  • 151. Data: 2013-03-14 10:43:26
    Temat: Re: skurwysyny przed przejsciami dla pieszych
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Miroo" <m...@R...o2.pl> napisał w wiadomości
    news:513f4046$0$1213$65785112@news.neostrada.pl...
    > To jest jakaś wykładnia? Nigdzie nie widziałem takich tabunów pieszych
    > przechodzących na czerwonym świetle jak w największym polskim mieście.

    A w największym franuskim mieście?

    A w Szwajcarii pieszy podchodzi do przejścia i samochody się zatrzymują.
    W Polsce mówią, że tak się nie da.

  • 152. Data: 2013-03-14 17:01:49
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jan Koval" <j...@o...pl> napisał w wiadomości grup

    > Użytkownik "Miroo" <m...@R...o2.pl> napisał w wiadomości
    >
    > A w największym franuskim mieście?
    >
    > A w Szwajcarii pieszy podchodzi do przejścia i samochody się zatrzymują.
    > W Polsce mówią, że tak się nie da.

    Nie ma sensu i nie ma przepisu.
    Zapamiętać i nie pytać drugi raz o to samo.

  • 153. Data: 2013-03-22 22:38:44
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Mamy kilka elementów, w różnych aktach (w PoRD jest "odchyłka").
    > - pieszy ma pierwszeństwo na pasach
    > - kierowca ma "szczególną ostrożność"
    > - (tylko PoRD) pieszy ma również "szczególną ostrożność"
    > - jest zakaz wyprzedzania przed przejściem
    > - (tylko konwencja) jest wyraźne wyłączenie z "niewyprzedzania"
    > przed przejściem
    >
    > Celem przepisu zakazującego wyprzedzania przed przejściem jest
    > umożliwienie pieszemu bezpiecznego przejścia, nie ma wątpliwości.

    Czemu tak sądzisz ? Było zdaje się tutaj, jak to wyprzedzenie daje możliwość
    zauważenia pieszego w konsekwencji umożliwiając zauważenie go przez
    kierującego.

    > Ale jednocześnie przepis nadaje pieszemu pierwszeństwo.
    > Więc zakaza wyprzedzania powinien również spełniać ten cel.

    Zakaz wyprzedzania dyscyplinuje kierowców, ale nie realizuje w żaden sposób
    celu umożliwienia przechodzenia.

    > Można wskazać przypadki w których spełnienie tego celu nie jest
    > możliwe bez zatrzymania się (lub co najmniej zwolnienia) przez
    > zbliżające się pojazdy.

    Nadal bez związku z wyprzedzaniem a nawet wbrew jemu.

    > Wyłączenie spod wyprzedzania nie może więc pomijać przypadku
    > w którym pojazd obok zwalnia, bo zakaz traci wszelki sens.

    Zakaz jest zakazem, tego nie kwestionuję. Zastanawiam się tylko czemu
    sprawstwo wyprzedzania przypisywać jadącemu szybciej jak równie dobrze a
    nawet lepiej przypisać hamującemu.

    > Jednocześnie nie ma ani jednej składowej, która wskazywałaby
    > że takie zdarzenie nie jest wyprzedzaniem.

    W istocie, nic na to nie wskazuje.

    > Popatrz na to tak - z założenia następuje kolizja przepisów.
    > Wyprzedzany ma nakaz ustąpienia pieszym, a jednocześnie
    > ma zakaz zwalniania podczas wyprzedzania.
    > Oczywistym jest, że o tym do którego przepisu ma się
    > zastosować muszą zadecydować "zasady prawne".
    > Domniemanie, że jadący obok nie będzie hamował, bierze
    > się w "normalnym" przypadku z faktu, iż zazwyczaj
    > skrócenie czasu wyprzedzania nie niesie niepożądanych
    > skutków.
    > Ale to nie implikuje prawa do takiego zakładania.
    > A w tym konkretnym przypadku jest tak, że "tamten"
> [...]

    Tego wywodu nie ogarniam. Ja żadnej sprzeczności w prawie nie widzę tylko
    nieoczywistość winy jadącego szybciej.

> [...]
    > "zasady".
    >
    > No i przeglądamy - czy jakikolwiek przepis pozwala wysnuć
    > wniosek, że wyprzedzający musi być stroną "aktywną", aby
    > dotyczyły go skutki wynikłe z ograniczeń (w naszym
    > przypadku z zakazu)?
    > Najwyraźniej nie.
    > Czy przy innych manewrach zdarza się, że wykonawca
    > manewru musi zapewnić jego prawidłowe wykonanie bez
    > względu na zachowanie innych uczestników ruchu?
    > Najwyraźniej tak. (nie żebym zaraz musiał cofanie
    > cytować, wszyscy wiedzą ;))
    >
    > No to pytanie kończące - dlaczego przy wyprzedzaniu ma

    Jak inaczej ? Nie ma żadnego manewru wyprzedzania tylko sytucja drogowa
    wyprzedzania. Winę za tę sytuację ponosi zwalniający, manewr hamowania
    wykonał doprowadzając do wyprzedzania. Gdyby musiał zwolnić z prawa to by
    jej nie ponosił, ale mówię o tym, kiedy nie musi, tylko tak sobie zwolnił.
    Żeby odpowiadał wyprzedzający to musiałby mieć obowiązek zwolnienia. Inaczej
    tak, jakby go nie było.

    Przeczytałem z uwagą twoją wykładnię, ale nie dociera jakoś ona do mnie.
    Może nie musi...

  • 154. Data: 2013-03-22 22:39:05
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Fri, 22 Mar 2013 22:38:44 +0100 osobnik zwany John Kołalsky
    napisał:

    > Nie ma żadnego manewru wyprzedzania tylko sytucja drogowa wyprzedzania.
    > Winę za tę sytuację ponosi zwalniający, manewr hamowania wykonał
    > doprowadzając do wyprzedzania.

    wskażesz w PoRD zakaz zwalniania albo nakaz rozjechania przeszkody, żeby
    nie zmusić jadącego obok do wyprzedzania?

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 155. Data: 2013-03-23 19:05:59
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "masti" <g...@t...hell>

    > wskażesz w PoRD zakaz zwalniania albo nakaz rozjechania przeszkody, żeby
    > nie zmusić jadącego obok do wyprzedzania?

    Przecież wyraźnie mówiłem o innej sytuacji, gdy nie był zobowiązany do
    zwalniania. Zwalniając doprowadził do sytuacji drogowej określanej przez
    definicję jako wyprzedzanie. Jak z definicji to nie ma mowy o zmuszeniu
    kogoś do wyprzedzania bo to nie jest coś co ktoś robi tylko coś co się
    wydarzyło. Jednocześnie swoim zwalnianiem ewidentnie przyczynił się do
    zaistnienia sytuacji drogowej zdefiniowanej jako wyprzedzanie. Drugi, który
    jechał szybciej, co prawda powstrzymał się od zwalniania co zapobiegłoby
    zaistnieniu sytuacji drogowej zdefiniowanej jako wyprzedzanie, ale też nic
    go do tego nie zobowiązywało by takie zaniechanie mogło rodzić winę po jego
    stronie. Gdybym chciał szukać winy tego drugiego, co jechał szybciej, to
    musiałbym rozszerzyć wyprzedzanie np na znaczenie słownikowe "przyspieszył
    by znaleźć się przed". Tyle, że ani nie przyspieszył ani tym bardziej by
    znaleźć się przed. I to obojętnie czy pierwszy zwolnił bo musiał, bo chciał
    czy cokolwiek.