  • 11. Data: 2019-04-20 10:25:28
    Temat: Re: reduktor szumu analizuje CD krella
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-04-19 22:00, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jarku, bodaj u Rydzewskiego w Oscyloskopach z 1982 roku było to
    > opisane. Zabij - po prawie 40 latach nie pamiętam szczegółów.
    >
    > Wiem, że stosowano właśnie w oscyloskopach różne sztuczki z
    > dodatkowymi tranzystorami na poszerzenie pasma, zmniejszenie szumów,
    > kompensację dryftów temperaturowych przy przebiegach wolnozmiennych
    > itd. Weź pod uwagę, że to oscyloskopy mają dziwne wzmacniacze od DC do
    > bardzo wysoka z mikroskopijnymi szumami i skrajnie dobrymi
    > parametrami.

    Czy można ujać to w ten sposób:
    - dobieramy punkt pracy optymalnie pod względem szumów
    powyższe nie wystarcza (powiedzmy wydajnością pradową stopnia)
    - dokładamy n tranzystorów równolegle
    - przy okazji poprawa liniowości (jak sensownie dobierzemy tranzystory)

    > Pamiętam, że książkę oglądałem z wypiekami, jak nastolatek ostry
    > świerszczyk. To było moje źródło inspiracji na długie lata.

    :-)

    Włodek

  • 12. Data: 2019-04-23 13:24:46
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 19/04/2019 14:14, J.F. wrote:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]
    >
    > Bo jak pomyslec ... cztery rownolegle polaczone tranzystory, czy jeden o
    > 4x wiekszej powierzchni krzemu ... gdzie tu roznica ?

    takie coś znalazłem - w sumie się zgadza:

    If you put "N" transistors in parallel, you effectively put N intrinsic
    base resistances rbb in parallel. The rbb of the parallel assembly is
    the single transistor rbb, divided by N.

    Since voltage noise is proportional to the square root of resistance,
    the noise of N transistors in parallel, equals the noise of a single
    transistor, divided by sqrt(N).

    4 transistors in parallel --> half the noise

    9 transistors in parallel --> (1/3) the noise

    16 transistors in parallel --> (1/4) the noise

    100 transistors in parallel --> (1/10) the noise

    900 transistors in parallel --> (1/30) the noise

    https://www.diyaudio.com/forums/analog-line-level/27
    3001-paralleling-transistors-noise.html

    c.

  • 13. Data: 2019-04-23 13:33:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cezar" napisał w wiadomości grup
    .
    On 19/04/2019 14:14, J.F. wrote:
> [...]

    >transistor, divided by sqrt(N).

    >https://www.diyaudio.com/forums/analog-line-level/2
    73001-paralleling-transistors-noise.html

    Cos w tym jest.

    Ale ... czy wiekszy tranzystor nie bedzie mial mniejszej rbb ?

    J.

  • 14. Data: 2019-04-23 18:30:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    273001-paralleling-transistors-noise.html

    > Cos w tym jest.

    > Ale ... czy wiekszy tranzystor nie bedzie mial mniejszej rbb ?

    Kosztem wzmocnienia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2019-04-23 19:16:04
    Od: b...@g...com

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2019 13:24:47 UTC+2 użytkownik cezar napisał:
> [...]
    >
    > 16 transistors in parallel --> (1/4) the noise
    >
    > 100 transistors in parallel --> (1/10) the noise
    >
    > 900 transistors in parallel --> (1/30) the noise

    Noise Relations for Parallel Connected Transistors
    leachlegacy.ece.gatech.edu/papers/Parallel.pdf