  • 1. Data: 2010-01-16 16:44:57
    Temat: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kontynuując rozważania radiowe. ;)

    Przeglądałem ostatnio projekty z archiwum "Młodego Technika" i trafiłem
    na całkiem ciekawy projekt nieco bardziej zaawansowanego odbiornika:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiorn
    ik_superheterodynowy.pdf
    Klasyczna superheterodyna z pośrednią 10,7 MHz. Głowica na dwóch
    tranzystorach, filtr ceramiczny, p.cz. na UL1244, m.cz. na UL1496.
    Większość elementów zapewne znajdzie się w moich domowych zasobach,
    resztę można względnie tanio nabyć. Płytki drukowane nie są zbytnio
    skomplikowane, można by je wykonać nawet przy pomocy markera.

    Jedyne co odstrasza to konstrukcja głowicy UKF. I to nawet nie tyle
    część elektroniczna, co mechaniczna. Ktoś wie dlaczego zdecydowano sie
    na przestrajanie indukcyjnością (wkręcany rdzeń) a nie pojemnością?
    Czy można by tą głowicą zastąpić czymś innym? Albo gotowym rozwiązaniem
    albo jakąś inną konstrukcją? Przecież i tak trzeba by ją zmodyfikować na
    88-108MHz. A dzisiaj można by zastosować np. diodę pojemnościową albo
    nawet syntezę częstotliwości.
    Coś takiego wchodzi w grę przy zostawieniu drugiej płytki taką, jak jest?

    I drugie pytanie: Czy później dałoby się dorobić tor AM? To znaczy wiem,
    że zapewne by się dało. Tylko jak to wygląda w praktyce? Potrzebne
    jedynie osobne obwody wejściowe, oscylator i mieszacz dające na wyjściu
    także 10,7MHz czy raczej kompletny tor p.cz. zakończony detektorem AM, a
    wspólny jedynie wzmacniacz m.cz.? UL1244 chyba nie potrafi poddać
    detekcji sygnału AM?

  • 2. Data: 2010-01-16 17:23:46
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Atlantis pisze:

    > Jedyne co odstrasza to konstrukcja głowicy UKF. I to nawet nie tyle
    > część elektroniczna, co mechaniczna. Ktoś wie dlaczego zdecydowano sie
    > na przestrajanie indukcyjnością (wkręcany rdzeń) a nie pojemnością?

    być może doszli do wniosku, że w warunkach amatorskich łatwiej zrobić
    stabilny i precyzyjny śrubowy mechanizm przesuwania rdzeni, niż
    przekładnię "linkową", popularną w radioodbiornikach przestrajanych
    kondensatorem?

    --
    Bogdan

  • 3. Data: 2010-01-16 17:48:34
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2010-01-16 17:44, Atlantis pisze:
> [...]
    > część elektroniczna, co mechaniczna. Ktoś wie dlaczego zdecydowano sie
    > na przestrajanie indukcyjnością (wkręcany rdzeń) a nie pojemnością?

    Pogrzeb jeszcze w archiwum MT; był też odbiornik UKF oparty o gotową
    głowicę strojoną diodami i dekoder stereo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2010-01-16 19:53:17
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

    ik_superheterodynowy.pdf

    > Pogrzeb jeszcze w archiwum MT; był też odbiornik UKF oparty o gotową
    > głowicę strojoną diodami i dekoder stereo.
    >

    > --
    > P. Jankisz
    > O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    > "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    > tylu idiotów" Stanisław Lem

    A to nie lepiej od razu kupić gotowe radio...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 5. Data: 2010-01-16 20:16:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Tabaczyński pisze:

    > A to nie lepiej od razu kupić gotowe radio...

    Znowu się zaczyna...
    Jaki sens ma wędkowanie, skoro sklep rybny jest za rogiem? Po co bawić
    się w turystykę z aparatem fotograficznym, skoro w Sieci jest mnóstwo
    zdjęć ciekawych miejsc z całego świata? To samo z astronomią - jednak
    wielu ludzi woli patrzeć przez własny teleskop niż ściągać ze strony
    NASA zdjęcia w high resolution. ;)

  • 6. Data: 2010-01-16 20:27:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    PeJot pisze:

    > Pogrzeb jeszcze w archiwum MT; był też odbiornik UKF oparty o gotową
    > głowicę strojoną diodami i dekoder stereo.

    Masz zapewne na myśli ten projekt:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_
    tuner_FM.pdf

    Niemniej jest to już dość mocno rozbudowane urządzenie, idące w kierunku
    ówczesnych rozwiązań fabrycznych. Chyba raczej trochę za dużo jak na
    pierwszą samodzielnie złożoną superheterodynę. ;)

    Tak więc jestem na razie ciekaw czy ten prostszy odbiornik FM mógłby
    pracować z inną głowicą.

  • 7. Data: 2010-01-16 22:14:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW ktoś się orientuje czy układ uA3089PC jest odpowiednikiem UL1200?

  • 8. Data: 2010-01-17 00:30:06
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Hej, Atlantis, widziałeś dokąd poszli ludzie ?

    > Czy można by tą głowicą zastąpić czymś innym? Albo gotowym rozwiązaniem
    > albo jakąś inną konstrukcją? Przecież i tak trzeba by ją zmodyfikować na

    Możesz spokojnie zastosować gotową głowicę UKF do jakiegoś radia (pod
    warunkiem że wiesz która noga która ;)

    > I drugie pytanie: Czy później dałoby się dorobić tor AM? To znaczy wiem,
    > że zapewne by się dało. Tylko jak to wygląda w praktyce? Potrzebne

    Osobny tor.

    Przypomniałeś mi dawne lata, gdy do odkupionych na szrocie głowic
    montowałem pcz kolejno na 1242, 1244, 1245 i 1200...
    A jak jeszcze stereodekoder ruszył, to już w ogóle był odjazd :)

    To se ne vrati...

    Sławek
    --
    ________ Do czynu chłopi! Pojeść i popić!
    _/ __/ __/ Lech Konopiński

  • 9. Data: 2010-01-17 07:07:28
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2010-01-16 21:27, Atlantis pisze:

> [...]
    > ówczesnych rozwiązań fabrycznych. Chyba raczej trochę za dużo jak na
    > pierwszą samodzielnie złożoną superheterodynę. ;)

    Tak, chodzi mi o ten projekt. Jeśli Cię to odstarsza, to raczej nie
    zaproponuję Ci pogrzebania w starych czasopismach "Audio-Video" (?), bo
    tam w dziale DIY były awangardowe jak na tamte czasy projekty, m.in.
    tuner AM z podwójną przemianą.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2010-01-17 09:26:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 Jan 2010 21:16:03 +0100, Atlantis wrote:

    >Znowu się zaczyna...
    >Jaki sens ma wędkowanie, skoro sklep rybny jest za rogiem?

    Jak to bylo ..
    -jedz z nami na grzyby
    -a po co, grzybow nie lubie, wodki nie pije :-)

> [...]
    >zdjęć ciekawych miejsc z całego świata? To samo z astronomią - jednak
    >wielu ludzi woli patrzeć przez własny teleskop niż ściągać ze strony

    I to co napisales to szczera prawda. Tylko zauwaz ze internet mamy od
    stosunkowo od niedawna, a ludzie sobie po prostu nie zdaja sprawy ze
    przez swoj teleskopik g* zobacza.
    Z aparatem podobnie - dobre zdjecie sie zdarza naprawde rzadko.
    No ale teraz aparaciki niewielkie, cyfrowe - nie obciazaja tak bardzo
    plecaka ani kieszeni :-)

    J.