  • 1. Data: 2011-06-29 06:54:46
    Temat: przekaźnik załączany po kilku sekundach
    Od: BearBag <b...@o...pl>

    Witam
    Potrzebuje zrobić do auta taki układzik który będzie mi zwierał obwód po
    kilku sekundach od przekręcenia kluczyka. Najlepiej to zrobić chyba na
    przekaźniku? Mógłby ktoś poratować prostym schemacikiem lub linkiem do
    takiegoż. Czas po którym ma przekaźnik zewrzeć obwód to coś miedzy 3-15s
    (pewnie to można określić wybierając odpowiednie R i C)?
    Rozwarcie ma nastąpić równocześnie z wyłączeniem kluczyka.

    Pozdrawia BearBag...

  • 2. Data: 2011-06-29 11:13:21
    Temat: Re: przekaźnik załączany po kilku sekundach
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 29 Jun 2011 08:54:46 +0200, BearBag <b...@o...pl> wrote:
> [...]
    > (pewnie to można określić wybierając odpowiednie R i C)?
    > Rozwarcie ma nastąpić równocześnie z wyłączeniem kluczyka.

    Tak na szybko:
    http://bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura/timer.png
    Elementy oznaczone gwiazdką dobierasz stosownie do potrzebnego czasu
    opóźnienia.

    Prościej to chyba tylko na mikrokontrolerze :-)

    --
    Artur Stachura

  • 3. Data: 2011-06-29 13:49:06
    Od: BearBag <b...@o...pl>

    > Tak na szybko:
    > http://bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura/timer.png
    > Elementy oznaczone gwiazdką dobierasz stosownie do potrzebnego czasu
    > opóźnienia.

    dzięki, tylko jeszcze podaj wzór na ten czas opóźnienia :)

  • 4. Data: 2011-06-29 14:29:37
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 29 Jun 2011 15:49:06 +0200, BearBag <b...@o...pl> wrote:

    > dzięki, tylko jeszcze podaj wzór na ten czas opóźnienia :)

    Jest w Wikipedii... poguglaj "stała czasowa układu RC".

    Ja zawsze dobieram eksperymentalnie... Kondensatory elektrolityczne
    mają spory rozrzut pojemności i nie wiadomo, przy jakim napięciu
    "zaskoczy" przekaźnik.
    Nie oczekuj też nadzwyczajnej powtarzalności - rozrzut będzie pewnie
    do 20% w zależności od napięcia zasilania, temperatury otoczenia i fazy
    księżyca :-)

    Wstaw kondensator rzędu 1000uF a w miejsce opornika z gwiazdką szeregowo
    opornik 1k + potencjometr ca. 100k i popróbuj.

    --
    Artur Stachura

  • 5. Data: 2011-06-29 16:13:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

> [...]
    >
    > Wstaw kondensator rzędu 1000uF a w miejsce opornika z gwiazdką szeregowo
    > opornik 1k + potencjometr ca. 100k i popróbuj.

    No to może jednak atmelka?

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2011-06-29 16:16:55
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    > No to może jednak atmelka?

    I projekt zasilacza, by go alternator nie zabił:-)

  • 7. Data: 2011-06-29 16:20:10
    Od: Adam <b...@a...pl>

    > No to może jednak atmelka?

    To tak, jakby wstawić atmelka do migania diodą. Do czego ten świat
    zmierza... Byle popierdółka i atmelka wsadzają :>

  • 8. Data: 2011-06-29 16:21:01
    Od: "!sp" <s...@a...er>

    Użytkownik "BearBag" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > dzięki, tylko jeszcze podaj wzór na ten czas opóźnienia :)

    Nic nie majstruj
    Kup gotowy
    http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p62,przekaznik-c
    zasowy-1tp150
    http://el-mar.sklep.pl/Przekaznik_czasowy_PCS_519_12
    V_FF-4673.html

  • 9. Data: 2011-06-29 16:45:11
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    BearBag <b...@o...pl> napisał(a):

    Tutaj jest prosty układ, który od kilku lat włącza z opóźnieniem światła
    mijania w naszym Lanosie:

    http://autokacik.pl/files/275653312-lanos%20%B6wiat%
    B3a%20auto3.jpg

    Ponieważ nie każdy chce się logować do Autokącika, wklejam opis:
    Proponuję najprostszy układ automatycznego włączania świateł "na zimę" -
    sprawdzony w Lanosie z 1999 i wszdzie tam, gdzie są oddzielne przekaźniki do
    świateł pozycyjnych i głównych, włączane "plusem" z przełącznika świateł.
    Koszt części 1-5 zł, 15 min roboty, bez cięcia i rozłączania kabli.
    Wystarczy zdjąć pokrywkę ze Skrzynki Bezpieczników i Przekaźników pod maską,
    wyjąć przekaźnik pozycyjnych D, głównych F, pompy paliwa A.
    Do dwóch diodek (1N4002-7) dolutować trzy x 5cm cienkiego kabelka - linki.
    W odpowiednie gniazda przekaźników włożyć te trzy przewody i docisnąć
    przekaźnikami.
    Gdy teraz, przy przełączniku świateł w pozycji "wyłączone", uruchomimy silnik,
    zapalą się pozycyjne i mijania albo drogowe (zależnie od ustawienia dźwigni
    przełącznika do siebie/od siebie).
    Jeśli tylko przełączymy stacyjkę "do jazdy" a nie uruchomimy silnika, to
    światła po 2-3 sekundach zgasną, bo pompa paliwa ma zasilanie tylko przy
    kręcącym się silniku.
    Jeśli to komuś przeszkadza, to można dołożyć dwa tranzystorki, opornik,
    kondensator i uzyskać 5-6 sekund opóźnienia włączania/wyłączania świateł.
    Jeśli ktoś chce, by światła gasły natychmiast po wyłączeniu silnika, może na
    moim schemaciku połączyć razem pkty 1 z 5 (te u góry) i zasilić je ze styku 1
    przekaźnika A.
    W nocy bezpieczniej ustawiać przełącznik świateł na pozycyjne lub mijania -
    gdy stojąc w kolejce zgasimy silnik, światła zostaną.

    Jeśli ma służyć do innych celów i przekaźnik ma "puszczać" natychmiast po
    wyłączeniu napięcia to punkty (1) i (5) należy połączyć ze sobą i tam zasilać.
    Zastosowano dwa tranzystory by kondensator miał rozsądną wartość.
    Zamiast tej pary można dać darlingtona NPN
    Czas opóźnienia podany przy tych konkretnych wartościach, można dobrać
    wartością opornika (56 kom)

    Jeśli ma sterować tylko jednym przekaźnikiem, to podłączamy go bez tych diod
    na dole, prosto do tranzystorów (emitera darlingtona).

    Służę pomocą na priv.

  • 10. Data: 2011-06-29 18:17:09
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Tak na szybko:
    > http://bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura/timer.png
    > Elementy oznaczone gwiazdką dobierasz stosownie do potrzebnego czasu
    > opóźnienia.

    Przekaźnik daj w emiterze tranzystora.
    Uzyskasz dłuższy czas przy mniejszej pojemności.
    I bez tego rezystora 10k.

    --
    Desoft