  • 11. Data: 2010-01-17 09:50:15
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: "TERRANova" <t...@j...eu>

    > http://www.mt.com.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowany_
    tuner_FM.pdf

    > Niemniej jest to już dość mocno rozbudowane urządzenie, idące w kierunku
    > ówczesnych rozwiązań fabrycznych. Chyba raczej trochę za dużo jak na
    > pierwszą samodzielnie złożoną superheterodynę. ;)
    >
    > Tak więc jestem na razie ciekaw czy ten prostszy odbiornik FM mógłby
    > pracować z inną głowicą.

    Nie chce nikogo obrazac ani sie chwalic ale wlasnie ten "rozbudowany" tuner
    zbudowalem w owczesnych czasach kiedy mialem dokladnie 15 lat i nie mialem
    wielkiego doswiadczenia w budowaniu ukladow bo i w jaki sposob wtedy mozna
    bylo je zdobyc. I byly to czasy gdzie nie bylo internetu, dostepu do czesci,
    dokumentacji, plytki wiercilem silnikiem od zabawek i wiertlem zrobionym z
    zaostrzonego spinacza biurowego polaczonego z walem silnika przez zlaczke z
    kostki elektrycznej, plytki malowalem lakierem do paznokci itd itd.. Jak
    widze jaki obecnie poziom prezentuja pytania i dyskusje w internecie (co
    jednoznacznie przeklada sie na poziom wiedzy i "ynteligencji" spoleczenstwa)
    to po prostu szczeka opada.

  • 12. Data: 2010-01-17 10:25:18
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2010-01-17 10:26, J.F. pisze:

    > I to co napisales to szczera prawda. Tylko zauwaz ze internet mamy od
    > stosunkowo od niedawna, a ludzie sobie po prostu nie zdaja sprawy ze
    > przez swoj teleskopik g* zobacza.
    > Z aparatem podobnie - dobre zdjecie sie zdarza naprawde rzadko.
    > No ale teraz aparaciki niewielkie, cyfrowe - nie obciazaja tak bardzo
    > plecaka ani kieszeni :-)

    Za to dyski obciążają tysiącami knotów.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2010-01-17 13:08:46
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    TERRANova <t...@j...eu> wrote:

> [...]
    > internecie
    > (co jednoznacznie przeklada sie na poziom wiedzy i "ynteligencji"
    > spoleczenstwa) to po prostu szczeka opada.

    Dokładnie to samo chciałem napisac :-)

    Też zrobiłem sobie ten tuner, co prawda byłem wtedy rok starszy od
    Ciebie, ale reszta się zgadza z dokładnością do szczegółów. Płytkę
    wierciłem silniczkiem od młynkomiksera wyposazonym w wiertło
    (prawdziwe!) osadzone w uchwycie z kostki elektrycznej. Płytka
    malowana lakierem do zaprawek samochodowych, przy pomocy grafionu od
    zestawu cyrkli, a sama płytka też jest warta wspomnienia: laminat,
    zwłaszcza dla osób z małych miasteczek był wtedy na wagę złota i
    generalnie nie do zdobycia. Udało mi się wtedy zdobyć płytę laminatu
    epoksydowo-szklanego, dwustronną! Za pomoca noża i młotka ostrożnie
    ją rozwarstwiłem i zrobiłem z niej dwie jednostronne, połowę cieńsze
    :-)
    Z takiej płytki własnie ten tuner powstał, a ponieważ oryginalna
    płytka pokazana w MT wydawała mi się marnotrawstwem, zaprojektowałem
    więc (ołówkiem na papierze milimetrowym) nową, połowę mniejszą,
    zsuwając elementy i stawiając oporniki do pionu :-)
    Radio działało znakomicie, nawet zacząłem mu robić obudowę, była już
    nawet elegancka aluminiowa płyta czołowa z opisami, niestety jakoś
    wtedy straciłem zapał. Całość powinna się jeszcze poniewierać gdzieś
    w piwnicy u moich rodziców, jak dziecię moje uda mi się elektroniką
    zarazic, to kiedyś mu pokażę :)

    A wracając do tematu - autorowi wątku radziłbym nie odrzucać tego
    projektu z powodu, że za skomplikowany. Ten projekt jest
    skomplikowany tylko pozornie, w rzeczywistości jest o wiele prostszy
    w wykonaniu od tego, o który pytasz. Przede wszystkim jego
    uruchomienie jest trywialne, tam zaś masz dość ciężką przeprawę z
    zestrojeniem tego wszystkiego no i mechaniczną stronę zagadnienia,
    też niełatwą.
    Pozostaje tylko kwestia kupienia głowicy UKF... Można na allegro
    szukać radia typu Zodiak, Aiwa czy Amator i głowicę wymontowac z
    niego (choć będzie to działanie o tyle kuriozalne, że budowac
    będziesz radio niemal identyczne układowo, jak w tymże Zodiaku czy
    Aiwie), można by chyba tez spróbować się ratowac głowicą
    telewizyjną, tą chyba kupić o wiele łatwiej.

    J.

  • 14. Data: 2010-01-17 13:46:20
    Od: "TERRANova" <t...@j...eu>

> [...]
    > niemal identyczne układowo, jak w tymże Zodiaku czy Aiwie), można by chyba
    > tez spróbować się ratowac głowicą telewizyjną, tą chyba kupić o wiele

    Co do glowic to znalazlem:
    http://allegro.pl/item888355133_zestaw_glowic_w_cz_u
    kf_sat_ctv.html

    To sa wlasnie GFE105 a te mniejsze to chyba od radia samochodowego Wiraz
    jesli dobrze pamietam.

  • 15. Data: 2010-01-17 16:13:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 16 Jan 2010 17:44:57 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Ktoś wie dlaczego zdecydowano sie
    > na przestrajanie indukcyjnością (wkręcany rdzeń) a nie pojemnością?

    Przypomina się dowcip, jak to tata synkowi opowiadał jaka kiedyś była
    bieda. Mówi że na półkach stał tylko ocet i zapałki. Synek na to - tata,
    weź nie ściemniaj, w całym carefurze tylko ocet i zapałki??
    Kiedyś nie było po prostu kondensatorów do tego celu w handlu. A nawet w
    całej gospodarce. Nie stać było przemysłu na wybudowanie linii montażowej
    do tych celów. A napęd na śrubkę łatwo było wystrugać samemu. Import
    kondensatorów zmiennych z 4 sekcjami (2 dla AM i 2 dla UKF) był kosztowny i
    długo je stosowano tylko w najlepszych odbiornikach. Takie były czasy :)
    --
    Jacek

  • 16. Data: 2010-01-17 16:43:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jan 2010 17:13:11 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    >Przypomina się dowcip, jak to tata synkowi opowiadał jaka kiedyś była
    >bieda. Mówi że na półkach stał tylko ocet i zapałki. Synek na to - tata,
    >weź nie ściemniaj, w całym carefurze tylko ocet i zapałki??

    Czesc z tych sklepow stoi do dzisiaj. I nazywa sie np Biedronka :-)

> [...]
    >długo je stosowano tylko w najlepszych odbiornikach. Takie były czasy :)

    Ładnie opisujesz .. tylko ze to nieprawda :-)
    Wszystkie (*) odbiorniki krajowe byly na takich kondensatorach, i
    nawet szary czlowiek mogl taki kupic w sklepie, i to jesli dobrze
    pamietam niezbyt drogo. Gdzies jeszcze mam szufladzie, kupiony na
    zasadzie "przyda sie".

    (*) moze nie wszystkie - przestrajany rdzeniem to mi sie kojarzy
    ktores z samochodowych radyjek. Ale tam chyba bylo to spowodowane
    wymiarami - caly zespol strojeniowy wraz z mechanicznym programatorem
    byl importowany.

    A tu jak widac na schemacie - warikapy tez byly dostepne.

    J.

  • 17. Data: 2010-01-17 18:09:26
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > długo je stosowano tylko w najlepszych odbiornikach. Takie były czasy :)

    Nie przesadzaj.
    Całe dwa lata w wojsku (1974-1976) mialem Danę. Długie i UKF.
    Na jednym, wielosekcyjnym, kondensatorze obrotowym.
    A takich radyjek było w handlu mnóstwo.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 18. Data: 2010-01-17 18:24:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 Jan 2010 21:27:33 +0100, Atlantis wrote:
> [...]

    >ówczesnych rozwiązań fabrycznych. Chyba raczej trochę za dużo jak na
    >pierwszą samodzielnie złożoną superheterodynę. ;)

    Przeciez superheterodyn nie skladali Terminatorzy, tylko panie
    przeszkolone do poslugiwania sie lutownica :-)

    Ten powyzszy to znacznie latwiejszy, bo glowica gotowa :-)

    >Tak więc jestem na razie ciekaw czy ten prostszy odbiornik FM mógłby
    >pracować z inną głowicą.

    Generalnie moglby - to niemal jak skladanie klockow.
    Glowica, p.cz, detektor FM, stereo ..

    moze byc tylko problem z czestotliwoscia - na swiecie nie wszystkie
    posrednie byly 10.7, i z kierunkiem dzialania ARCz.

    J.

  • 19. Data: 2010-01-17 18:33:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jan 2010 14:08:46 +0100, "Jarek P."
    >Też zrobiłem sobie ten tuner, co prawda byłem wtedy rok starszy od

    ktory to byl rok ? domyslam sie ze gdzies 82/83 ?

    >a sama płytka też jest warta wspomnienia: laminat,
    >zwłaszcza dla osób z małych miasteczek był wtedy na wagę złota i
    >generalnie nie do zdobycia.

    We wroclawiu az takich problemow chyba nie bylo, juz nie pamietam -
    moglem miec ze znajomosci.
    A przepustki na podroz zlikwidowali juz chyba ?

    >Całość powinna się jeszcze poniewierać gdzieś
    >w piwnicy u moich rodziców, jak dziecię moje uda mi się elektroniką
    >zarazic, to kiedyś mu pokażę :)

    Niestety - do tego czasu nadajniki FM znikna :-)

    J.

  • 20. Data: 2010-01-17 19:17:59
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:hit6sr$9v2$1@atlantis.news.neostrada.pl,
    Atlantis <m...@w...pl> nabazgrał:

    > Znowu się zaczyna...
    > Jaki sens ma wędkowanie,

    To robić to czego w pierwszym lepszym radiu niema, np. zmiana szerokosci
    pasma p.cz.
    (w moim starym, lampowym Telefunkenie jest to zrealizowane ruchomymi cewkami
    w filtrach p.cz.).

    Włodek

    P.S.
    przypomniałem sobie że mam jakieś kondensatory kilkusekcyjne, potem
    przypomniałem sobie od jakiego odbiornika są niektóre i goglnąłem, i
    trafiłem w ciekawe miejsce: http://www.amradio.ru/