  • 1. Data: 2017-04-01 11:28:49
    Temat: robotyzacja
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ro
    botyzacja-polska-tago,89,0,2211161.html

    Cwierc miliarda robotow rocznie ... to prace stracilo pol miliarda
    ludzi. A ile zyskalo ?

    No coz ...
    a) wicepremierze Morawiecki - Polska powinna roboty robic :-)
    b) do czego to doprowadzi? Spadku cen na niektore towary, czy
    socjalizmu?

    c) ciekawe przyklady ... pakowanie ciastek. Nie dalo sie tego inaczej
    zrobic, prosciej? Czy wlasnie tak sie okazalo prosciej?

    J.

  • 2. Data: 2017-04-01 11:54:14
    Temat: Re: robotyzacja
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-01 o 11:28, J.F. pisze:
    > http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ro
    botyzacja-polska-tago,89,0,2211161.html

    > Cwierc miliarda robotow rocznie ... to prace stracilo pol miliarda
    > ludzi. A ile zyskalo ?

    Robota trzeba umieć przeprogramować, a do tego trzeba
    wysokozaawansowanego i dobrze płatnego specjalisty.

    WM

  • 3. Data: 2017-04-01 13:45:58
    Od: 4...@g...com

    98% urzadzen zwanych robotami bedzie przez cale swoje zawodowe zycie wykonywalo ta
    sama prace. Kiedys nazywano takie urzadzenia manipulatorami. Rozwoj elektroniki
    spowodowal ze wyposazenie manipulatora w latwiejsze programowanie nie jest dla
    producenta manipulatora kosztem. A pozwala drozej sprzedac latwo programowalny
    manipulator. Zamiast dorabiania krzywek wystarczy w programie okreslic ruchy jakie ma
    manipulator wykonywac. Czy w fabryce czekoladek potrzebny jest robot przemyslowy do
    ukladania cukierkow w pudelkach. Nie jest potrzebny ale za to jest potrzebny
    specjalizowany manipulator. Do obslugi manipulatorow i robotow nie jest potrzebna
    obsluga z wysokimi kwalifikacjami. Za to potrzebni sa ludzie o odpowiednich
    umiejetnosciac do napisania oprogramowania do obslugi robotow i manipulatorow.
    Takiego oprogramowania ze czlowiek o niewielkich kwalifikacjach bedzie mogl
    programowac ruchy maszyny. Kiedys robot kojarzyl sie z blaszanym czlowiekiem. Dzisiaj
    w zasiegu mojego wzroku jest cos co producent nazwal robotem sprzatajacym. Wyglada
    jak walec o srednicy dwudziestu kilku centymetrow wysokim na 6 centymetrow.
    Wyposazony jest w program ze szczatkowa inteligencja. Potrafi na przyklad wyjsc z
    jakiegos dziwnego miejsca w ktorym utknal. Przez ta szczatkowa inteligencje jest
    bardziej robotem niz manipulator dokladajacy do zgrzewania jakis element nadwozia w
    fabryce samochodow.

  • 4. Data: 2017-04-01 14:18:31
    Od: 4...@g...com

    Kiedys robotnicy bali sie ze maszyny ich zastapia. Osiemnastowieczna rewolucja
    przemyslowa spowodowala ze nastapil wzrost zatrudnienia. Dzisiejsza rewolucja
    przemyslowa oparta na produkcji bez ludzi spowoduje zubozenie spoleczenstw. Maszyny
    produkuja taniej ale eliminuja robotnikow ktorzy nie maja pieniedzy na zakup tanszych
    produktow. Chwilowo jest zachwyt nad zmechanizowana produkcja bez ludzi. Skutki
    spoleczne za jakis wcale niezbyt odlegly czas beda oplakane jesli politycy czegos nie
    wymysla. Kiedys na studiach technicznych uczono filozofii i psychologii. Bylo to w
    kontekscie czy wolno konstruktorowi automatykowi bezwzglednie eliminowac z ludzi z
    pracy. Czlowiek jest najbardziej zawodnym i nieprzewidywalnym elementem w produkcji.
    Eliminacja go to zysk. Maszyna nie choruje, nie ma dzieci, nie placi sie jej pensji
    ani emerytury, nie meczy sie. Kosztuje tyle co dwu trzy letnie wynagrodzenie ludzi
    wykonujacych analogiczna prace a zyje minimum dwa razy dluzej. I kiedys wychodzilo ze
    nie mozna eliminowac ludzi tylko dlatego ze maszyna tansza.

  • 5. Data: 2017-04-01 16:03:19
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Każdy dorosły obywatel dostanie w przyszłości od państwa wypłatę
    pozwalającą na minimalną stopę życiową.
    Tylko jeżeli będzie pracował, stać go będzie na luksusy.
    Problemem będzie zagospodarowanie dużej ilości wolnego czasu u rentierów.
    Mamy tu negatywny przykład Innuitów kanadyjskich, którym płacono za
    oszczędzanie fok i nicnierobienie, co doprowadziło do licznych patologii
    u tej społeczności.

    Coś trzeba będzie zrobić, by nie umilali sobie czasu używkami i innym
    kryminogennym rozładowywaniem stresu związanego z nicnierobieniem.
    Tu widzę ogromną szansę dla usenetu, ale trzeba wcześniej coś zrobić z
    trollami.

    WM

  • 6. Data: 2017-04-01 18:17:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-04-01 o 14:18, 4...@g...com pisze:
    > Maszyna nie choruje, nie ma dzieci, nie placi sie jej pensji ani emerytury, nie
    meczy sie. Kosztuje tyle co dwu trzy letnie wynagrodzenie ludzi wykonujacych
    analogiczna prace a zyje minimum dwa razy dluzej.

    Ale się zużywa, psuje czy starzeje moralnie. Serwis drogi. I nie opłaca
    się wtedy, gdy nie robi się w milionach sztuk dziennie.

    BTW: oglądając How It's Made można się zdziwić, że wiele procesów ( np.
    w przemyśle spożywczym ), które spokojnie da się zautomatyzować, *nadal*
    robione jest ręcznie. Program niby współczesny, prod. kanadyjskiej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2017-04-01 21:13:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Apr 2017 11:54:14 +0200, WM napisał(a):
    botyzacja-polska-tago,89,0,2211161.html

    > Robota trzeba umieć przeprogramować, a do tego trzeba
    > wysokozaawansowanego i dobrze płatnego specjalisty.

    Ale potem taki robot moze pare lat pracowac.

    J.

  • 8. Data: 2017-04-01 21:29:06
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-01 o 21:13, J.F. pisze:
    botyzacja-polska-tago,89,0,2211161.html

    > Ale potem taki robot moze pare lat pracowac.

    Zaletą małych przedsiębiorstw jest elastyczne dostosowywanie się do
    trendów rynkowych, a te wymagają ciągłych zmian.

    WM

  • 9. Data: 2017-04-01 21:30:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Apr 2017 04:45:58 -0700 (PDT), 4...@g...com
> [...]
    > manipulatora w latwiejsze programowanie nie jest dla producenta
    > manipulatora kosztem. A pozwala drozej sprzedac latwo programowalny

    Ale oprocz programu trzeba jeszcze kue dodatkowego sprzetu.
    enkodery, przekladnie, precyzyjne napedy.

> [...]
    > czekoladek potrzebny jest robot przemyslowy do ukladania cukierkow
    > w pudelkach. Nie jest potrzebny ale za to jest potrzebny

    trudno powiedziec. Zobacz jak to wyglada - ciasteczka rozrzucone po
    tasmie.
    Czasami to widuje - produkcja niby seryjna, a potem takie rozrzucenie,
    i ludzie wybieraja z tasmy do pakowania, np kielbaski.
    A na oko to wystarczyly by jakies korytka, zeby uporzadkowac.

    W innych przemyslach tez ciekawie - stoi maszyna, produkuje jakies
    elementy, zrzuca byle jak do skrzynki.
    Obok stoi druga maszyna, potrzebuje tych elementow, wiec skrzynke
    wsypuje sie do zasobnika, podajnik wibracyjny odpowiednio ustawia i
    podaje. Jakby nie mozna bylo ladnie ustawionych odebrac z pierwszej
    maszyny.

    J.

  • 10. Data: 2017-04-02 08:47:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 1 kwietnia 2017 18:29:09 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    > b) do czego to doprowadzi? Spadku cen na niektore towary, czy
    > socjalizmu?

    No neoluddyzmu na inżynierskiej grupie usenetowej.