  • 91. Data: 2018-02-01 15:18:35
    Temat: Re: test w czasie zatrudniania pracownika
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-01 o 00:55, Pszemol pisze:

    > Nie wiem właśnie skąd u ludzi takie pojęcie, że inżynier musi
    > wiedzieć i umieć tyle co wie technik, plus inne rzeczy...
    > Technik robi jedno, inżynier robi inne jedno :-)
    > Część wspólna między tymi zawodami może być dużym
    > zbiorem jeśli inżynier jest praktykiem a technik również
    > projektuje oprócz naprawiania/testowania ale wymagania są
    > inne od jednego zawodu, pełnionej roli a inne od drugiego.

    Czasem zdarzają się śmieszne nieporozumienia.

    Kiedyś ktoś projektował mi płytkę i oprogramowanie do drukarki
    fiskalnej. Firma znana, pracująca nawet dla USA.
    Było omówione "wszystko" po kilka razy.
    Drukarka fiskalna przeszła przez badania i dopuszczenia w PCBC.

    Po jakimś czasie (tygodnie, może miesiące) okazało się, że projekt
    przewidywał wpisanie NIPu do urządzenia tylko w formacie 000-00-00-000,
    a zdarzył się klient z nipem 000-000-00-00.
    No i dupa. Nie dało się.
    Trzeba było zrobić szybko modyfikację i dać na produkcję, co trochę trwało.

    Tak to okazało się, że ktoś (a w zasadzie kilku ktosiów) absolutnie
    biegły w elektronice i programowaniu nie wiedział (wydawało by się, że
    podstawowej rzeczy), iż są dwa typy NIP-ów w Polsce.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 92. Data: 2018-02-01 15:35:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-02-01 o 15:18, Adam pisze:

    > Tak to okazało się, że ktoś (a w zasadzie kilku ktosiów) absolutnie
    > biegły w elektronice i programowaniu nie wiedział (wydawało by się, że
    > podstawowej rzeczy), iż są dwa typy NIP-ów w Polsce.

    Dowiedziałem się o tym czytając to co napisałeś.
    Nie rozumiem dlaczego uważasz, że dla elektronika, czy programisty jest
    to rzecz podstawowa.
    Już szybciej dla księgowych.
    P.G.

  • 93. Data: 2018-02-01 15:43:30
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 01.02.2018 o 15:18, Adam pisze:

> [...]
    > biegły w elektronice i programowaniu nie wiedział (wydawało by się, że
    > podstawowej rzeczy), iż są dwa typy NIP-ów w Polsce.

    Jest jakiś obowiązek pisania tych kresek w ogóle? Chyba nigdy nie było.
    Formularze PIT-xx nie mają miejsca na kreski i spokój.

    Wiki wskazuje, że kreski były 'zwyczajowe' i że teraz nadają bez kresek.
    Ta kasa przyjmie?

    MJ

  • 94. Data: 2018-02-01 15:54:27
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-01 o 15:18, Adam pisze:
    > Po jakimś czasie (tygodnie, może miesiące) okazało się, że projekt
    > przewidywał wpisanie NIPu do urządzenia tylko w formacie 000-00-00-000,
    To kto daje wytyczne do projektu? Klient przychodzi i mówi co chce czy
    firma sama wymyśliła że coś zrobi i okazało się że są bez pojęcia o rynku?
    Nie wiadomo co testowała "fabryka" ale wygląda na to że klient uwierzył
    na słowo.
    > Tak to okazało się, że ktoś (a w zasadzie kilku ktosiów) absolutnie
    > biegły w elektronice i programowaniu nie wiedział (wydawało by się, że
    > podstawowej rzeczy), iż są dwa typy NIP-ów w Polsce.
    Jak wyżej. Oni są od robienia zgodnie z projektem a nie lansowania
    własnej twórczości. Inna sprawa że braki w komunikacji mają dużo większe
    konsekwencje. Kiedyś wybuchł prom i okazało się że wprowadzenie
    prezentacji z użyciem PowerPointa spowodowało zamaskowanie
    przedstawianych problemów i słuszne oddolne uwagi zginęły w
    korporacyjnym bełkocie.

    Druga refleksja - takie rzeczy w przyzwoicie robionym IT są już nie do
    pomyślenia. Faktycznie można coś przeoczyć w fazie analizy, ale jak już
    jest projekt to wręcz zaczyna się od pisania testów. Jest to dziwne tym
    bardziej że rekompilacja i wdrożenie nowego kodu to jest pryszcz w
    porównaniu do czasu i kosztu potrzebnego do przerobienia elektroniki.

    Piotrek

  • 95. Data: 2018-02-01 17:20:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >było. Formularze PIT-xx nie mają miejsca na kreski i spokój.
    >Wiki wskazuje, że kreski były 'zwyczajowe' i że teraz nadają bez

    O ile pamietam stare czasy, to niby zwyczajowe i nieznaczace, ale
    urzednikom sie zdarzalo kwestionowac, gdy nie bylo jasnej wykladni.
    Pol biedy jesli "mysmy panu przydzielili 123-45-67-890, a nie
    123-456-78-90", bo to jakas podstawe jakby ma, gorzej gdy
    kwestionowano cudze dokumenty.

    Na 99% powinno przejsc wpisanie cyferek w innym formacie, ale
    pozostawal ten 1%.
    Czasem prosciej poprawic program, niz sie uzerac po sadach :-)

    Oficjalnie to u nas nigdy tych "dwoch typow NIP" nie bylo.

    J.

  • 96. Data: 2018-02-01 20:21:18
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-02-01 o 17:20, J.F. pisze:

> [...]
    > Czasem prosciej poprawic program, niz sie uzerac po sadach :-)
    >
    > Oficjalnie to u nas nigdy tych "dwoch typow NIP" nie bylo.

    Ja tam nie wiem, ale po zmianie siedziby (inne miasto, ale bardzo "w
    okolicy") właśnie przestawiono nam te kreski - cyferki zostały.
    Informacja bardzo oficjalna, pismo z urzędu (jak trzeba jeszcze było
    deklarować że jest NIP itd to się kopie takiego pisma woziło albo i
    wysyłało - stąd pamiętam).

    Pozdrawiam

    DD

  • 97. Data: 2018-02-01 21:59:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pol biedy jesli "mysmy panu przydzielili 123-45-67-890, a nie
    > 123-456-78-90", bo to jakas podstawe jakby ma, gorzej gdy kwestionowano
    Teraz już to nie ma znaczenia.
    Ale pierwszą legitymację fiskalną miałem wydaną w 1993 roku. Nieco
    później zmieniły się przepisy - np. na fakturze dane nabywcy musiały być
    dokładnie takie, jak w rejestrze (lub sądzie) z dokładnością do kropek
    czy przecinków oraz spacji.
    Podobnie, gdzieniegdzie była wymagalność wpisywania "prawidłowych" (wg
    urzędnika) nip-ów.
    Natomiast podział na nipy 3-3-2-2 (osoby prowadzące działalność) i
    3-2-2-3 (od spółek w górę) nadal jest utrzymywany, ale dla programów,
    które znam nie ma znaczenia, czy nip wpisuje się z kreskami w dowolnym
    układzie, czy bez kresek. Dane z baz internetowych są zasysane, szukanie
    czy filtrowanie też działa prawidłowo. Na niektórych formularzach
    urzędowych nie ma miejsca na kreski, wpisuje się same cyfry.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 98. Data: 2018-02-02 04:18:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > w elektronice i programowaniu nie wiedział (wydawało by się, że
    > podstawowej rzeczy), iż są dwa typy NIP-ów w Polsce.

    Yy?? O czymś nie wiem? NIP, to NIP. Że sie go różnie zapisuje, jak nr
    telefonu?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 99. Data: 2018-02-02 04:20:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Formularze PIT-xx nie mają miejsca na kreski i spokój.
    >
    > Wiki wskazuje, że kreski były 'zwyczajowe' i że teraz nadają bez kresek.

    Może tak, ale moja (kiosk we franczyzie, nie dajcie się wjebać w takie
    gówno) np. już nie, kreski, czy to xxx-xxx-xx-xx, czy xxx-xx-xx-xxx, byc
    muszą - nie chciało mi przyjąć kontrahenta (fakturę chciał), jak wpisywałem
    mu numer bez kresek. Ale w formularzach już nie.

  • 100. Data: 2018-02-02 10:08:09
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 2 lutego 2018 04:20:25 UTC+1 użytkownik HF5BS napisał:
> [...]
    > muszą - nie chciało mi przyjąć kontrahenta (fakturę chciał), jak wpisywałem
    > mu numer bez kresek. Ale w formularzach już nie.

    Zrobilem maly test.
    Wpisalem w google paragon biedronka i nip jest 3223
    auchan 3223
    shell 3223
    tesco 3223
    ale zabka daje wynik 3322

    Ale i dla mnie ta wiedza nie byla oczywista...