod założeniami,
    >żę rozwiazanie istnieje, jest jednoznaczne,

    Zbieznosc jest wlasnoscia "trywialna"; ewidentnie nei stosujemy
    schematow ktore nie sa zbiezne. Natomiast kazdy schemat charakteryzuje
    sie dwoma parametrami: rzedem aproksymacji i obszarem stabilnosci. I
    tylko w tych kategoriach schematy mozna porownywac, dodajac
    ewentualnie zlozonosc obliczeniowa rozumiana jako ilosc ewaluacji
    prawych stron rownania na krok.

    Przy okazji dobrze wspomniec ze "Runge Kutta" nei oznacza jednej
    metody, a klase metod z ktorych kazda ma inne wlasciwosci w sensie
    podanych wyzej, to znaczy obszar stabilnosci, rzad aproksymacji i
    zlozonosc obliczeniowa. RK45 jest nazwa jednej z konkretnych
    implementacji.

> [...]
    >'jest lepszy' będzie zależało od zagadnienia.
    >
    >Ale porównując adaptatywne RK45 i otwartego eulera,
    >ciężko mi znaleść zalet tego drugiego. Więc

    Obszary stabilnosci popularnych metod RK i Eulera sa bardzo zblizone,
    wiec z punktu widzenia maksymalnego dopuszczalnego kroku niewiele sie
    obie metody roznia. Jezeli zas jestesmy w obszarze stabilnosci, RM
    wysokiego rzedu aproksymacji da rozwiazanie dokladniejsze niz Euler,
    ale bedzie to okupione wieksza zlozonoscia obliczeniowa. Co sie oplaca
    a co nie - pozostaje problemem otwartym., a odpowiedz zalezy miedzy
    innymi od tego jak kosztowne jest obliczanie prawych stron roznania.

    A.L.