  • 11. Data: 2015-09-11 22:37:38
    Temat: Re: taśma metalowa
    Od: 4...@g...com

    Kazda sie nada ale prawie wszystkie beda jednorazowe. Bedziesz musial prostowac przed
    kolejnym gieciem. Skomplikowane prostowanie nie jest ale po co jak mozesz uzyc stali
    z ktorej robia sprezyny do zegarow albo miarek zwijanych. Dowiedz sie jaka to stal i
    poszukaj sprzedawcy. Na moj gust drozsza niz 10 zlotych za kilo nie bedzie. Wiekszym
    problemem niz zakup blachy moze byc obrobka cieplna.

  • 12. Data: 2015-09-14 04:27:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 12 września 2015 03:44:56 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    odkształceniem trzeba pójść teraz do wykresu stress-strain i zobaczyć czy jest ono
    przed, czy za granicą plastyczności.

    założyc że moduł Younga jest stały (a to jest dość dobre założenie), wtedy można
    wyliczyć skrajne naprężenie: sigma=epsilon*E. E to moduł Younga, przyjmij 200 GPa. Do
    tego wzoru epsilon zwiększ o 0.2%. To kolejne założenie przybliżające, znowu dość
    dokładne, wynikające z metody mierzenia parametru Rp0.2 podawanego jako własność
    stali. Teraz musisz dobrać stal taką, która ma wytrzymałość na rozciąganie powyżej
    tej sigmy. O ile powyżej, to będzie kolejne założenie upraszczające, bo ten wzór
    uwzględnia tylko zginanie taśmy, a nie jej jednoczesne naciąganie. Myślę że można pi
    razy drzwi przyjąć że naciąg taśmy dokłada do naprężenia gnącego jakieś 20%, więc o
    tyle mocniejszą stal potrzebujesz.
    > Drugi nawias pomijamy, równa się 1.
    > Dla R50 i 0,8 mm grubości blachy wychodzi mi ~200 MPa
    > Patrząc na tabelę to każda stal się nada.

    Ale to jest przy założeniu że naciąg taśmy dokłada do naprężenia gnącego 20%. Wziąłem
    to z sufitu. Jeśli masz taką co się wygięła, to znaczy że suma tych naprężeń
    przekroczyła granicę plastyczności i możesz oszacować ile to jest. Może nie 20%,
    tylko 50%, może 100%, może 200%. Z filmiku nie widać jak to jest mocno naciągnięte.

  • 13. Data: 2015-09-14 05:48:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-14 o 04:27, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    tylko 50%, może 100%, może 200%. Z filmiku nie widać jak to jest mocno naciągnięte.

    Naciagniecie tasmy jest potrzebne dla pokonania tarcia, ktore
    przeszkadza w jej rownomiernym ulozeniu na formie.
    Mozna (chyba?), naciagniecie oszacowac (z góry) korzystajac z równania
    kapitanskiego:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Capstan_equation

    WM

  • 14. Data: 2015-09-14 16:55:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-14 o 5:48, WM pisze:
    > Naciagniecie tasmy jest potrzebne dla pokonania tarcia
    Akurat w rozwiązaniu z filmu nie. tam taśma jest napinana i owijana na
    bieżąco.

    Robert

  • 15. Data: 2015-09-14 17:23:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Akurat w rozwiązaniu z filmu nie. tam taśma jest napinana i owijana
    >na bieżąco.

    Mnie sie wydaje, ze istotne jest NIE pokonanie tarcia.
    Ta metoda dziala, o ile drewno sie nie przesunie wzgledem tasmy.

    No chyba, ze nie tarcie tu istotne, tylko popychacz na koncu ten
    drewnianej listwy

    https://www.youtube.com/watch?v=yLl2oV7h2wU

    Akurat to co najbardziej interesujace, to kiepsko widoczne.

    J.

  • 16. Data: 2015-09-15 05:44:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-14 o 17:23, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Mnie sie wydaje, ze istotne jest NIE pokonanie tarcia.
    > Ta metoda dziala, o ile drewno sie nie przesunie wzgledem tasmy.

    Na rysunku 2 widac mechanizm przesuwania warstw przy gieciu.
    http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-047120
    11000200007&script=sci_arttext

    WM

  • 17. Data: 2015-09-15 05:47:45
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Akurat w rozwiązaniu z filmu nie. tam taśma jest napinana i owijana na
    > bieżąco.

    Poradnik giecia drewna z pomocnym zestawem do kupienia:
    http://www.leevalley.com/us/html/05F1501ie.pdf

    Tasma ze zderzakami sciska wzdluznie listwe przy zginaniu.

    WM

  • 18. Data: 2015-09-15 09:38:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 Sep 2015 05:44:07 +0200, WM napisał(a):

    > Na rysunku 2 widac mechanizm przesuwania warstw przy gieciu.
    > http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-047120
    11000200007&script=sci_arttext

    Prawde mowiac to nie widac - tak to narysowali, jakby nie bylo, czy
    prawie nie bylo.

    Ale to zupelnie inny proces - drzewo pociete w cienkie paski, ogrzane
    para, sklejone po wygieciu.

    J.

  • 19. Data: 2015-09-15 09:56:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 września 2015 23:55:41 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
    > Akurat w rozwiązaniu z filmu nie. tam taśma jest napinana i owijana na
    > bieżąco.

    Jest tam jakieś tajemnicze niebieskie urządzenie z siłownikiem i manometrem. W 15.
    sekundzie filmu jest wycięty jakiś fragment, domyślam się że nie pokazano jak
    operator to łączy z belką. Ale co to robi, czy to pcha, czy to ciągnie, czy trzyma
    belkę, czy taśmę, czy jedno i drugie- hgw.

  • 20. Data: 2015-09-15 15:37:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-09-15 o 9:56, Konrad Anikiel pisze:
    > Ale co to robi
    Ściska listwę. Pewnie pomaga w zapobieganiu pękania drewna.

    Widziałem kiedyś sposób przygotowania drewna do gięcia. Tam listwy w
    komorze z parą są w miarę ciasno ułożone.
    Są one ściskana przez cały proces osiowo.
    Efekt był rewelacyjny. Raz, że węzły robili z listew, a dwa, że takie
    listy owinięte w folię mogły czekać rok na gięcie.
    Widziałem to gdzieś w internecie, ale nie mogę tego odszukać.

    Robert