  • 21. Data: 2016-07-30 13:40:42
    Temat: Re: pytanie o ciągnik siodłowy TIR
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 11:31:23 +0200, J.F. napisał(a):

    > choc na moj gust ten nacisk jednostkowy jest akurat jednym z mniej
    > istotnych - nacisk na kolo/os sie bardziej liczy.

    Chyba zależy na co.
    Dla podbudowy drogi to nacisk, ale dla samej mieszanki asfaltowej żeby się
    w niej koleiny nie robiły, to pewnie jednak ciśnienie.
    A jak jest to most, to masa całości.

  • 22. Data: 2016-07-30 14:04:22
    Od: giecik <g...@S...pl>

    W dniu 2016-07-28 o 10:50, twistedme pisze:
> [...]
    > z wyra, ale odjechał.
    >
    > Nigdy nie jeździłem "TIRem", więc się nie znam. Czy tam się coś musi
    > nagrzać, napełnić, napompować, że potrzebna jest taka rozgrzewka? Nie
    > można odpalić i odjechać jak autem osobowym? Czy to raczej z
    > bezmyślności? Bo o złośliwość nie podejrzewam. Chociaż inna sąsiadka raz
    > podobno policję na niego nasłała. Jak byłem na urlopie to podjechał
    > chłodnią, w której załączał się silnik co jakiś czas od wschodu słońca.
    >
    > Jak wróci, to z nim zagadam, ale wolę wiedzieć czy mnie nie wkręca :)

    Nie wiem jaki to ciągnik ale jeśli w miarę świerzy to raczej ubytek
    ciśnienia nie będzie tak duży żeby go pompować 15 minut.
    Ja obstawiam, że jest to przyzwyczajenie kierowcy. Najpierw odpala
    silnik a potem dopiero idzie sprawdzić światła, opony, rozmieścić się w
    kabinie i dopiero rusza ( tak żeby silnik pochodził bez obciązenia i
    troszkę olej się rozgrzał po silniku).
    Pogadaj z sąsiadem bo może nie zdaje sobie poprostu sprawy, że tak nim
    hałasuje. Jeśli będzie wiedział, że takim zachowaniem wkurwia sąsiadów
    to poprostu wsiądzie i powolutku pojedzie bez zbędnego warczenia :)

  • 23. Data: 2016-07-30 15:16:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To jednak metalowa plytka. Dobrze wiedziec na przyszlosc.

  • 24. Data: 2016-07-30 21:38:36
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 30.07.2016 o 13:40, Tomasz Pyra pisze:

    > Chyba zależy na co.
    > Dla podbudowy drogi to nacisk, ale dla samej mieszanki asfaltowej żeby się
    > w niej koleiny nie robiły, to pewnie jednak ciśnienie.
    > A jak jest to most, to masa całości.

    Nie zależy na co:)

    Przytoczone wcześniej ciśnienie 15 atm. daje nacisk jednostkowy
    15kG/cm^2 na WEWNĘTRZNĄ STRONĘ OPONY.
    I tylko tyle, proste? :)

    Nie ma to żadnego związku z naciskiem na jezdnię i robienie kolein etc.
    ani na most.

    W moim rowerze mam ciśnienie 4 atm. a w moim quadzie jest 0,3 atm.
    I co z tego wynika? NIC:)

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 25. Data: 2016-07-30 23:03:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 30 Jul 2016 21:38:36 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

    > Nie zależy na co:)
    >
    > Przytoczone wcześniej ciśnienie 15 atm. daje nacisk jednostkowy
    > 15kG/cm^2 na WEWNĘTRZNĄ STRONĘ OPONY.
    > I tylko tyle, proste? :)

    No nie aż takie proste.

    Tam gdzie zewnętrzna strona opony się ugięła, czyli została ściśnięta od
    spodu przez nawierzchnie, a od góry przez panujące wewnatrz ciśnienie, tam
    nacisk równy jest dokładnie ciśnieniu panującemu wewnątrz.

    Inaczej pojazd albo odfruwa, albo właśnie się zapada pod ziemie.

    > Nie ma to żadnego związku z naciskiem na jezdnię i robienie kolein etc.
    > ani na most.

    Ma związek 1:1.

    Koło na które naciska 200kgf, napompowane ciśnieniem 2kg/cm^2, rozpłaszczy
    się na powierzchni 100cm^2 i na każdy z tych centymetrów będzie naciskać
    2kg/cm^2.

    Oczywiście w pewnym niewielkim uproszczeniu wynikającym ze sztywności samej
    gumy, ale zasada dokładnie ta.

    > W moim rowerze mam ciśnienie 4 atm. a w moim quadzie jest 0,3 atm.
    > I co z tego wynika? NIC:)

    To że quad rozkłada swój ciężar na znacznie większej powierzchni.

  • 26. Data: 2016-07-31 00:01:38
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 30 Jul 2016 11:15:15 +0200 Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    napisał:

    >Może niezgodnie z intuicją, ale nacisk na centymetr kwadratowy (czyli
    >ciśnienie wywierane na nawierzchnie) zależy tylko od ciśnienia w oponach, a
    >niezależny jest od masy.

    Jakoś nie wierzę. Przejedź sobie po stopie samym kołem od samochodu, a
    potem tym samym kołem, ale z dołączonym samochodem... :-)

  • 27. Data: 2016-07-31 03:56:51
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Thursday, July 28, 2016 at 7:38:51 PM UTC+10, Shrek wrote:

    > Wolno czy nie wolno, jak trzeba to nic nie poradzisz. Ja mam np moto z
    > gaźnikiem i w chłodne dni po prostu powinieneś go na ssaniu potrzymać z
    > minutę zanim odjedziesz.

    Dlaczego? Ja motocykle z gaznikem i bez traktuje tak samo - zapalam i odjezdzam. W
    tym z gaznikem za kilkaset metrow wylacze ssanie i tyle. Co za roznica dla silnika
    czy (spokojnie) jade czy tluke sie sasiadom pod oknem?

    Pozdrawiam,
    Iguan

    --
    Tu i tam:
    https://picasaweb.google.com/iguan007

  • 28. Data: 2016-07-31 07:58:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 31.07.2016 03:56, Iguan_007 wrote:

> [...]
    tym z gaznikem za kilkaset metrow wylacze ssanie i tyle. Co za roznica dla silnika
    czy (spokojnie) jade czy tluke sie sasiadom pod oknem?

    U mnie dzwignia od ssania działa zerojedynkowo. Próbowałem naprawić -
    nie idzie. Z tym spokojnie też różnie bywa - wyjazd mam z kiepską
    widocznością, bo ludziku poarkują gdzie nie wolno, więc chciałbym miec
    pewność, ze nie zgaśnie jak już wystawię się na jezdnię.

    Shrek.

  • 29. Data: 2016-07-31 10:17:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 31 Jul 2016 00:01:38 +0200, __Maciek napisał(a):

    > Jakoś nie wierzę. Przejedź sobie po stopie samym kołem od samochodu, a
    > potem tym samym kołem, ale z dołączonym samochodem... :-)

    Ciśnienie to jedno, a nacisk to drugie.

    Opona z samochodem i bez samochodu, tak samo będzie na Twoją stopę działać
    ciśnieniem 2kg/cm^2, tylko ta z samochodem na powierzchni 100cm^2, a ta bez
    samochodu na powierzchni 5cm^2.

    Natomiast siła nacisku (a to w takim wypadku czujesz) będzie badzo różna bo
    jedna będize działać siłą 200kgf, a druga 10kgf.

    Ciśnienie "boli" dopiero jak jest bardzo duże, dlatego jak Ci ktoś nadepnie
    na nogę elastyczną podeszwą to nie będzie tak źle jak by to był obcas od
    szpilek. Tu nacisk będzie ten sam, ale obcasem rozłożony na znacznie
    mniejszej powierzchni (czyli ciśnienie będzie wyższe).

  • 30. Data: 2016-07-31 19:16:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello cef,

    Saturday, July 30, 2016, 11:53:45 AM, you wrote:

    > Ciekawe uproszczenie :-)

    Czysta fizyka. To się nazywa prawo Pascala. Kiedyś uczyli w
    podstawówkach, teraz wolą uczyć religii.

    > A ciśnienie w oponach jest też niezależne od masy?

    Jest zależne ale w mniejszym stopniu niż byś przypuszczał. Obciążając
    oponę mocnej powodujesz jej większe ugięcie - powierzchnia styku
    zwiększa się znacznie szybciej niż maleje objętość powietrza.

    --
    Best regards,
    RoMan