  • 31. Data: 2017-11-23 21:39:21
    Temat: Re: softstart dla zasilaczy impulsowych ?
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2017 o 00:11, J.F. pisze:

    > Moglby miec mniej, jesli moc urzadzen ponizej 100W lacznie.

    > I tak i nie. 1.5kW, ale tylko przez pare ms.
    > A nawet jeszcze inaczej - powiedzmy tych 10 kondensatorow po 22uF
    > gromadzi ~10J. Tyle samo trzeba wytracic w przypadku ladowania ze
    > stalego napiecia.
    > Czy to duzo ... triak to jakos wytrzymuje, bo tez musi tyle wytracic
    > :-)

    Niezupełnie. Pomijając zjawiska załączania triaka to mamy na nim spadek
    napięcia stosunkowo mały. Strzelam, że nie przekracza kilku V. Nawet jak
    prąd będzie 50A, to moc nie jest zbyt duża. 5x50=250W. Oczywiście strzelam.

    Natomiast gdyby prąd miał być 50A, a tranzystor ograniczył do 5A, to
    wtedy na tranzystorze by było około 90% napięcia. 5x300V = 1500W.

    Inna sprawa triak, nigdy nie wchodzi w pracę liniową. Mosfet jak
    najbardziej.

    Kolejna chyba najważniejsza kwestia: triak, podobnie jak dioda ma swoją
    określoną całkę Joula. Można go dosyć mocno przeciążać w impulsie. Dla
    mosfeta SOA jest ograniczone. Wspomniany IXTH16N50D2 ma max tylko 60A
    dla czasu pomijalnie małego. Dla 300V i 10ms ma już tylko 4A, mimo to,
    że prąd maksymalny drenu 16A. Czyli na dzień dobry raczej nie możemy
    zrobić ograniczenia prądu do 5A.

    Natomiast triak BTA16, ma 16A i ITSM=160A dla 20ms !!
    EdiM

  • 32. Data: 2017-11-26 00:11:28
    Od: Bytomir Kwasigroch vel SOT666 <b...@g...com>

    http://s5.ifotos.pl/img/tmpjpg_qxxerxn.jpg

  • 33. Data: 2017-11-26 11:59:36
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    zapewne twoje wypasione wtyczki-zasilacze to jednorazowe sklejki, które
    młotkiem trzeba otwierać.
    Też to ostatnio przerabiałem.
    Jak da się to otworzyć, to powsadzać do każdego termistor rozruchowy NTC
    10-20 Ohm.
    Zasilacze firmy krzak z reguły są spawarkami, nawet te kilku Watowe.
    Pod tym względem muszę pochwalić zasilacze modułowe MW (w metalowych
    dziurkowanych obudowach), przy 12V na wyjściu i 36W mocy mają wstawiony
    termistor 10 Ohm i bardzo miękko startują, żadnego spawania i efektów
    świetlnych. Takiej samej mocy nabyty firmy "garaż chiński" spawarka pełną
    gębą.

  • 34. Data: 2017-11-27 11:53:52
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > młotkiem trzeba otwierać.
    > Też to ostatnio przerabiałem.
    > Jak da się to otworzyć, to powsadzać do każdego termistor rozruchowy NTC

    Nie ma takiej możliwości. Moja kompetencja kończy się na "gniazdku 230".
    I to ma działać z każdym w miarę "przyzwoitym" zasilaczem, w granicach
    mocy i zdrowego rozsądku :)