  • 21. Data: 2016-09-15 12:41:47
    Temat: Re: tani pomiar poziomu wody - realny?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości
    W dniu 2016-09-15 o 12:00, J.F. pisze:
    >Tutaj "kompletny system pomiarowy":
    >http://anwa.tk/pub/pomiar%20poziou%20cieczy.jpg

    >Jeśli kanister jest pusty to belka pokazuje 0,4kg jeśli jest
    >pełen -0,4kg.
    >Tak jak piszesz, problemem może być stabilność długookresowa, bo przy
    >wyrobie mechaniki precyzyjnej za $3 to może być rożnie z tym.
    >Pytanie tylko czy wątkotwórcy błąd na poziomie 1% czy nawet 5% po
    >roku będzie przeszkadzał.

    Ja nie o tym pisze, tylko o tym ze jak nalejemy wody, zmierzymy sile,
    zostawimy na godzine, dzien, miesiac i zmierzymy ponownie, to bedzie
    5% roznicy czy 100%.
    Oprocz wielu innych, to chyba i na temperature dosc czule ..

    >Namiary na najtańsze belki:
    >https://www.aliexpress.com/item/1PCS-X-The-strain-g
    auge-pressure-sensor-for-high-precision-resistor-loa
    d-cell-electronic-scale-sensor/1644818331.html
    >A tutaj u nas i już nawet producent ma nazwę:
    >https://botland.com.pl/czujniki-nacisku/3097-belka-
    tensometryczna-na27-1kg-10n.html

    No, cena zacheca do przetestowania :-)

    J.

  • 22. Data: 2016-09-15 12:51:37
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2016-09-15 o 12:41, J.F. pisze:
> [...]
    > roznicy czy 100%.
    > Oprocz wielu innych, to chyba i na temperature dosc czule ..

    To jest mostek rezystancyjny i z zasady powinien się sam jako tako
    równoważyć.
    Nie będzie to na pewno 100%.
    Producent pisze o powtarzalności pomiaru na poziomie 0,03% pełnego
    zakresu. Nawet uwzględniając, ze to są chińskie procenty to na nasze nie
    będzie tego pewnie więcej niż 0,5%, niech będzie nawet 1%.

    --
    AWa.

  • 23. Data: 2016-09-15 13:10:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." napisał w wiadomości grup

> [...]
    >zakresu. Nawet uwzględniając, ze to są chińskie procenty to na nasze
    >nie będzie tego pewnie więcej niż 0,5%, niech będzie nawet 1%.

    No coz, ja mam z tym niewielkie doswiadczenie, ale mi utkwilo ze
    profesjonalne mierniki i czujniki sa drogie,
    a tanie plywaja jednak straszliwie. Ale moze to bardziej wina
    elektroniki niz czujnika.
    Tam jednak uV sie poniewieraja..

    Tania wage lazienka jedna rozkrecilem, prosto zrobili ... ale na moj
    gust to plywania unikneli przez kalibracje zera tuz przed pomiarem
    (wlaczyc, poczekac na 0, wejsc na wage).
    Co ich zabezpiecza i przed elektronika i przed samym czujnikiem.
    Byc moze teraz elektronika lepsza i tansza, a czujniki nawet chinskie
    sa dosc dobre.

    Patrz chocby sasiedni watek o wzmacniaczu roznicowym ... i to na spore
    napiecie :-)

    Od tamtych czasow sie jedna sprawa zmienila - teraz waga lazienkowa ma
    4 czujniki, w kazdej nozce po jednym.
    I ciekaw jestem jakie, bo to juz cena sie robi bardzo krytyczna :-)

    J.

  • 24. Data: 2016-09-15 13:59:05
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "J.F."

    >może być progowy ale z kilkoma progami (myślę że min. 3 progi - dużo,
    >średnio i mało), nie jest to niezbędne więc dużo powyżej 100zł nie może
    >kosztować

    No to teoretycznie kilkuelektrodowy oporowy moze byc, chyba, ze woda
    destylowana.

    Tylko pytanie, jak sie pozbyc elektrolizy ... prad przemienny, a moze
    pomiar krotki, sekunda co minute ... teraz elektronika czula, moze
    plynac 1uA.
    ---
    No przecież ... jak mi czujnik strawiło w 7 dni, to zrobiłem kluczowanie co
    2 minuty, więc się przez rok przynajmniej będzie trawiło. Arduino właśnie.
    Czujniki ze zwykłej płytki, więc każdy może sobie zrobić własne. I czujniki
    też mogą być inne np 3 pojemnościowe na zewnętrznej powierzchni acz nie wiem
    czy budżetu nie przekroczą.

  • 25. Data: 2016-09-15 14:00:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-15 o 11:13, ddddddddd pisze:

    > może być progowy ale z kilkoma progami (myślę że min. 3 progi - dużo,
    > średnio i mało), nie jest to niezbędne więc dużo powyżej 100zł nie może
    > kosztować

    To może naczynia połączone i rurka jako wskaźnik poziomu. Poziomowskaz.

    Robert

  • 26. Data: 2016-09-15 14:16:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-15 o 11:39, ddddddddd pisze:
    > (...)
    > zbiornik będzie w zabudowie (w aucie) i nie będzie miał możliwości
    > poruszania się

    Wrzuć jeden lub kilka czujników poziomu cieczy ze zbiorników
    spryskiwaczy - kosztują niewiele, a działają raczej bezawaryjnie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2016-09-15 14:52:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-15 o 12:13, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Tylko pytanie, jak sie pozbyc elektrolizy ... prad przemienny, a moze
    > pomiar krotki, sekunda co minute ... teraz elektronika czula, moze

    Konduktometry używają prądu przemiennego 5kHz, oczywiście bez składowej
    stałej. Zwykła woda destylowana nie jest problemem, ale w nieco bardziej
    polowych warunkach czujniki elektrodowe zarastają syfem wszelakim.
    Elektrody mogą być z kwasówki. Nie widzę sensu stosowania czujnika
    czteroelektrodowego, stosuje się je tylko przy dokładnych pomiarach (lub
    w specyficznych przypadkach).

    P.P.

  • 28. Data: 2016-09-15 15:04:36
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-09-15 12:05, Andrzej W. wrote:

    > Takie "drobiazgi" zostawiasz na koniec...

    Pisząc o wadze czułem instynktownie/telepatycznie że chodzi o kampera
    lub coś w tym stylu.

    > Ciecz w ciągłym ruchu to kilka metod odpada.
    > Moim zdaniem, nadal dało by się zrobić pomiar ciężaru elementu
    > zanurzonego w cieczy,

    O tym akurat nie pomyślałem...
    :-)

    >trzeba by jedynie ten element umieścić w rurce co
    > by nie latał po całym zbiorniku.
    Jeśli woda pitna to też z byleczego ten ciężarek być nie powinien.

    > Belka tensometryczna może też być elementem konstrukcyjnym użytym do
    > budowy mocowania kanistra. Tylko będzie drożej,
    Ale czysciej :-)

    Ostatnio, szczególnie na elektrodzie, obserwuję taki trend:
    "pytacze" puszczają farbę pomału i po kilkukrotnym nacisku.
    ;-)

    Włodek

  • 29. Data: 2016-09-15 15:22:52
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 15.09.2016 o 15:04, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
    > Ostatnio, szczególnie na elektrodzie, obserwuję taki trend:
    > "pytacze" puszczają farbę pomału i po kilkukrotnym nacisku.
    > ;-)

    bo wyobraziłem sobie sondę wkładaną od góry do zbiornika i pozostałe
    szczegóły wydały się mało istotne :)

    zbiornik 20L, wlew od góry, pobór wody od dołu pompką elektryczną, woda
    tylko do mycia (nie do picia)

    Łukasz

  • 30. Data: 2016-09-15 15:26:17
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 15.09.2016 o 14:16, Adam pisze:

    > Wrzuć jeden lub kilka czujników poziomu cieczy ze zbiorników
    > spryskiwaczy - kosztują niewiele, a działają raczej bezawaryjnie.

    a jak one działają? zwierają obwód, jakaś rezystancja? wszystkie są na
    tej samej zasadzie czy może być różnie zależnie od modelu auta?
    Pomysł nie głupi, bo używany czujnik kosztuje tyle co dwa piwa

    Łukasz