  • 11. Data: 2016-05-28 10:10:55
    Temat: Re: pir - czujnik ruchu wykrywa nieistniejący ruch
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-05-26 o 22:53, John Smith pisze:

    > Tanio w zakupie często oznacza drogie w eksploatacji. Teraz możesz
    > zatrudnić dodatkowego człowieka, który będzie pilnował który alarm
    > jest prawdziwy.

    To jest naprawdę dziwne. Jakiś czas temu zrobiłem sobie prosty moduł z
    paroma czujnikami obsługiwanymi przez Atmegę, która następnie wysyła
    dane przez Ethernet do Raspberry Pi. Przy okazji przyszło mi do głowy,
    żeby wykorzystać jedną z wolnych linii MCU do podłączenia czujnika PIR.
    Takiego zwykłego, chińskiego za kilka zł, popularnego w rozmaitych
    projektach Arduino. Działa to już chyba drugi rok i jeszcze mi się nie
    zdarzyło, żeby wygenerowało fałszywy alarm.

    Mógłbym zrozumieć, gdyby taka czujka była podłączona przez długi kabel,
    bez żadnych zabezpieczeń przed przepięciami i zakłóceniami, ale tutaj
    przecież mówimy o małym, zintegrowanym urządzeniu. No chyba, że chiński
    inżynier faktycznie zawalił ten projekt i zakłócenia z modułu GSM
    przenoszą się np. po źle filtrowanym zasilaniu do cuzjki. Tudzież obwód
    RF jest zrobiony niezgodnie ze sztuką i sieje w eterze.

  • 12. Data: 2016-05-28 11:12:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > przenoszą się np. po źle filtrowanym zasilaniu do cuzjki. Tudzież obwód
    > RF jest zrobiony niezgodnie ze sztuką i sieje w eterze.

    Obwód RF zgodnie ze sztuką musi siać w eterze :).
    Pola emitowane przez GSM są bardzo silne bo muszą (z wnętrza mieszkania)
    dotrzeć do anteny która może być w odległości np.5km. A częstotliwości są
    takie, że 1cm ścieżki już jest dobrą anteną (nikt nie zaakceptowałby komórki
    za którą trzeba ciągnąć 5m anteny).
    Według mojej pamięci (info sprzed kilkunastu lat) natężenie pola takie jak w
    badaniach EMC odporności urządzeń w środowisku domowym występuje w
    odległości chyba 80cm od komórki. Czyli urządzenie domowe legalnie oznaczone
    CE ma prawo mieć problemy, gdy pracująca komórka bliżej niż 80cm.

    Natężenie pola w polu bliskim maleje proporcjonalnie do r^3, a w polu
    dalekim proporcjonalnie do r^2. Granica bliskie/dalekie to lambda/6. Wiedząc
    o tym można sobie wyobrazić różnicę w emisji GSM w stosunku do wifi czy
    bluetooth.

    Przyłóż do procesorów w swoich urządzeniach komórkę, wybierz jakiś numer i
    zobacz czy urządzenie nie ma problemów. Im trudniej komórce połączyć się ze
    stacją (np. w piwnicy) tym lepiej dla tego testu bo im komórka "widzi"
    słabszy sygnał tym większą mocą nadaje. Współczesne procesory (np. pary
    VCC/GND po wszystkich stronach obudowy) są bardziej odporne na to niż
    starsze.
    P.G.

  • 13. Data: 2016-05-28 15:36:19
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 26.05.2016 o 21:38, ToMasz pisze:
> [...]
    > współpracy z arduino. działa. tyle że wykrywa nieistniejący ruch. znaczy
    > śpię sobie spokojnie a alarm telefonuje. patrzę w kamery - brak ruchu.
    > Kupiłem polecaną przez kogoś gotową czujkę pir - gsm. to samo. 38
    > alarmów w ciągu doby. Czujka stoi w sklepie, 50m2 brak ruchu, brak
    > źródeł ciepła. co cholerstwo widzi? odbicia przez szybę? diody ir kamer?
    > (które i tak świecą albo nie świecą, nie przełączają się co 30 minut)
    > Zrobiłem jeszcze jeden eksperyment. wsadziłem czunik pir-gsm do
    > szuflady. też widzi ruch. ale już tylko 2 - 3 razy na dobę

    To masz jakiś problem. Gdy sugerowałem wykrywanie ruchu przez kamerę, to
    pisałeś, że kamera daje fałszywe alarmy. Teraz okazuje się, że czujka
    PIR daje fałszywe alarmy. Może myszy albo szczury ci biegają po tym lokalu?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 14. Data: 2016-05-28 20:37:27
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Mach?ąć dłonią przed nim.

    przeczytajcie co napisałem. alarm ma wyć, więc ja wtedy powiadomiony
    przez policje, przychodzę, macham ręką i dostaje powiedomienie na smsa?
    Ja się pytam jak elektrycznie, bezkontaktowo (bez rozbierania obudowy),
    z małej odległości wyzwolić czunkik pir

    ToMasz

  • 15. Data: 2016-05-28 20:39:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.05.2016 o 15:36, Mario pisze:

    > To masz jakiś problem. Gdy sugerowałem wykrywanie ruchu przez kamerę, to
    > pisałeś, że kamera daje fałszywe alarmy. Teraz okazuje się, że czujka
    > PIR daje fałszywe alarmy. Może myszy albo szczury ci biegają po tym lokalu?

    KAmera daje fałszywe alarmy, bo widzi ludzi za oknem wystawowym. inaczej
    ustawiona kamera widzi podłogę, na której widać snopy świateł
    samochodów. ( co prawda nie powinny tam jeździć, ale raz czy dwa razy
    jedzie taksówka nocą, albo rano oczyszczarka miejska) czujnik PIR nie
    widzi tych refleksów.
    Chyba będę musiał kupić dobrej jakości czujnik pir, albo 2 piry
    szeregowo i arduino :)

    ToMasz

  • 16. Data: 2016-05-29 00:48:19
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > refleksów.
    > Chyba będę musiał kupić dobrej jakości czujnik pir, albo 2 piry szeregowo

    Za lat bardzo dawnych, taka badziewiasta kamera, podpinana pod LPT, w
    programie jej obsługi mogłem zdefiniować, w którym obszarze ma filować i jak
    czułe ma być to filowanie. Czyli kicior, bądź pieseł łażący po pokoju nie
    wyzwalałby alarmu, podobnie człowiek za oknem, ale już ktokolwiek z ludzi,
    zaalarmowało by natychmiast. W instrukcji pisali, że mogę zdefiniować, choć
    dokładnie szczegółów nie pomnę to, co Kinect umożliwiał dopiero ponad 10 lat
    później... Powiadomienie (prawie) jakie chciałem, ode mnie zależało, gdzie
    poleci.
    Hmm... to już dziś nie można?

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 17. Data: 2016-05-29 03:57:55
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 28-05-2016 20:37, ToMasz wrote:

> [...]
    > przez policje, przychodzę, macham ręką i dostaje powiedomienie na smsa?
    > Ja się pytam jak elektrycznie, bezkontaktowo (bez rozbierania obudowy),

    To pisz jasno, że potrzebujesz symulator wykrywanego obiektu.
    Producenci PIR stosują autorskie algorytmy filtrujące zakłócenia,
    próbować możesz:
    1. latarką,
    2. latarką z żarówką halogenową,
    3. suszarką do włosów,
    4. mechanicznym poruszaniem samym czujnikiem.
    W różnych okresach, różne metody działały.
    K.

  • 18. Data: 2016-05-29 10:32:10
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 29.05.2016 o 00:48, HF5BS pisze:

> [...]
    > umożliwiał dopiero ponad 10 lat później... Powiadomienie (prawie) jakie
    > chciałem, ode mnie zależało, gdzie poleci.

    można. od paru dni ćwiczę programy na androida, które mają wykonać takie
    zadanie. oczywiście załączenie światła lub wyłączenie - wykrywane jest
    jako ruch. żaden z chyba 20 programów nie działa jak należy. jest kilka
    które na serio wykrywają ruch, w sensie dzielą obraz na siatkę,
    powiedzymy 20 na 20 pikseli i analizują czy te większe elementy siatki
    się przemieszczaja. ale owe (aż 2 znalazłem) programy nie powiadamiają
    smsem. wogóle większość nie powiadamia smsem. jak bym się chciał komuś
    włamać to pierwsze co zrobię to odetnę prąd, więc internet też padnie. i
    wszystkie one dirivy, drop boxy i cała reszta nowoczesnych technologii -
    leży i kwiczy pokonana kombinerkami za 9.99zł. żaden nie pozwala na
    zedfiniowanie obszaru wykrywania ruchu.
    jeden z progamów nawet uruchomiłem,(w sensie stabilny uchwyt telefonu,
    ograniczenie pola widzenia.... kartonem!) ale mimo włączonej ładowarki,
    telefon powoli się rozładowywał. po kilku godzinach dostałem smsa z
    informacją że następnych nie będzie, zyczymy miłego dnia. samo zdalne
    sprawdzenie statusu telefonu za pomocą androidLost - wywala program.
    Pytałeś czy dziś można. tak można. ale nikt tego nie robi. dlaczego? nie
    mam pojęcia. dlaczego nie używamy do takich celów starych telefonów z
    windows mogbile6? też niewiem. ale czasami mam ochotę porwać jakiegoś
    programiste, zamknąć w piwinicy i trzymać tak długo, aż nie napisze mi
    paru właśnie takich programów.

    ToMasz

  • 19. Data: 2016-05-29 10:33:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-05-28 o 20:39, ToMasz pisze:

> [...]
    > widzi tych refleksów.
    > Chyba będę musiał kupić dobrej jakości czujnik pir, albo 2 piry

    Czujka PIR nie widzi co jest za oknem.

    Dla takiej czujki szyba nie jest przezroczysta.

  • 20. Data: 2016-05-29 12:17:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 May 2016 10:32:10 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > ale mimo włączonej ładowarki,
    > telefon powoli się rozładowywał

    Bo telefony z założenia mają być w większości czasu uśpione a nie
    aktywne na 100% ze wszystkimi peryferiami. Ten soft wymaga zbyt dużo,
    to po prostu próby wykorzystywania urządzeń niezgodnie z ich
    przeznaczeniem i układy ładowania nie dają rady. Czasami pomaga
    użycie bardzo dobrej oryginalnej ładowarki. Jak nawet ładowanie wyda
    to telefon zacznie się tak grzać, że ładowanie zostanie znowu
    przerwane z powodu przegrzania baterii.

    > Pytałeś czy dziś można. tak można. ale nikt tego nie robi.
    dlaczego?

    Odpowiedź jest bardzo prosta, tłumaczy to się przez tzw. dwubiegunową
    zasadę nieprzydatności oprogramowania, która ów problem zamyka w
    dwóch przyczynach: programiści nie mają bladego pojęcia jakie są
    precyzyjne oczekiwania użytkownika co do funkcjonalności i piszą jak
    im się wydaję, że będzie dobrze, lub oprogramowanie realizuje tylko
    specyficzne subiektywne wymagania funkcjonalne danego programisty,
    który pisze je "pod siebie".
    Praktycznie każdy przypadek nieprzydatnego softu można skrócić do
    pierwszej lub drugiej przyczyny.

    Jedynym rozwiązaniem dla siebie jest napisanie softu samemu.
    Oczywiście wtedy soft będzie nieprzydatny dla innych :).

    --
    Marek