  • 21. Data: 2009-06-02 07:51:43
    Temat: Re: potrzebne promieniowanie UV-C
    Od: "Pa_blo" <m...@p...pl>

    Użytkownik "nenik" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:6069.0000020a.4a24628f@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > typowo
    > stosuje sie 80W/cm , przy predkosci transportera +- 15-30cm/sek
    > parametry nie sa krytyczne
    >
    > lampa HOK 20/100 ma 2kW mocy i szerokosc naswietlania na transporterze
    > 20-21cm
    >

    > poczytaj o temperaturze na bance , jesli dobrze pamietam to wentylacja
    > miala
    > byc na takim poziomie zeby promiennik mial 750*C , i nie wolno bylo jego
    > przegrzewac , zreszta i tak nikt sie do tego nie stosowal :)
    > zwracam uwage ze mozna sie poparzyc taka lampa od samego uv , efekty sa

    Nawet znalazlem takie promienniki od reki za niecale 600 zl od sztuki. Ale
    nie wiem czy nie lepiej bedzie zastosowac np 10 x rteciowka 400 W ze zbita
    banka.

    Prostokatna forma do ciasta, po dwoch stronach po 5 rteciowek + oczywiscie
    10 zaplonnikow i dlawikow. Po srodku kolniez fi 115 lub 200 do tego przewod
    elastyczny do wentylacji i przy wylocie wentylator kanalowy. Temperatura dla
    zwyklego kanalowego nie powinna byc zabojcza, ewentualnie zawsze mozna
    zastosowac turbine kominkowa do rozprowadzania goracego powietrza... chyba
    poprawna koncepcja.

    Picasso

  • 22. Data: 2009-06-02 17:00:52
    Temat: Re: Re: potrzebne promieniowanie UV-C
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Tue, 2 Jun 2009 09:51:43 +0200, "Pa_blo" <m...@p...pl>
    wrote:

> [...]
    >zwyklego kanalowego nie powinna byc zabojcza, ewentualnie zawsze mozna
    >zastosowac turbine kominkowa do rozprowadzania goracego powietrza... chyba

    Nie bardzo. To sposób na rozprowadzanie ozonu. Głowa później boli tak,
    że masz ochotę ją odkręcić i wywalić przez okno.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 23. Data: 2009-06-02 21:33:50
    Od: "Pabl_o" <p...@...preczem.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:dgma25l9pbjrebkehubmsu0a6uro24b9i4@4ax.com...
    On Tue, 2 Jun 2009 09:51:43 +0200, "Pa_blo" <m...@p...pl>

    Nie bardzo. To sposób na rozprowadzanie ozonu. Głowa później boli tak,
    że masz ochotę ją odkręcić i wywalić przez okno.

    ale to ma byc wyciag

    Picasso

  • 24. Data: 2009-06-02 21:48:44
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Nie wiem czy na dobrej grupie pytam ale zawsze warto sprobowac :)
    >
    > Jest sobie suszarka IR do sitodruku i jak to czasami bywa, trzeba wydrukowac
    > cos lakierem UV. I tu mam pytanie - jak najprosciej zbudowac promiennik UV-C
    > co by go tymczasowo wmontowac w ten tunel?
    >
    > Wszedzie promienniki stricte UV-C sa na zamowienie... czy nie mozna
    > zastosowac czegos co "normalnie" emituje np UV-A a ubocznie C ?   Jakis taki
    > patent jak ze zbijaniem oslony w lampie sodowej ?!
    > Wymagana wydajnosc to ok 100W/cm2, generalnie tasme moge zwolnic do 5 m/min
    > wiec wystarczy jakas lampka o mocy 400-500 W

    Zwolnienie taśmy pogorszy sprawę. Też tak myślałem że jak zwolnię taśmę to
    mniejsza moc wystarczy. Okazało się że po zwolnieniu taśmy najpierw utwardza a
    potem rozkłada farbę . I jest w dalszym ciągu lepka i już nigdy się nie da
    utrwalić.

  • 25. Data: 2009-06-03 08:53:56
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > zwyklego kanalowego nie powinna byc zabojcza, ewentualnie zawsze mozna
    > zastosowac turbine kominkowa do rozprowadzania goracego powietrza... chyba

    nie odpowiem koledze na to czy zbite rteciowki beda lepsze
    byc moze do pewnych typow lakierow tak - byc moze
    jesli jest sloneczna pogoda i ostre slonce to lakier na arkuszu utwardzi sie po
    kilkudziesieciu sekundach od slonca , z drugiej jednak strony jesli jest czarna
    farba uv to i w tunelu z 5 lampami 2kW sa problemy przy wolnym transporterze

    nie wiem jak z rteciowkami ulicznymi ale z lampami HOK czy to 2kW czy innymi
    12kW UV , ozon jest wytwarzany intensywnie w ciagu pierwszych minut od
    zalaczenia , czuc go nawet przy solidnej wentylacji

    nie da sie zwalniac transportera do woli , pierwszy pozar da odpowiedz dlaczego

  • 26. Data: 2009-06-03 09:02:31
    Od: "Pa_blo" <m...@p...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > utwardza a
    > potem rozkłada farbę . I jest w dalszym ciągu lepka i już nigdy się nie da

    I do czego w koncu doszedles? Jaka moc wystarczy?

    Wyglada na to, ze farbe uszkodziles temperatura...
    Robilem wczoraj proby z Philipsem HPA ktory szczatkowo promieniuje UV-C i
    udalo sie utwardzic farbe ale material musial byc naswietlany ok 10 s.
    Zreszta nawet producent w instrukcji podaje taka mozliwosc.
    http://www.serifar.pl/pdf/5_1.pdf
    Po dodaniu rozpuszczlnika efekt byl taki jak opisales a po dodaniu
    przyspieszacza twardy jak skala, mimo, ze calkowity proces utwardzania moze
    trwac jeszcze 2 tygodnie po naswietlaniu. Rozpuszczalnik w tym przypadku ma
    raczej zareagowac tylko z podlozem ale wtedy trudniej o utwardzenie.

    Picasso

  • 27. Data: 2009-06-03 19:09:57
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > trwac jeszcze 2 tygodnie po naswietlaniu. Rozpuszczalnik w tym przypadku ma
    > raczej zareagowac tylko z podlozem ale wtedy trudniej o utwardzenie.

    Tam nie było temperatury. Doszedłem do tego że lakierowałem lakierem nitro. W
    pewnym momencie zacząłem i drukować farbami nitro. Wystarczy rozpuszczalnik
    podmienić na mniej lotny i wio. Super cenowo wychodziło, 7 zł za litr. Teraz
    pewno niewiele drożej.

  • 28. Data: 2009-06-07 14:47:36
    Od: "Andrzej" <a...@g...pl>

> [...]
    > utwardza a
    > potem rozkłada farbę . I jest w dalszym ciągu lepka i już nigdy się nie da

    Dlatego stosuje sie pewnie lampy błyskowe. Tuż przed moim urlopem właśnie
    taka lampę ktoś zamówił w naszej firmie do poligrafii w celu utwardzania
    farb miałem opracować układ zasilania i sterowania zgodny z specyfikacja
    klienta do jej testów.

    Lampa maiła chyba z 80 cm długości średnica 1,5 cm. Zasilacz ładujący
    wystarczył używany za 300$ z Ebay 2000V/2A. Lampa pracuje z napięciem
    ładowania kondensatora ( wartości chyba 200uF) 1700V i miała pracować ze
    zmienną częstotliwością do 7-8 Hz. po 10 tys. błysków była w doskonałej
    kondycji ale wymagała też chłodzenia do testu była zamknięta w tunelu z
    przepływam powietrza. Generalnie chyba wygodniej i częściej się używa
    jednostek ilość dostarczonej/wymaganej energii na powierzchnię J/cm2 i wtedy
    wszystko sie upraszcza bo przy watach musisz obowiązkowo podawać czas
    ekspozycji. Wcześniej robiłem testy z lampa spiralna do utwardzania
    klejów/warstw (nie wnikałem dokładnie co) w płytach DVD tam była podobna
    energia i częstotliwość 10 Hz ale graniczna dopuszczalna dla całego układu
    była znacznie wyższa, wiec może jednak lampy błyskowe bo pozwalają dozować
    dokładnie ilość energii poprzez regulacje napięcia i częstotliwości.
    Zasilacz i sterowanie można nawet zrobić samodzielnie lub lepiej kupić tylko
    główny zasilacz ładujący kondensator reszta nie wymaga zaawansowanej
    znajomości elektroniki (układ to 2 źródła zasilania- główne ładujące
    kond.1500-2000V+ zasilacz wyzwalający 300-500V z triggerem no i regulowany
    generator częstotliwości 1-20Hz) Trochę teorii jak układy lamp działają i
    chyba powinien sobie z tym dać rade każdy elektronik. Typowa w obu
    przypadkach energia na błysk to około 300 J(energia z kond. 1/2CV2) i mnożąc
    przez częstotliwość mamy moc lampy 2000-3000W jeśli chcemy porównać w
    jednostkach powszechnych. W razie czego służę typowymi schematami lub pomogę
    zaprojektować. Problem może być tylko z samą lampą. Po zastanowieniu obawiam
    sie tylko, że nawet używany zasilacz + kondensator 200uf/2000V+ zasilacz
    wyzwalający i trigger może znacznie przekroczyć budżet i koszt tu
    proponowanych wcześniej rozwiązań, które wywołały w pierwszym momencie
    uśmiech no ale kto wie przecież Polak potrafi ;)))

    Ja często też wyczarowuje coś z niczego i dlatego mam pracę bo dobre
    nastawienie, umiejętność niestandardowego myślenia i trochę wiedzy zawsze
    sie przydaje.

    Powodzenia Andrzej B.

  • 29. Data: 2009-06-07 21:02:21
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Andrzej wrote:
> [...]
    > trigger może znacznie przekroczyć budżet i koszt tu proponowanych
    > wcześniej rozwiązań, które wywołały w pierwszym momencie uśmiech no ale

    Lampa pewnie 100-200EUR (sama, bez odblysnikow), a zasilacz 10kEUR.
    Niestety.

    > Ja często też wyczarowuje coś z niczego i dlatego mam pracę bo dobre
    > nastawienie, umiejętność niestandardowego myślenia i trochę wiedzy
    > zawsze sie przydaje.

    Tu za bardzo nie nawojujesz - to co potrzeba to standardowy zasilacz do
    lasera impulsowego na lampie.

    --
    Jerry1111

  • 30. Data: 2009-06-07 21:33:19
    Od: "Pa_blo" <m...@p...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:h0h9tn$p6a$1@news.onet.pl...

    > Lampa pewnie 100-200EUR (sama, bez odblysnikow), a zasilacz 10kEUR.
    > Niestety.

    Chyba troche przesadziles... Tu masz cale urzadzenie z "suszeniem"
    impulsowym za 30 tys zl netto:
    http://www.audioexpert.com.pl/automat.htm

    Picasso