  • 21. Data: 2015-09-15 16:04:42
    Temat: Re: taśma metalowa
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Zgadza się, osiowo zgniecione drewno staje się bardzo elastyczne. Tylko że żeby je
    tak ścisnąć to trzeba jebitne naprężenie wywołać w grubej belce. Jak to skupisz na
    cienkiej taśmie stalowej to obawiam się że nawet ta szybkotnąca stal z piły trzaśnie.
    Raczej bym się spodziewał ściskania na prosto w fest maszynie, a dopiero potem
    formowania w kształty.

  • 22. Data: 2015-09-15 16:30:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Widziałem kiedyś sposób przygotowania drewna do gięcia. Tam listwy w
    >komorze z parą są w miarę ciasno ułożone.
    >Są one ściskana przez cały proces osiowo.
    >Efekt był rewelacyjny. Raz, że węzły robili z listew, a dwa, że takie
    >listy owinięte w folię mogły czekać rok na gięcie.
    >Widziałem to gdzieś w internecie, ale nie mogę tego odszukać.

    Tylko wiesz - z punku widzenia wytrzymalosci to moze miec dwa
    znaczenia:
    a) porzadnie "naparowane" drewno pozwala na znaczne wydluzenie lub
    skracanie wlokien,
    b) puszcza "klej" klejacy wlokna miedzy soba, i moga sie wzajemnie
    przemieszczac.

    ale po co je sciskac w trakcie parowania to nie bardzo widze powodu.

    J.

  • 23. Data: 2015-09-15 17:22:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-15 o 09:38, J.F. pisze:

    > Ale to zupelnie inny proces - drzewo pociete w cienkie paski, ogrzane
    > para, sklejone po wygieciu.

    Na rysunku widac, ze tylko warstwa przy tasmie sie nie skraca, bo leci
    prawie po tym samym luku co tasma.
    Warstwy przy wzorniku widac, ze sa krotsze.
    Albo tak jak tu je skrocono warstwa po warstwie i sklejono, albo sa
    krotsze bo zostaly scisniete wzdluznie.

    Widzialem broszurke amerykanska z II wś z technologia giecia sklejki
    samolotowej.
    Przy niewlasciwych parametrach giecia, rozwarstwiala sie ona.

    WM

  • 24. Data: 2015-09-16 12:16:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Na rysunku widac, ze tylko warstwa przy tasmie sie nie skraca, bo
    >leci prawie po tym samym luku co tasma.
    >Warstwy przy wzorniku widac, ze sa krotsze.

    Tylko ze jesli rozumiem, to tu pocieto drewno na paski, posmarowano
    klejem, wygieto i zostawiono do utwardzenia kleju.
    O zadnej tasmie nic nie pisza.

    I spodziewam sie, ze w miare wyginania, te paski sie wzgledem siebie
    przesunely.
    A wtedy te znaczniki na rysunku to niewlasciwie namalowane sa...

    J.

  • 25. Data: 2016-06-18 17:42:50
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > listy owinięte w folię mogły czekać rok na gięcie.
    > Widziałem to gdzieś w internecie, ale nie mogę tego odszukać.

    Przypadkowo natrafiłem w internecie na film z procesem gięcia:
    https://youtu.be/nbXofyk_jVI

    Może wystarczy przed gięciem, tylko wymoczyć drewno w zwykłej wodzie
    przez noc?
    Tu polecają taką obróbkę do wyginania patyczków od lodów w bransoletkę.
    http://handmadekursytutoriale.blogspot.com/2013/02/b
    ransoletka-z-patyczkow-do-lodow.html

  • 26. Data: 2016-06-18 20:49:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-18 o 17:42, WM pisze:

> [...]
    > przez noc?
    > Tu polecają taką obróbkę do wyginania patyczków od lodów w bransoletkę.

    Tak, to wszystko znam. Tylko ja gnę na sucho. Kilka warstw obłogów. I
    kształt giętego elementu uniemożliwia zastosowanie typowego kopyta i
    anty-kopyta.

    Do gięcia mam kwadratową rurę z zaokrąglonymi narożnikami.

    Robert