  • 1. Data: 2009-06-17 11:33:20
    Temat: płyta - problem
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    płyta główna (abit nf7s) ma ustawiany mnożnik taktowania procesora w biosie,
    od pewnego czasu mnożnik ten jest inny niż ustawiony w biosie (w biosie
    ustawiam np: 10x a pokazuje mi że procesor jest taktowany 6x)
    zastanawiam się nad przyczyną:
    a) błędny w biosie i najlepiej go aktualizować?
    b) uszkodzona płyta i niewiele da sie zrobić?
    c) zaśniedziałe styki w podstawce procka i trzba by to było wyczyścić (choć
    nie wiem jak) ?

  • 2. Data: 2009-06-17 15:47:50
    Temat: Re: płyta - problem
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    Papa Smerf pisze:
> [...]
    > b) uszkodzona płyta i niewiele da sie zrobić?
    > c) zaśniedziałe styki w podstawce procka i trzba by to było wyczyścić

    Pod obciazeniem tez jest nizszy?

  • 3. Data: 2009-06-17 16:41:59
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> wrote in message
> [...]
    > od pewnego czasu mnożnik ten jest inny niż ustawiony w biosie (w biosie
    > ustawiam np: 10x a pokazuje mi że procesor jest taktowany 6x)

    automatyczne przelaczanie na nizszy kiedy komp dziala bez obciazenia?
    zapusc orthosa i sprawdz cpuid jaki jest zegar

  • 4. Data: 2009-06-17 17:00:49
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Grzegorz Prędki" napisał:
    > Pod obciazeniem tez jest nizszy?

    co znaczy "pod obciążeniem" ?
    w parametrach biosu gdzie ustawiam mnożnik jest ustawione 10X, albo 8x, ale
    częstotliwosć procka jest taka jak przy mnożniku 6x, bios też mi wyświetla
    informacje o procku jako 1200Mhz (200x6)

  • 5. Data: 2009-06-17 17:17:10
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "tg" napisał:
    > automatyczne przelaczanie na nizszy kiedy komp dziala bez obciazenia?
    > zapusc orthosa i sprawdz cpuid jaki jest zegar

    zegar jest jak przy mnożniku x6, mimo tego że w biosie ustawione jest x8:O(
    to płyta od kopma stacjinarnego, nie ma możliwości zmian częstotliwości w
    zależności od obciążenia, częstotliwosć ustawiam mnożnikami w biosie

  • 6. Data: 2009-06-17 17:33:04
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Wed, 17 Jun 2009 13:33:20 +0200, "Papa Smerf"
    <P...@z...zalasami.trala.la> wrote:

> [...]
    >b) uszkodzona płyta i niewiele da sie zrobić?
    >c) zaśniedziałe styki w podstawce procka i trzba by to było wyczyścić (choć
    Te płyty mogą (chyba) zmieniać taktowanie jedynie w przypdku
    przegrzewania procesora - są na to opcje w Biosie.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2009-06-17 19:23:49
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 17 Jun 2009 19:17:10 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > zegar jest jak przy mnożniku x6, mimo tego że w biosie ustawione jest x8:O(
    > to płyta od kopma stacjinarnego, nie ma możliwości zmian częstotliwości w
    > zależności od obciążenia, częstotliwosć ustawiam mnożnikami w biosie

    Z tego co pamiętam nf7s to chyba miała taką możliwość.

  • 8. Data: 2009-06-18 12:16:03
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Grzegorz Krukowski" napisał:
    > Te płyty mogą (chyba) zmieniać taktowanie jedynie w przypdku
    > przegrzewania procesora - są na to opcje w Biosie.

    jestem trochę zdziwiony, bo jedyne co znalazłem w instrukcji, to wyłączanie
    komputera jesli temperatura procka przekroczy zadaną,
    a o żadnym przegrzewaniu nie ma mowy bo procek nagrzewa się maksymalnie do
    40stopni przy maksymalnym obciążeniu.

    zresztą ponad rok było wszystko ok, czyli procek pracował z mnożnikiem x10
    (2GHz) niezależnie od temperatury i obciążenia, to że płyta sama sobie
    ustala mnożnik dzieje się od niedawna dlatego zastanawiam się nad przyczyną
    awarii.

  • 9. Data: 2009-06-18 15:01:43
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 18 Jun 2009 14:16:03 +0200, "Papa Smerf"
    <P...@z...zalasami.trala.la> wrote:

> [...]
    >komputera jesli temperatura procka przekroczy zadaną,
    >a o żadnym przegrzewaniu nie ma mowy bo procek nagrzewa się maksymalnie do
    Ja mam NF7, i tam w biosie jest opcja Advanced Chipset Features|CPU
    Thermal-Throttling, która zmniejsza taktowanie przy przegrzewaniu
    procesora.

    Druga sprawa, że to jest płyta bezzworkowa i wszystkie ustawienia są
    zapamiętywane w biosie. Jeżeli krótko po włączeniu komputera
    wyłączyłem go, to bios uznawał, że nie mógł wystartować, gdyż coś było
    źle ustawione i resetował mi ustawienia procesora na jakieś bazowe.

    I oczywiscie nie zainstalowałeś jakiegoś programu, który potrafi
    regulować prędkość procesora/FSB, np. SpeedFan?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 10. Data: 2009-06-18 15:18:28
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Grzegorz Krukowski" napisał:
    > Ja mam NF7, i tam w biosie jest opcja Advanced Chipset Features|CPU
    > Thermal-Throttling, która zmniejsza taktowanie przy przegrzewaniu
    > procesora.

    ok, dzięki za wyjaśnienie tej opcji, bo w instrukcji nie wspominaja czemu
    ona służy:O)
    w każdym razie o żadnym przegrzewaniu się nie ma mowy, temperatura 35stopni
    (mniejniż dysk:O)

> [...]
    > wyłączyłem go, to bios uznawał, że nie mógł wystartować, gdyż coś było
    > źle ustawione i resetował mi ustawienia procesora na jakieś bazowe.

    tak wiem, ale po ręcznym ustawieniu na prawidłowe parametry coś nie tak z
    mnożnikiem

    > I oczywiscie nie zainstalowałeś jakiegoś programu, który potrafi
    > regulować prędkość procesora/FSB, np. SpeedFan?

    nie, podejrzewam albo błedy w biosie, albo uszkodzenie płyty, albo cos
    gdzieś nie łączy:O)