  • 1. Data: 2015-09-10 20:41:33
    Temat: taśma metalowa
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=yLl2oV7h2wU
    Widoczna taśma stalowa zapobiega pękaniu drewna podczas gięcia. Teraz
    stosuję taśmę zrobioną z brzeszczotu od piły taśmowej.
    Jeden minus to, że reaguje z drewnem (dąb) trzeba coś podkładać, drugi,
    że wąska.
    Jaką blachę można zastosować na podobną taśmę, ale o szerokości 400 mm?
    Długość 1800 mm.
    Promień gięcia to 50 mm. Kształt do gięcia to kwadrat z zaokrąglonymi
    narożnikami (R50).
    Marzy mi się taka blacha/taśma aby po zdjęciu z kopyta wróciła w miarę
    do prostej postaci. Grubość w okolicach pół mm.

    Najlepiej nierdzewna i do kupienia na sztuki w kraju.

    Robert

  • 2. Data: 2015-09-10 21:12:07
    Temat: Re: taśma metalowa
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2015 20:41:36 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > do prostej postaci. Grubość w okolicach pół mm.
    >
    > Najlepiej nierdzewna i do kupienia na sztuki w kraju.

    Raczej taśmy nie kupisz. Szybciej arkusz. 1000x2000. Dobranie gatunku stali to będzie
    wyzwanie. Nierdzewek jest kilka rodzajów: austenityczna, ferrytyczna, martenzytyczna,
    duplex, utwardzana wydzieleniowo itd. Trzeba wybrać coś co się nie połamie (nie za
    twardą), ale się trwale nie odkształci (nie za niskia granica plastyczności).
    Pasowałoby coś co ma blisko siebie granicę plastyczności i wytrzymałość na
    rozciąganie, czyli coś co odkształca się trwale dopiero jak pęka. Czyli austenity
    odpadają, a to niestety jest doskonała większość tego co na rynku jest dostępne od
    ręki. Ferrytyczna też odpada. Idealna by była utwardzana wydzieleniowo, ale tego nie
    dostaniesz w ilości jednego arkusza. Próbuj z martenzytyczną, ale takiej grubości to
    ja nie widziałem (co nic nie znaczy, po prostu nie potrzebowałem). Nierdzewka
    martenzytyczna się hartuje i jej własności zależą od stanu zahartowania/odpuszczenia.
    Możesz mieć z tego nóż (twardy i kruchy), albo kulkę do łożyska (sprężystą). Jeśli
    znajdziesz to bierz cokolwiek (w sensie gatunku), potem się będziesz martwił o
    obróbkę cieplną. Jeśli nie znajdziesz, to kompromisem będzie duplex, który znajdziesz
    bez większego problemu. Pytaj o 2101 w oddziałach Outokumpu albo u ich dystrybutorów.
    Jak nie będą mieli, to 2205 jest bardziej powszechny, ale słabszy. Ewentualnie 2404
    albo 2507, ale to będzie trudne do dostania. Świetnie by się nadał niestopowy tytan
    gatunek 2, on ma własności mechaniczne dokładnie takie jakie są do tego potrzebne,
    ale jest drogi. Zależy jaki masz budżet.

  • 3. Data: 2015-09-10 22:58:19
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > do prostej postaci. Grubość w okolicach pół mm.
    >
    > Najlepiej nierdzewna i do kupienia na sztuki w kraju.

    http://www.tartaki.x-res.com.pl/artykuly/giecie-drew
    na-z-tasma-metalowa-.html
    Zalecaja, do giecia drewna, blache cynkowana, lub gruba folie.
    Mozna zamowic blache z nierdzewki, obustronnie foliowana i przycieta.
    http://www.nova-trading.com/pl/page/foliowanie-blach

    WM

  • 4. Data: 2015-09-11 09:51:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 20:41:33 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
    > https://www.youtube.com/watch?v=yLl2oV7h2wU
    > Widoczna taśma stalowa zapobiega pękaniu drewna podczas gięcia.

    Wow - i drewno daje sie tak wygiac ?
    Rozumiem, ze tasma zmniejsza rozciaganie warstwy zewnetrznej i
    zapobiega jej pekaniu, ale co z wewnetrzna ?

    Sciska sie tak ze trwale odksztalca, moza by rzec ze peka ... ale nie
    peka jednak ?

    > stosuję taśmę zrobioną z brzeszczotu od piły taśmowej.
    > Jeden minus to, że reaguje z drewnem (dąb) trzeba coś podkładać, drugi,
    > że wąska.

    A jakies pokrycie ? Farba, olej, oksydowanie ?

    J.

  • 5. Data: 2015-09-11 10:47:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 września 2015 09:51:15 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Wow - i drewno daje sie tak wygiac ?
    > Rozumiem, ze tasma zmniejsza rozciaganie warstwy zewnetrznej i
    > zapobiega jej pekaniu, ale co z wewnetrzna ?

    Drewno na ściskanie ma niezbyt dużą granicę plastyczności, ale wytrzymałość na
    rozciąganie praktycznie nie istnieje. To znaczy, że jak zaczynasz drewno zgniatać to
    już pod niedużym naciskiem zaczyna się trwałe odkształcenie, ale możesz tak trwale
    odkształcając gnieść i gnieść, a nie popęka. Natomiast przy rozciąganiu się zrywa.
    Więc jeśli gięcie będzie takie, że oś obojętna jest na powierzchni, czyli cały
    przekrój belki jest ściskany i to poza granicę plastyczności, to otrzymujesz
    elegancko powyginane kształty.

    > Sciska sie tak ze trwale odksztalca, moza by rzec ze peka ... ale nie
    > peka jednak ?

    No bo drewno to jest metamateriał :-)

    > A jakies pokrycie ? Farba, olej, oksydowanie ?

    To może być dużo prostsze od znalezienia odpowiedniej nierdzewki.

  • 6. Data: 2015-09-11 10:58:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-11 o 10:47, Konrad Anikiel pisze:

    > To może być dużo prostsze od znalezienia odpowiedniej nierdzewki.
    To faktycznie najmniejszy problem. Głównie zależy mi na tym, aby po
    ugięciu na R50 nie powstało ostre zagięcie.

    Robert

  • 7. Data: 2015-09-11 11:04:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 września 2015 10:58:08 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

    > To faktycznie najmniejszy problem. Głównie zależy mi na tym, aby po
    > ugięciu na R50 nie powstało ostre zagięcie.

    Żeby nie powstało ostre zagięcie w tej blaszanej taśmie, czy w drewnie? Bo akurat dla
    stali łatwo jest policzyć jaką musi mieć granicę plastyczności, żeby się trwale nie
    odkształciła przy nawinięciu na dany promień. Chcesz wzór?

  • 8. Data: 2015-09-11 11:16:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-11 o 11:04, Konrad Anikiel pisze:
    > w drewnie? Bo akurat dla stali łatwo jest policzyć jaką musi mieć granicę
    plastyczności, żeby się trwale nie odkształciła przy nawinięciu na dany promień.
    Chcesz wzór?
    Nie w drewnie. Ta blacha/taśma żeby mi się załamała. Tak sobie
    wyobrażam, że czym cieńsza tym trudniej o załamanie.
    A wzór chętnie przyjmę.

    Robert

  • 9. Data: 2015-09-11 11:55:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 września 2015 11:16:29 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > Nie w drewnie. Ta blacha/taśma żeby mi się załamała. Tak sobie
    > wyobrażam, że czym cieńsza tym trudniej o załamanie.

    epsilon=(50t/Rf)(1-Rf/R0)

    gdzie
    t- grubość blachy
    Rf- promień do środka grubości po zawinięciu
    R0- promień przed zaginaniem (nieskończoność, bo startujesz od płaskiej blachy)

    Z tego wyliczasz epsilon, czyli odkształcenie skrajnych włókien blachy. Z tym
    odkształceniem trzeba pójść teraz do wykresu stress-strain i zobaczyć czy jest ono
    przed, czy za granicą plastyczności.

    Przy paru założeniach upraszczających, można tego wykresu nie mieć. Wystarczy założyc
    że moduł Younga jest stały (a to jest dość dobre założenie), wtedy można wyliczyć
    skrajne naprężenie: sigma=epsilon*E. E to moduł Younga, przyjmij 200 GPa. Do tego
    wzoru epsilon zwiększ o 0.2%. To kolejne założenie przybliżające, znowu dość
    dokładne, wynikające z metody mierzenia parametru Rp0.2 podawanego jako własność
    stali. Teraz musisz dobrać stal taką, która ma wytrzymałość na rozciąganie powyżej
    tej sigmy. O ile powyżej, to będzie kolejne założenie upraszczające, bo ten wzór
    uwzględnia tylko zginanie taśmy, a nie jej jednoczesne naciąganie. Myślę że można pi
    razy drzwi przyjąć że naciąg taśmy dokłada do naprężenia gnącego jakieś 20%, więc o
    tyle mocniejszą stal potrzebujesz.

    Teraz idź na jakąś stronę z własnościami stali, np matweb i sprawdź jaką granicę
    plastyczności (yield strength) mają różne gatunki stali dostępne na rynku. Nie wiem z
    czego jest Twoja taśma z piły, ale pewnie cos w podobie tego:
    http://matweb.com/search/DataSheet.aspx?MatGUID=6954
    27f2d1dc40b3a62a1a14fb5045b9
    Niestety, nie podali granicy plastyczności, ale coś mi mówi że jest niewiele poniżej
    wytrzymałości na rozciąganie (tensile strength). Nierdzewki przy tym to fajans,
    realnie patrząc najłatwiejsze co znajdziesz to będzie to:
    http://matweb.com/search/DataSheet.aspx?MatGUID=6d65
    fda6628741debe1ea8436a994173
    czyli kilkakrotnie słabsze. Co nie znaczy że nie da rady :-)

  • 10. Data: 2015-09-11 20:44:53
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-11 o 11:55, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    razy drzwi przyjąć że naciąg taśmy dokłada do naprężenia gnącego jakieś 20%, więc o
    Drugi nawias pomijamy, równa się 1.
    Dla R50 i 0,8 mm grubości blachy wychodzi mi ~200 MPa
    Patrząc na tabelę to każda stal się nada.

    Robert